aA
Oro uostuose galioja savos taisyklės, kurių privaloma griežtai laikytis, kad skrydžiai vyktų sklandžiai ir saugiai. Lėktuvų pilotams ir lėktuvus prižiūrinčiam personalui oro uostuose orientuotis padeda ant kilimo bei tūpimo tako ir perono teritorijoje esančios linijos. Ypatingos yra ne tik šios linijos, bet ir jų šalinimo būdai.
Oro uosto ženklinimas
© Bendrovės archyvas

Spalvų reikšmės

Nors lėktuvų nusileidimo takų paviršių būna įvairiausių, nuo metalinių lėktuvnešių iki sniego dangos Antarktidoje, bet dažniausiai oro uostuose naudojama asfaltbetonio ar betono danga. Kad didelėje teritorijoje būtų lengviau ir saugiau orientuotis, danga yra ženklinama horizontaliosiomis linijomis, kurios daugelyje oro uostų reiškia tą patį.

Anot Vilniaus oro uosto Aerodromo operacijų skyriaus vadovo Arūno Vengraičio, orlaiviams skirtas horizontalusis ženklinimas nuo ženklinimo keliuose skiriasi savo reikšmėmis.

„Vienos linijos yra skirtos tik orlaiviams, kitos – tik oro uosto transportui ir orlaivius aptarnaujančiam personalui judėti. Keliuose ištisinė linija skiria eismo juostas, o oro uostuose ant kilimo ir tūpimo tako esanti ašinė (centrinė) linija padeda orlaivių pilotams vizualiai orientuotis tūpiant ir kylant.

Saugiam riedėjimui iki stovėjimo aikštelių orlaiviams yra skirtos vedlinės (nukreipiančios) linijos, kurios jungia visą maršrutą, pradedant nuo kilimo ir tūpimo tako, per riedėjimo takus, peroną iki sustojimo vietos. Visos jos reikalingos siekiant užtikrinti saugius atstumus nuo riedančio orlaivio sparnų iki artimiausios kliūties. Horizontaliųjų linijų yra ir orlaivių stovėjimo aikštelėse. Jos nurodo tikslią orlaivio sustojimo vietą ir saugias orlaivių aptarnavimo ir techninės priežiūros ribas“, – pasakoja A. Vengraitis.

Oro uosto ženklinimas
Oro uosto ženklinimas
© Bendrovės archyvas

Aerodromo operacijų skyriaus vadovas pabrėžia, kad paprastai naudojamos trijų spalvų linijos ir simboliai.

„Kilimo ir tūpimo take baltas ženklinimas yra skirtas tik orlaiviams. Specialiu baltu ženklinimu yra žymimas tako centras, tako pradžia ir pabaiga bei tūpimo zonos. Perone orlaiviams skirtas ženklinimas, pavyzdžiui, vedlinės linijos, žymimos geltonai, o baltas ženklinimas skirtas transportui. Raudonas ženklinimas perone skirtas orlaivius aptarnaujančiam personalui, transportui ir įrangai“, – teigia A. Vengraitis.

Reikia nuolatinės priežiūros

Kad darbas oro uoste vyktų sklandžiai ir saugiai, tiek kilimo ir tūpimo taką, tiek perono teritoriją reikia nuolat prižiūrėti. Oro uostų takai ir peronai visuomet turi būti švarūs. Ant jų negali kauptis vanduo, o žiemą turi būti valomas sniegas ir šalinamas ledas.

Kilimo ir tūpimo takas žymimas ne tik horizontaliuoju ženklinimu, bet ir šviesos signaliniais žiburiais, naudojamais tiek dieną, tiek naktį bei esant prastam matomumui. Šviesos signalų lempomis taip pat reikia rūpintis – matuoti skleidžiamos šviesos ryškumą, jas keisti arba valyti.

A. Vengraitis pasakoja, kad Vilniaus oro uoste reguliariai atnaujinamas ir horizontalusis ženklinimas: „Kilimo ir tūpimo tako ašinė linija ir tūpimo zonų linijos atnaujinamos 3–4 kartus per metus. Perono ir kitos kilimo bei tūpimo tako linijos atnaujinamos vieną kartą per metus.“

Jei šios linijos tampa nebereikalingos, jos yra šalinamos. Valyti gali būti naudojamos įvairios priemonės – nuo linijų šalinimo cheminėmis medžiagomis iki valymo smėlio srove. Paprastai valoma ne tik nebereikalinga linija ar simbolis, bet ir aplink jį esanti erdvė, kad nuvalytas plotas būtų stačiakampio formos ir pilotai negalėtų įžvelgti, koks buvo ženklinimas, ir neinterpretuotų nuvalytų vietų kaip simbolių.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(10 žmonių įvertino)
3.7000

„British Airways“ savaitei stabdo skrydžius į Egiptą (8)

Didžiosios Britanijos oro bendrovė „British Airways“ (BA) saugumo sumetimais savaitei...

Šiemet numatoma atnaujinti kelio Klaipėda-Palanga ruožą (5)

Automobilių kelių direkcija už 3,4 mln. eurų iki šių metų pabaigos ketina remontuoti 7...

Kuriamas orlaivis, kurį bus galima valdyti ir neturint licencijos

Teksase įsikūrusi kompanija šiais metais siekia pradėti pardavinėti trumpus pramoginius...

„Oro navigacija“: Vilniaus oro uoste skrydžiai vyksta pagal planą

Penktadienį dėl nenumatytų aplinkybių Vilniaus aerodromo skrydžių valdymo centre dirbančioje...

Lietuvoje bus atnaujinta 14 svarbių geležinkelio pervažų papildyta (6)

Didinant eismo saugumą, Lietuvoje iki 2022 metų bus modernizuota 14 svarbių geležinkelio...

Top naujienos

Daugybės negalavimų kaltininkas gali būti to paties vitamino trūkumas: gydytojai tai vadina šių laikų epidemija (30)

Dabar pats laikas natūraliai „pasirinkti“ įvairioms organizmo funkcijoms gyvybiškai svarbaus...

Erdogano oponentai iš Stambulo spintos traukia skolų skeletus: geruoju tai nesibaigs (65)

Turkijos opozicija du kartus metė iššūkį prezidento Recepo Tayyipo Erdogano politiniam aparatui...

Gyvai / Europos jaunimo čempionatas: Lietuva – Turkija tiesioginė vaizdo transliacija

Lietuvos jaunimo (iki 20 metų) krepšinio rinktinė stoja į paskutinį mūšį Izraelyje...

Užkalnis rado blogiausią restoraną šalyje (nuolat pildoma) (289)

Mielieji mano skaitytojai, vyrai ir moterys, mergaitės ir berniukai, jūs norėjote, prašėte,...

Rapšys pasaulio čempionate liko greta prizininkų pakylos

Lietuvos plaukimo žvaigždė Danas Rapšys Pietų Korėjos mieste Gvangdžou vykstančiame pasaulio...

Fausta Marija Leščiauskaitė. Kas geriau – vaikai ar šunys? (209)

„Kam man tas šaldytuvas, jei aš nerūkau“ – čia toks anekdotas, keliais dešimtmečiais...

„Panathinaikos“ prezidentas: su Šiškausku būtume laimėję Eurolygą tris sezonus paeiliui tikisi, kad Jasikevičius sugrįš (7)

Atėnų „Panathinaikos“ prezidentas ir generalinis vadybininkas Manos Papadopoulos bendraudamas...

Mokslininkų atradimas į vabzdžius privers žiūrėti kitaip: prieš traiškant vorą, reikėtų gerai pagalvoti (8)

Mokslininkai jau anksčiau žinojo, kad vabzdžiai junta kažką panašaus į skausmą. Tačiau...

Iranas: Britanijos laivo perėmimas buvo „atsakomasis“ veiksmas (27)

Irano sprendimas perimti Didžiosios Britanijos tanklaivį buvo atsakas į šios šalies vaidmenį...