aA
Teisininkai sako, kad Lietuvos Vyriausybė turėtų rimtai apsvarstyti galimybę teismui skųsti Europos Komisijos skirtą baudą „Lietuvos geležinkeliams“, tačiau pripažįsta, kad turima informacija nesuteikia pagrindo tvirtai prognozuoti sėkmingą bylos baigtį.
Teisininkai mato galimybių skųsti „Lietuvos geležinkelių“ baudą
© DELFI / Rita Gečiūnaitė

Bylinėtis Lietuvą gali paskatinti potencialūs ieškiniai iš Latvijos geležinkelių ar „Orlen Lietuvos“, jei konkurencijos pažeidimas nebus užginčytas. Teismų maratonas taip pat galėtų atitolinti baudos mokėjimą.

Kita vertus, bylų statistika ir viešai žinomi argumentai neleidžia kalbėti apie didelę sėkmės tikimybę.
Dėl skundo Lietuva turi apsispręsti per 70 dienų. Šiuo metu valdžios koridoriuose aktyviai diskutuojama apie tokio žingsnio galimą naudą ir žalą - tiek ekonominę, tiek politinę.

Ragina neskubėti pasiduoti

Advokatų kontoros „Sorainen“ partneris Daivis Švirinas BNS sako, kad valstybės valdoma įmonė turi išnaudoti „visas galimybės, jeigu jos yra ir yra matomos, o tik tada iškelti rankas ir pasiduoti“.

Daivis Švirinas
Daivis Švirinas
© Asmeninis archyvas

„Mano nuomone, tokios galimybės (apskųsti) yra, bet norint pasakyti detaliau, reikia žinoti visą medžiagą ir kuo Komisija remia savo sprendimą. Pagrindinis ginčas vyksta dėl to, ar vėžė buvo išardyta, kad pakenktų galimybei vežti krovinius ta vėže, ar buvo kitos, techninės priežastys“, - BNS sakė D. Švirinas.

Jam antrino advokatų kontoros „Glimstedt“ partneris Andrius Ivanauskas - advokato teigimu, teisme verta pasitikrinti Komisijos argumentus.

Andrius Ivanauskas
Andrius Ivanauskas
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

„Apie šią situaciją žinome pakankamai nemažai ir yra labai daug prieš „Lietuvos geležinkelius“ bylojančių duomenų.

Aišku, reikėtų žiūrėti, koks yra Europos Komisijos faktinis pagrindas ir teisinis turinys. Visais atvejais reikėtų pasitikrinti Komisijos matymą teismuose ir pasižiūrėti, ar ten viskas teisingai atlikta, ar nepadaryti procedūriniai pažeidimai“, - BNS sakė A. Ivanauskas.

Nerimas dėl lenkų ir latvių

Teisininkai pabrėžia, kad bylinėtis gali būti svarbi ne tik dėl 28 mln. eurų baudos, bet ir galimų būsimų ieškinių. Įsigaliojęs Komisijos sprendimas atvertų kelią naftos perdirbimo gamyklą Mažeikiuose ir Būtingės terminalą valdančiam Lenkijos koncernui „Orlen“ bei Latvijos geležinkeliams reikalauti atlyginti patirtus nuostolius.

„Jei yra matomos akivaizdžios galimybės ir matoma sėkminga tokio ginčo pabaiga, tai vienas iš racionalių sprendimų būtų skųsti Europos Komisijos sprendimą, nes galėtų būti išspręstas klausimas tiek dėl pačios baudos, tiek užkirstas kelias būsimiems ieškiniams dėl nuostolių atlyginimo“, - kalbėjo D. Švirinas.

Europos Komisija paskelbė, kad išardžius bėgių kelią, įmonei „Orlen“ tenka krovinius į Latviją vežti gerokai ilgesniu maršrutu.

Latvijos geležinkeliai jau patvirtino svarstantys galimybę kreiptis žalos atlyginimo dėl bėgių priežiūros ir negautų pajamų. „Orlen“ Briuselio sprendimo kol kas nekomentuoja.
„Kai praloši EK bylą ir teisme neapsigini nuo pažeidimo, yra prezumpcija, kad žalą jau padarei ir dabar tenka tik paskaičiuoti padarytą žalą. Kadangi turime aiškų nukentėjusį asmenį („Orlen Lietuva“), o gal net ir porą jų (Latvijos geležinkeliai), tai vien dėl to verta ginčyti tą sprendimą“, - teigė A. Ivanauskas.

Ką reiškia ilgas tyrimas?

Teisininkai skirtingai interpretuoja ilgą tyrimo trukmę. Gavusi „Orlen“ skundą, 2011 metais Komisija atliko patikrinimus „Lietuvos geležinkelių“ patalpose ir 2013 metų kovo mėnesį pradėjo oficialią antimonopolinių taisyklių pažeidimo tyrimo procedūrą. 2015 metų sausio mėnesį Komisija įmonei išsiuntė prieštaravimo pareiškimą.

D. Švirino nuomone, ilgas svarstymas gali rodyti, kad Briuselio pareigūnai nebuvo tikri dėl savo pozicijos.

Tačiau advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ partneris Marius Juonys daro priešingą išvadą - jo teigimu, ilgas išvadų rašymas reiškia, kad „prieš priimdama sprendimą EK greičiausiai ne kartą įvertino visus „už“ ir „prieš“.

Jo teigimu, statistinė tikimybė nuginčyti Europos Komisijos sprendimą yra nedidelė“, o Lietuva turėtų sutelkti dėmesį ne tik į baudą, bet ir yra strateginius sprendimus, įskaitant geležinkelių sektoriaus skaidrinimą ir efektyvinimą.

V. Sinkevičius ragina kalbėtis su Briuseliu

Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas „valstietis“ Virginijus Sinkevičius sako, kad Vyriausybė turi tęsti dialogą su Europos Komisija, o sprendimą dėl bylinėjimosi priimti priimti pasvėrusi visus argumentus ir riziką.

Virginijus Sinkevičius
Virginijus Sinkevičius
© DELFI / Andrius Ufartas

Jo teigimu, situacija gali tapti aiškesnė po komisarės Margrethe Vestager vizito Lietuvoje kitą savaitę.

„Reikia bandyti derėtis, žiūrėti, ar mes dar galima kažką padaryti. (...) Dar eurokomisarė lankysis Lietuvoje, reikia irgi kalbėti, kokios yra galimybės ir ką galima pakeisti“, - kalbėjo parlamentaras.
„Lazda šitoje vietoje turi du galus - irgi yra tokia rizika, kad kita šalis irgi gali skųstis tam pačiam teismui ir prašyti priteisti nuostolius. Tada galime dar labiau pralaimėti. Tai dėl to ir reikia gerai pasverti, ar kreiptis (į teismą)“, - sakė V. Sinkevičius.

V.Sinkevičius taip pat abejoja, ar derėtų ieškoti sprendimo dėl geležinkelių išardymo kaltininkų.
„Aiškintis galima, bet bijau, kad tai bus tas toksai vox populi aiškinimasis. Išsiaiškinsime mes kaltuosius, kurie man tai akivaizdūs, turbūt ir visiems, ir kas iš to - kokios realios priemonės, ką galime pritaikyti, kokia bus iš to nauda“, - sakė Seimo narys.

Europos Komisija pirmadienį paskelbė, kad „Lietuvos geležinkeliai“ 2008 metais bėgius išardė, siekdami apsisaugoti nuo konkurencijos, ir atmetė lietuvių argumentus, kad ruožas demontuotas dėl saugumo.

Premjeras Saulius Skvernelis ir susisiekimo ministras Rokas Masiulis teigė, kad Lietuvos interesai bus ginami teisinėmis priemonėmis, bet nuo detalesnių komentarų kol kas susilaikė. Šiuo metu „Lietuvos geležinkeliams“ teisiniais klausimais Briuselyje atstovauja Didžiosios Britanijos advokatų kontora „Linklaters“.

„Lietuvos geležinkelių“ skundas galėtų būti nagrinėjama dviejų instancijų ES teismuose, procesas užtruktų kelerius metus. Vyriausybės atstovai kol kas nėra įvertinę, kiek Lietuvai galėtų kainuoti bylinėjimasis, nes panašių konkurencijos bylų ES teisme šalis nėra turėjusi.

BNS
It is prohibited to copy and republish the text of this publication without a written permission from UAB „BNS“.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

„Linava“: vilkikų patikra Baltarusijoje stabilizavosi, dalis vežėjų pakeitė maršrutą (5)

Baltarusijai pastaruoju metu sugriežtinus Lietuvos vežėjų darbą, Lietuvos nacionalinės vežėjų...

DFDS tankina reisus iš Estijos į Švediją

Viena didžiausių keltų operatorių Šiaurės Europoje DFDS , reaguodama į pakitusius klientų...

Naują kelių rinkliavos sistemą siūloma finansuoti DNR plano lėšomis (6)

Apie 90 mln. eurų vertės kelių apmokestinimo sistemos (e-tolling) sukūrimą ir diegimą siūloma...

Kilus pasipiktinimui, „Singapore Airlines“ atsisako „skrydžių į niekur“ (4)

Kilus pasipiktinimui dėl poveikio aplinkai, Singapūro oro linijų bendrovė „ Singapore Airlines...

„Uber“ domisi galimybėmis perimti „Daimler“ ir BMW priklausančią „Free Now“

JAV pavėžėjimo paslaugų milžinė „ Uber Technologies“ domisi galimybėmis perimti...

Top naujienos

Sankcijos Lukašenkos režimui: ar ES lyderiai tėkšis veidu į purvą? (45)

Dar rugpjūčio mėnesį ES lyderiai sutarė, kad reikia taikyti sankcijas Aliaksandro Lukašenkos...

Paaiškino, kaip veiks draudimas rūkyti daugiabučių balkonuose: yra trys keliai (492)

Seimas ketvirtadienį apsisprendė palaiminti draudimą rūkyti daugiabučių balkonuose, jei tam...

Putinas vis mažiau rodosi viešumoje: planuojantiems su juo susitikti – įspėjimai iš Kremliaus (84)

Rusijos valdininkams ir oficialiems asmenims, kuriems tenka susitikti ar tiesiog atsidurti netoliese...

Šimonytė apie 13–ąją pensiją: COVID–19 atpalaidavo paskutinius padorumo varžtus (112)

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS–LKD ) sąrašo vedlė Seimo...

Baltarusija naftos per Klaipėdos uostą spalį neimportuos (62)

Baltarusija naftos per Klaipėdos uostą spalį neimportuos, rodo Baltarusijos naftos pramonės...

Seimas linkęs įteisinti tryliktąją pensiją (159)

Seimas pradėjo svarstyti, ar įteisinti 200 eurų vadinamąją tryliktą pensiją.

Kreipėsi į „Sodrą“ ir gavo beveik 400 eurų: pataria tai padaryti ir kitiems (33)

Kartą per metus valstybinio socialinio draudimo įmokas mokantiems asmenims, kurie dirba su...

Karbauskis meta farmacininkams sunkius kaltinimus: kai kurių vaistų kainos kilo beveik aštuonis kartus papildyta Matulo ir vaistų gamintojų asociacijos komentarais (286)

Lietuvos valstiečių žaliųjų sąjungos pirmininkas Ramūnas Karbauskis apkaltino farmacininkus...

„GlaxoSmithKline Lietuva“ ketina atleisti beveik pusę darbuotojų (1)

Didmeninės vaistų prekybos įmonė „ GlaxoSmithKline Lietuva “ ketina atleisti 25 darbuotojus....

|Maža didelių žinių kaina