Antraisiais valdininkų kabinetais tapusios mašinos, įsigyjamos ne metams ir ne dviems, pergyvena savo šeimininkus: vadovai keičiasi, o tarnybiniai automobiliai valstybinėms institucijoms tarnauja kelis dešimtmečius.

Valdininkai, prokurorai, teisėjai kalbėdami apie tarnybinius automobilius pripažįsta, jog komfortas juose nėra, kaip visuomenė dažnai įsivaizduoja, tik įvaizdžio dalis. Ne vienas valdžios atstovas pripažino, jog būtent kelyje uždedami paskutiniai štrichai rengiantis atsiskaityti aukščiausiems šalies vadovams.

Panevėžio „galvos“ darbo reikalus tvarko važinėdamos 1998 – 2007 metų automobiliais. Populiariausios tarp jų – „Hondos Accord“.

Patogiausiu ir naujausiu tarnybiniu automobiliu gali didžiuotis Panevėžio apygardos vyriausiasis prokuroras Justinas Pupka. Ne vienerius metus važinėjęs 1998 m. laidos „Volkswagen Passat“ prokuroras šiemet sulaukė Generalinės prokuratūros malonės – visoms šalies apygardos prokuratūroms paskirtos šių metų laidos „Toyotos Avensis“.

Pats J.Pupka nelinkęs aptarinėti naujosios transporto priemonės. Anot jo, automobilis geras ir tinkamas darbui. O ką jame prokuroras veikia, pasak paties pareigūno, lemia situacija: važiuojant į Generalinę prokuratūrą tenka ir dokumentus pavartyti, o ramiau nusiteikęs prokuroras mėgsta ir muzikos mašinoje klausytis.

„Lexus“ teisininkams neįkandamas

Tuo tarpu miesto apylinkės vyriausiajam prokurorui Arvydui Grambai belieka pavydėti kolegai. Jis tenkinasi 1998-ųjų „Volkswagen Bora“.

„Pats paprasčiausias variantas, net be kondicionieriaus“, – teigė A.Gramba. Prokuroras pripažino, jog tik toks tarnybinis automobilis jam susižavėjimo nekelia.

„Jaučiuosi nelabai kaip – vis dėlto modelis jau ir morališkai pasenęs, bet yra kaip yra. Gal kada ateis ir mūsų eilė – gal Generalinė prokuratūra kitąmet skirs geresnį“, – viliasi vyriausiasis prokuroras.

Panevėžio apylinkės teismas naudojasi trimis automobiliais – 1994-ųjų „Volkswagen Venta“, trijų metų septynviečiu „Chrysler“ bei tokio pat amžiaus „Hondą Accord“. Pastaroji, teismo nuomojama, tarnauja pirmininkui Arūnui Nevardauskiui.

„Nė vieno prabangaus automobilio neturime, tinkamo reprezentacijai. Bet mums tokių ir nereikia. „Lexus“ už kurį Kauno savivaldybė per mėnesį 6000 litų nuomą mokėdavo, kaina mums būtų neįkandama“, – kalbėjo A.Nevardauskis.

Teismo pirmininkas varnų negaudo

Miesto apylinkės teismas, anot pirmininko, už „Hondos Accord“ nuomą šiauliečių įmonei kas mėnesį moka daugiau nei 1000 litų. Automobilio nuoma, A.Nevardauskio nuomone, yra tinkamiausias sprendimas taupant pinigus.

„Latvijos teismų sistema tokia, kad visi automobiliai tik nuomojami“, – kaimynų patirtimi rėmėsi pirmininkas.

Panevėžio apygardos teismo pirmininkas Tomas Zdanavičius važinėja 2004-ųjų laidos „Volkswagen Passat“. Pirmininkas nesiryžo vertinti jam tekusio tarnybinio automobilio.

„Paklauskite, ar aš žmona patenkintas. O materialių dalykų aš nevertinu. Man svarbu, kad ratai sukasi. Mano ir asmeninė mašina trylikos metų senumo“, – pareiškė T.Zdanavičius.

Anot pašnekovo, darbo reikalams naudojamoje mašinoje jam nėra kada pro langus žvalgytis. „Iki paties Vilniaus važiuojant tenka dokumentus vartyti, skaityti – nėra kada varnų gaudyt“, – aiškino T.Zdanavičius.

Išsinuomotomis keturiomis mašinomis važinėja ir Registrų centro Panevėžio filialo darbuotojai. Jo vadovas Rimantas Sankauskas dažniausiai sėdasi į 2001-ųjų „Hondą Accord“. Naujausia filialo mašina – „Citroen Berling“ – atitekusi matavimus atliekantiems geodezininkams.

Buvusiojo nenori nė prisiminti

Vyriausybės atstovas Panevėžio apskrityje Leonas Alesionka pernai balandį iš „Peugeot 306“ persėdo į Vyriausybės nupirktąjį 2006-ųjų laidos juodą „Ford Mondeo“. Anot L.Alesionkos, jo naujas tarnybinis automobilis Vyriausybei kainavo apie 50 tūkst. litų, nors tikroji tokio automobilio kaina siekia daugiau nei 75 tūkst. litų.

„Gera mašina. Negirdėti gaudžiant motoro, kadangi stambesnė, kartu ir stabilesnė, visos praslydimo sistemos. Yra kažkoks kompiuterinis radijas. Ir kondicionierius yra. Ankstesnėje nebuvo – ką čia ir kalbėti, koks siaubas vasarą“, – vardijo privalumus L.Alesionka. Vienintelis trūkumas, anot jo, medžiaginiai gelsvi sėdynių užtiesalai, kuriuos tenka itin dažnai plauti.

Buvusio „Peugeot“ Vyriausybės atstovas tikino nė prisiminti nenorįs. Anot jo, didesnio siaubo ir prakeikimo nei ankstesnė mašina jis nė neįsivaizduojantis.

„Kartą važiuojant tuneliu po Parlamento rūmais staiga nutrūko du varžtai ir motoras pradėjo šokinėti. Keletą kartų galvojau, kad jau užsidegsiu. „Peugeot“ pats niekada nepirkčiau, nors naujieji modeliai gal ir geresni“, – tvirtino Vyriausybės atstovas.

L.Alesionka juokavo, jog jis – ir mechanikas, ir vairuotojas, ir dispečeris, todėl vykdamas į renginį, kuriame nusimato šampano taurė, Vyriausybės atstovas draugėn imasi draugą giminaitį.

Pernai naujais automobiliais aprūpinusi savo atstovus Vyriausybė nepamiršo ir apskričių vadovų. Gema Umbrasienė važinėja 2006-ųjų laidos „Volkswagen Passat“, kainavusiu 70,8 tūkst. litų.

„Ne limuzinas, bet vis tiek gera mašina. Jei labiausiai vertintume įvaizdį, žinoma, tada reiktų jau limuzino“, – teigė G.Umbrasienė. Viršininkė džiaugėsi, kad naujojoje mašinoje yra galimybė prisijungti prie interneto – kadangi valdininkei tenka dažnai važinėti, tarnybinis automobilis jai tapęs kone antruoju kabinetu.

Anot G.Umbrasienės, Apskrities viršininko administracija pernai turėjo nemažai problemų dėl savo automobilių parko – kaip nebeįmanomos eksploatuoti buvo nurašytos aštuonios mašinos, iš tik keturias pavyko parduoti aukcione. Kitos virto metalo laužu. Senąsias pakeitė septynios naujai įsigytos.

Savivaldybė pins vainikus

Miesto Savivaldybės Ūkio ir eksploatavimo skyriaus vedėjas Juozas Rimantas Mikėnas juokavo kitamet pinsiąs vainikus dviems Savivaldybės senolėms – ateinančiais metais 20-etį sutiksiančioms „Audi 100“ ir „Ford transit“. Tik trys Savivaldybės automobiliai pagaminti jau šiame amžiuje – du 2003-iųjų laidos „Volkswagen passat“ bei 2004 m. aštuonvietis „Volkswagen transporter“.

J.R.Mikėnas anekdotu vadina kilusį ažiotažą dėl Savivaldybės skelbto konkurso keturiems automobiliams išsinuomoti.

„Piktinasi neįsigilinę į situaciją. Kiek kainuoja senų automobilių remontas!Automobilių parką būtina atnaujinti. Be to, tarnybinis automobilis – ne konkretaus valdininko nuosavybė. Personalinius automobilius Lietuvoje teturi vos keltas aukščiausių valdžios atstovų, o ne merai“, – kalbėjo vedėjas.

Specialiai paskirto automobilio neturi net miesto meras Vitas Matuzas. Į tą patį, kaip ir jis, „Volkswagen passat“ sėdasi ir kiti miesto vadovai. Vicemeras Povilas Vadopolas juo važiavo į komandiruotę Į Liubliną.

Anot mero, „Volkswagen Passatais“ važinėjantys Panevėžio vadovai šalies mastu toli gražu neatrodo prabangiai.

„Mes į kuklesnę pusę linkstam. Bet tam esminio dėmesio neskiriu – svarbiausia, kad automobilis būtų ekonomiškas ir saugus“, – pabrėžė V.Matuzas. Kita vertus, anot jo, vargu, ar panevėžiečiams patiktų, kad jų metropolinio miesto vadovai važinėtų tokiais automobiliais, į kokius nesisėda net mažų įmonėlių vadovai.

Automobilyje mokosi anglų kalbos

Miesto meras pripažino, kad važiuodamas tarnybiniu automobiliu linkęs naudotis vairuotojo paslaugomis. Tačiau ne todėl, kad pats galėtų žvalgytis pro langą.

„Užvakar buvau Druskininkuose, bet nieko kelyje nemačiau, nes dirbau kompiuteriu. Kiekvieną minutę stengiuosi išnaudoti“, – teigė miesto vadovas.

Rajono meras Povilas Žagunis, važiuodamas tarnybine 2005-ųjų „Hondai sonata“, tikina išnaudojantis kiekvieną laisvą minutę: be darbo reikalų meras mašinoje pasileidęs kompaktinę plokštelę gilina anglų kalbos žinias. Apie 70 tūkst. litų kainavusia mašina rajono vadovas teigia esąs absoliučiai patenkintas.

„Visi privalumai – ir kondicionierius, ir saugumo elementai. Jei turėčiau tiek pinigų, ir pats tokią pirkčiau. Blogybė nebent viena – odinis salonas. Tas man nepatinka“, – pripažino meras. Jo „Hondai Sonata“ – jauniausias Savivaldybės turimas automobilis.

Panevėžio apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkas Aldas Skvarnavičius, važinėjantis 2005-ųjų „Honda Acord“, tvirtina, jog jam ypač svarbu, kad tarnybinis automobilis būtų komfortiškas.

„Būna, kad į pasitarimus važiuoju kaip į egzaminą, todėl reikia, kad automobilyje nebūtų jokio garso, trukdančio ruoštis“, – aiškino A.Skvarnavičius.