aA
Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija kartu su Nacionaline viešojo transporto keleivių asociacija pirmadienį Seime organizavo tarptautinę konferenciją dėl nemokamo viešojo transporto miestuose. Susisiekimo ministerijos specialistas Marius Pakėnas patvirtino, kad ministerija yra už nemokamą viešąjį transportą, tačiau tam reikėtų rasti lėšų.
Susisiekimo ministerija pritaria nemokamam viešajam transportui, jei tam būtų rasta lėšų
© DELFI / Kiril Čachovskij

Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisijos pirmininkas Virgilijus Poderys mano, kad nemokamas viešasis transportas galėtų padėti įgyvendinti ES įsipareigojimus mažinti oro taršą.

„Atsinaujinanti energetika savo kainomis pasiekė normalios energetikos kainą. Dabar ant stalo yra kitas patiekalas, su kuriuo visuomenė turi dirbti – transportas. ES šalys priėmė įsipareigojimus sumažinti taršą, tai pagrįsta ir baudomis. Tai ne tik vertybinis dalykas, bet ir ekonominis, finansinis, kurį pajusime jau po kelių metų“, – sakė V. Poderys.

Pasak Seimo nario Tomo Tomilino, visuomenėje vyrauja mitas, kad viešasis sektorius nekuria pridėtinės vertės.

„Nemokama paslauga mūsų šalyse asocijuojasi su prasta kokybe, vertės nekūrimu, vartotojų noru tą dalyką įvertinti pinigais. Su šiuo mitu reikėtų kovoti ir atsakyti į klausimą, ar reikalinga plėtoti viešojo transporto sektorių kaip prioritetinę viešųjų paslaugų sritį. Tai nėra prioritetas šiandien, bet jei tai tampa taip svarbu visiems, ir miesto gyventojams, ir klimato kaitos įveikimo šalininkams, tai galbūt metas eiti prie paslaugos suvisuotinimo“, – teigė T. Tomilinas.

Europos mobilumo valdymo platformos EPOMM atstovė Lietuvoje Kristina Gaučė atkreipė dėmesį, kad didžiausia problema ir taršos rūšis Vilniuje – triukšmas.

„Kas trečia švietimo įstaiga Vilniuje buvo pakliuvusi į padidinto triukšmo zoną. Apie pusę visų miestų gyventojų yra su specialiais poreikiais. (...) Šeimos, kuriose yra automobiliai, 15 proc. skiria kiekvieno asmens lėšų būtent jam.

Jokiais būdais negalima siūlyti viešojo transporto žmonėms, kurie ir taip juda darniai. (...) Nuolaidos ir paskatos per tarifų mažinimą yra gera priemonė, tačiau viešasis transportas turi būti greitas, patikimas, dažnai kursuoti, patogus, paprastas naudotis“, – sakė K. Gaučė.

Pasak EPOMM atstovės Lietuvoje, pasitaiko atvejų, kai viešasis transportas po kiek laiko tampa vėl mokamas.

„Bendra tendencija, kad, net viešajam transportui tapus nemokamu tam tikroms socialinėms grupėms, reakcija būna vienoda, kad už paslaugą moka visi mokesčių mokėtojai, o naudojasi tik tam tikra grupė. Labai nemažai atvejų, įvedus nemokamą viešąjį transportą, jis buvo vėl apmokestinamas ir sulaukdavo daugiau neigiamų reakcijų nei teigiamų, kai viešasis transportas būdavo padarytas nemokamu“, – teigė K. Gaučė.

„Kai mieste 9 eurai už valandą automobilių stovėjimas, tai nori nenori renkiesi alternatyvią priemonę“, – pridūrė K. Gaučė.

Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausiasis specialistas M. Pakėnas teigia, kad ministerija yra už nemokamą viešąjį transportą, tačiau tam reikėtų tvaraus finansavimo šaltinio.

„Ministerija visada yra už, tik vienintelis klausimas – iš kur gauti pinigų, nes suprantame ir vežėjus, jiems taip pat reikia iš kažko gyventi. Kai kuriuos tarpmiestinius maršrutus dėl žmonių mažėjimo prašoma uždaryti, nes vežėjui tai yra grynas nuostolis. Nemokamas viešasis transportas – gera idėja, tik svarbu finansavimas“, – teigė M. Pakėnas.

Konferencijoje taip pat pasisakė ir Talino ES biuro vadovas Allanas Alakulas. Estija nemokamą viešąjį transportą Taline mieste registruotiems gyventojams padarė dar 2012 m. Pasak A. Alakulo, miesto biudžetas iš to sugebėjo net uždirbti.

„Taline yra 600 transporto priemonių parkas, viešojo transporto biudžetas sudaro beveik 70 mln. eurų. Jis didėja nuo tada, kai buvo padarytas nemokamas 2012 m. Taline nemokamas viešasis transportas kainuoja apie 12 mln. eurų per metus. Visiems registruotiems miesto gyventojams šis transportas yra nemokamas. Miesto biudžetas netgi iš to užsidirbo įvedęs viešąjį transportą, nes padidėjo mokesčių mokėtojų skaičius mieste“, – sakė A. Alakulas.

Pasak jo, pereiti į viešąjį transportą estus privertė ir padidinti automobilių statymo tarifai – Talino senamiestyje pasistatyti automobilį kainuoja 6 eurus už valandą.

„Eurostat“ duomenimis, Lietuva užima vieną iš pirmųjų vietų tarp ES valstybių, kuriose didžiausia dalis kelionių atliekama asmeniniu automobiliu. Tokie keliavimo įpročiai sukelia problemų Lietuvai vykdant tarptautinius įsipareigojimus, siekiant mažinti ne tik šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekius, bet ir oro taršą, kuri turi įtakos gyvenimo kokybei.

ELTA
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
4.3333

Naktį eismo sąlygas sunkins lijundra ir plikledis (1)

Ketvirtadienio pavakarę šalyje be kritulių. Oro temperatūra nuo 1 laipsnio šalčio iki 1 laipsnio...

Neradus lėšų tako rekonstrukcijai, strigs Palangos oro uosto veikla (4)

Vyriausybei nusprendus iš Ateities ekonomikos DNR plano neskirti lėšų trijų šalies oro uostų...

Ledo nuo orlaivių valymui Vilniaus oro uoste – 3,5 mln. eurų iš ES (1)

Vilniaus oro uosto valymo įrenginių ir ledo tirpdymo sistemų atnaujinimui iš Europos Sąjungos (...

Aukščiausiojo ES Teismo signalas Lietuvos vežėjams: machinacijos bus žlugdomos ir baudžiamos (136)

Gruodžio 1 dienos Europos Sąjungos Teisingumo Teismo sprendimas dėl tolimųjų reisų vairuotojų...

Aktuali žinia keliaujantiems – keisis traukinių tvarkaraščiai (9)

„ LTG Link“, „Lietuvos geležinkelių“ keleivių vežimo bendrovė, turi svarbių žinių...

Top naujienos

Vaizdo įraše – tikroji reakcija: ginkluotas Lukašenka juoką sukėlė net omonininkams (152)

Iniciatyva „By_Pol“, kuri vienija Baltarusijos jėgos žinybų darbuotojus, perėjusius į...

Parduotuvės atšaukia akcijas, muges, bet palieka nuolaidas ir kainų leidinius: sako, kitaip būtų neatsakinga (16)

Prekybos tinklai kone per dieną ėmėsi vykdyti naują Vyriausybės rekomendaciją – atšaukia...

Konstitucijos ekspertas įspėja: savo pareiškimais Nausėda jau įvarė save į kampą (722)

Prezidentas Gitanas Nausėda susitikimų maratoną su premjerės Ingridos Šimonytės teikiamais...

Seimo vicepirmininku patvirtintas Jarutis: mūsų taktika pasiteisino (15)

Seimas ketvirtadienį po slapto balsavimo patvirtino „valstietį“ Joną Jarutį Seimo...

Gamtos ženklus suprantanti dzūkė Janina jau žino, kokie orai bus per Kalėdas ir kada prasidės tikroji žiema

Gamtos ženklus stebinti marcinkoniškė Janina Janušauskienė sako, kad baltų Kalėdų šiemet...

Vilniaus mažasis teatras | D+ nariams

„Sprendžiant Hedą“ – Vilniaus mažojo teatro nuotolinė premjera. Žiūrėkite Delfi jau dabar

Vilniaus mažojo teatro (VMT) ir jaunosios kartos režisierės Uršulės Bartoševičiūtės...

Edgaras Savickas | D+ nariams

Valstybių skoloms šturmuojant aukštumas, ekonomistai įspėja: gali grįžti „diržų veržimosi“ politika (3)

Po pandemijos į Europą gali grįžti taip vadinama „diržų veržimosi“ politika, pasižyminti...

Viskas, ką turite žinoti apie miltus: paaiškino, kurie miltai kuriems kepiniams tinka geriausiai aptartos 5 populiariausios rūšys

Pirmojo karantino metu net du trečdaliai lietuvių kepė namuose*, dalis iš jų – atrado kepimą,...

Prezidentūra: Gabrieliaus Landsbergio vertinimą Nausėda pasakys asmeniškai Šimonytei (115)

Prezidentūroje ketvirtadienį įvyko valstybės vadovo Gitano Nausėdos susitikimas su Gabrieliumi...

„Tele2“ parduoda savo verslą Vokietijoje (8)

Mobiliojo ryšio operatorius „Tele2“ sutiko parduoti savo verslą Vokietijoje „Tele2...

|Maža didelių žinių kaina