aA
Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija kartu su Nacionaline viešojo transporto keleivių asociacija pirmadienį Seime organizavo tarptautinę konferenciją dėl nemokamo viešojo transporto miestuose. Susisiekimo ministerijos specialistas Marius Pakėnas patvirtino, kad ministerija yra už nemokamą viešąjį transportą, tačiau tam reikėtų rasti lėšų.
Susisiekimo ministerija pritaria nemokamam viešajam transportui, jei tam būtų rasta lėšų
© DELFI / Kiril Čachovskij

Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisijos pirmininkas Virgilijus Poderys mano, kad nemokamas viešasis transportas galėtų padėti įgyvendinti ES įsipareigojimus mažinti oro taršą.

„Atsinaujinanti energetika savo kainomis pasiekė normalios energetikos kainą. Dabar ant stalo yra kitas patiekalas, su kuriuo visuomenė turi dirbti – transportas. ES šalys priėmė įsipareigojimus sumažinti taršą, tai pagrįsta ir baudomis. Tai ne tik vertybinis dalykas, bet ir ekonominis, finansinis, kurį pajusime jau po kelių metų“, – sakė V. Poderys.

Pasak Seimo nario Tomo Tomilino, visuomenėje vyrauja mitas, kad viešasis sektorius nekuria pridėtinės vertės.

„Nemokama paslauga mūsų šalyse asocijuojasi su prasta kokybe, vertės nekūrimu, vartotojų noru tą dalyką įvertinti pinigais. Su šiuo mitu reikėtų kovoti ir atsakyti į klausimą, ar reikalinga plėtoti viešojo transporto sektorių kaip prioritetinę viešųjų paslaugų sritį. Tai nėra prioritetas šiandien, bet jei tai tampa taip svarbu visiems, ir miesto gyventojams, ir klimato kaitos įveikimo šalininkams, tai galbūt metas eiti prie paslaugos suvisuotinimo“, – teigė T. Tomilinas.

Europos mobilumo valdymo platformos EPOMM atstovė Lietuvoje Kristina Gaučė atkreipė dėmesį, kad didžiausia problema ir taršos rūšis Vilniuje – triukšmas.

„Kas trečia švietimo įstaiga Vilniuje buvo pakliuvusi į padidinto triukšmo zoną. Apie pusę visų miestų gyventojų yra su specialiais poreikiais. (...) Šeimos, kuriose yra automobiliai, 15 proc. skiria kiekvieno asmens lėšų būtent jam.

Jokiais būdais negalima siūlyti viešojo transporto žmonėms, kurie ir taip juda darniai. (...) Nuolaidos ir paskatos per tarifų mažinimą yra gera priemonė, tačiau viešasis transportas turi būti greitas, patikimas, dažnai kursuoti, patogus, paprastas naudotis“, – sakė K. Gaučė.

Pasak EPOMM atstovės Lietuvoje, pasitaiko atvejų, kai viešasis transportas po kiek laiko tampa vėl mokamas.

„Bendra tendencija, kad, net viešajam transportui tapus nemokamu tam tikroms socialinėms grupėms, reakcija būna vienoda, kad už paslaugą moka visi mokesčių mokėtojai, o naudojasi tik tam tikra grupė. Labai nemažai atvejų, įvedus nemokamą viešąjį transportą, jis buvo vėl apmokestinamas ir sulaukdavo daugiau neigiamų reakcijų nei teigiamų, kai viešasis transportas būdavo padarytas nemokamu“, – teigė K. Gaučė.

„Kai mieste 9 eurai už valandą automobilių stovėjimas, tai nori nenori renkiesi alternatyvią priemonę“, – pridūrė K. Gaučė.

Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausiasis specialistas M. Pakėnas teigia, kad ministerija yra už nemokamą viešąjį transportą, tačiau tam reikėtų tvaraus finansavimo šaltinio.

„Ministerija visada yra už, tik vienintelis klausimas – iš kur gauti pinigų, nes suprantame ir vežėjus, jiems taip pat reikia iš kažko gyventi. Kai kuriuos tarpmiestinius maršrutus dėl žmonių mažėjimo prašoma uždaryti, nes vežėjui tai yra grynas nuostolis. Nemokamas viešasis transportas – gera idėja, tik svarbu finansavimas“, – teigė M. Pakėnas.

Konferencijoje taip pat pasisakė ir Talino ES biuro vadovas Allanas Alakulas. Estija nemokamą viešąjį transportą Taline mieste registruotiems gyventojams padarė dar 2012 m. Pasak A. Alakulo, miesto biudžetas iš to sugebėjo net uždirbti.

„Taline yra 600 transporto priemonių parkas, viešojo transporto biudžetas sudaro beveik 70 mln. eurų. Jis didėja nuo tada, kai buvo padarytas nemokamas 2012 m. Taline nemokamas viešasis transportas kainuoja apie 12 mln. eurų per metus. Visiems registruotiems miesto gyventojams šis transportas yra nemokamas. Miesto biudžetas netgi iš to užsidirbo įvedęs viešąjį transportą, nes padidėjo mokesčių mokėtojų skaičius mieste“, – sakė A. Alakulas.

Pasak jo, pereiti į viešąjį transportą estus privertė ir padidinti automobilių statymo tarifai – Talino senamiestyje pasistatyti automobilį kainuoja 6 eurus už valandą.

„Eurostat“ duomenimis, Lietuva užima vieną iš pirmųjų vietų tarp ES valstybių, kuriose didžiausia dalis kelionių atliekama asmeniniu automobiliu. Tokie keliavimo įpročiai sukelia problemų Lietuvai vykdant tarptautinius įsipareigojimus, siekiant mažinti ne tik šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekius, bet ir oro taršą, kuri turi įtakos gyvenimo kokybei.

ELTA
Viskas apie pinigus. Finansų konsultantė atsako
Reikia patarimo, kaip planuoti išlaidas, kaip sutaupyti, o gal – kaip daugiau uždirbti? Užduokite klausimą nepriklausomai finansų konsultantei Ievai Jazavitienei.
Be raštiško ELTA sutikimo šios naujienos tekstą kopijuoti draudžiama.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
4.3333

Seimas spręs, ar nuo taršos mokesčio atleisti automobilių paveldėtojus (5)

Seimas antradienį balsuos, ar automobilių paveldėtojus atleisti nuo taršos mokesčio.

Tiekėjai: ES persėdimas į elektromobilius kelia grėsmę pusei milijono darbo vietų (4)

Europos Sąjungos planai iki 2035-ųjų faktiškai uždrausti automobilius su vidaus degimo varikliais...

Daliai žmonių siūloma 2 tūkst. eurų už mažiau taršų automobilį (19)

Nepasiturintiems gyventojams, įsigijusiems mažiau taršų automobilį, planuojama mokėti 2 tūkst....

„Belavia“ atjungta nuo tarptautinių atsiskaitymų ir krovinių gabenimo sistemų (165)

Aviakompanija „ Belavia “ atjungta nuo BSP atsiskaitymų sistemos ir krovinių gabenimui oro...

Ruošiamasi rekonstruoti Kauno Kleboniškio tiltą (3)

Rengiantis ties Kaunu rekonstruoti vieną labiausiai apkrautų šalyje A. Meškinio (Kleboniškio)...

Top naujienos

Prieš Putino ir Bideno pokalbį dėl Ukrainos – nerimą keliantis scenarijus: Rusija gali ryžtis kruvinam konfliktui (23)

Galbūt paskutinė viltis susitarti dėl taikos. Taip jau vertinamas numatytas JAV ir Rusijos...

Jau sausį vairuotojai privalės turėti naujas vaistinėles: už senų naudojimą – ir baudos, ir trūkumai techninėje apžiūroje (364)

Jau nuo sausio 1-osios vairuotojai, pirmosios pagalbos vaistinėles įsigiję prieš kelis metus,...

Vėl šuolis: Lietuvoje – dar 1837 nauji COVID-19 atvejai ir 14 mirčių papildyta (15)

Praėjusią parą Lietuvoje nustatyti 1837 nauji COVID-19 atvejai, mirė 14 žmonių, antradienį...

Tūkstančiai gyventojų gaus 100 eurų išmokas už COVID-19 skiepą: pinigai bus mokami ir kitąmet (9)

„ Sodra “ pradeda mokėti vienkartines 100 eurų dydžio išmokas už skiepą. Iki Kalėdų jas...

D+ Tomas Janonis

Įspūdinga LRT pastatų rekonstrukcija kelia aistras: kiek visa tai kainuos ir kas tą kainą pasiryžęs mokėti (5)

LRT pastatų atnaujinimo architektūrinis konkursas, regis, nevyksta taip sklandžiai kaip buvo...

Nepaprastoji padėtis turi netikėtų padarinių: nusikelia tiesioginių merų rinkimų klausimas

Projektas dėl Konstitucijos keitimo, siekiant įteisinti tiesioginius merų rinkimus, Seime bus...

„The Times“: NATO būgštauja, kad Rusija vos per 2 valandas gali atkirsti Baltijos šalis (76)

Šiaurės Atlanto aljansas baiminasi, kad Rusija , pasitelkdama migrantus, gali per dvi valandas...

Prieš LFF teismą stojančiam Ivanauskui – „stogas“ 10 mėnesių: jis turi tai, ko reikia šiai rinktinei (1)

Nors Lietuvos futbolo federacijos ( LFF ) prezidentas Tomas Danilevičius bei generalinis...

Norintiems kalėdiniame vakarėlyje Donato Montvydo, 5 tūkst. eurų neužtektų

Vienu brangiausių šalies atlikėjų vadinamas Donatas Montvydas yra vienas iš vos kelių,...

Prezidento patarėjas: dalis taršos mokesčio turėtų grįžti žmonėms

Apmokestinant taršių automobilių savininkus dalis vadinamojo taršos mokesčio turėtų grįžti...