aA
Pasaulio didmiesčių baubas – užterštas oras – kamuoja ir Vilnių. Sostinės gyventojai dar neraginami dėvėti kaukių, tačiau vietos šalia judrių gatvių tapo ypač pavojingos. Autobusų stotelė Kareivių gatvėje. Tai pats juodžiausias taškas miesto užterštumo žemėlapyje. Oro tarša šioje vietoje normą viršija net 65 kartus.
Transporto spūstis
© DELFI (D.Augūnaitės nuotr.)
Užteršto oro padariniai geriausiai matyti žiemą – baltas sniegas per keletą dienų pasidengia juodu taršalų sluoksniu. Tai jau tapo miesto kasdienybe, ženklu, kad Vilnius – labiausiai teršiamas šalies miestas. Iki Tokijo ar Honkongo dar toli, tačiau civilizacijos rykštė skaudžiai plaka ir Lietuvos sostinės gyventojus.

Didžiausias oro užterštumas susidaro ten, kur intensyviausias automobilių eismas. Labiausiai užterštos vietos Vilniuje: Geležinio Vilko, Kalvarijų, Ukmergės gatvės, Savanorių ir Laisvės prospektai.

„Orą teršia ne tik kietosios dalelės, bet ir azoto dioksidas – bespalvė, bekvapė medžiaga. Žinoma, jų pagrindinis šaltinis yra transportas. Ten, kur važinėja sunkieji automobiliai, vilkikai, kurie naudoja mažesnės kokybės degalus – dyzeliną, situacija prasčiausia.

Švariau yra toliau nuo magistralių esančiose vietose, pavyzdžiui, Valakampių rajone. Antakalnyje oras švaresnis ne visur: arčiau centro susidaro tam tikra duobė, prastos sklaidos sąlygos, todėl oras irgi ne koks. O į kitą pusę, arčiau Saulėtekio, oro kokybė nebloga“, – pasakojo Aplinkos apsaugos agentūros Oro kokybės valdymo departamento direktorius Donatas Perkauskas.

Prastėja gyvenimo kokybė

Aplinkos apsaugos agentūros organizuojamas miestų oro kokybės monitoringas parodė, kad pagrindinė oro kokybės problema miestuose išlieka oro tarša kietosiomis dalelėmis, t. y. iš aplinkoje esančių teršalų susidarančiomis ir nuodus nešiojančiomis dulkėmis.

Kvėpuojant užterštu oru padidėja tikimybė susirgti astma, vėžiu, bronchitu, sinusitu, kitomis ligomis, jau sergantiems liga gali dar paūmėti. Leistina kietųjų dalelių norma neturėtų būti viršijama dažniau nei 35 dienas per metus, tačiau šio tikslo pasiekti nepavyksta.

Kadangi tokių dienų yra daugiau, rengiami oro kokybės gerinimo planai, tačiau realus jų įgyvendinimas stringa.

Reikia prisiminti troleibusus

„Efektyviausios priemonės būtų reguliuoti transportą, jei žmonės „persėstų“ iš automobilių į viešąjį transportą, tiesti aplinkkelius, dviračių takus. Bet jokiu būdu ne platinti gatves, kaip kai kas bando siūlyti, – kalbėjo Aplinkos apsaugos agentūros direktorius Liutauras Stoškus. – Kad žmonės daugiau naudotųsi viešuoju transportu, jo teikiamos paslaugos turi būti patrauklios.

Žmonėms turi neapsimokėti važiuoti savo automobiliu. Gatvėse, kur susidaro spūstys, galbūt galima sudaryti išskirtines sąlygas troleibusams. Reikia visais įmanomais būdais populiarinti viešąjį transportą. Automobilių statymo sąlygos turėtų būti tokios, kad žmogui finansiškai neapsimokėtų automobilį palikti mieste. Svarbiausia – visas šias priemones tinkamai suderinti.“

Kasmet apie kovo mėnesį (tai priklauso nuo oro sąlygų) imamasi trumpalaikių priemonių oro taršai mažinti.

„Kai pradžiūsta gatvės, skubiai sutvarkomos šiukšlės, išvežamas smėlis, purvas su druska. O vėliau gatvės paprasčiausiai plaunamos“, – pasakojo oro kokybės valdymo departamento direktorius D.Perkauskas.

Vilniaus Senamiestyje oras užterštas palyginti nesmarkiai. 2006 m. kietųjų dalelių skaičius iš galimų 35 dienų šią normą viršijo devynias, kelerius metus prieš tai situacija taip pat buvo gera.

Tačiau 2007-aisiais šis oro taršos rodiklis jau išaugo iki 21. Padidėjimas didelis ir kelia nerimą, tačiau iki labiausiai užterštų miesto vietų Senamiesčiui dar toli.

Oro kokybė Senamiestyje prastėja ir dėl anglimis kūrenamų namų, be to, ši miesto vieta yra duobėje.

Kūrena kas kuo nori

Orą teršia ne tik automobiliai, bet ir netinkamomis medžiagomis kūrenamos krosnys ar židiniai. Stambiose elektrinėse ar katilinėse paprastai pastatoma automatizuota įranga, reguliuojanti oro taršą, tačiau kiekvieno gyventojo sukontroliuoti neįmanoma.

„Dabar visoje Europoje svarstomas klausimas, kaip sukontroliuoti individualių namų šildymą. Anksčiau, kai turėdavome mieste vieną kuro bazę, galėjome vertinti, kiek ta bazė gauna anglių. Dabar kuro šaltinių tiek, kad neaišku, kas iš kur gauna, kas kuo kūrena. Nežinau, kokios armijos kontrolierių reiktų, kad būtų stebimas kiekvienas židinys“, – juokėsi D.Perkauskas.

L.Stoškus įsitikinęs, kad vienintelė priemonė sukontroliuoti aplinką teršiantį kūrenimą – skatinti žmonių sąmoningumą: „Jeigu žmonės degins malkas, pavojus bus mažesnis. Tačiau kai deginamos padangos ar kažkokios tepaluotos medžiagos, – tokių dalykų tikrai negalima toleruoti. Jei žmonės žino, kad taip negalima daryti, bet vis tiek daro, tai ką mes galime padaryti? Ar kalbėtume apie oro kokybės užtikrinimą, ar atliekų tvarkymą, viskas priklauso nuo mūsų pačių.“

Kietųjų dalelių poveikis

Kietosios dalelės – tai ore esančių dalelių ir skysčio lašelių (aerozolių) mišinys, kurio sudėtyje gali būti įvairių komponentų: rūgščių, sulfatų, nitratų, organinių junginių, metalų, dirvožemio dalelių, dulkių, suodžių ir kt.

Didžiausią žalą žmonių sveikatai gali padaryti smulkiausios kietosios dalelės, kurios nesulaikomos viršutiniuose kvėpavimo takuose ir prasiskverbia į žmogaus organizmą. Jos sukelia bronchitų, astmos paūmėjimus, lėtinės obstrukcinės plaučių ligos priepuolius.

Užterštas oras skatina kraujo krešėjimą, uždegimus, dėl to didėja insulto, infarkto rizika. Žalingas užteršto oro poveikis sveikatai paprastai pasireiškia po kelerių ar net keliolikos metų.

Pasaulinės sveikatos organizacijos duomenimis, perpus sumažinus oro taršą gyventojų amžius pailgėtų 3–5 metais, sergamumas ir mirtingumas – 3–5 proc., sergamumas vėžiu ir kvėpavimo sistemos ligomis – net 20–30 proc., kraujotakos sistemos ligomis – apie 10 proc. Net 40 proc. vaikų iki 5 metų ligų lemia aplinkos tarša.

„Vilniaus dienoje“ taip pat skaitykite:

A.Paleckis traukiasi į frontą

ŽIV aukų sąrašas ilgėja

Prekybininkų varžybos: ar laimi pirkėjai?

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Buvęs vienintelis Austrijos imperijos uostas – į jį kelias kvepia kava (9)

Prie Adrijos jūros prigludęs Italijos miestas kadaise buvo vienintelis Austrijos imperijos...

Kelias Vilnius-Kaunas pradėtas pertvarkyti į automagistralę (15)

Viena labiausiai apkrautų Lietuvos valstybinės reikšmės transporto arterijų – magistralinio...

„Boeing 737 Max“ krizė: FAA patvirtino nesaugius sistemų dizaino (6)

JAV aviacijos reguliuotojai penktadienį patyrė smūgį dėl patvirtintų dizaino pakeitimų „...

„Renault“ iš pareigų nušalina generalinį direktorių

Prancūzijos automobilių gamintoja „ Renault “ pranešė, kad iš pareigų bus nušalintas...

„GetJet Airlines“ – pirmoji Lietuvos avialinijų bendrovė, pradėjusi vykdyti transatlantinius skrydžius (6)

„ GetJet Airlines “ tapo pirmosiomis Lietuvos avialinijomis, kurios pradėjo vykdyti...

Top naujienos

Prostitucijoje išnaudotų lietuvių istorijos sukrėtė net visko mačiusią pareigūnę iš Švedijos: viena jų tapo filmu (93)

Net praėjus daugiau nei dešimtmečiui prostitucijoje išnaudotų lietuvaičių istorijos yra...

Ilgiausia apgultis istorijoje: du dešimtmečius siaubo iškentę miestelėnai maro protrūkio laukė kaip išganymo (1)

Osmanų imperijos karo su Venecijos respublika metu Kandijos miestas (dabar – Heraklionas ,...

Aukštaitijos sostinė stoja? Darbdaviai jau skaičiuoja susitraukusius pelnus ir pereina į taupymo režimą (144)

Lietuvos ūkio variklis sukasi visu pajėgumu. Pastaraisiais metais augusi ekonomika išjudino ir...

Apklausos: „Įstatymas ir teisingumas“ laimėjo rinkimus Lenkijoje (16)

Valdančioji dešiniųjų pažiūrų partija „ Įstatymas ir teisingumas “ sekmadienį laimėjo...

Po skyrybų dramos – atviras Andriaus Šedžiaus interviu apie vaikus: apie tai vėliau teks papasakoti ir mažyliui (60)

Neseniai skyrybas išgyvenęs verslininkas Andrius Šedžius dabar visą savo dėmesį sakosi...

Sunkiai sergančios aktorės Anastasijos Zavorotniuk dukra pasidalijo jautria žinute (44)

Šeštadienį, spalio 12-ąją, sunkiai serganti aktorė Anastasija Zavorotniuk kartu suvyru Piotru...

Mirotičiaus šou laimėjo „Barcelonai“ trilerį prieš „Valencia“, Kulboka padėjo nugalėti „Baskonia“ (1)

Nikola Mirotičius surengė fenomenalų pasirodymą bei vienas ant savo pečių ištempė...

Kokią klaidą lengva padaryti ruošiant avietes žiemai – profesionalo komentaras kaip avietes apsaugoti nuo šalnų

Gediminas Cijūnaitis , gediminosodai.lt savininkas, dalinasi patirtimi, kaip elgtis su avietėmis,...

Ant bangos: Rapšys iškovojo dar vieną auksą Berlyne

Įspūdingą formą šį sezoną demonstruojantis Danas Rapšys iškovojo dar vieną aukso medalį...

Rusijos žiniasklaida spėlioja: Putino sąjungininkas Prigožinas galėjo žūti lėktuvo katastrofoje

Penktadienį pranešta, kad Kongo Demokratinėje Respublikoje dingo transportinis lėktuvas, teikęs...