„Lėčiau lėčiau!“ – sušuko Arnoldas Švarcnegeris, kai pirmąsyk sėdo į elektromobilį „Tesla Roadster“ ir perkrovimas įsibėgėjant prispaudė jį prie sėdynės. Tokio komplimento dar nėra gavęs nė vienas elektromobilis. Laikai, kai panašios transporto priemonės sukeldavo aplinkiniams šypsenėles, liko praeityje. Superautomobilis „Roadster“, kurį pagamino Kalifornijoje (JAV) įsikūrusi kompanija „Tesla Motors“, debiutuoja Amerikos rinkoje jau šiais metais. Kompanija pavadinta genialaus serbų inžinieriaus Nikola Tesla (1856–1943) vardu. Manoma, kad būtent jis išrado kintamosios srovės variklį.
© Reuters/Scanpix
„Tesla Roadster“ neturi nieko bendro su įprastiniais elektriniais „vežimėliais“, kurie, jau išvystę 80 kilometrų per valandą greitį, lėtėja ir, be to, negali nuvažiuoti nuo elektros tinklo lizdo daugiau nei 100 kilometrų. „Tesla Roadster“ – tai tikras sportinis automobilis (jo variklio galingumas yra 250 arklio jėgų, jis gali neįtikėtinai greitai įsibėgėti, o jo važiavimo nuotolis ne mažesnis kaip 400 kilometrų). Kadangi šis automobilis kainuoja apie 75 500 eurų (maždaug 257 000 Lt) ir yra prikimštas inovacijų, „Tesla Roadster“ vertas ne ką mažiau negu jo konkurentas „Porsche Boxter S“.

Interneto gigantų parama

„Tesla Roadster“ gimimo vieta Santa Klara, esanti Kalifornijos Silikono slėnyje, tapo neatsitiktinai. Beveik visi projekto dalyviai turi kokį nors ryšį su vietinėmis informacinių technologijų kompanijomis. „Tesla Motors“ įkūrėjas Martinas Eberhardas pirmąjį milijoną iš savo 187 milijonų dolerių uždirbo kompanijoje „Nuovo Media“, kuri užsiima elektroninių knygų prekyba.

Elonas Muskas, tapęs milijardieriumi po to, kai sukūrė mokėjimo sistemą „PayPal“, pradinėje projekto stadijoje „Roadster‘iui“ paaukojo 27 mln. JAV dolerių. Kiek investavo „Google“ įkūrėjai Sergey‘us Brinas ir Larry‘is Page‘as, tiksliai nežinoma. Bet kuriuo atveju jie tikriausiai nenorėjo atsilikti nuo aukcionų milžinės „eBay“ pirmojo direktoriaus Jeffrey‘io Skollo ir daugelio kitų įžymių, turtingų asmenybių bei investicinių fondų, kurie taip pat prisidėjo prie projekto, tikėdamiesi sulaukti šlovės ir pasakiško pelno.

Nešiojamojo kompiuterio akumuliatoriai – 250 arklio jėgų

Elektromobilio „Tesla Roadster“ motorą, kurio galia – 250 arklio jėgų, maitina įkraunamų baterijų komplektas, kurį sudaro 6831 ličio jonų elementas. Motoro apsukos – iki 13 500 kartų per minutę. Šis variklis, gaminamas Taivanio gamykloje, kuri priklauso „Tesla Motors“, ir šiuo metu yra geriausias rinkoje kintamosios srovės variklis.

Akumuliatorių komplektas visiškai įkraunamas per 3,5 valandos, jų talpos (įskaitant papildomą krovimą stabdant) pakanka nuvažiuoti apie 400 kilometrų. Tai beveik tris kartus daugiau, negu gali nuvažiuoti įprastinis elektromobilis.

Tokie rodikliai tapo įmanomi aktyviai plėtojant technologijas, kurios naudojamos akumuliatorių, skirtų buitinei elektronikai ir nešiojamiesiems kompiuteriams, gamyboje. Šiuolaikinių ličio jonų elementų energijos tankis yra kelis kartus didesnis negu tradicinių švino akumuliatorių. Taip pat yra kita priežastis, dėl ko „Tesla Motors“ inžinieriai pasirinko būtent tokius elementus. Jų kasmetinė gamyba skaičiuojama milijardais vienetų, todėl vieno elemento kaina sudaro tik keletą centų. Bet kaip parodė neseniai kilę skandalai dėl kompanijų „Sony“ ir „Dell“ gaminių, didelės energijos tankis daro šiuos ličio jonų elementus gana pavojingus.

„Tesla Roadster“ kūrėjai aktyviai kovojo su šia problema. Akumuliatorių komplektą sudaro vienuolika modulių, kurie atskirai supakuoti, kruopščiai izoliuoti ir sudaryti iš 621 elemento. Jame sumontuota daugybė jutiklių, kurie kartu su temperatūra, srove bei įtampa kontroliuoja automobilio pagreitį ir padėtį žemės atžvilgiu. Sistemos sudėtyje, be to, yra daugybė mikrovaldiklių, kurie, esant mažiausiai klaidai, atjungia visą sistemą arba atskiras jos dalis. Visa tai daro šį junginį pačia saugiausia pasaulyje elektrobaterija.

Greitėjant radijo neįjungsi

Sportinių elektromobilių eros aušra
© Reuters/Scanpix

Modelio „Roadster“ sportinės savybės visiškai atitinka jo sportinę išvaizdą. Norint įsibėgėti iki 100 kilometrų per valandą, šiam elektromobiliui reikia tik 4,2 sekundės. Benzinu varomas „Porsche Carrera ST“ (variklio galingumas 612 arklio jėgų) pasiekia šį greitį ne ką greičiau (per 3,9 sekundės). Be to, „Porsche“ automobilyje šešios pavaros, o elektromobilis turi tik dvi pavaras. Pirmoji pavara naudojama esant greičiui nuo 0 iki 100, o antroji pavara skirta greitesniam nei 100 km/h važiavimui.

„Roadster“ įsibėgėja taip greitai, kad „Tesla Motors“ vairuotojai, kurie atlieka bandomuosius važiavimus su klientais, pasiūlo gana įdomų pokštą. Kai potencialus pirkėjas įsitaiso priekinėje automobilio sėdynėje, jam siūloma įjungti radiją. Keleivis ištiesia ranką į priekį. Tuo momentu vairuotojas iki dugno paspaudžia greičio pedalą. Keleiviui tenka keletą sekundžių kovoti su pagreičiu tol, kol jam pavyksta paspausti radijo įjungimo mygtuką.

Sportinis automobilis (jo ilgis 3,95 metro, o aukštis – tik 1,13 metro) turi atitinkamą įrangą: dvi oro pagalves, važiavimo kontrolę, kondicionierių, jo salonas odinis, sėdynės šildomos.

„Tesla Motors“ automobilio reklaminis šūkis yra ,,Burn rubber, not gasoline“ („Deginkite gumą, ne benziną“ – red. past.). Pasirodo, kad palankumas galingiesiems motorams ir dėmesys ekologijai kartais gali žingsniuoti kartu. Dabar niekas Amerikoje nesistebi tuo, kad „Hummer“ visureigio gerbėjas Arnoldas Švarcnegeris ruošiasi savo žmonai pirkti elektromobilį. Aktorius George‘as Clooney‘is išrašė reikiamo dydžio čekį tuoj po pirmojo bandomojo važiavimo. Europos įžymybėms teks šiek tiek palaukti – iš pradžių „Tesla Motors“ kuria platintojų ir aptarnavimo tinklą tik JAV. Stambūs autokoncernai lūkuriuoja, todėl neaišku, kokius sportinius automobilius išvysime Europos keliuose po penkerių metų.

Europos automobilių pramonė taip pat aktyviai kuria hibridinius automobilius. „Mercedes“ ir BMW pirmenybę teikia vandeniliu varomiems automobiliams. Tuo tarpu gaminti „grynų“ elektromobilių niekas neplanuoja. Bet „Citroen“, vienas iš nedaugelio elektromobilių tiekėjų Europos rinkai (žinomas jo modelis „Berlingo Electrique“), nebijo „Tesla“ konkurencijos. Stambūs autokoncernai užsiėmę savo pačių problemomis. Todėl visa tai suteikia realių galimybių mažesnėms kompanijoms. Štai Anglijoje „Lightning Car Company“ ruošia pardavimui modelį „GT“ – tai Europos atsakymas į bendrovės „Tesla“ „Roadster‘į“. Žadama, kad šis elektromobilis bus tobulesnis techniniu atžvilgiu, bet ir kainuos net 220 000 eurų (apie 754 000 Lt).

Elektromobilio „Tesla Motors Roadster“ pagrindinės charakteristikos

Technologijos

„Tesla Motors“ inžinieriai trejus metus kūrė pagrindinio elektromobilio „Roadster“ komponento (akumuliatorių komplekto, kurio svoris 450 kg) technologiją. Nors jo visa energija atitinka 8 litrų benzino energiją, elektromotoro naudojamos energijos naudingumo koeficientas labai didelis (86 proc.). Tuo tarpu benzino variklių šis koeficientas yra nuo 18 iki 28 proc.

Akumuliatorių komplektas

Darbinė įtampa yra 380 voltų, o aliuminio korpusas patikimai saugo elementus nuo perkaitimo.

Elektromotoras

Kintamosios srovės variklis, kurio galingumas 250 arklio jėgų, sukasi 13 500 kartų per minutę greičiu.

Elektroninis valdymas

Reguliuoja motoro srovę ir stabdant kontroliuoja akumuliatorių įkrovimą.

Pavaros

Numatytos tik dvi priekinės pavaros. Važiuojant atbulai, elektromotoras sukasi priešinga kryptimi.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Naktį eismo sąlygas sunkins plikledis, šerkšnas

Antradienio naktį eismo sąlygas sunkins plikledis ir šerkšnas, be to, vietomis formuosis rūkas.

Rajoniniuose keliuose yra slidžių ruožų (2)

Pirmadienio rytą Lietuvoje rajoniniuose keliuose yra slidžių ruožų, perspėja kelininkai.

Keliuose yra slidžių ruožų (9)

Sekmadienio rytą keliuose esama slidžių ruožų, įspėja Automobilių kelių direkcija .

Kelininkai: mažesnio eismo intensyvumo keliuose gali būti slidžių ruožų (2)

Šeštadienį mažesnio eismo intensyvumo keliuose gali būti slidžių ruožų, įspėja Automobilių...

Kai kuriose Vilniaus gatvėse veiks nauji šviesoforai (20)

Vienos judriausių Vilniaus mieste gatvės – Žirmūnų bei Kalvarijų – artimiausiu metu...

Top naujienos

Vladimiras Laučius. Šiltos kėdės oligarchija, arba išgirskite pagaliau Bronislovą Burgį (15)

„Užtenka mokytoją tampyti į visas puses. Lenkitės jam žemai, sveikinkitės kiekvieną rytą ir...

Pūkas: pateikiau VRK prašymą atšaukti mano atsistatydinimo pareiškimą (211)

"Pateikiau VRK prašymą atšaukti mano atsistatydinimo pareiškimą. Visame procese nuo kovo 8 dienos...

Kainos šiemet dar augs (145)

Kasmet didėjančios kainos maisto ir paslaugų sektoriuose piktina gyventojus, tačiau ir šiemet...

Kas galėtų kišti koją Nausėdai prezidento rinkimuose (28)

Ekonomistas Gitanas Nausėda , pirmaujantis tarp galimų kandidatų į prezidentus, laikosi buvusio...

Gudžiaus treneris griebiasi už galvos: nebežinome, ką daryti (171)

„Tragiška situacija. Esame giliuose viduramžiuose ir man keisčiausia, kad niekas neprisiima...

Ant raudono kilimo – akį traukiančių iškirpčių fiesta stilistės komentaras (65)

„Šiuolaikine mada nieko nenustebinsi, tad trumpo sijono ir gilios iškirptės derinys nėra tabu....

R.I.T.A. Lietuvos žemės ūkio atašė Kinijoje kaltina ambasados moteris genocidu (146)

Žemės ūkio ministerija atlieka patikrinimą dėl jos deleguoto atstovo Kinijos Liaudies...

Oksana Pikul: iš vyro patiriu psichologinį ir fizinį smurtą (118)

Drama Jasaičių šeimoje prasidėjo sekmadienio rytą. Į policijos pareigūnų rankas pakliuvęs...

Sirijos režimas kaltinamas chemine ataka sukilėlių teritorijoje (23)

Sirijos sukilėlių kontroliuojamame anklave netoli Damasko mažiausiai 21 asmuo, tarp jų yra ir...

Kas slepiasi už naujo mistinio Putino įvaizdžio? (382)

Anksčiau dažnai vaizduojamas raumeningu mačo, gebančio apginti tėvynainius nuo priešų, Rusijos...