aA
Dėl įstatymų kūrėjų broko valdininkams sudarytos galimybės piktnaudžiauti, o labiausiai dėl to nukenčia paprasti žmonės.
© GRYNAS.lt nuotr.

Sodybų savininkai vargsta dėl kelių. Ypač dėl pavadintų „bendro naudojimo keliais“. Iš tikrųjų jokiuose įstatymuose tokios sąvokos nerasime. Ją sugalvojo valdininkai. Vieni dirba vadovaudamiesi Žemės reformos įstatymu, o kiti – Kelių įstatymu. Atidžiau panagrinėję šiuos įstatymus pastebėjome, kad jie prieštarauja vienas kitam.

Nei nuosavybės, nei servituto

Ne paslaptis, kad savivaldybėms trūksta lėšų vietinės reikšmės keliams remontuoti ir prižiūrėti. Taip atsitiko ir Prienų rajone.

Kelininkas veteranas, šioje srityje dirbęs kone 45 metus, Algirdas Gelčys jau daug metų remontuoja kelią į savo sodybą Klebiškio kaime. Jeigu būtume priekabūs, sakytume, remontuoja lyg ir nelegaliai.

„Tas kelias tėra apie 60 metrų, jis veda tik į mano sodybą, todėl kreipiausi į Prienų ir Birštono žemėtvarkos skyrių, kad tą apie 30 arų plotą prijungtų prie mano namų valdos ar nors įteisintų servitutą. Tai padėtų išspręsti visas dėl kelio kylančias problemas“, – pasakoja A.Gelčys.
Tačiau žemėtvarkos skyriaus specialistė Dalė Gulijeva žmogui ir žodžiu, ir raštu atsakė labai dviprasmiškai. Rašte aptakiai teigiama, kad šis klausimas „gali būti“ sprendžiamas rengiant Klebiškio kadastro vietovės žemės reformos žemėtvarkos projekto papildymą. Tačiau „gali būti“ virto uždaru ratu, kuriame valdininkai žmogų stumdo vieni pas kitus, o klausimas nesprendžiamas.

Atsakymai nuvylė

Supratęs, kad su žemėtvarkininkais geruoju susitarti nepavyks, A.Gelčys kreipėsi į Prienų savivaldybės administraciją ir paprašė arba padėti išspręsti nuosavybės klausimą, arba šį kelią prižiūrėti ir remontuoti. Tačiau administracijos direktorius Algis Marcinkevičius atsakė, kad savivaldybė prižiūri tik vietinės reikšmės kelius, o kelias į A.Gelčio sodybą esąs „bendro naudojimo“. Tokių kelių savivaldybė neprižiūrinti.

Tada žmogus nutarė kreiptis į Seimo Kaimo reikalų komitetą.

„Gavęs atsakymą apstulbau. Komiteto pirmininkas Edmundas Pupinis atsakyme perrašė tai, ką jau buvau girdėjęs iš valdininkų Prienuose, tik pridūrė apie galimybę dalyvauti kažkokiame mistiniame aukcione. Komiteto pirmininkas net nesuprato, kokiu reikalu kreipiausi“, – stebisi A.Gelčys.
Žmogus Seimo nariui bandė paaiškinti, jog visa ši „velniava“ kilo todėl, kad Seimo priimti įstatymai prieštarauja vienas kitam, o valdininkai remiasi tuo įstatymu, kuris jiems palankesnis.
Įstatymų kūrėjų brokas

Patikrinkime, ar žmogaus priekaištai teisingi.

Štai Žemės reformos įstatymo pakeitimo įstatymo III skyriaus 13 str. rašoma: „Žemė neprivatizuojama, jeigu ji užimta valstybės ir savivaldybės kelių (...)“ ir t. t.
Atsiverčiame Kelių įstatymą, o jame juodu ant balto parašyta: „Kelio savininkas – valstybė, savivaldybės, juridinis ar fizinis asmuo, kuriam kelias priklauso nuosavybės teise.“ Taigi kelias gali priklausyti ir fiziniam asmeniui.

„Be to, nei šiuose, nei kituose įstatymuose nerasite sąvokos „bendro naudojimo kelias“, – tikina A.Gelčys.

Pasitikriname. Tikrai, Kelių įstatyme rašoma apie magistralinius, krašto, rajoninius ir vietinės reikšmės kelius. Apie bendro naudojimo kelius nerašoma.
Dar kartą kreipiamės į Prienų ir Birštono žemėtvarkininkus.

„Šią sąvoką naudoja žemėtvarkininkai. Tai žemės reformos sąvoka. Šie keliai priklauso vietinės reikšmės kelių kategorijai ir juos tvarko seniūnijos. Tokių kelių privatizuoti neleidžia įstatymai“, – remdamasi Žemės reformos įstatymu sako Prienų ir Birštono žemėtvarkos skyriaus vedėjos pavaduotoja Onutė Kalesinskienė.

Netepsi – nevažiuosi?

Taigi vienas valdininkas sako, kad šis žmogaus klausimas „gali būti“ sprendžiamas, kitas siūlo dalyvauti kažkokiame aukcione, tarsi dar kas nors norėtų pirkti į vienintelę sodybą vedantį kelią, trečias skaito tik vieną įstatymą ir tikina, kad fizinis asmuo neturi teisės pirkti kelio, nors kitas įstatymas tokią teisę suteikia.
„Aš suprantu, kad šią problemą gal nesunkiai galima išspręsti davus kyšį. Tačiau to nedariau ir nedarysiu. Apmaudu, kad pati valstybė žmones verčia taip elgtis, o valdininkai tuo labai patenkinti“, – piktinasi A.Gelčys.

Žmogui negaila pinigų keliui remontuoti, tačiau jis nori tai daryti tvarkingai, legaliai.
„Žinoma, galiu pasisamdyti, kad man atvežtų žvyro. Atveš ir išpils bet kaip. Tačiau žvyro reikia ne bet kokio. Tokį karjerą turi tik kelininkai. Kreipiausi į juos, o jie ir klausia, ar tas kelias man priklauso. Reikia dokumentų, o jeigu jų nėra, tai negali užsakyti ir darbų. Belieka tai daryti nelegaliai“, – pasakoja A.Gelčys.

Regis, smulkmena, tačiau iš tikrųjų ši istorija parodo, kad įstatymai tarsi kuriami ne padėti šalies piliečiams paprasčiau ir patogiau gyventi, bet talkina nesąžiningai dirbantiems valdininkams. Netepsi – nevažiuosi. Ar taip ir pasibaigs šio žmogaus kova? Ši istorija turi tęsinį.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vakarų Lietuvoje kelių dangos šlapios arba drėgnos, kitur - sausos

Ankstų antradienio rytą šalyje oro temperatūra nuo 3 iki 6 laipsnių šilumos.

Kelio Vilnius–Utena rekonstrukcijos konkurse – 6 dalyviai (21)

Prieš kelis dešimtmečius nutiesto betoninio kelio Vilnius–Utena pirmojo ruožo rekonstrukcijos...

„Uber“ ir „Grab“ baudžiamos milijoninėmis baudomis dėl „antikonkurencinio“ susijungimo

Pavėžėjimo milžinės „Grab“ ir „ Uber “ baudžiamos 13 mln. Singapūro dolerių (9,5 mln....

Pirmadienio ryte – kamščiai Vilniaus gatvėse (37)

Pirmadienio rytas Vilniuje į darbą skubančius įkalino spūstyse.

Siūlo pelno mokesčio lengvatą taikyti elektromobiliams (16)

Ūkio ministerija siūlo patobulinti pelno mokesčio lengvatos taikymą investiciniams projektams,...

Top naujienos

Širinskienės kaltinimuose Gabrieliui Landsbergiui – vėl klausimai dėl žmonos verslo (485)

Valdančiųjų „valstiečių“ atstovai kaltina opozicinių konservatorių lyderį Gabrielių...

Atskleidė kortas: Vanagas palygino, kas iš tiesų skiriasi lietuvių Dakaro boliduose (27)

Ateinančių metų Dakaro raliui lietuviškos komandos pasiruošusios stipriai kaip niekada. Bene...

Didžiausi atlyginimai rugpjūtį: kelios įmonės darbuotojams mokėjo daugiau nei 20 tūkst. eurų (141)

Trys daugiausia mokančios įmonės rugpjūčio mėnesį vidutiniškai mokėjo virš 20 tūkst. eurų....

Poliklinikose neliks pediatrų, Vaidotas Urbonas tai vadina skandalu (116)

Pirminėje sveikatos priežiūros grandyje nebeliks pediatrų, jų funkcijas perims šeimos gydytojai,...

Taline viešintis popiežius perspėjo Estiją prakalbo apie sekso skandalus; atnaujinta 12.38 (135)

Popiežius Pranciškus antradienį atvyko vizito į Estiją, jo vizitui Baltijos šalyse ateinant...

Vaidas Čeponis. Kuris „Žalgiris“ pajėgesnis – praėjusio ar šio sezono? (26)

Kauno „Žalgirio“ krepšinio komanda baigė komplektavimą. Paskutinis taškas sudėties...

Po 10 metų Stano antrą kartą vedė savo mylimąją Indrę: atrodė, kad išsiskyrėme jau visam laikui (70)

Atlikėjas Stanislovas Stavickis - Stano antradienį dar kartą amžiną meilę prisiekė savo trijų...

Agnė Gilytė – apie stilisto darbą be pagražinimų: 5 mitai, kuriais vis dar tikima (1)

Mados industrija – tarsi svajonių oazė, į kurią trokšta patekti labai daug jaunų ambicingų...

Tarptautinį pripažinimą pelniusi operatorė: dažnai sakau, kad mano gyvenime įvyko didžiulis paradoksas

Už kinematografijos meno pasiekimus Lietuvoje ir tarptautiniuose festivaliuose įvertinta kino...

Strateginius valstybės planus pataria įgyvendinti kitaip: reikia leisti žmonėms veikti patiems (1)

Atliekų tvarkymas – tai sistema, kurios pertvarkymo ar atnaujinimo strategijos, atgulusios ant...