Susirinkę asociacijos nariai gavo išsamią statistinę transporto sektoriaus analizę apie ūkio šakas – kurios auga, o kurios smunka, t.y. kur didėja koncentracija, o kur gerai gyvena tik didelės įmonės. Ši tema audringų diskusijų nesukėlė, tačiau asociacijos ,,Lineka” prezidentas Tautginas Sankauskas sakė, kad šiuolaikiniam ekspeditoriui statistinę sektoriaus informaciją labai svarbu žinoti dėl trijų dalykų: kad ekspeditoriai galėtų numatyti, vežėjų veiksnumą rinkoje, žinotų, kokius finansinius instrumentus naudoti ir galėtų įvertinti savo įmonės lygį visoje rinkoje.

Situacija transporto rinkoje

2012 m. Lietuvoje veikė 6063 transporto sektoriaus įmonės (7 proc. visų šalyje veikiančių įmonių), kurių sukuriama bendroji pridėtinė vertė (BVP) augo ir 2011 m. siekė beveik 12 proc. 2011 m. išvežimas tonomis 1,5 karto viršijo įvežimą į Lietuvą Pervežimuose iš Lietuvos dominavo Vokietija, Latvija, Lenkija, Italija, Prancūzija, Rusija, Baltarusija. Ženkliai išaugo mišrių krovinių, konteinerių, medienos, maisto gaminių srautai. Pervežimuose į Lietuvą dominavo Vokietija, Lenkija, Latvija, kurios vežė mišrius krovinius, konteinerius, automobilius. Nepaisant prastų Eurozonos prognozių, krovinių pokyčiai priešingi nei krizės įkarštyje. Didžiausias augimas nuo 2008 m. buvo pervežant mišrius krovinius.

Lietuvoje šiuo metu sausumos transporte didžiosios (40-50 įmonių) turi 50-55 proc. rinkos dalį, vidutinės (300-350 įmonių) – 35-40 proc., mažosios (650-750 įmonių) 8-10 proc., o likusios mažiausios įmonės apie 5 proc. Sandėliavimo, ekspedijavimo ir logistikos veikloje, didžiosios įmonės (50-60 įmonių) užima 45 proc. rinkos dalį, vidutinės (240-270 įmonių) – 35 proc., mažos (240-270 įmonių) – 15-20 proc., likusios mažiausios įmonės 10 proc. Kituose sektoriuose, didžiosios įmonės užima daug didesnes rinkos dalis, pavyzdžiui 6-7 didžiosios vaistinės Lietuvoje užima apie 75 proc. rinkos dalį. Pagal tai, galima spręsti, kad vidutinės ir mažos transporto sektoriaus įmonės rinkoje veikia tikrai aktyviai.

Sunkmečio metu Lietuvoje bankrutavo 6 proc. kelių transporto įmonių. 2010 – 2011 m. prasidėjo pakilimo laikotarpis, sėkmingas ir transporto sektoriui. Sausumos transporte pardavimai išaugo 18 proc., logistikos, krovinių tvarkymo įmonėse – 15 proc. Taip pat ženkliai pagerėjo kredito reitingai.

Autotransporto priemonių įsigijimas ir turto areštai

Renginio metu buvo konstatuota, kad krizės laikotarpiu autotransporto įsigijimas sumažėjo. ,,Creditreform” duomenimis, 2008 m. pabaigoje 20 proc. Jei prieš krizę daugiau buvo perkama vilkikai, tai pastaruoju metu daugiau perkama puspriekabių. Investavimas į transporto įsigijimą šiuo metu vyksta labai tvarkingai, įmonės priemones įsigyja gerai apgalvodamos. Transporto priemonių priklausė įmonėms, kurios per krizę nustojo veikti. 2010 m. antroje pusėje įmonės įsigijo daugiau naujų transporto priemonių. Šiuo metu, naujas transporto priemones dažniausiai įsigyja stambios įmonės.

Galime pasidžiaugti, kad pastaraisiais metai ženkliai sumažėjo turto areštų. 2001 m. lyginant su 2008 m., turto areštų sumažėjo 34,8 proc., o turto areštus patyrusių transporto sektoriaus įmonių tik 8,8 proc. Sunkmečio laikotarpiu dažniau būdavo areštuojamas stambių įmonių turtas, tuomet vidutinės įmonės gyvavo daug geriau nei didžiosios. Situacija pasikeitė ir šiuo metu dažniau areštuojamas mažesnių įmonių turtas.

Svarbu paminėti, kad per metus bankrutuoja apie 30 proc., po dviejų metų – 40 proc. transporto įmonių, kurioms buvo įregistruotas turto areštas.

Rizikos faktoriai 2012 m.

,,Creditreform” duomenimis, 2012 m. yra gana dviprasmiški ir pateikė tiek pozityvius, optimistiškai nuteikiančius, tiek rizikos faktorius. Optimistiškai nuteikia stabili paklausa Rusijoje, diversifikuoti autotransporto pervežimai pagal krovinių rūšis, augantis importas į Lietuvą, Rusijos įstojimas į PPO. Vienas iš pagrindinių transporto sektoriaus rizikos faktorių 2012 m. yra tai, kad paklausos – pasiūlos žirklės pasislinko į nepalankią pusę, t.y. paklausa jau yra prisotinta. Taip pat nerimą kelia kuro kainų augimas, apyvartinių lėšų trūkumas įmonėse ir tai, kad daugelio kelių transporto įmonių nuosavybės ir likvidumo rodikliai žemi.

Stambioms ir vidutinėms krovinių pervežimo ir logistikos įmonėms šie metai turėtų būti stabilūs, tačiau mažoms – perspektyvos liūdnesnės. Rinkos dalyvių skaičius nustos augti ir gali pradėti mažėti, vyks intensyvesnė konkurencija.