Lietuvos automobilių dujų įrangos montuotojų asociacija "Autoekologija" siekia Lietuvoje įsteigti 5 degalines, kurios piltų suspaustas gamtines dujas. Dujininkai teigia, kad tam - mažai galimybių.
Automobilinės dujos, automobilinių dujų kolonėlė
© Žurnalas "Kelias"
"Visoms postkomunistinėms šalims tai labai apsimoka - tris kartus mažesnė tarša ir tris kartus pigiau", - Eltai sakė asociacijos valdybos pirmininkas Romualdas Nekrašas. Pasak jo, kubinis metras tokių dujų, atitinkantis litrą suskystintų dujų, kainuotų 65-67 centus.

"Autoekologija" prašo Seimo inicijuoti, kad Vyriausybė rastų finansavimą penkių tokias dujas pilančių degalinių steigimui. Tam, asociacijos vertinimais, reikėtų maždaug 10 mln. litų.

"Suskystintos dujos", kurios iš "Lietuvos dujų" 2003-iaisiais turėjo perpirkti keturias kompresorines, kuriose galima įsipilti gamtinių dujų, jas tuomet likvidavo, o brangią, sunkią ir nebereikalingą įrangą vis dar laiko sandėliuose.

"Teko to atsisakyti, kadangi visiškai nuostolinga", - Eltai sakė "Suskystintų dujų" generalinis direktorius Zigmantas Mackevičius. Pasak jo, Lietuvai atgavus nepriklausomybę krovininiai automobiliai, turėję reikiamą įrangą, buvo nurašyti, o kitų vartotojų poreikio nebuvo.

Pasak Z.Mackevičiaus, kurti tokį tinklą vertėtų tik tuo atveju, jei valstybė parūpintų stambių vartotojų - autobusų parkų ir kitų, tačiau tai užtruktų ilgą laiką, nes valstybės politika turėtų būti formuojama metano naudojimo skatinimo kryptimi, tam reikėtų sukurti visus reikiamus teisės ir norminius aktus.

Dujininkų teigimu, perdaryti dyzelinį variklį, kokius paprastai turi savivaldybių autobusų parkų transportas, kad jis galėtų naudoti suspaustas dujas, neįmanoma. Tai galima padaryti tik benzininį variklį turinčiame automobilyje, lengvajam automobiliui tai kainuotų 5-6 tūkst. litų. R.Nekrašas tikino, kad Europoje gaminami dujas naudojantys automobiliai yra kiek brangesni, tokius gamina "Volvo", "Opel", "Volkswagen" ir kitos bendrovės.

Kad gamtinės dujos virstų skysčiu, joms reikia ypatingai didelio slėgio, siekiančio 200 atmosferų (suskystintų dujų balione slėgis siekia 16 atmosferų). Tarybiniais laikais taip suspaustų dujų balionai buvo labai sunkūs - krovininiam automobiliui reikalingi 7-8 balionai svėrė beveik toną. Šiuo metu, pasak Z.Mackevičiaus, galima gauti ir lengvesnių balionų.

Taip suspaustos dujos yra ir pavojingos. "Su tokio slėgio vandens srove kasama rūda, tokia srovė gali žmogų sužaloti, o čia - dujos", - sakė Z.Mackevičius. Jis teigė, kad, kol veikė gamtines dujas pilančios kompresorinės, dujininkai automobilių su naujai įrengta reikalinga įranga patys nedrįsdavo bandyti - veždavo juos į specialią bandymų stotį ir tai daryti patardavo ir kitiems vežėjams.

R.Nekrašas sakė, kad pavojingumo argumentą naudoja oponentai, kuriems neapsimoka, kad tokios dujos būtų parduodamos. Jo teigimu, naudojant gamtines dujas pailgėja variklio tarnavimo laikas.

"Bet įranga nėra tokia brangi, kaip sprendimas klausimo, kur prisipilti", - tikino suskystintų dujų degalinių tinklą valdančios bendrovės vadovas. Jo teigimu, siekiant gamtines dujas įtvirtinti kaip įprastinį kurą, kad vairuotojams apsimokėtų jas naudoti, vien Vilniuje reikėtų 20-30 tokių degalinių, o investicijos į vieną jų siektų apie 1,5 mln. litų. "Per eilę metų tai atsipirktų, tačiau neaišku, kokie būtų akcizai, mokesčiai", - teigė Z.Mackevičius.

Pasak R.Nekrašo, šiuo metu asociacijos nariai mato viena - daugelis europiečių naudoja tokias dujas, o lietuviai nenaudoja. "Atvažiuoja olandas su tokia įranga iki Lietuvos, jam baigiasi dujos, o užsipilt nėra kur. Mes galim tik viena patart - išmesti tą įrangą. Jis išmeta, latviai atvažiuoja ir nusiperka - parduoda mūsų nariai, nes Lietuvoje tas balionas niekam nereikalingas, net į metalo laužą negali parduoti", - pasakojo asociacijos vadovas.

Lietuvos automobilių dujų įrangos montuotojų asociacija vienija 60 iš visų Lietuvoje veikiančių 110-120 šia veikla užsiimančių bendrovių.

ELTA
Kopijuoti, platinti, skelbti agentūros ELTA informacijas ir fotoinformacijas be raštiško agentūros ELTA sutikimo draudžiama.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kai kuriose Vilniaus gatvėse veiks nauji šviesoforai (16)

Vienos judriausių Vilniaus mieste gatvės – Žirmūnų bei Kalvarijų – artimiausiu metu...

„Kelių priežiūrai“ suaktyvėjus, privatus verslas mato nelygybę (9)

Kelių tiesimo konkursus vieną po kito laimi naujai sukurta valstybės įmonė „Kelių...

Vilniaus viešasis transportas bus nudažytas raudonai ir geltonai (43)

Vilniaus miesto savivaldybės viešasis transportas per pusketvirtų metų bus nudažytas raudonai ir...

Gatvės remonto darbai sustos neprasidėję - kalta žiema (13)

Rekonstruojant Klaipėdos Tilžės gatvės atkarpą nuo geležinkelio pervažos iki žiedinės...

„Ryanair“ pilotai Jungtinėje Karalystėje sutinka su 20 proc. algų didinimu (4)

Jungtinėje Karalystėje (JK) dirbantys „ Ryanair “ pilotai sutiko su jiems pasiūlytu 20 proc....

Top naujienos

Papasakojo, kas Kaune dedasi vakarais: be dujų balionėlio į gatvę nekelia kojos (192)

„Apie 22 val. laukiau autobuso ir telefonu kalbėjau su drauge. Stotelėje sėdėjęs aiškiai...

Baikerio Kilkaus nužudymu įtariamas Baltrūnas griebėsi naujos taktikos (241)

Prieš daugiau kaip tris mėnesius mįslingai dingusio baikerio Aivaro Kilkaus tyčiniu nužudymu...

Kaip buvo „taisoma“ nomenklatūrininkų sveikata (128)

Dažnas vyresnio amžiaus skaitytojas atsimena sovietmečiu sklidusius gandus apie tai, kad įtakingus...

Nesušalkite! 6 pozos, tinkamos seksui po antklode

Neatsisakykite meilės žaidimų vien dėl to, kad kambaryje yra vėsu.

Gyvai / Lemtingasis 13-asis Dakaro etapas: lietuviai nesiruošia sudėti ginklų Peterhanselis pateko į avariją (279)

Paprastai 13-asis Dakaro ralio etapas vadinamas lemtinguoju, mat jame sportininkai galutinai...

Brolių Ballų vardu reklamuoja šakočius (27)

Kai buvo paskelbta, kad į Lietuvą atvyks krepšininkų Ballų šeima, netruko pasipilti prognozės,...

Šie specialistai taps aukso vertės (243)

Pastarąjį pusmetį įsibėgėjusios intensyvios diskusijos apie idėjas, kurios į Lietuvą...

Sugalvojo, kaip pagauti nesilaikančius kelio ženklo vairuotojus (43)

Kėdainiuose Didžiosios gatvės atkarpoje nuo Senosios gatvės iki Didžiosios Rinkos aikštės...

Tragiška avarija prie įvažiavimo į Kelmę: sužaloti 5 žmonės, vienas jų mirė ligoninėje (11)

Penktadienį, apie 16.50 val., Kelmės r., kelyje Šiauliai-Kelmė, prie pat įvažiavimo į Kelmę,...

Gyvai / Eurolygos jaunimo atrankos turnyras: „Žalgiris“ - VEF

Eurolygos jaunimo atrankos turnyras: „Žalgiris“ - Rygos VEF. Tiesiogiai iš Kauno.