Valdžia norėtų, kad prieš 25 metus, dar praėjusiame amžiuje pagamintas „Passat“ po 5 metų registruojamas jau nebūtų – per taršus. Tačiau į nepageidaujamų keliuose sąrašą patenka ir 10 metų naujesnis, 2008 metų gamybos „Opel“, praneša „LNK žinios“.

„Per techninę priežiūrą bus sunkiau praeiti arba taršus automobiliai išvis nebūtų registruojami“, – sakė S. Gentvilas.

Bent kol kas ministras naujų mokesčių taršiems automobiliams nežada.

„Negadinkime žmonių atostogų su idėjomis apie naujus mokesčius. Kalbame apie netvarkingų, senų „Euro“ standartų automobilių neregistravimą, neišleidimą į eismą“, – sakė S. Gentvilas.

Vis dėlto, ministras nežada „Euro 4“ standarto ir dar senesnių automobilių visiškai uždrausti. Tačiau ar tokius automobilius bus draudžiama įvežti, ar bus galima pardavinėti eisme dalyvaujančius – dar svarstoma.

„Tikrai seniems automobiliams bus tikrai sugriežtintos registravimo sąlygos. Tik itin techniškai tvarkingi automobiliai gali būti perregistruoti“, – sakė S. Gentvilas.

Senesnius automobilius „Regitroje“ registruojantys žmonės pašiurpę.

„Žiauru, tikrai. Mašina šiek tiek tarši“, – apie 2008 metų automobilį sakė viena mergina.

„Svarbiausia, kokiame mašina stovyje, gali būti ir 1930 metų, bet jei geras stovis, tai ji kaip nauja“, – sakė kalbintas vyriškis.

„Ne visi gali įpirkti tas brangias, naujas mašinas“, – pastebėjo vaikinas.

„Jei mašinos techninis stovis yra normalus, tai kodėl neregistruoti? Tegul žmogus važinėja, pensininkas ar koks berniukas“, – svarstė vyras.

„Žmonės neturi pinigų, neperka naujų, o jei perka senesnes, reiškia, tiek turi pinigų ir negali kitaip“, – sakė kitas.

Automobilių rinkos ekspertai sako, kad „Euro 4“ ir senesnių taršos standartų automobilių Lietuvoje yra beveik du trečdaliai. Todėl tokia mintis skamba kaip utopija.

„Po 5 metų situacija būtų tikrai geresnė. Tikrai sumažės tų senesnių automobilių rinkos dalis. Bet aš manau, kad vis tiek išliks reikšmingai didelė ir nori ar nenori, tai labiausiai palies tuos, kurie turi pigiausius, taršiausius ir blogiausius automobilius“, – sakė automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis.

Kiti ekspertai nesupranta, kodėl valdžia taip blaškosi.

„Kalbame, kad tas registracijos mokestis yra nepasiteisinęs. Visi pasisakė apie tai, bet toliau jį naudojame. Naujo ir protingesnio įvesti nesugebame. Dabar vėl sakome, kad tas mokestis, apie kurį kalbame, irgi yra registracijos ir tai galioja senesniems nei 11 metų automobiliams, t. y. beveik visiems žmonėms“, – sakė ekspertas Vitoldas Milius.

Tačiau kiti svarsto, kad po 5 metų tokie draudimai bus nebeaktualūs.

„Jei 2027 metais tas pats jauniausias uždraudžiamas automobilis bus pilnametis, 18 metų, Tokių ir senesnių automobilių jau dabar nelabai kas veža į Lietuvą. Čia tas draudimas daugiau toks perteklinis ir nereikalingas, nes po 5 metų, tikiu, lietuviai dar geriau gyvens“, – sakė naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Barštys.

Vis dėlto, ekspertai sutinka, kad visai neleisti registruoti senesnių automobilių būtų neprotinga. Esą techniškai tvarkingas, „Euro 4“ standarto automobilis nebūtinai bus labai taršus.

„Nemažas kiekis egzistavusių transporto priemonių, ypač, jei paimtume silpnesnius variklius, ne tokius dinamiškus, jie atitiktų kai kuriuos „Euro 5“ reikalavimus“, – sakė ekonomistas Algirdas Bartkus.

Ne paslaptis, kad ir naujesniems automobiliams dėl įvairiausių priežasčių yra išpjaunami kietųjų dalelių filtrai, atjungiamos dėl ekologijos įdėtos kitos detalės.

„Kada kalbame apie nenorą praleisti „Euro 4“ automobilių, tai tokiu atveju turėtų būti ir nenoras praleisti tų pačių „Euro 6“ automobilių, kurie yra praėję kietųjų dalelių filtrų šalinimo procedūras, jų sistemos atjungiamos. Tokių dalykų yra, labai dažna paslauga“, – sakė A. Bartkus.

Aplinkos ministras tai supranta.

„Ar nuvažiavus į kitą Europos šalį matome tiek katalizatorių supirkimo reklamų? Ne, tai tapusi šešėline šaka, su tuo turime kovoti“, – sakė S. Gentvilas.

Kaip su tuo kovoti dar svarstoma.

Čia galite pažiūrėti LNK video: