Ar verta šiuo metu keisti seno pavyzdžio vairuotojo pažymėjimą?

Jeigu asmuo vyksta į užsienį, bet kuriuo atveju rekomenduočiau jį pasikeisti.

Kodėl?

Ne visos valstybės turi informacijos, kad lietuviški vairuotojo pažymėjimai, išduoti iki 2000 metų balandžio 1 dienos, galioja. Leidžiamuose europiniuose kataloguose, kuriuos naudojo valstybinės ir automobilių nuomos institucijos, buvo nurodyta, kad šie pažymėjimai jau nebegalioja.

Ar turite duomenų, kad vairuotojai susiduria su problemomis išvykę į užsienį su seno pavyzdžio pažymėjimais?

Esu girdėjęs, kad mūsų tautiečiams kyla problemų nuomojantis automobilius.

Tačiau „Regitra“ iš Europos Sąjungos (ES) valstybių nuolat gauna užklausas dėl mūsų šalyje išduotų vairuotojo pažymėjimų. Kas kliūva Jūsų europiečiams kolegoms?

Pagal ES direktyvą, jeigu šaliai narei kyla abejonių, ji gali klausti dėl vairuotojo pažymėjimo autentiškumo kitą šalį narę, tą pažymėjimą išdavusią. Tai nėra prievolė. Kiekviena šalis pati sprendžia, kada to klausti. Užklausų iš tiesų padaugėjo, ypač iš Jungtinės Karalystės, Airijos, Vokietijos, Ispanijos, Švedijos ir Norvegijos.

Pagal tą pačią direktyvą numatyta, kad, jeigu šalis narė keičia kitos šalies narės vairuotojo pažymėjimą, seną dokumentą privalo grąžinti šaliai, kuri jį išdavė.

Tokiu būdu, kai mūsų tautietis Didžiojoje Britanijoje pasikeičia lietuvišką vairuotojo pažymėjimą į tos šalies dokumentą, Didžiosios Britanijos įstaiga seną pažymėjimą atsiunčia mums.

Deja, dalis atsiųstų pažymėjimų yra suklastoti. Tokiu atveju rašome laišką, kad pažymėjimas suklastotas. Kadangi tokių pranešimų mes nusiuntėme ne vieną ir ne du, užsienio kolegos, norėdami apsidrausti, pradėjo siųsti užklausas kiekvieną kartą, kai tik prireikia keisti seno pavyzdžio lietuvišką pažymėjimą.

Ar daug suklastotų dokumentų jau buvo nustatyta?

Žinome apie šimtą atvejų, kai užsienio šalyse buvo bandoma legalizuoti suklastotus, neva Lietuvos Respublikoje išduotus vairuotojo pažymėjimus. Klastotę nesunku atpažinti. Visi šie atvejai perduoti ištirti policijai.

Ar seno pavyzdžio pažymėjimą lengva suklastoti?

Lengva. Nesu ekspertas, bet jame yra tik kelios apsaugos priemonės: vandens ženklai ir ultravioletiniuose spinduliuose šviečiantis blankas. Spalvotu spausdintuvu padaryta kopija su laminatu panaši į tikrą dokumentą. Šių pažymėjimų apsauga – minimali.

Vadinasi, geriau būtų pažymėjimą pasikeisti?

Kadangi dažnai važinėju į užsienį, aš pažymėjimą pasikeičiau. Nors galėjau nekeisti, nes turėjau pažymėjimą be galiojimo datos. Padariau tai pragmatiniais sumetimais – patogiau važinėti turint naują dokumentą. Naujo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimo žymėjimai ir kodai atitinka ES direktyvos reikalavimus. Bet privalomai keisti seno pažymėjimo nauju šiuo metu neįpareigoja joks teisės aktas.

Tačiau norinčiųjų pasikeisti šiemet padaugėjo?

Pastarosiomis dienomis šiek tiek padaugėjo. Tikriausiai ne visi suprato informaciją, paskelbtą žiniasklaidoje.

Specialisto komentaras

Reikėtų keisti kas 10 metų

Stanislovas Liutkevičius, Vidaus reikalų ministerijos sekretorius:

Nuo 1990 m. kovo 11 d. iki 2000-ųjų balandžio pradžios išduotiems LT1 pavyzdžio vairuotojo pažymėjimams nebuvo nustatytas galiojimo terminas, be to, jie yra nepakankamai apsaugoti nuo klastojimo.

Mes siūlėme 1990–1993 m. išduotiems vairuotojo pažymėjimams numatyti galiojimo terminą iki 2009 m. kovo pabaigos, 1993–1996 m. išduotiems pažymėjimams – iki 2010 m. vasario, 1996–2000 m. išduotiems pažymėjimams – iki 2010 m. gruodžio.

Dabar siūlysime šiuos terminus šiek tiek pailginti. Tačiau bet kuriuo atveju šie pažymėjimai galios tik iki 2013 m. Toks yra Europos Komisijos reikalavimas. Dabar išduodami pažymėjimai galios ir po šio termino.

Pagal visus reikalavimus vairuotojo pažymėjimą reikėtų keisti kas 10 metų. Tauta tai irgi turėtų suprasti. Juk ir žmogaus išvaizda keičiasi, atsiranda naujų apsaugos technologijų. Tokios tvarkos kaip pas mus, kad pažymėjimas išduodamas aštuoniolikmečiui ir jis juo naudojasi iki pensijos, nėra nė vienoje valstybėje.