aA
Seime skinasi kelią Vyriausybės siūlymas Automobilių kelių direkciją nuo rugsėjo pertvarkyti iš biudžetinės įstaigos į valstybės įmonę. Dar vėliau ją planuoja paversti akcine bendrove.
Seime – ginčai dėl Kelių direkcijos pertvarkos
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Seimas antradienį po svarstymo pritarė Kelių įstatymo pataisoms: už balsavo 60 parlamentarų, prieš – 30, o susilaikė 15.

Opozicija sako, kad Kelių direkcijos pertvarka valdantieji bando „įkišti savo koją į tarpdurį šioje įmonėje“, o pastarieji tikina, kad pertvarka leis efektyviau dirbti, kelti atlyginimus, skolintis projektams.

Valdyba – iš valstybės tarnautojų

Seimas pritarė Biudžeto ir finansų komiteto siūlymui Kelių direkcijos valdybos daugumą formuoti iš valstybės tarnautojų: už balsavo 54 Seimo nariai, prieš – 33, susilaikė 17.

Dabar Valstybės ir savivaldybių įmonių įstatymas nustato, kad ne valstybės tarnautojai turi sudaryti ne mažiau kaip pusę valdybos narių.

Ekonomikos komiteto narys liberalas Eugenijus Gentvilas pareiškė, kad tokiu balsavimu Seimas įtvirtino precedento neturinčią situaciją, kai viena valstybės valdoma įmonė išimties tvarka turi valdybą, kuri sudaroma tik iš valstybės tarnautojų.

Biudžeto ir finansų komiteto narys konservatorius Mykolas Majauskas mano, kad po tokio balsavimo Seimas „dviem žingsniais grįžo atgal nuo skaidrios, nepriklausomos valstybės kontroliuojamų įmonių gerosios valdymo praktikos.

„Sąmoningai norime depolitizuoti įmones ir užtikrinti, kad jų valdysena būtų gera, skaidri, nepriklausoma ir efektyvi tokiu būdu siekiant įtraukti kuo daugiau nepriklausomų narių. Tuo tarpu užtikrinant, jog jas valdytų tik valstybės tarnautojai, politizuotume jų veiklą. Iš tiesų didelis klausimas, ar pasiektume tų efektyvumo rodiklių ir tų tikslų, kuriuos mes užsibrėžėme“, – pabrėžė jis.

Socialdemokratas Liudas Jonaitis teigia pritariantis, kad valdybos daugumą sudarytų valstybės tarnautojai – anot jo, valstybei būtų sunku dirbti esant daugiau nepriklausomų narių.

„Keliai yra mūsų strateginis didžiulis objektas. Ar reikia valstybei konkuruoti su verslu? Atsiras valdyba. Jau dabar, kada yra valstybės įmonė „Kelių priežiūra“, ministras ne sykį yra sakęs, kad nebegali įtakoti, nes viską sprendžia valdyba“, – kalbėjo jis.

Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas „valstietis“ Valius Ąžuolas teigė, kad tokia valdyba geriau kontroliuos Kelių direkcijos veiklą. Be to, jis pabrėžė, kad 50 proc. ar daugiau valdybos narių atstovaus valstybei, kiti būtų nepriklausomi arba darbuotojų profsąjungos atstovai. Pasak jo, taip yra Vokietijoje.

„Kelių direkcija turi įgyvendinti Vyriausybės programą ir valstybės, tai kaip ministerijos atstovai, Finansų ministerijos atstovai visada turi būti atsakingi už tai, kad Vyriausybės programa būtų įgyvendinta“, – nurodė komiteto pirmininkas.

Jis priminė, kad analogiška tvarka yra Lietuvos geležinkeliuose: „Geležinkelių dukterinėse įmonėse valdybą sudaro pagrindinės įmonės valdybos nariai vien dėl to, kad atliepti valstybės strategiją ir tikslus“.

V. Ąžuolas siūlė Kelių direkciją reformuoti greičiau, nes pastaraisiais metais ji nepanaudojo daug lėšų. Pasak jo, direkcija negali pritraukti gerų specialistų jiems mokant atitinkamą atlygį.

V. Ąžuolas taip pat pabrėžė, kad Kelių direkciją reformavus, atsiras galimybė jai skolintis.

„Šiandien ji skolintis negali (...), turint tą galimybę pasiskolinti Kelių direkcija galės vykdyti įvairius keliams reikalingus projektus, ar tai būtų elektroninė apskaita, ar kitos priemonės, visa tai galės daryti“, – tvirtino jis.

Ekonomikos komiteto narys konservatorius Jurgis Razma priekaištavo, kad 2017 metais pertvarkant regionines kelių priežiūros įmones ir kuriant valstybinę įmonę „Kelių priežiūra“, Kelių direkcija nebuvo reorganizuota.

J. Razma siūlė direkciją reformuoti nuo kitų metų sausio, bet Seimas tam nepritarė: už balsavo 47 Seimo nariai, prieš – 28, susilaikė 35.

Ekonomikos komiteto narys liberalas Eugenijus Gentvilas įsitikinęs, kad pertvarka daroma skubotai ir iki rugsėjo neįmanoma dėl įvairių procedūrų.

Vyriausybė 2018 metais buvo pritarusi valstybės įmonių pertvarkos planui, numatančiam, Lietuvos oro uostų, „Oro navigacijos“, Klaipėdos uosto direkcijos, Vidaus vandens kelių direkcijos ir „Kelių priežiūros“ ir kai kurių kitų ministerijų kuruojamų įstaigų pertvarkymą. Automobilių kelių direkcijos tarp jų nebuvo, apie jos reorganizaciją paskelbta 2019 metų pavasarį.

BNS
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
3.0000

Dėl išlikimo kovojanti SAS sudarė susitarimą dėl 700 mln. JAV dolerių dydžio paskolos

Skandinavijos oro linijų bendrovė SAS , liepos pradžioje pateikusi prašymą dėl bankroto...

Liepą Lietuvos naudotų lengvųjų automobilių rinka smuko daugiau nei 19 proc.

Šių metų liepą šalyje pirmą kartą įregistruota 11 466 naudoti lengvieji (M1 ir N1)...

Oro uostuose tęsiasi chaosas: ragina nepamiršti kompensacijų ir įspėja dėl kitų metų

Atšaukti ar vėluojantys skrydžiai šiandien – kasdienybė kone visuose Europos oro uostuose....

„Turkish Airlines“ plečia veiklą Vilniaus oro uoste: dažniau skraidys į Stambulą

Oro bendrovė „ Turkish Airlines “ nuo spalio mėnesio vykdys penkis papildomus skrydžius iš...

Prognozė: pasaulinė verslo kelionių pramonė visiškai atsigaus tik 2026-aisiais

Infliacija, tiekimo grandinių problemos ir tebesitęsiantys su COVID-19 susiję ribojimai Kinijoje...

Top naujienos

Svarsto, kaip užtrenkti Europos duris Rusijos piliečiams: prieš važiuodami tegul atsako bent į vieną klausimą

Tęsiasi diskusija dėl turistinių vizų, leidžiančių Rusijos piliečiams patekti į Šengeno...

Evakuacija iš Krymo vyksta istoriniu tempu: okupantai jau supranta, kas jų laukia (9)

Krymo okupacinė valdžia koreguoja automobilių srautą Krymo tiltu, kad sukurtų elitinį...

Skandalingos Gentvilo iniciatyvos supykdė net valdančiuosius: ministrui liepta kuo greičiau persigalvoti (19)

Aplinkos ministro Simono Gentvilo sumanymas pakeisti miestų želdynų normas pasibaigė skandalu....

Rusų propagandistas dėl Baltijos šalių springsta pykčiu (25)

Rusija gali panaudoti branduolinį ginklą prieš Baltijos šalis ir Šiaurės Atlanto aljansą, taip...

Baltijos šalyse pritrūkus elektros, įjungtos Panevėžio ir Lietuvos elektrinės (3)

Antradienį Baltijos šalių elektros biržoje pritrūkus elektros, elektros perdavimo sistemos...

Tiesioginė transliacija / Iš esmės. Rekordinė elektros kaina – kaip išgyvens žmonės ir verslas?

Šiandien Lietuvoje elektros kaina biržoje siekia visų laikų rekordą. Jos kaina šį trečiadienį...

Trečiadienio vakaras sostinės vairuotojams tapo galvos skausmu: įspėja nevažiuoti į Geležinio Vilko gatvę

Sostinės vairuotojai dalijasi, kad pavakarę Geležinio Vilko gatvėje nuo Savanorių žiedo...

Karas Ukrainoje. „Žemė degs po okupantais“: okupuotame Melitopolyje – stiprus sprogimas rusų okupantai pranešė apie uždarytą Krymo tiltą – turi planą

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis paragino laikinai okupuoto Krymo gyventojus nesiartinti...

Karo ekspertai: fiksuojami sunkiai suprantami Rusijos pajėgų veiksmai Kryme prasideda medžioklės sezonas (2)

Pilietinio gynybos ir saugumo analizės centro „Locked N’ Loaded“ ekspertai feisbuke antradienio...

Kreivys apie baisiausią dieną Lietuvos elektros energetikos istorijoje: įvyko paradoksali situacija (39)

Energetikos ministras Dainius Kreivys sako, kad rekordinė elektros kaina „ Nord Pool “ biržos...