Prieš savaitę Skandinavijos aviacijos bendrovė „Scandinavian Airlines“ įvykdė pirmąjį komercinį reisą, kurio metu lėktuvas didesnę dalį kelio iki pat nusileidimo buvo vedamas pasitelkiant vadinamąją keturių dimensijų kontrolės sistemą, sakoma ryšių su visuomene agentūros „Taip!“ pranešime.
© Corbis
Ši naujausia lėktuvų skrydžio ir nusileidimo valdymo technologija, apjungianti tris erdvės dimensijas ir laiką, buvo pirmą kartą išbandyta lėktuve „Boeing 737-800“, kuris skrido reguliariu SAS reisu Švedijoje – tarp Lulėjo miesto ir sostinės Stokholmo.

Skrydžio metu Stokholmo Arlandos oro uosto skrydžių kontrolės centras specialiu duomenų perdavimo tiltu nuolat palaikė ryšį su lėktuvu. Remiantis gaunamais skrydžio parametrais, „keturmatė“ skrydžio valdymo sistema itin preciziškai sumodeliavo lėktuvo nusileidimo trajektoriją. Tikslus laikas, kai lėktuvo važiuoklė palies nutūpimo taką, buvo nustatytas likus net 42 minutėms iki nusileidimo. Po to pilotai ir antžeminės skrydžio valdymo tarnybos tiksliai žinojo, kuriame erdvės taške bus lėktuvas bet kurią akimirką iki kol pasieks nusileidimo taką.

Keturių dimensijų kontrolės sistema užtikrino lėktuvo nusileidimą optimalia trajektorija, beveik nenukrypstant nuo numatyto nutūpimo laiko: „Boeing 737-800“ nusileidimo taką palietė nepažeisdamas iš anksto nustatytos 2 sekundžių paklaidos.

„Naujoji „keturmatė“ skrydžio valdymo sistema leidžia optimaliai sumodeliuoti lėktuvo kelią ir nusileidimą. Tai buvo įrodyta šio skrydžio metu, ir rezultatai yra labai daug žadantys“, – sakė Peteris Larssonas, šiame projekte vadovaujantis SAS Švedijos padalinio specialistų komandai.

Naujoji technologija, leidžianti itin tiksliai nustatyti lėktuvo leidimosi oro uoste laiką ir trajektoriją, dar vadinama „žaliąja“, nes ji sudaro sąlygas sumažinti lėktuvo degalų sąnaudas, išmetamų dujų kiekį ir keliamą triukšmą.

„Keturmatė“ skrydžių valdymo technologija iš pradžių bus diegiama Švedijoje – mažiau apkrautuose SAS reisuose, kurie aptarnaujami lėktuvais „Boeing 737“. Tikimasi, kad iki pavasario pabaigos naujoji technologija bus visapusiškai išbandyta. Vėliau ji bus taikoma vis dažniau, tuo pačiu plečiant ir skrydžių geografiją.

Ši technologija bus viešai demonstruojama specializuotoje aviacijos kontrolės ir valdymo parodoje Mastrichte (Olandija) vasario mėnesį bei pristatymo renginyje Stokholme balandį.

Stokholmo Arlandos oro uoste diegiama keturių dimensijų lėktuvų kontrolės sistema yra dalis didelės programos, kuri pavadinta NUP2+. Šioje programoje, be SAS, dalyvauja dar 2 šalių aviacijos bendrovės, lėktuvų gamintojai, specializuotą techninę ir programinę įrangą aviacijai tiekiančios bendrovės ir kiti partneriai. Programos, kurią iš dalies finansuoja Europos Komisija, tikslas – didinti oro transporto efektyvumą ir skrydžių saugumą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Keliuose yra slidžių ruožų (9)

Sekmadienio rytą keliuose esama slidžių ruožų, įspėja Automobilių kelių direkcija .

Kelininkai: mažesnio eismo intensyvumo keliuose gali būti slidžių ruožų (2)

Šeštadienį mažesnio eismo intensyvumo keliuose gali būti slidžių ruožų, įspėja Automobilių...

Kai kuriose Vilniaus gatvėse veiks nauji šviesoforai (19)

Vienos judriausių Vilniaus mieste gatvės – Žirmūnų bei Kalvarijų – artimiausiu metu...

„Kelių priežiūrai“ suaktyvėjus, privatus verslas mato nelygybę (11)

Kelių tiesimo konkursus vieną po kito laimi naujai sukurta valstybės įmonė „Kelių...

Vilniaus viešasis transportas bus nudažytas raudonai ir geltonai (45)

Vilniaus miesto savivaldybės viešasis transportas per pusketvirtų metų bus nudažytas raudonai ir...

Top naujienos

Valstybės tarnautojų laukia neramūs metai: rengiami pokyčiai užkabins dešimtis tūkstančių (80)

Į Seimą keliauja valstybės tarnybos pertvarka, paliesianti dešimtis tūkstančių dabartinių...

JAV Europoje žarstysis pinigais: kam atiteks šimtai milijonų dolerių? (458)

Baltijos šalims iš kitų metų biudžeto jau skyrusios 100 milijonų dolerių, JAV skirs antra tiek...

Po Naujųjų užsukusi į vaistinę tų pačių vaistų, liko nemaloniai nustebinta (2)

Nors „mažėja vaistų kainos“, skamba gražiai, vis dėl to, naudą pajuto ne visi. Kai kurias...

Tūkstančiams grės nemalonumai, jeigu pamirš susimokėti per sausį (275)

Turbūt vienas iš nemaloniausių dalykų yra susirgti ir tik apsilankius pas gydytoją sužinoti, kad...

Pagaliau po šeimyninės dramos prabilo ir Oksana: pagalvojau, gyvenimas eina į priekį (302)

Sekmadienį Jasaičių namus supurtė skandalas – Simas Jasaitis už grubius veiksmus buvo...

Emigrantė atskleidė, su kokiais bandymais pakenkti susidūrė jos šeima (6)

Kas jau kas, bet Škotij oje gyvenantys Inga ir Valerijus Tamoševičiai puikiai žino, ką reiškia...

Atviras Jakilaičio interviu: mane gali pulti visi, man net ūpas pakilęs (315)

Kai kuriems žmonėms per visą gyvenimą nenutinka tiek, kiek Edmundui Jakilaičiui nutiko per...

Susipažinkite su 9-iais turtingiausiais pasaulio žmonėmis

Tik devyni vyrai valdo tiek pat turto, kiek pusė skurdžiausiai gyvenančių pasaulio žmonių kartu...

Rimvydas Valatka. Pinigingas kryžiuotis iš Naisių (392)

Ateis pinigingi kryžiuočiai ir išpirks šventą mūsų žemelę, miškus ir upelius. Prieš...

Didvyriška istorija už zoologijos sodo sienų: kaip šeima nuo mirties išgelbėjo beveik 300 žydų (33)

Įsivaizduokite, kad jūsų gyvybei gresia pavojus vien už tai, kad pasiūlėte stiklinę vandens...