Ketvirtadienį Aplinkos ministerija ir Turto bankas pristatė bendrus planus visoje Lietuvoje plėsti elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą šalia valstybės įstaigų. Institucijų teigimu, numatoma plėtra yra „beprecedentė“, o sukurta infrastruktūra galės naudotis ne tik valstybės sektoriaus darbuotojai, bet ir gyventojai, nors už tai reikės susimokėti.

„Turto bankas yra daugelio valstybinių institucijų administracinių patalpų savininkas ir per jį įgyvendiname klimatui neutralios vyriausybės tikslus, todėl Turto bankui šiemet skiriama 5 mln. eurų, kad padėtų institucijoms pereiti į elektromobilizaciją. Ne per automobilius, bet įkrovimo infrastruktūrą“, – ketvirtadienį žurnalistams sakė S. Gentvilas.

„Esame susiplanavę pinigus, plėtrą ir jis bus labai plati“, – teigė jis.

Žurnalistams pristatyta, kad prie 200 Turto bankui priklausančių pastatų, kuriuose įsikūrusios valstybinės institucijos – pavyzdžiui, ministerijos, Valstybinės mokesčių inspekcijos, „Sodros“ padaliniai ir kt. – atsiras apie 380 elektromobilių įkrovimo stotelių.

„Kadangi Vyriausybė patvirtinusi siekį pereiti prie elektromobilių, mūsų tikslas pasirūpinti, kad būtų kur juos pasikrauti. Bet prioritetas tas, kad stotelės būtų atviros, kad ne tik institucijų darbuotojai, bet ir paprasti gyventojai galėtų savo automobilius krauti“, – sakė Turto banko vadovas Mindaugas Sinkevičius.

Anot jo, pusė stotelių bus įrengtos Lietuvos regionuose, kur jų dar nėra daug, kadangi ten dar nestebimas didelis poreikis krauti elektromobilius viešose vietose.

„Dėl to, kad yra finansuojama Aplinkos ministerijos programa, stoteles galėsime užtikrinti ir regionuose. Tikimės, kad taip prisidėsime prie žalinimo“, – sakė M. Sinkevičius.

Stoteles Turto bankas planuoja įrengti etapais, po 100–150 kasmet.

„Mums būtų paprasčiau (viešuosius konkursus stotelėms įrengti – ELTA) skelbti etapais po 150 kiekvienais metais. O tiekėjai visuose regionuose gali pastatyti“, – teigė M. Sinkevičius. Konkursai, informavo jis, bus pradėti skelbti šių metų gale ir kitų metų pradžioje. Pirmosios 100 stotelių gali atsirasti kitų metų viduryje.

Pirmiausia įkrovimo stotelės atsiras prie pastatų, kurie yra didesni nei 50 m2. Anot M. Sinkevičiaus, laikantis šio reikalavimo stotelės atsirastų visuose rajonų centruose.

„Kiekviename rajono centre turime 2-3 tokius pastatus. Tad kiekviename miestelyje galimai atsiras po 2-3 Turto banko valdomas stoteles“, – sakė M. Sinkevičius.

Už naudojimąsi stotelėmis, pasak Turto banko vadovo, gyventojai turės susimokėti.

„Turto bankas sukuria infrastruktūrą, o už ją susimoka tas, kas kraunasi. Bet reikia suprasti, kad normalu kainuoja ir mes visi planuojame prisidėti prie žalinimo“, – patikino jis.

Įkrovimo stotelių plėtra bus vykdoma siekiant įgyvendinti Vyriausybės tikslus iki 2030 m. viešųjų elektromobilių įkrovimo stotelių skaičių padidinti apie 10 kartų.

Vyriausybė yra pritarusi Susisiekimo ministerijos planams iki 2025 m. Lietuvoje įrengti 1,2 tūkst., o iki – 2030 m. – 6 tūkst. Jų Lietuvoje kol kas yra apie 600.

Per aštuonerius norima po vieną bent 600 kW ir dvi 150 kW galios įkrovimo stoteles įrengti kas 60 km pagrindiniuose TEN-T keliuose kiekviena kryptimi, o papildomuose TEN-T keliuose – tokiu pats atstumu turėti po vieną bent 300 kW ir 150 kW stoteles. Tuo metu savivaldybės suplanavusios virš 5 tūkst. įprastos, vidutinės ir didelės galios įkrovimo prieigų, kurių bendra galia, planuojama, viršys 184 tūkst. kW.

Šiuo metu Lietuvoje registruota apie 10,8 tūkst. elektromobilių iš kurių 4,2 tūkst. yra hibridiniai, arti pusės jų registruoti Vilniaus mieste. Siekiama, kad iki 2025 m. jų būtų jau 50 tūkst., dar po penkerių metų – 240 tūkst.

„Jų procentas nėra augantis taip, kaip norėtųsi, bet augimo procentas yra šimtais, kartais“, – žurnalistus tikino S. Gentvilas.