aA
Vežėjo „Malaysia Airlines“ keleivinio lėktuvo katastrofa, kai dėl išpuolio prieš civilius žuvo 298 žmonės, gresia tragedija visai Ukrainai. Apleidžiamos žemės ir stagnuojančios šalies ekonomikos laukia dar vienas skaudus smūgis.
© AFP/Scanpix

Aviacijos ekspertai komentuoja, jog uždarius Rytų Ukrainos oro erdvę dėl nekontroliuojamų išpuolių, net ir konfliktą išsprendus, skrydžių bendrovės jos vengs.

Ketvirtadienį „Malaysia Airlines“ lėktuvas, skridęs reisu MH-17, buvo numuštas Ukrainos oro erdvėje, iškart po to Rytų Ukrainos oro erdvė buvo uždaryta.

Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pareigas laikinai einantis Joris Gintilas paaiškina, jog tai reiškia, kad ten dėl saugumo sumetimų draudžiamas civilinių lėktuvų eismas: tiek keleivinių, tiek krovininių.

„Iš Lietuvos skrydžiai pro Donecko sritį nėra vykdomi, tačiau maršrutas VilniusKutaisis (Gruzijoje - DELFI) eina pakankamai arti to regiono, gali būti, kad skrydžių kompanija priims sprendimą daryti didesnį lankstą“, - svarsto J. Gintilas.

Aviakompanija "Wizz Air" penktadienį pakoreagavo skrydžio iš Vilniaus į Gruzijos miestą Kutaisį maršturą. Jis ėjo netoli Malaizijos oro bendrovės "Malaysia Airlines" avarijos vietos.

Specialistas dėsto, jog ataka prieš keleivinį lėktuvą yra labai retas atvejis: iki šiol 10 km aukštis teritorijoje buvo priskiriamas prie saugių, nes atakos Ukrainos rytinėje dalyje vyko tik prieš žemiau skrendančius naikintuvus ar kitą karinę techniką.

„Kyla klausimų, kodėl oro erdvė nebuvo uždaryta anksčiau, kai karts nuo karto ten buvo numušami naikintuvai ir kitas karinis transportas. Antra vertus, tai vykdavo daug mažesniame aukštyje, tačiau įvykiai rodo, kad ir 10 km aukštis nėra saugus, - komentuoja J. Gintilas. - Jeigu valstybėje nekontroliuojamos grupės valdo ginklus, kurie gali numušinėti orlaivius saugiame 10 km aukštyje, kuriame galėjo būti naudojama tik griežtos panaudojimo kontrolės ginkluotė, gali kilti minčių, jog oro transportas nėra apsaugotas nuo tokių atakų.“

Anot jo, tai veikiausiai paskatins skrydžių bendrovių imtis papildomų saugumo priemonių ir vengti Ukrainos, net kai aktyvus konfliktas bus išspręstas.

„Manau, kad ilgą laiką civilinės aviacijos lėktuvai šią teritoriją rinksis apskristi. Ekonominiu aspektu tai reiškia, kad Ukrainos biudžetas, oro eismo paslaugų teikėjai negaus pajamų už maršrutus virš savo teritorijos. Manau, kad skrydžių bendrovės pakankamai ilgą laiką šią teritoriją matys kaip nesaugią ir jos vengs“, - tolesnių įvykių scenarijų dėlioja J. Gintilas.

Specialistas įsitikinęs, jog dabar yra priimtos visos reikalingos atsargumo priemonės: virš teritorijos, kuri yra nesaugi, skrydžiai nevyks. Be to, kol kas turi pavyks nedidinant sąnaudų, skrydžio laiko ir bilietų tarifų regiono vengti.

Ryšiai su Azija - žlugdomi

Lietuvos ambasados Kijeve komercijos atašė Rimantas Šėgžda pastebi, kad ši nelaimė Ukrainai kirs skaudžiai, ypač vertinant komercinius ryšius su Azija.

„Lėktuvais Ukrainos prekyba vyko su tolimesnėmis Azijos šalimis, naudojant tokias skrydžių bendroves kaip „Malaysia Airlines“. Manau, katastrofa Ukrainos ir Azijos prekybą paveiks iš esmės, nežinau, kuo bus pakeistas oro transportas“, - sakė R. Šėgžda.

Pasak jo, turizmo sektorius Ukrainoje jau sumenko anksčiau nei įvyko tragedija: pavyzdžiui, turai Odesoje buvo atšaukti. Tačiau būtinasis susisiekimas oru išliks.

„Mes į Lietuvą skraidome su Ukrainos avialinijomis, ukrainiečiai patys ir toliau, žinoma, į Kijevą skraidys, nes Rytų regionas – toli. Komercinių santykių tarp Lietuvos ir Ukrainos tai nepaveiks, nes tarpvalstybinė prekyba organizuojama geležinkelių ir automobilių transportu. Į Ukrainą vežame naftos ir  maisto produktus, baldus“, - vardijo jis.

R. Šėgžda viliasi, kad dėl kraupios ketvirtadienio tragedijos bus aktyviau kovojama su Ukrainoje veikiančiais teroristais.

Aviacijos profesorius nustebęs: apie lėktuvą žinojo visi

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Antano Gustaičio aviacijos instituto direktorius Jonas Stankūnas įsitikinęs, jog apie civilį keleivinį lėktuvą žinojo visos aviacijos tarnybos, tad sunku suvokti, kodėl jis buvo numuštas.

„Keleiviniai lėktuvai yra numušami labai, labai retais atvejais, nes apie tai, kad skrenda civilinis lėktuvas, žino visi: ir ukrainiečiai, ir rusai. Toks lėktuvas iš anksto paduoda skrydžio planą, iš anksto yra žinoma, kur jis skris kurią sekundę, o skrydžių valdymo tarnybos mato, kur ir kada jis yra. Jeigu tai kvalifikuotos ir sąžiningos karinės tarnybos, jos niekada keleivinio lėktuvo nenumuš, nes jis nieko bendro su kariniais veiksmais neturi net ir karo atveju”, - argumentuoja J. Stankūnas.

Pasak jo, tokį išpuolį galima apibūdinti kaip „šaudymą į bet ką, ką pamačiau“.

„Tarptautiniu mastu gali būti imtasi priemonių ir apribojimų, jei valstybė bus nustatyta kaltininke - ji gali būti įtraukta į juoduosius sąrašus dėl skrydžių saugos ir labai dėl to nukentėti. Vežėjai taip pat yra įtraukiami į juoduosius sąrašus, jei jie neužtikrina skrydžių saugumo. Kol problemos neišsprendžiamos, oro transportas praktiškai yra paralyžiuojamas“, - apie galimas pasekmes kalba J. Stankūnas.

Priminė kitą lėktuvo tragediją Ukrainoje

Aviacijos ekspertai primena, jog panaši tragedija prieš daugiau nei dešimtmetį taip pat įvyko Ukrainoje.

2001 m. spalį virš Juodosios jūros karine raketa buvo numuštas iš Tel Avivo į Novosibirską skridęs Rusijos lėktuvas Tu-154 su 78 žmonėmis.

Dėl to žuvo Rusijos aviacijos kompanijos "Sibir" lėktuvo keleiviai ir įgula.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Itin smarkiai auga per Lietuvą geležinkeliu gabenamų krovinių kiekiai iš Kinijos (11)

„Lietuvos geležinkeliai“ savaitgalį pervežė šimtąjį traukinių sąstatą su Kinijos...

Alytaus, Vilniaus bei Utenos apskrityse eismo sąlygas sunkina plikledis (2)

Ankstų sekmadienio rytą Klaipėdos ir Telšių apskrityse silpnas lietus, kitur be kritulių. Oro...

Nuo sekmadienio – dešimtadaliu daugiau traukinių reisų (4)

Nuo sekmadienio galioja nauji traukinių tvarkaraščiai, įvairiomis kryptimis kursuos 12 proc....

„Small Planet Airlines“ kreipėsi į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo (41)

Finansinių sunkumų kamuojama užsakomųjų skrydžių bendrovė „ Small Planet Airlines “...

Už savavaldžiavimą bus teisiami tolimųjų reisų bendrovės darbuotojai (32)

Šiaulių apygardos prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo skyriaus prokurorai...

Top naujienos

Paksą į prezidento postą vedęs Katkevičius: viskas yra taip pat, pamokų neišmokome (344)

2002 metais Lietuvoje vykę prezidento rinkimai nustebino ne vieną analitiką. Nors 2001 m. apklausos...

Pensijų pokyčiai palies visus: kitąmet reikės apsispręsti, kaip elgsimės su savo pinigais (187)

Nuo kitų metų pensijai kaupsime kitaip nei tai darėme iki šiol. Visi jaunesni nei 40 metų...

Liudininkai pasakoja apie Strasbūre kilusią paniką: žmonės lakstė ir verkė ant tilto sužeistąjį radęs vyras: po 45 min. liovėmės gaivinti (4)

Prancūzijos policija trečiadienį tebeieško asmens, nušovusio tris žmones ir sužeidusio dar...

Bloomberg ekspertas: su Vokietijos skola dedasi kažkas neaiškaus (30)

Krentantis Vokietijos vyriausybės skolos pajamingumas – klasikinės „atsitraukimo“ strategijos...

Po šūvių Strasbūre – milžiniškos saugumo pajėgos: yra žuvusių, nukentėjusieji kritinės būklės atnaujinta 07.20 (490)

Prancūzijoje, Strasbūre po šaudynių netoli miesto kalėdinės mugės mažiausiai vienas asmuo...

Pranckietis: tai įnešė daug ramybės į Lietuvos gyvenimą nemano, kad biudžetas sulauks prezidentės veto (63)

Biudžeto priėmimas įnešė ramybės ir pasitikėjimo į Lietuvos gyvenimą, o svarstymo atidėjimas...

Kaunietis garaže slepia itin retą „Mercedes-Benz“ – tokių pasaulyje tik du (39)

„Parduosiu, jei reikės širdį ar kitą organą pirkti“, – juokiasi Stanislovas Bartkevičius,...

Nauji ministrai – tik kitais metais (6)

Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis teigia, jog trys nauji ministrai tikriausiai prisieks per...

Daužydamas viską, kas pakliuvo, į žiedinę sankryžą įskriejo BMW – girtas vairuotojas vežėsi vaiką (15)

Trečiadienio naktį, 2.05 val., policija gavo pranešimą, kad Klaipėdoje, Šilutės pl. ir Baltijos...

Iš šalies iškrausto lauko tualetus: kaip lietuviams sekasi atsisakyti seno įpročio? (31)

Lietuvos kaimuose dar tikrai galima pamatyti nedidelių, medinių stačiakampių išviečių, liaudyje...