Vairavimas mieste per piką tikru išbandymu tampa net patyrusiam vairuotojui: dažnai nebelieka nei eismo juostų, nei šalutinių ir pagrindinių kelių. Atliktas tyrimas parodė, kad itin dažnai nepasitenkinimą aplinkiniams keliantys eismo dalyviai – mikroautobusų vairuotojai ir taksistai – dažniausiai taisykles pažeidžia ne tiek dėl įžūlumo, kiek dėl streso, grafikų ir baimės prarasti darbą. Kas skatina kitų vairuotojų nemandagumą? Anot vairavimo instruktoriaus, dėl mūsų vairavimo kultūros laikytis eismo taisyklių kartais būna sudėtinga.
Šuo automobilyje
© Corbis/Scanpix

Mikroautobusų vairuotojai rūpinasi grafiku, bet ne saugumu

Higienos institutas, prieš dvejus metus dalyvaudamas Lietuvos valstybinio mokslo ir studijų fondo organizuotame mokslo tiriamajame darbe „Nuostolių, patiriamų dėl neigiamo transporto poveikio urbanistinėse zonose“, atliko tyrimą, kurio rezultatai patvirtino tai, ką mes pastebime miestų gatvėse ir be specialių analizių: 9,8 proc. mikroautobusų vairuotojų ir 20,9 proc. taksi vairuotojų dažnai ir nuolat nepaiso eismo saugumo transporto spūstyse.

Tyrimo, kuris buvo paskelbtas Higienos instituto leidinyje „Visuomenės sveikata“, metu buvo nustatyta, kad mikroautobusų vairuotojų eismo saugumo nepaisymas transporto spūstyse
53 proc. susijęs su darbe patiriama fizine įtampa, baime prarasti darbą ir būtinybe sutelkti dėmesį. Taksi vairuotojų eismo saugumo nepaisymas transporto spūstyse 23 proc. atvejų buvo susijęs su fizinės įtampos, sunkių darbo periodų, ribotų pertraukėlių, baimės netekti darbo ir priverstinio darbo tempo poveikiu.

Anot tyrėjų, vairavimo sukeltas stresas, skubėjimas ir menkas pasitenkinimas gyvenimu yra nesaugaus eismo rizikos veiksniai. Vairuotojai eismo spūstis ir griežtą darbo grafiką vertina ne tik kaip streso, bet ir kaip pagrindinę avarijų priežastį. Įrodyta, kad stresą patiriantis vairuotojas dažniau patenka į avarijas, nes nervingas vairuotojas labiau linkęs rizikingai elgtis. Transporto spūstyse vairuotojai dažniau patiria ir agresiją.

„Atlikome analizę ir nustatėme, kad transporto spūstyse dažnesnis mikroautobusų vairuotojų eismo saugumo nepaisymas labiausiai susijęs su jų darbe patiriama fizine įtampa, baime prarasti darbą ir būtinybe sutelkti dėmesį. Pirmasis yra fizinės įtampos veiksnys, kuris vairuotojų eismo saugumo nepaisymą transporto spūstyse padeda paaiškinti 34 proc. atvejų. Antrasis veiksnys – baimė prarasti darbą kartu su fizine įtampa – eismo saugumo nepaisymą lėmė 46 proc. atvejų. Į modelį įtraukus dėmesio koncentracijos veiksnį, bendrasis šio prognostinio modelio efektyvumas siekė 53 proc.“, - tyrimo autorės, Higienos instituto darbuotojos Birutė Pajarskienė ir Ieva Vėbraitė.

Be to, visuomeninis transportas yra dažna vairuotojų patiriamo smurto vieta, nes tenka bendrauti su nepatenkintais arba alkoholį, narkotikus vartojančiais keleiviais. Taksi vairuotojo nužudymo tikimybė 60 kartų didesnė lyginant su kitais darbuotojais. Visi šie veiksniai lemia ir sveikatos sutrikimus: autobusų ir tramvajų vairuotojų rizika susirgti širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis 3,3 karto didesnė, taksi vairuotojų – 3,1 karto didesnė lyginant su kitų profesijų šalies darbuotojais.

Labiausiai erzina mikroautobusai ir troleibusai

Kita vertus, sena liaudies išmintis pataria pirmiausiai išsitraukti rąstą iš savo akies ir tik po to rodyti pirštais į krislą kito akyje. Galime keiksnoti spūstyse įžūliai laviruojančius „mikriukų“ ir taksi vairuotojus, tačiau kaip elgiamės patys?

Anot psichologų, mūsų nemandagumas kelyje – posovietinės visuomenės požymis. Mat mūsų atmintyje vis dar gyvas laikmetis, kai buvo griežtai pasakoma, kas galima, o ko – ne. Tokiomis sąlygomis išaugę tėvai panašiai auklėja ir savo vaikus. Tačiau šioje terpėje išaugę jaunuoliai turi didžiulį poreikį laužyti taisykles, o gavę į rankas galingą įrankį, leidžiantį tai padaryti, tiesiog sprogsta. Tuo tarpu vakariečiai esą auklėti kitaip. Jų niekas „nesmaugė“, todėl jiems nereikia ant kiekvieno kampo demonstruoti savo jėgos.

Vairavimo mokyklos „Draiveris“ instruktorius Vladislovas Subačius apgailestauja, kad mokiniams prieš egzaminą tenka iškalti begalę taisyklių, kurių gyvenime neprireiks, o vairavimo kultūros niekas nemoko. Jis prisimena atvejį, kai kartą su mokiniu teko važiuoti paskui policijos mašiną, kuri nei karto posūkio neparodė. Toks pavyzdys esą užkrečia.

Didesnę dienos dalį gatvėje praleidžiantis pašnekovas kaip vienus rizikingesnių eismo dalyvių taip pat nurodo mikroautobusų vairuotojus, kurie ne tik rizikingai persirikiuoja, bet ir sustoja ten, kur nori, kad išleistų keleivius, nors eismo taisyklėse aiškiai nurodyta, kur jie gali sustoti. Pašnekovo manymu, jie taip daro savo klientų labui, tačiau užtveria kelią kitiems automobiliams.

Tuo tarpu taksistų vairavimo instruktorius nepeikia. Jį labiau piktina troleibusų vairuotojai, neretai sukuriantys avarines situacijas: pavyzdžiui, į sustojimą bando įvažiuoti ne iš tos juostos, sankryžose pradeda rikiuotis spausdami kur kas mažesnius už juos eismo dalyvius. Tiesa, automobilių vairuotojai taip pat nelinkę gera valia leisti jiems išvažiuoti iš stotelės, nors pagal eismo taisykles tai būtų privalu.

Nemandagiausi gatvėje – sėdintys prabangiuose automobiliuose ir moterys

„Apskritai vairavimo kultūra po truputį keičiasi į gerąją pusę, tačiau yra dalykų, kurie nė nepajudėjo. Pavyzdžiui, posūkių vairuotojai kaip nerodė, taip nerodo. Todėl mėgstu pajuokauti – nusipirko žmogus prabangų automobilį, o lemputes taupo. Kai eismas būna intensyvus, retas kuris sustoja ties sankryža, kad sudarytų galimybę pravažiuoti iš kitų pusių – sankryža paprastai „užtrombuojama“. Spūstyje reikėtų kas antrą automobilį iš šalutinio kelio praleisti, tačiau kiekvienas gi nori pralėkti pirmas.

Dar viena bėda, kad vairuotojai nesilaiko saugaus atstumo ir žiūri tik prieš save, o kas toliau priekyje – nemato. Dėl to įvyksta dauguma avarijų. Žmonės pernelyg pasitiki technika, kad spės laiku sustabdyti. Tačiau jei žmogus neturi geros reakcijos, nepadės net naujausia elektronika“, - teigė V. Subačius.

Anot instruktoriaus, įžūliausiai kelyje elgiasi prabangių automobilių vairuotojai ir ... moterys. Pirmieji daro viską, kas jiems į galvą šauna: suka ten, kur to daryti negalima, užuot stovėję eilėje prie šviesoforo, atvažiuoja iki jo kita juosta ir sustoja tiesiog ant pėsčiųjų perėjos. Esą jūs, kvailiai, laukite, o aš važiuosiu.

Tuo tarpu moterys žiūri tik tiesiai priešais save, o kas vyksta aplinkui – tarsi ne jų reikalas, todėl didžiulė retenybė, kad moteris praleistų persirikiuojantį ar iš šalutinio kelio įvažiuojantį automobilį. Jos tai daro netgi rečiau už prabangių automobilių vairuotojus. Kita vertus, moterys bent jau „nelaksto“ kaip, anot pašnekovo, važinėjantys su žaliu lapu.

„Ką tik teises gavęs jaunas žmogus jaučiasi užtikrintas, bet kai matai, kaip jis važiuoja, baugu darosi, ypač jei mašinoje jis ne vienas, o su draugais. Pirmiausiai jie važiuoja per greitai. Taisyklių jie taip pat ne itin laikosi – ne vieną teko matyti važiuojantį net per raudoną šviesą, kai jau pėstieji eina.

Užsienyje žmonės mokomi vairuoti visai kitaip. Teko važinėti su žmogumi, ketverius metus gyvenusiu Prancūzijoje, kuris norėjo vėl apsiprasti su mūsų eismo sąlygomis. Buvo didžiulis malonumas su juo važinėti – niekur nelekia, visus praleidžia, sustojęs niekada neišlenda už linijų. Aš pats panašaus vairavimo prisižiūrėjau Vokietijoje. Ten už vairo tiesiog ilsiesi, nes visi vairuotojai vieni kitiems paslaugūs, visi laikosi eismo taisyklių. Pas mus gi vyrauja tokia nuostata: aš noriu būti pirmas, todėl kaip norėsiu, taip važiuosiu. Jei žmonės važinėtų kultūringiau, gal ir kamščiai šiek tiek sumažėtų“, - įsitikinęs V. Subačius.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Uber“ generalinis direktorius nori keisti kompanijos augimo politiką (1)

„Uber“ generalinis direktorius Dara Khosrowshahis pirmadienį teigė norįs, kad kompanija augtų...

Naktį eismo sąlygas sunkins plikledis, šerkšnas

Antradienio naktį eismo sąlygas sunkins plikledis ir šerkšnas, be to, vietomis formuosis rūkas.

Rajoniniuose keliuose yra slidžių ruožų (2)

Pirmadienio rytą Lietuvoje rajoniniuose keliuose yra slidžių ruožų, perspėja kelininkai.

Keliuose yra slidžių ruožų (9)

Sekmadienio rytą keliuose esama slidžių ruožų, įspėja Automobilių kelių direkcija .

Kelininkai: mažesnio eismo intensyvumo keliuose gali būti slidžių ruožų (2)

Šeštadienį mažesnio eismo intensyvumo keliuose gali būti slidžių ruožų, įspėja Automobilių...

Top naujienos

Šveicarų specialistai įvertino Gedimino kalno gelbėjimo planą: tikrai yra dėl ko nustebti (241)

Lietuvos mokslininkai ir specialistai vis dar nesutaria, kaip gelbėti Gedimino kalną. Kol mūsų...

Nori uždirbti padėdami išvengti įvestų „Sodros“ mokesčių (49)

Netylant kalboms dėl nuo šių metų įvestų „Sodros“ grindų ir jau prasidėjusių atleidimų,...

Orai: laukia šalčiausia šios žiemos naktis (4)

Antradienio naktis bus bene šalčiausia šią žiemą. Vietomis, rytiniuose ir pietiniuose šalies...

Šimonytė pasakė, ką reikėjo daryt LRT: kliuvo ir Karbauskiui, ir Jakilaičiui (260)

Didesnis Lietuvos radijo ir televizijos (LRT) finansinių duomenų viešumas būtų apsaugojęs...

Galingas Kuzminsko dėjimas išplėšė dramatišką „AX Armani“ pergalę (7)

Italijos pirmenybėse pirmadienį vakare Milano „AX Armani“ namuose po atkaklios kovos 82:80...

Turi priekaištų vilniečiams: kas jums darosi, kad taip pripratote skųstis? (44)

Per paskutinius kelerius metus teko lankytis aštuoniose Europos valstybių sostinėse ir dar bent...

Prieš akistatą su „Žalgiriu“ – trilerį išgyvenusi „Panathinaikos“ ir pavydėtinas Lekavičiaus taiklumas prireikė dviejų pratęsimų (4)

Graikijoje Atėnų „Panathinaikos“ ekipa su Luku Lekavičiumi namuose po dviejų pratęsimų...

Ramūnas Bogdanas. Pirmieji Narcizo metai Baltuosiuose rūmuose (30)

2017 m. sausio 20 d. įvyko 45-ojo JAV prezidento inauguracijos ceremonija. Juo tapo verslininkas ir...

Vienuoliktokų tėvams – bauginanti žinia apie itin užkrečiamą ligą (94)

Pirmadienį Jurbarko Antano Giedraičio-Giedriaus gimnazijos vienuoliktokų tėvai informuoti dėl...