aA
Aplinkos ministerija siūlo įvesti vienkartinį automobilių taršos mokestį ir jį tiesiogiai susieti su išmetamu anglies dvideginio kiekiu. Mokesčių dydis galėtų siekti nuo keliasdešimties eurų iki 1400 eurų. Dyzelinu varomi automobiliai būtų apmokestinami kelis kartus daugiau nei transporto priemonės su benzinu.

Ministerija siūlo, kad mokestį reikėtų mokėti kiekvieną kartą atlikus registraciją.

Premjeras Saulius Skvernelis trečiadienį žurnalistams sakė, kad ministrų kabinetas mokestį svarstys kitą savaitę.Planuojama, kad mokestis įsigalios jau kitų metų pradžioje. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad į biudžetą būtų surenkama 29 mln. eurų per metus.

„Pinigų švaistymas“

„Čia yra šnipštas, pinigų švaistymas“, – apie tokį mokestį laidoje „DELFI diena“ sakė Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys.

Paklaustas, kaip vertina šį projektą, jis tikino, kad galima pastebėti labai daug klaidų ir netikėtumų.

„Tikiuosi, kad galutinis planas bus toli nuo to, kaip jis atrodo dabar. Yra daug neaiškumų, juodraštinis variantas dar su niekuo nederintas. Norėčiau, kad būtų labiau suderinta. Vienas iš neaiškumų – registruojant automobilį, turėsime mokėti tą mokestį.

Virginija Vingrienė, Vismantas Baršys, Tadas Povilauskas
Virginija Vingrienė, Vismantas Baršys, Tadas Povilauskas
© DELFI / Josvydas Elinskas

Logiška būtų susimokėti „Regitroje“. Jeigu „Regitroje“ penkis kartus registruoji tą patį automobilį, negi paskui tuos penkis kartus mokėsi? Pagal šį projektą, tai skamba būtent taip, kitaip sakant, kad kiekvieną kartą bus apmokestinamas. Kitas dalykas, tas pats dyzelio diskriminavimas, kad dvigubai daugiau už benzininį. Jeigu jau žiūrėtume į taršą, tai tie dyzeliniai tikrai ne daugiau teršia“, – DELFI sakė V.Baršys.

Vertina teigiamai, bet įžvelgia klaidų

Tuo tarpu SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas projektą vertina teigiamai, nors, kaip pats sako, klaidų taip pat įžvelgia.

„Aš šį mokesčių projektą vertinu pakankamai teigiamai. Suprantu, kad buvo išgirstos rekomendacijos, kas buvo siūloma. Visgi labiau pritarčiau, kad atsirado diferenciacija dyzelino ir benzino. Jeigu jūsų dyzelinė mašina bus pakankamai nauja, tai ji nebus apmokestinama. Tai problema išsisprendžia. Dėl proporcijų, žinoma, galima diskutuoti.

Tadas Povilauskas
Tadas Povilauskas
© DELFI / Josvydas Elinskas

Pasaulio praktikoje yra matoma, kad žmogus, įsigijęs automobilį, labiausiai domisi jo kaina, o ne tuo, kiek kainuos jį eksploatuoti. Šio įstatymo tikslas yra keisti žmonių elgesį, kad žmonės pagalvotų, ar verta pirkti taršesnį, ar mažiau taršų automobilį. Jeigu perki taršesnį – tai susimokėk. Manau, kad tas registracijos mokestis yra pakankamai logiškai sudėliotas. Žinoma, yra klaidų, kai kur suvelti skaičiai, bet į šį projektą žiūriu pakankamai teigiamai“, – laidoje „DELFI diena“ sakė jis.

Nori, kad pirkėjas žinotų, kiek reiks mokėti

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narė Virginija Vingrienė aiškino, jog dar bus svarstoma ir diskutuojama, kaip turėtų atrodyti galutinis variantas.

„Dabar tas projektas yra pateiktas diskusijoms. Jis dar nėra patvirtintas Vyriausybėje, jis tikrai koreguosis. Kaip matome, yra netikslumų, kuriuos bus galima taisyti. O tada svarstysime galutinį variantą. Čia yra ne automobilių mokestis, čia yra registracijos mokestis, kurį sumokama registruojant, priklausomai nuo automobilio taršos.

Virginija Vingrienė
Virginija Vingrienė
© DELFI / Josvydas Elinskas

Vienas svarbiausių klausimų: kodėl mokestis skaičiuojamas pagal kažkokias iš anksto žinomas formules, o ne realiu patikrinimu per techninę apžiūrą.

„Mes pasižiūrime, kodėl automobiliai dyzeliniais varikliais apmokestinami daugiau ir skaičiuojamas dvigubas koeficientas, tai kalbame apie kietąsias daleles ir azoto oksidą. Čia ne vien tik klimato kaitos proceso stabdymo aspektas, bet ir sveikatos klausimai. Vilniaus miesto gyventojų amžiaus vidurkis yra 6-7 metais trumpesnis. Kitas aspektas yra tas, kad pirkėjas žinotų, kad jis turi susimokėti už labiau taršų automobilį ir pamąstytų, ar iš tikrųjų reikia tokių galingais variklaiias automobilių“, – sakė V.Vingrienė.

Neaišku, kur panaudos lėšas

T.Povilausko nuomone, vis dar nėra pakankamai paaiškinama, kur bus panaudojamos lėšos, gautos iš šio mokesčio.

„Kadangi didžioji dalis surinktų lėšų eitų į klimato kaitos programos finansavimą, aš sutinku, kad tai turėtų būti ne tik surinkti pinigai į valstybės biudžetą ir išleidžiami pensijoms, vaiko pinigams, bet yra tiksliniai pinigai, kurie skirti mažinti aplinkosaugines problemas Lietuvoje. Norėtųsi, kad būtų aiškiau paaiškinama, kur tos lėšos būtų panaudojamos“, – sakė ekonomistas.

Jam replikavo V.Baršys, sakydamas, kad daugelis dalykų skamba visiškai nelogiškai.

„Nežinau, kur nukeliaus pinigai už šį mokestį, bet mes baudžiame tuos, kurie uždirba mažiausiai, ir padedame kažkam įsigyti elektromobilį. Skamba keistokai. Jeigu tuos kelis elektromobilius finansuosime senų bobučių automobiliais, kuriais važiuojama pamelžti karvių, tai nelogiškai skamba“, – sakė jis.

Paviešinus automobilių mokesčio skaičius – pasipiktinimas dėl klaidų: čia yra šnipštas ir pinigų švaistymas
© DELFI / Tomas Vinickas

Vyras taip pat pabrėžė nemanatis, kad toks mokestis kaip nors pakeis lietuvių įpročius.

„Nemanau, kad bus kažkoks didelis šuolis. Tiesiog žmonės rečiau keis automobilį, važiuos tol, kol kojos neišlįs pro dugną. Kiekvienas registravimas pabrangins tą procedūrą“, – laidoje sakė jis.

DELFI primena, kad už dyzelinį automobilį mokestį reikės mokėti tada, kai automobilio išmetamas CO2 kiekis kilometrui viršys 116 gramų, o benzinu ir dujomis varomų automobilių – 130 gramų.

Mažiausias mokestis dyzeliniam automobiliui, kai CO2 emisija bus 116-130 gramų kilometrui, sieks 80 eurų. Mažiausias mokestis benzinu ir dujomis varomiems automobiliams siektų atitinkamai 40 ir 36 eurus, kai išmetimai būtų 131-140 gramų CO2 kilometrui.

Mokestis būtų mokamas nuo 2020-ųjų sausio 1 d.

Maksimalus mokestis – kuomet automobilis išmeta daugiau nei 350 gramų CO2 kilometrui – siektų 1,4 tūkst. eurų dyzeliniams automobiliams, 590 eurų benzinu ir 531 eurą – dujomis varomiems automobiliams.

Plačiau apie mokestį DELFI rašė ČIA.

Taršos ir mokesčio skaičiuoklę galite rasti ČIA.

Mokesčio dydis bus apskaičiuojamas pagal Kelių transporto priemonių registre įregistruoto automobilio išmetamą CO2 kiekį ir degalų rūšį. Jei registre nėra duomenų, reikalingų apskaičiuoti CO2 emisijas, jos bus skaičiuojamos pagal papildomas įstatymu patvirtintas formules.

Šiose formulėse, skaičiuojant vienam kilometrui išmetamą CO2 kiekį, bus atsižvelgiama į didžiausią benzininių automobilių galią ir jų masę, o dyzelinių – tik į masę.

Mokesčio tarifai būtų indeksuojami kasmet, pasibaigus kalendoriniams metams.

Mokestis būtų mokamas nuo 2020-ųjų sausio 1 dienos, registruojant automobilį. Anksčiau buvo siūloma, kad mokestis būtų mažesnis, bet mokamas kasmet.

Numatoma, kad 95 proc. iš mokesčio surinktų pinigų bus skirta Klimato kaitos programai, likę 5 proc. – valstybės biudžeto reikmėms.

Europos aplinkos agentūros (EAA) duomenimis, vidutinė Europos Sąjungoje (ES) registruotų naujų lengvųjų automobilių CO2 emisija pernai siekė 120,4 gramo kilometrui. Šis rodiklis pernai augo antrus metus iš eilės.

ES yra nustačiusi, kad ši emisija iki 2021-ųjų turi nukristi iki 95 gramų kilometrui.

Pasak agentūros, vidutinės CO2 emisijos auga, nes daugėja registruojamų naujų benzinu varomų automobilių, o mažiau taršių ir elektrinių automobilių pardavimai vis dar išlieka maži.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(115 žmonių įvertino)
1.7043

„WizzAir“ skraidins iš Vilniaus į Zaporožę (5)

Vengrijos avialinijos „WizzAir“ nuo kitų metų kovo iš Vilniaus oro uosto skraidins į...

„Valstiečių“ bėdos nesibaigia: atmestas ir naujasis automobilių mokestis papildyta (414)

Aplinkos ministras Kęstutis Mažeika antradienį plenariniame posėdyje pateikė Transporto...

Priėmus Vyriausybės siūlymus, komandiruojamiems darbuotojams atlyginimai padidėtų 122 eurais (8)

Jei Seimas priims Vyriausybės siūlymą padidinti darbo užmokesčio ribą, nuo kurios priklauso...

Seime – automobilių taršos mokestis (25)

Seime pradedamos diskusijos dėl siūlomo naujo automobilių taršos mokesčio . Skaičiuojama, kad...

Teismas: VLRD vagonų dalių pirkimo konkursas turi būti nutrauktas (1)

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės Vilniaus lokomotyvų remonto...

Top naujienos

Gaisro metu Alytuje kritęs zuikis atiduotas tyrimams: pirmos žinios iš veterinarų baugina meras: jei tai bus patvirtina, liūdna ne tas žodis (306)

Spalio 18 dieną, t.y. trečiąją milžiniško padangų perdirbimo gamyklos gaisro dieną, Alytaus...

Navickienė: šis balsavimas parodė, kad vienam agrooligarchui ir jo kombainui pasibaigė dyzelis (294)

Seime renkami parašai siekiant inicijuoti pirmalaikius Seimo rinkimus pavasarį. Prie iniciatorių...

JK parlamentarai atmetė Johnsono siūlytą „Brexit“ vykdymo planą (57)

Borisas Johnsonas antradienį pagaliau turėjo progą parlamentui pateikti savo „Brexit“...

Maslobojevas pirmoje pasaulio kikbokso čempionato kovoje pasiuntė varžovą į nokautą (56)

Įspūdinga pergale WAKO pasaulio kikbokso čempionatą Sarajeve, Bosnijoje ir Hercegovinoje, pradėjo...

Šiluma pradeda „galvoti“ apie pasitraukimą iš Lietuvos (6)

Šiąnakt per Lietuvą nusidrieks debesų juosta, bet žymesnio lietaus nesulauksime. Rimstant...

Turintiems didelį darbo stažą – gera žinia iš Seimo (44)

Seimas spręs, ar ne mažesnį kaip 40 metų darbo stažą turintys šalies gyventojau galėtų...

BMW skrydis Vilniuje: rėžėsi į stulpą, jį nulaužė ir apsivertė papildyta (41)

Vėlų antradienio vakarą Vilniuje įvyko avarija. Pirminiais duomenimis, susidūrė du...

Daug ir naudingai žaidęs Kalnietis su „Lokomotiv“ pralaimėjo Belgrade

Belgrado „Partizan“ (4-0) ir toliau žygiuoja Europos taurės varžybose be pralaimėjimų....

Mokslų daktarė įvardijo maisto produktus, kurie stiprina imuninę sistemą, saugo nuo vėžio ir didina vyrų vaisingumą (79)

Pastaruoju metu selenas sulaukia vis daugiau dėmesio. Ir nieko keisto, nes jis yra vienas iš...

Johnsonas skelbia pertrauką „Brexit“ sutarties tvirtinimui (4)

Didžiosios Britanijos premjeras Borisas Johnsonas antradienį paskelbė stabdantis pastangas...