aA
Žiniasklaidoje vis dar dažnai pasirodo stebinančių naujienų apie kone vergiškas tolimųjų reisų vairuotojų kančias darbe. Lietuvos profesinių sąjungų aljanso pirmininkas Audrius CuzanauskasDelfi“ laidoje pasidalijo istorija, kai vairuotojas, paklaustas, kada paskutinį kartą valgė, net negalėjo to įvardyti, o už kelis darbo mėnesius gavo tik maždaug 700 eurų atlyginimą.

Kalbos barjeras ir teisių nežinojimas

Laidos pradžioje pašnekovas tikino, kad viena didesnių problemų, su kuriomis susiduria vairuotojai, – kalbos barjeras ir darbo teisės neišmanymas. Tiesa, kai kurie atvejai tiesiog sunkiai suvokiami protu.

Problema, su kuria dažnai susiduria žmonės, yra kalbos barjeras. Kitas dalykas – nežinojimas darbo teisės.
A.Cuzanauskas

„Pradedant kalbėti apie vairuotojų darbo sąlygas, turbūt reikėtų pradėti nuo to, kad netgi darbo ginčų komisija prieš dvi savaites vykusiame posėdyje pripažino, tiksliau, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija pripažino, kad šalyje yra paralelinis mokėjimas. Vienas dalykas, kas yra suderama ir parašyta darbo sutartyje ir įstatyme. Kitas dalykas – kokie vyksta susitarimai žodžiu“, – laidos pradžioje sakė A. Cuzanauskas.

Audrius Cuzanauskas
Audrius Cuzanauskas
© DELFI / Karolina Pansevič

„Problema, su kuria dažnai susiduria žmonės, yra kalbos barjeras. Kitas dalykas – neišmanymas darbo teisės, taip pat nežinojimas, kad nuo tų agentūrų, kurios darbina ir siūlo darbuotojus mūsų įmonėms, prasideda tie pasiūlymai – pasiūlymai, kaip bus mokama už darbą. Nuo čia prasideda visos šaknys“, – pridūrė jis.

Klesti moderni vergovė

A. Cuzanauskas drąsiai sako, kad dabar Lietuvoje klesti moderni vergovė. Jis įvardijo ir dar vieną šokiruojantį faktą – kai kurie darbdaviai reikalauja būsimų darbuotojų sumokėti jiems, kitaip sakant, darbdaviai renka pinigus iš darbuotojų ir taip kaupiasi į apskaitą neįtraukiamos pajamos.

Mūsų šalyje klesti moderni vergovė. Tą tiesiog reikia pripažinti. Kol nepripažinsime, kad tai yra reali problema, tol problemos spręsti negalėsime. Ar mes kalbėtume apie lietuvius vairuotojus, kurie gauna dokumentus lietuvių kalba, tačiau darbdavys vis dėl to dažniausiai išlieka stipresnioji pusė darbo santykiuose.
A.Cuzanauskas

„Mūsų šalyje klesti moderni vergovė. Tą tiesiog reikia pripažinti. Kol nepripažinsime, kad tai yra reali problema, tol šito spręsti negalėsime. Pvz., lietuviai vairuotojai gauna dokumentus lietuvių kalba, tačiau darbdavys vis dėlto dažniausiai išlieka stipresnioji pusė, kalbant apie darbo santykius. Mobingo būdu pateikiami dokumentai ir darbuotojai privalo pasirašyti, kitaip juos tiesiog išmes į gatvę“, – tikino pašnekovas.

Jis taip pat pripažino, kad yra šimtai bylų ir vairuotojų skundų. „Jau dabar pas mus yra 600 bylų. Bylose – darbuotojų pareiškimai. Vienas dalykas, kai mes kalbame apie tas pačias darbo sąlygas, kitas dalykas, kai kalbame, kad darbdaviai renka pinigus už darbo vietą, – nuo 300 iki 1000 eurų nuo žmogaus.“

Už daugiau nei 4 mėn. – 700 eurų

„Delfi“ laidoje A. Cuzanauskas pasidalijo istorija, kuri tik parodo, kaip išnaudojami darbuotojai kai kuriose įmonėse.

Mes kalbėjome su darbuotoju, kuris per 4 su puse mėnesių sulaukė 700 eurų atlyginimo, jam buvo tiek pervesta. Pastarąjį kartą, kai jis išvažiavo sausio 9 dieną į darbą, iki šios dienos jam buvo pervesti 200 eurų dirbant Europoje.
A.Cuzanauskas

„Pavyzdžiui, pakartosiu: yra puiki mūsų įmonė UAB „Avima“. Mes kalbėjome su darbuotoju, kuris per 4 su puse mėnesių sulaukė 700 eurų atlyginimo, jam buvo tiek pervesta. Pastarąjį kartą, kai jis išvažiavo sausio 9 dieną į darbą, iki šios dienos jam buvo pervesti 200 eurų dirbant Europoje. Kai paklausiau darbuotojo, kada paskutinį kartą valgė, jis negalėjo man atsakyti. Pasakojo, kad vienoje vietoje buvo problema su vilkiku ir jis ten užstrigo 1–3 dienoms.

Paviešino sukrečiančius vairuotojų liudijimus: už daugiau nei 4 mėnesius – vos 700 eurų
© A.Didžgalvio nuotr.

Vietiniai jį nuvežė ir pamaitino kavinėje, o antrą dieną jį nusivežė namo bei suteikė galimybę nusiprausti – tokios sąlygos yra Lietuvos įmonėse. Kai mes kalbame, ar tai yra Mobilumo paketas, ar kitos direktyvos, tai jau padarinys visų veiksmų, kurie yra daromi. Kalbant apie „Vlantana Norge“, prieš kurį laiką likviduotą įmonę, kaip visa tai ir dėl ko atsitiko, tai būtent dėl to, kad Norvegijos tarnybos padarė pačių darbuotojų apklausą ir pamatė, kad buvo susitarimų, ne tai, ką nurodo Norvegijos įstatymai, kaip turi būti mokama, bet buvo nurodyta, kad mokės per pusę mažiau ir taip, kaip jie nori. Būtent čia yra esmė, ir visi turi tą dalyką išgirsti, kad jie pabandė padaryti taip, kaip daro visur kitur, kad mokės taip, kaip nori mokėti, bet vis dėlto Norvegijoje yra įstatymai ir jų tarnybos sugebėjo tą dalyką padaryti: tiesiog nubaudė įmonę – atėmė licenciją dirbti Norvegijoje. Tai nėra joks stebuklas“, – sakė A. Cuzanauskas.

Darbuotojų tarpe kalbama, kad yra tam tikras „juodasis sąrašas“, jeigu tu kreipiesi dėl savo teisių į profsąjungą arba į darbo ginčų komisiją, tu daugiau niekada daugiau gyvenime negausi vairuotojo darbo Lietuvoje.
A.Cuzanauskas

Patenka į „juodąjį sąrašą“

Maža to, darbuotojai, kurie išdrįsta paviešinti darbo sąlygas, gali niekada daugiau Lietuvoje nebesusirasti vairuotojo darbo.

Audrius Cuzanauskas
Audrius Cuzanauskas
© DELFI / Karolina Pansevič

„Tarp darbuotojų kalbama, kad yra tam tikras „juodasis sąrašas“ – jeigu kreipiesi dėl savo teisių į profsąjungą arba į darbo ginčų komisiją, tu daugiau niekada daugiau gyvenime negausi vairuotojo darbo Lietuvoje. Tai yra dar vienas psichologinis momentas, kuriuo manipuliuojama. Vienoje pusėje yra Europos Sąjungos taisyklės, bet kitoje pusėje vis tiek elgiamasi taip, kaip norima“, – tikino jis.

Pašnekovas įvardijo didžiausią skolos sumą, kuri nebuvo išmokėta. „Didžiausias įsiskolinimas buvo 10 tūkst. eurų galbūt per penkerius metus, tiksliai negaliu pasakyti, bet maždaug.“

www.DELFI.lt
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(113 žmonių įvertino)
4.4602

Krovinių vežimo kelių transportu rinka susitraukė dešimtadaliu

Pastaruosius kelis metus nuosekliai augusi tarptautinio krovinių vežimo kelių transportu rinka...

Landsbergis: EK nuolaidos tranzitui į Kaliningradą sukurtų papildomų problemų

Europos Komisijos ( EK ) nuolaidos sankcijoms dalies prekių tranzitui per Lietuvą tarp Rusijos ir...

Sparčiai daugėja prašymų dėl kompensacijų už įsigytą elektromobilį

Elektromobilių Lietuvoje įsigyjama vis daugiau – tai rodo aktyviai teikiami prašymai gauti...

Degalai galėtų pigti 6-7 centais: degalinių atstovas paaiškino, kodėl dar nematyti pokyčiai kainose (2)

Pastarąją savaitę naftos kainoms nukritus maždaug 5 proc., finansų analitikas Marius Dubnikovas...

Vilniuje pradedami Rasų, Liepkalnio, Pramonės gatvių ir Minsko plento remonto darbai

Tvarių miestų plėtros ir statybų bendrovė „ YIT Lietuva “ pradeda sostinės kelių...

Top naujienos

Ekspertas: ar Rusija gali ryžtis smogti Lietuvai – paskaičiuokime, kokias pasekmes tai jai sukeltų (11)

Lietuvai ribojant Europos Sąjungos sankcionuotų prekių tranzitą į Kaliningrado sritį,...

Ką parodys EK rengiamos gairės dėl tranzito į Kaliningradą: gali susidaryti priešingas įspūdis (3)

Prezidentūroje pirmadienį įvyko pasitarimas dėl tranzito į Kaliningradą. Kaip pranešė...

Laikinai apribotas eismas kelyje Kaunas-Vilnius: užsiliepsnojo karinė technika

Antradienio vakarą laikinai buvo uždarytas kelias Kaunas-Vilnius ties Žiežmariais , nes čia...

Karas Ukrainoje. Po Medvedevo grasinimų – Ukrainos atsakas: Krymas bus susigrąžintas iškart Rusijos kariai pagrobė Chersono merą (5)

Rusijos valstybė tapo didžiausia teroristine organizacija pasaulyje ir tai turi būti pagrįsta...

Kaip Rusijos „defoltas“ gali paveikti karą: ekspertai išskiria vieną grėsmę agresorei

Pilietinio gynybos ir saugumo analizės centro „Locked N’ Loaded“ ekspertai teigia, kad...

Verslas PliusWilliam Wilkes, Vanessa Dezem, Alexander Weber

Putinas stumia Vokietijos ekonomiką į kritinį tašką

Vokietijoje kai kurios pramoninės krosnys funkcionuoja be pertrūkių jau kelis dešimtmečius. Jeigu...

STT turi priekaištų Vilniaus miesto savivaldybei dėl statybų leidimų išdavimo: projektai vertinami pagal „nerašytas“ taisykles

Naujų būstų Vilniuje išdygtų ir daugiau, tačiau NT plėtotojų darbus stabdo Vilniaus miesto...

Po kaitrų Kaunas jau niokojamas audros: lūžta medžiai, plaukia gatvės (2)

Kauniečiai jau fiksuoja ant miesto užplaukusių debesų nuostolius – nuo stipraus lietaus ir vėjo...