• Populiarėja mažieji

    Lietuvos rinkoje dominuoja japoniški bei rusiški maži kompaktinės klasės visureigiai. Šiais metais, kaip ir praėjusiais, klientai noriai rinkosi „Honda CR-V“, „Toyota RAV4“, „Nissan X Trail“ bei „Lada 2121/31“ modelius. Šiemet Lietuvos rinką pakoregavo naujai pasirodę ispaniški „Santana“ markės visureigiai, kurių dvidešimt du „ST10“ markės modelius įsigijo Policijos departamentas.

    Didelių prestižinių visureigių klasėje dominavo „Kia Sorento“, kurių parduota 56.

    Pasak oficialaus „Kia motors“ atstovo Lietuvoje UAB „Kia Auto“ direktoriaus Gintaro Kaukėno, „Kia Sorento“ populiarumą lėmė geras kainos bei kokybės santykis. Korėjos gamintojai, „Kia Motors“ specialistai intensyviai dirba siekdami pagerinti šių automobilių kokybę. Praėjusių metų rudenį Lietuvos rinkai pristatytas visureigis sulaukė pasisekimo ne tik Lietuvoje, bet ir daugelyje kitų valstybių. Bendrovė tiesiog nebespėja aprūpinti visų, norinčių Lietuvoje įsigyti šį visureigį, nes gamykla nespėja vykdyti visų atstovų užsakymų.

    „Lietuvoje „Kia Sorento“ užsisakęs klientas automobilio laukia 3–4 mėnesius, – tvirtina G. Kaukėnas. – Kitose Europos valstybėse dėl šių automobilių bumo visureigio tenka laukti dar ilgiau, o Vokietijoje – net pusę metų“.

    Populiarumu su „Kia Sorento“ gali varžytis tik maži kompaktinės klasės visureigiai. Praėjusiais metais dominavusį „Niva 2121/31“ modelį šiemet iš lyderio pozicijų išstūmė „Honda CR-V“ visureigis, kurio per 8 mėnesius buvo parduoti 64 vienetai.'

    „BMW“ ir „Land Rover“ visureigiams atstovaujančios UAB „Krasta auto“ direktorius Nerijus Pacevičius tvirtina, jog tai nėra tinkamas lyginimas.

    „Vertinti reiktų tiktai tarpusavyje konkurencingus automobilius, – sako N. Pacevičius. – Vakarietiški visureigiai, skirti besirenkančių kokybę, o ne kainą vairuotojų segmentui, yra ir išliks populiarūs“. Pasak N. Pacevičiaus, su aukščiausios klasės „BMW X“ serija bando konkuruoti „Mercedes-Benz“ bei „Lexus“ ir „Porsche“ visureigiai. „BMW X5“ markės visureigių per 8 mėnesius buvo parduota 26.

    Konkuruoja su savais

    Oficialaus „Honda“ automobilių atstovo UAB „Veho“ „Honda“ automobilių pardavimų vadovas Aleksandras Petrovas tvirtina, kad „Honda CR-V“ modelis Lietuvoje mėgiamas ne tik dėl prieinamos kainos, bet dėl puikaus dizaino bei erdvaus salono.

    „Šio modelio „Honda“ yra šiek tiek didesnė už pagrindinį savo konkurentą „Toyota RAV 4“, tai ir nulėmė jo sėkmę Lietuvoje, – sako A. Petrovas. – Kitose Europos valstybėse populiaresnė yra „Toyota RAV 4“, arši konkurencija tarp šių modelių vyksta ir JAV“.

    A. Petrovas teigia, kad „Honda CR-V“ jau keleri metai iš eilės nepraranda populiarumo ir yra vienas perkamiausių visureigių. Be minėtų faktorių tam įtakos turi ir pakankamai žinomas firmos vardas bei puiki techninė charakteristika.

    „Praėjusiais metais pardavėme 108 „Honda CR-V“ bei 64 „Honda HR-V“ automobilius, –pardavimų rezultatais džiaugiasi A. Petrovas. – Per 8 šių metų mėnesius pardavėme atitinkamai 64 bei 32 šių modelių vienetus“. Nors šiemet pardavimų sumažėjo, A. Petrovas tikina, kad prekyba kaip visuomet suintensyvės rudens pabaigoje bei žiemos pradžioje. „Jei šiemet parduosime mažiau visureigių, dėl to galėsime kaltinti tik pasikeitusį PVM įstatymą bei išaugusią naujų visureigių pasiūlą“, – įvardija priežastis pardavimų vadovas.

    N. Pacevičius teigia, kad ankstesnių ir šių metų lyginti negalima. „2002 m. mokesčių sistemoje įvykę pasikeitimai turėjo tiesioginės įtakos pirkėjų apsisprendimui ir visai automobilių rinkai, – tikina įmonės vadovas. – Dirbtinai sukeltas pardavimų šuolis atslūgo gana greitai, palikdamas rinkos nestabilumą ir aiškumo trūkumus“.

    Komerciniai – be PVM

    Praėjusiais metais buvo panaikintos PVM lengvatos naujus automobilius perkantiems juridiniams asmenims, todėl daugelis firmų skubėjo įsigyti automobilius iki liepos 1 d., kol galiojo senas įstatymas. Tačiau PVM lengvatos galioja komerciniams automobiliams, prie kurių yra priskiriami visureigiai su „pick up“ tipo kėbulu.

    „Klientai vis dažniau pageidauja automobilių su tokiu kėbulu, – teigia oficialaus „Toyota“ markės automobilių atstovo UAB „Tokvila“ vadybininkas Stanislovas Jakutis. – Palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, šių automobilių pardavėme kelis kartus daugiau“.

    A. Petrovas įsitikinęs, jog šiemet visureigių rinka neturėtų mažėti, tačiau „Honda“ visureigių pardavimų šuolio nesitikima. Šiemet rinkoje atsirado daugiau dalyvių, padidėjo visureigių pasiūla bei padaugėjo naujų modelių, todėl greičiausiai nepavyks smarkiai padidinti pardavimų. Praėjusiais metais naujų automobilių pirkimą ypatingai skatino PVM įstatymo pasikeitimas, kuomet prieš įsigaliojant šiam įstatymui buvo sumušti visi pirkimo rekordai.

    Prestižinių parduos daugiau

    S. Jakutis prognozuoja, jog didelių prestižinės klasės visureigių rinka turėtų augti 10–20 proc. „Per aštuonis 2003 m. mėnesius pardavėme 26 „Toyota Landcruiser“ visureigius. Kol kas anksti spėlioti, ar pavyks pagerinti praėjusių metų rezultatus“, – mano jis.

    Pasak N. Pacevičiaus, nors šiemet automobilių rinka ir mažėja, užsienietiškų visureigių pardavimams tai visiškai nekenkia, netgi atvirkščiai – pastebimas augimas. „Neabejoju, kad iki šių metų pabaigos visureigių pardavimai Lietuvoje toliau augs taip pat sėkmingai kaip ir pasaulyje“, – teigia N. Pacevičius. Pasak įmonės vadovo, remiantis išaugusia „BMW“ X serijos modelių paklausa, lems visureigių pardavimų skaičiaus augimą 15–20 proc.

    G. Kaukėnas prognozuoja, kad didelių prestižinių visureigių klasėje lyderio poziciją pavyks išlaikyti iki metų pabaigos.

    „Per 8 šių metų mėnesius pardavėme 64 visureigius, – džiaugiasi G. Kaukėnas. – Automobilis populiarus visame pasaulyje, todėl šiuo atveju Lietuva neturėtų būti išimtimi“.

    Populiarėja mažieji

    S. Jakučio teigimu, pagrindinis faktorius renkantis visureigį yra kaina, todėl populiaresni yra maži kompaktinės klasės visureigiai, su kuriais dideli prestižiniai visureigiai šiuo atžvilgiu negali konkuruoti. Per 8 šių metų mėnesius pavyko parduoti mažų kompaktinių klasei priskiriamus 49 „Toyota RAV 4“ visureigius bei prestižiniams priskiriamus 29 „Toyota Landcruiser“ automobilius.

    S. Jakutis tikina, kad „Toyota“ tikisi sustiprinti savo pozicijas Lietuvos visureigių rinkoje, nes rudens pabaigoje, kai Lietuvos rinką pasieks neseniai Frankfurto automobilių mugėje pristatytas naujasis RAV 4 modelis.

    Iš viso per aštuonis šių metų mėnesius šalyje buvo parduoti 563 nauji visureigiai, o pernai per tą patį laikotarpi 689. Per 2002 metus buvo parduoti 1078 visureigiai. Daugiausiai buvo parduota Rusijoje pagamintų „Niva 2121/31 visureigių – 280, „Honda CR-V“ – 108, „Toyota RAV 4“ – 94. Lietuvos rinkoje dominuoja Azijos valstybių gamintojų visureigiai. Specialistai teigia, kad taip yra todėl, kad europietiški bei amerikietiški visureigiai yra priskiriami didelių prestižinių visureigių klasei, o šios klasės transporto priemonės yra brangesnės.

    Ekspertai pastebi, kad auga visureigių užimama rinkos dalį. Prognozuojama, kad šie automobiliai, šiuo metu užimantys 4 proc. visos pasaulinės automobilių rinkos, po dešimties metų sudarys iki ketvirtadalio visų naujų automobilių. Lietuvoje kasmet auga naujų visureigių pardavimų. Praėjusiais metais visureigiai sudarė daugiau kaip 10 proc. visų parduotų 10359 naujų automobilių. Visureigiai ypač populiarūs Skandinavijos valstybėse. Ekspertai mano, kad rinkų perdalijimai vyks dėl pirkėjų noro keisti savo įpročius. Taip pat pastebima, jog sportinių automobilių populiarumo kreivė šoktelėjo nuo 8,5 proc. iki 15,5 proc. rinkos.