Be konkrečių terminų

2009 metų birželio mėnesio pradžioje įvykusiame miesto vadovų susitikime su konsorciumo BIG atstovais dėl naujos miesto autobusų stoties statybos darbų optimistiškai kalbėta, kad jau šių metų pavasarį turėtų būti parengtas detalusis planas, o naujos stoties pastatas J. Basanavičiaus gatvėje iškiltų 2012-aisiais. Optimizmas, deja, nepasiteisino – planai teliko planais: projekto detalusis planas vis dar neparengtas, nėra ir poveikio aplinkai vertinimo studijų.

Atostogaujantį bendrovės Panevėžio autobusų parko generalinį direktorių Rimantą Petukauską vaduojantis jo pavaduotojas Arvydas Dirsė supranta, kad senoji autobusų stotis nepuošia miesto centro.

„Tragiškai atrodo, – pripažino jis, – bet paskubinti darbų neįmanoma. Be to, projektą įgyvendinantis konsorciumas darbų nevėlina, nes konkurso sąlygose nebuvo nurodyti konkretūs terminai jiems atlikti. Manau, kad, jeigu iki žiemos bus parengtas projekto detalusis planas, bus labai gerai. Be to, jį dar turės patvirtinti miesto Savivaldybės taryba ir tik po to bus ruošiamas techninis projektas.“

Trukdo degalinė

A. Dirsė „Panevėžio balsui“ sakė, kad su projekto įgyvendintojais miesto Savivaldybėje susitiko pirmadienį. Be miesto vadovų, pasitarime dėl autobusų stoties statybos dalyvavo ir konsorciumo BIG atstovas Alvydas Misiūnas. Buvo aptarta, kas trukdo parengti projekto detalųjį planą.

„Ruošiant poveikio aplinkai vertinimo studiją – o jis būtinas detaliajam planui užbaigti, – paaiškėjo, jog per arti Autobusų parko administracinio pastato yra dujų degalinė. Ji trukdys statyti ir naują autobusų stotį. Bus bandoma tartis su degalinės vadovais, kad dujų rezervuarai būtų įleisti į žemes arba būtų pastatyta apsauginė sienelė“, – aiškino bendrovės vadovo pavaduotojas A. Dirsė ir tvirtino tikįs, kad ši problema bus išspręsta, o tuomet naujos autobusų stoties darbai pajudės iš mirties taško.

Apie tai, kad naujos autobusų stoties statybos darbams pradėti trukdo greta Panevėžio autobusų parko esanti dujų degalinė, prasitarė ir mero patarėja Marija Danutė Kažukauskienė.

„Liūdnoka, kad darbai strigo, – kalbėjo ji vakar. – Kai 2000-aisiais degalinės vadovai tvirtino būsimos degalinės atstumus, jie buvo išlaikyti. Tačiau vėliau jie keitėsi ir dabar, pradėjus planuoti naujos autobusų stoties statybos darbus, paaiškėjo, jog degalinės dujų rezervuarai per arti būsimos statybų vietos. Rašysime raštus ir bandysime tartis su degalinės vadovais. Manau, kad kompromisas bus surastas ir darbai pajudės: tada bus toliau ruošiamas projekto detalusis planas, rengiama poveikio aplinkai vertinimo studija.“

Tuos darbus, anot M. D. Kažukauskienės, būtina atlikti, nes be detaliojo plano nebus galima rengti techninio projekto.

Degalinė – ne kliuvinys?

Konsorciumui BIG atstovaujanti Rasa Čepienė kiek kitaip aiškino, kodėl įstrigo naujosios Panevėžio autobusų stoties detalusis planas. Jos teigimu, dokumentas negali būti parengtas be parengtos poveikio aplinkai vertinimo studijos.

„Studija įvertina visus esminius klausimus, susijusius su būsimomis statybomis. Įvertinus poveikį aplinkai atsiranda pasikeitimai detaliajame plane. Šiame plane turi būti aišku, kur bus pastatyti nauji Autobusų parko komerciniai pastatai, nauja autobusų stotis ir kiti pagalbiniai pastatai. Dujų degalinė ne kliuvinys rengiant detalųjį planą. Juolab kad vertinant poveikį aplinkai vertinama dabartinė situacija, o ne tai, kas būtų, jeigu būtų. Jeigu nebus galima perkelti dujų rezervuarų kitur arba jų paslėpti, bus keičiamas autobusų stoties planas“, – aiškino R. Čepienė.

Anot jos, detaliojo plano ir poveikio aplinkai vertinimo studijos rengėjai įvertins situaciją ir visus klausimus išspręs.

„Detalusis planas bus baigtas, kai bus baigtas rengti poveikio aplinkai vertinimo dokumentas. Mat jis susijęs su detaliuoju planu. Kai bus parengtas detalusis planas ir jį patvirtins Tarybos politikai, prasidės techninio projekto rengimas“, – kalbėjo konsorciumo atstovė ir pratarė, nors darbų pabaigos datos nenurodė: „Pirmajame etape – prasidėjus statyboms – bus pastatyti Autobusų parkui reikalingi komerciniai pastatai, nauja autobusų stotis, bet negaliu pasakyti, kad bus užsiimta statybomis senosios autobusų stoties vietoje.“

Tarybos politikai – nežinioje

Apie naujos autobusų stoties statybas nieko doro pasakyti negalėjo Tarybos narys, Miesto ūkio ir aplinkosaugos komiteto pirmininkas Vidmantas Baltramiejūnas. Politikas tik pratarė: „Prisiminęs užsiminiau kažkurio komiteto posėdžio metu apie tai, bet konkretaus atsakymo neišgirdau. Girdėjau, kokių trukdžių yra dėl detaliojo plano, su poveikio aplinkai vertinimo studija... Pačiam įdomu, kaip vyksta darbai. Negalima užmiršti idėjos pastatyti naują autobusų stotį – juk senoji tikrai nepuošia miesto centro.“

Kitas miesto politikas – Ekonomikos ir finansų komiteto narys Ramūnas Vyžintas prisiminė, kad, būnant vicemeru, praėjusių metų rudenį buvo susitikęs su projekto įgyvendintojais.

„Tuomet jie aiškino, kad statybų detalusis planas bus padarytas iki 2010 metų pabaigos. Patvirtinus jį bus padarytas techninis projektas ir gautas leidimas statyboms. 2011 metais bus pradėtos Autobusų parko garažų, dar po metų – komercinių pastatų ir naujos autobusų stoties statybos J. Basanavičiaus gatvėje, o 2013-aisiais bus užsiimta statybomis centre – senosios autobusų stoties vietoje. Tokie planai buvo pristatyti. Kaip yra dabar, nežinau. Net nežinau, ar dabartiniai miesto vadovai susitiko su konsorciumo atstovais“, – atvirai kalbėjo R. Vyžintas.

„Amžiaus statybos“

Klausimas apie Panevėžio autobusų stoties iškėlimą į J. Basanavičiaus gatvę buvo svarstytas keletą metų. Ir tik 2006 metais stotį pagaliau nuspręsta iškelti į Autobusų parką, paskelbtas investuotojų konkursas. Dėl to, kad konkursas buvo paskelbtas neįvykusiu, jame dalyvavęs BIG-PST (jungtinės veiklos sutarties pagrindu sudaro Panevėžio statybos trestas ir bendrovė „Baltijos investicijų grupė“) konsorciumas šį apskundė teismui. Prireikė metų, kol teisminis ginčas baigėsi taikos sutartimi.
 
2007 metų gruodžio 11 dieną konkurso vertinimo komisija priėmė sprendimą dėl investuotojo, įgyvendinsiančio bendrovės Panevėžio autobusų parko valdomo nekilnojamojo turto optimalaus panaudojimo ir plėtojimo projektą. Investuotoju pasirinktas BIG-PST konsorciumas.
Šis sprendimas buvo priimtas abiem šalims – konkursą skelbusiai įmonei ir konsorciumui – sudarius taikos sutartį, kurią patvirtino teismas. Konkurso vertinimo komisija pripažino priimtinu investuotojų pasiūlymą dėl Panevėžio autobusų stoties iškėlimo ir naujos autobusų stoties, naujo autobusų parko, kitų objektų statybos. Naujos autobusų stoties statybos dar neprasidėjo.