aA
Lietuvos skrydžių bendrovė „Air Lituanica“ savo veiklai jau turi atrinkusi 20 pilotų. Tarp jų braziliško lėktuvo „Embraer 170” vairalazdę laikys ir viena moteris. DELFI domisi, ar piloto profesiją vis dar galima rašyti į vyriškų specialybių sąrašą. O gal moterys pilotės turi pranašumų prieš vyrus valdant lėktuvus?
© RIA/Scanpix

Moterys pilotės Lietuvoje - pakankamai naujas reiškinys. Dar visai neseniai jos negalėjo studijuoti orlaivių pilotavimo - orlaivio valdymui reikėjo didelės fizinės jėgos. Tačiau tobulėjančios technologijos keičia aviacijos pasaulį. Moterys nesunkiai gali susidoroti su itin atsakinga užduotimi – pakelti į dangų ir keliasdešimt tonų sveriančią oro transporto priemonę ir vėliau ją saugiai nutupdyti ant žemės.

Tik 2003 m. Lietuvą apskriejo žinia, kad prie lėktuvo vairalazdės sėdo pirmoji karo pilotė. Ja tapo leitenantė Kristina Bakūnaitė.

Teisė pilotuoti „Boeing“ orlaivius pirmąjai lietuvei suteikta prieš šešerius metus. Pirmąja tokio tipo lėktuvo pilote tapo Ilona Rūtelionienė.

Nebereikia fizinės jėgos

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Antano Gustaičio instituto direktorius prof. habil. dr. Jonas Stankūnas patikino, kad pilotėmis moterys Lietuvoje galėjo tapti tik šaliai atgavus nepriklausomybę.

„Anksčiau nepriimdavo į profesionalią aviaciją. Moterys būdavo nebent sportinėje aviacijoje, aeroklubuose. Dabar sąlygos supaprastėjo. Tarybiniais laikais valdant lėktuvus buvo reikalinga jėga. Dabar jokios fizinės apkrovos nėra, viską valdo elektronika“, - kalbėjo pašnekovas.

Pasak jo, prieš kelis dešimtmečius moterys nebūtų turėjusios pakankamai fizinės jėgos suvaldyti lėktuvą. Didelė fizinė jėga ir dabar išlieka vienas iš pagrindinių reikalavimų karinėje aviacijoje, tačiau keleivinių lėktuvų pilotų kajutės jau be jokios baimės patikimos moterims.

J. Stankūnas pasakojo, kad institute merginos renkasi dažniausiai dvi studijų programas – skrydžių valdymo ir pilotavimo. Į pirmąją specialybę iš visų stojančiųjų merginos sudaro apie 50 proc., į antrąją – 15-20 proc.

Jonas Stankūnas
Jonas Stankūnas
© Asmeninio archyvo nuotr.

„Stoja ir į inžinerines studijų programas, bet ten jau rečiau“, - pridėjo pašnekovas.

Profesorius džiaugėsi, kad šiandieniniame technologijų pasaulyje merginoms tapo daug lengviau įsitvirtinti aviacijos srityje.

„Užtenka tos sveikatos, kurią turi žmogus po mokyklos, atitinka abiturientui keliamus reikalavimus, nes jėginės apkrovos yra nuimamos mechanizmais. Žinoma, pilotų fizinis aktyvumas reikalingas tam, kad būtų palaikoma žmogaus sveikata“, - kalbėjo Antano Gustaičio instituto vadovas.

Prieš stodami į aviacijos institutą norintieji turi atlikti fizinio pajėgumo testus: „Studijų metu fizinis pajėgumas nėra specialiai vystomas. Jis paliktas atlikti savarankiškai, bet stengiamės studentus ugdyti taip, kad geros fizinės formos palaikymas taptų įpročiu visam gyvenimui“.

Paklaustas apie vyrų ir moterų pilotų skirtumas, J. Stankūnas sakė, kad didelių skirtumų neužfiksavo.

„Galbūt didesnis skirtumas yra skrydžių valdymo srityje. Ten yra psichologiniai momentai, kur moterys elgiasi šiek tiek geriau nei vyrai ir todėl jas pilotai net labiau vertina“, - pastebėjo pašnekovas.

Piločių dilema – šeima ar karjera

Vis dėlto profesorius prasitarė, kad moterims pilotėms nėra taip lengva.

„Iš savo patirties jaučiame, kad baigusios studijas merginos kuria šeimas. Tuomet gimsta vaikai ir moteris turi daug laiko skirti vaikui. Piloto darbas su vaikais yra sunkiai suderinamas. Jei moteris išeina ilgam motinystės atostogų, nutrūksta praktika ir tenka įdėti daug pastangų ir pinigų licencijai atstatyti“, - kalbėjo jis.

Pilotams licenciją tenka atnaujinti kas metai. Su kiekvienais metais be skraidymo patirties tenka praeiti vis daugiau išbandymų, kad turėtą licenciją atgauti.

„Be to, skrydžiai yra nereguliarūs. Čia negalima tikėtis normalios darbo dienos su nustatytomis valandomis. Tenka skraidyti ir su nakvyne. Mažiems vaikams tai didelis smūgis“, - sakė J. Stankūnas.

Tiesa, J. Stankūnas teigė, kad turėdamos oro pilotavimo magistro laipsnį moterys gali puikiai įsidarbinti ir kituose darbuose aviacijoje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Buvęs aplinkos ministras Navickas: automobilių taršos mokestis parengtas (24)

Buvęs aplinkos ministras Kęstutis Navickas teigia, kad ministerija yra visiškai parengusi...

„CityBee“ perka daugiau nei 5 000 automobilių (17)

Dalijimosi automobiliais paslaugas Lietuvoje ir Lenkijoje valdanti bendrovė „CityBee Solutions“...

Dzūkijos savivaldybės sieks, kad laivyba Nemuno aukštupyje atsigautų (2)

Prie Nemuno esančių savivaldybių ir Vidaus vandens kelių direkcijos vadovai pasirašė ketinimų...

Skvernelis: taršių automobilių apmokestinimo sprendimai – jau kitąmet neatsisako NT mokesčio idėjos (288)

Kitas metais Vyriausybė grįš prie siūlymų apmokestinti taršius automobilius ir nekilnojamąjį...

Geležinkeliai iš anksčiau pašalintos „Skinest“ pirks detalių

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ iš Estijos geležinkelių paslaugų grupės „...

Top naujienos

Egzotines keliones mėgstanti mokytoja Veronika atvira: gyventi tik iš atlyginimo būtų sunku (309)

Jau daugiau nei dvi savaites Švietimo ir mokslo ministerijoje ( ŠMM ) budinti mokytoja Veronika...

„Amerikietiškas“ Putino oligarchas po JAV sprendimo kraujuoja milijardais (47)

Netrukus po to, kai Michaelas Cohenas pasišalino nuo Donaldo Trumpo patvirtinto nekilnojamojo turto...

Žaidimu nusivylęs Jasikevičius: Eurolyga negailestinga, o mes kažkodėl nesiginame specialiai Krepšinis.lt iš Miuncheno (31)

Pratęsti pergalių serijos iki trijų Lietuvos čempionams Eurolygoje nepavyko. Kauno „Žalgirio“...

Savaitgalis atneš pūgą ir pusnis sniego (13)

Penktadienį Lietuva atsidurs pietiniame anticiklono pakraštyje. Negausiai pasnyguriuos nebent...

Pagal bavarišką muziką šokęs „Žalgiris“ pralaimėjo Vokietijos čempionams (428)

Kauno „Žalgiris“ (5/7) penktadienio vakarą laikė svarbų egzaminą Vokietijoje. Žalgiriečiai...

14 brangiausiai atsiėjusių klaidų per visą žmonijos istoriją (66)

Nė vienas nesame tobulas, todėl natūralu, kad kartkartėmis darome klaidų, dėl kurių vėliau...

Anglijoje nužudyta ir išniekinta 14-metė lietuvė dar spėjo atsiprašyti tėvų už susidėjimą su netinkama kompanija (126)

Vulverhamptone, Anglijoje , išžagintos, nužudytos ir išniekintos keturiolikmetės iš Lietuvos...

Teisėsaugai – smūgis: teisėjai suabejojo, ar dėl 6 žmonių žūties nuteisė kaltą asmenį (124)

Net šešias gyvybes nusinešio gaisro sostinės Žirmūnų mikrorajono daugiabutyje byla pakrypo...

Miunchene – itin gausios „Žalgirio“ gerbėjų gretos specialiai Krepšinis.lt iš Miuncheno (76)

Penktadienio vakaro Eurolygos rungtynėse Miuncheno „Audi Dome“ arenoje tikrai ryškiai bus galima...

Po visų negandų – Elle ir Žilvinas Grigaičiai švyti drauge: prasitarė apie ateities planus (113)

Penktadienio vakarą būrys pramogų pasaulio garsenybių traukė į Vilniuje trankiai paminėtą...