Aplinkos ministro sprendimas neįleisti į Lietuvą kai kurių automobilių iš JAV ir kitų trečiųjų šalių, o jau čia esančius laikyti atliekomis, buvo neteisėtas. Dėl to patirtus nuostolius veikiausia turės kompensuoti valstybė arba mes visi.
© Muitinės departamentas

Gegužės 10 d. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas priėmė sprendimą, kuriuo pripažino, kad aplinkos ministro įsakymai prieštarauja konstituciniam teisinės valstybės principui.

Dar 2016 m. lapkritį tuometinio ministro Kęstučio Trečioko pasirašytame įsakyme ir praėjusių metų rugpjūtį jį pasirašytame dabartinio ministro Kęstučio Navicko įsakyme buvo apibrėžta, kas yra eksploatuoti netinkama transporto priemonė, priskiriama atliekoms.

Ministras savo įsakymu atliekomis pavertė transporto priemones, kurios išregistruotos iš kitos šalies registro, kaip neatitinkančios joms keliamų reikalavimų, buvo išmontuotos sudėtinių dalių naudojimui, supjaustytos į dalis, neturėjo identifikavimo numerio ar laikoma nenaudojama pagal paskirtį.

Dėl šio įsakymo buvo kilęs nemažas triukšmas, mat nemažai automobilių, motociklų ir kitų priemonių, importuojamų iš JAV ar kitų ne ES valstybių negalėjo būti importuojamos. Be to, jau Klaipėdos uoste esančios mašinų statusas tapo neaiškus, dėl ko jos tiesiog dūlėjo paliktos aikštelės.

Tokį įsakymą teismui apskundę Seimo narys Julius Sabatauskas apgailestavo, kad ministras ir ministerija pažeidė konstitucinius principus, o Lietuva patirs dėl to nuostolių.

„Visi suvaržymai tiems atvežtiems automobiliams į Lietuvą ir galima sakyti sulaikyti Klaipėdoje terminale, visi suvaržymai turi būti nuimti. Tačiau žmonės patyrė nuostolius. Natūralu, kad atsiranda teisinis pagrindas žalai kompensuoti.

Kęstutis Trečiokas
Kęstutis Trečiokas
© DELFI / Domantas Pipas

Tai reiškia, kad Lietuva ir jos gyventojai dėl neteisėto aplinkos ministro įsakymo patyrė žalą. Biudžetas turės kompensuoti. Akivaizdu, kad dabar pasipils krūva ieškinių“, – kalbėjo politikas.

Jis paaiškino, kad nuosavybės teisės buvo apribotos poįstatyminiu aktu, o ne įstatymu, kaip reikalauja Konstitucija.

„Pagrindinis dalykas yra tai, kad suvaržyta žmonių nuosavybės teisė ir ūkinės veiklos teisė. Dėl to Lietuva patirs nuostolius“, – prognozavo J. Sabatauskas.

Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos vadovas Aurimas Jurčius teigiamai vertino teismo priimtą sprendimą:

„Džiaugiuosi, kad vis dėlto gyvename teisinėje valstybėje ir kad teismas pripažino ministro įsakymą antikonstituciniu. Tačiau dar yra įsisenėjusių problemų su sulaikytomis transporto priemonėmis – jos sustabdytos nes buvo pripažintos atliekomis.“

Vadovo teigimu, priimto įsakymo įgyvendinimui nebuvo pasiruošta ir dėl to patiriami nuostoliai.

„Nuo įsakymo įsigaliojimo sulaikytos stovi grubiai grubiai skaičiuojant iki 100 transporto priemonių. Vien mūsų asociacijos narių išlaidos, susijusios su automobilių stovėjimu siekia apie 500 tūkst. Eur.

Klaipėdos jūrų uostas skaičiuoja vienai transporto priemonei 15 Eur. Kituose postuose irgi panašiai kainuoja. Čia vien tik stovėjimo kaštai – nekalbu apie mašinų, motociklų nuvertėjimą. Be to kai kurios transporto priemonės galbūt buvo pirktos iš paskolų, tad reikėjo ir palūkanas mokėti, taip pat išlaidos advokatams“, – paaiškino A. Jurčius.

Anot jo, sunku suvokti, kaip galėjo būti priimtas toks įsakymas, pagal kurį, pvz., kitoje pasaulio pusėje aukcione pirkta transporto priemonė atkeliavusi į Lietuvą tapo atlieka.

Papildyta 14:38

Aplinkos ministerija pakomentavo teismo sprendimą:

„Teismas savo nutartyje pasisakė, kad aplinkosaugos kriterijai netinkamiems naudoti automobiliams turi būti įtvirtinti aukštesniu teisės aktu – ne aplinkos ministro įsakymu, o įstatymu. Patys kriterijai yra tinkami ir teisėti. Teismui panaikinus 2016 m. aplinkos ministro K. Trečioko įsakymą, teks sugrįžti prie ankstesnės tvarkos ir ankstesnio teisinio reguliavimo. Tai reiškia, kad į Lietuvą vėl bus galima laisvai įvežti net ir tuos naudotus automobilius, kurie kitose valstybės būtų pripažinti kaip atliekos ir netinkami naudoti keliuose.

Kęstutis Navickas
Kęstutis Navickas
© DELFI / Karolina Pansevič

Dar 2011 m. Europos Komisijos nustatytus aplinkosaugos kriterijus naudotiems automobiliams Lietuva patvirtino 2016 m. Taigi naudotų automobilių importuotojų verslo atstovai turėjo net šešerius metus susipažinti su dabar pradėta taikyti tvarka: prievole dokumentuose nurodyti, ar vežamas automobilis yra naudotina transporto priemonė, ar traktuotina kaip atlieka.

Pagrindinis importuojamų transporto priemonių patikrinimo tikslas – aplinkosauginis. Taip buvo siekiama užtikrinti, kad į Lietuvos teritoriją nepatektų naudoti automobiliai kaip atliekos, kuriomis vėliau būtų galima atsikratyti neteisėtais būdais. Antras tikslas – žmonių saugumas keliuose. Pasitaikydavo atvejų, kuomet iš naudotų automobilių dalių, t.y. atliekų, būdavo surenkamos naujos transporto priemonės ir jos parduodamos rinkoje.

Tokios šalys, kaip Estija, Lenkija ar Vokietija naudotiems automobiliams taiko dar griežtesnę tvarką nei Lietuva. Lenkija ir Vokietija vien per pirmąjį praeitų metų pusmetį penkis kartus sustabdė krovinius iš Lietuvos, kuriuose naudoti automobiliai buvo pripažinti kaip atliekos, o jų gabenimas – kaip nelegalūs vežimai. Tai – signalas Lietuvai, kad būtina stiprinti netinkamų naudoti automobilių įvežimo į mūsų šalį kontrolę.“

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Lietuvos geležinkeliai“ kitąmet žada investuoti 200 mln. eurų (2)

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ šiemet į šalies geležinkelių modernizavimą...

Tartasi, kaip bus rekonstruojama kelio Vilnius-Klaipėda atkarpa Kaune (10)

Seimo pirmininkas antradienį su Kauno miesto ir rajono merais tarėsi, kaip užtikrinti, kad...

Pirmąjį pusmetį Lietuvoje augo keleivių ir krovinių pervežimas

Šių metų pirmąjį pusmetį daugėjo geležinkelių ir oro transportu vykstančių keleivių,...

Sumažintas įvažiavimo į Neringą mokestis (15)

Nuo antradienio pradeda galioti mažesni vietinės rinkliavos dydžiai už įvažiavimą į Neringą...

Norint išsvajotų skrydžių – sunkiai įgyvendinama sąlyga dėl gyventojų skaičiaus (64)

Palangos oro uoste naujos krypties į Vokietiją prašantys uostamiesčio verslininkai sulaukė...

Top naujienos

Juščenka: taika pasiekiama tik dviem keliais – pergale arba pralaimėjimu (197)

Tuoj bus penkeri metai, kai tūkstančiai žmonių Maidane, Ukrainoje, nuvertė tuometinį šalies...

Sutrikus mikrobiotai, smarkiai padidėja ligų grėsmė: paprasti žingsniai padės būti sveikais (1)

Moksliniai tyrimai atskleidžia, kad žmogaus žarnyno mikrobiotos, t. y. žarnyne esančių...

Po savanorio A. Sakalausko žūties Lietuvos spec. tarnybos padarė tai, kas atrodė neįsivaizduojama (327)

1991 m. rugpjūčio 21 d. Vilniuje gindamas šalies parlamentą nuo okupantų kulkos žuvo karys...

Savaitės orai: vasara trauktis atsisako (6)

Po gaivaus trečiadienio į Lietuvą plūstelės gerokai šiltesni orai. Ketvirtadienį termometrai...

Telefonu sutiko išbandyti maisto papildus — netrukus liko skolinga (102)

Bandydami parduoti savo gaminius prekybininkai griebiasi įvairiausių triukų, vienas iš jų —...

Patarimai, kaip apsaugoti vyresnio amžiaus tėvus nuo telefoninių sukčių (1)

Atskleisime labiausiai paplitusias apgaulės schemas ir patars kokius nurodymus suteikti vyresnio...

Atskleidė, kokį žiaurų keršto planą skyrybų su Melania atveju yra sugalvojęs Donaldas Trumpas (15)

Buvusi Baltųjų rūmų administracijos darbuotoja Omarosa Manigault Newman tvirtina, kad Donaldas...

Kuo rugpjūtį tręšti šiltnamyje auginamus pomidorus (1)

Pomidorų auginimas šiltnamyje leidžia pratęsti jų derėjimo laikotarpį tuose regionuose. Tačiau...

Ryšių su Rusija turėjusį Trumpo rinkiminės kampanijos vadovą teismas pripažino kaltu (21)

Buvęs Trumpo rinkimų kampanijos vadovas Paulas Manafortas pripažintas kaltu 8-iuose iš 18...