aA
Susisiekimo ministerija siūlo nuo 2020 metų atsisakyti sunkiasvorių transporto priemonių valdytojų mokamo kelių naudotojo mokesčio (vinječių), o vietoje to įvesti naują kelių rinkliavą, kuri būtų mokama už keliais nuvažiuota atstumą. Teigiama, kad tai leistų valstybei kasmet papildomai surinkti per 60 mln. eurų, bet sprendimas įstrigęs Seime.
Rokas Masiulis
© DELFI / Domantas Pipas

Kelių rinkliavos įstatymų paketą 2017 metų spalį užregistravo Seimo nariai valstiečiai Virginijus Sinkevičius ir Antanas Baura. Jį inicijavo Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Kaip nurodoma aiškinamajame rašte, paketu siekiama užtikrinti principus „teršėjas moka“ ir „naudotojas moka“, kurių neužtikrina laikinis mokestis (vinjetė).

„Pažymėtina, kad laikinis mokestis nėra tinkamas vietiniams infrastruktūros naudotojams, kai už trumpą atstumą sumokamas nepagrįstai didelis mokestis“, – teigia parlamentarai.

Šiuo metu autobusų, krovininių transporto priemonių ir jų junginių bei specialiosios paskirties transporto priemonių valdytojai moka kelių naudotojo mokestį už naudojimąsi magistraliniais keliais. Kelių naudotojo mokestį galima sumokėti už dieną, savaitę, mėnesį ar metus ir jis visiškai nepriklauso nuo nuvažiuoto atstumo.

Vietoje to siūloma įvesti rinkliavą, kuri būtų grindžiama nuvažiuotu atstumu, ir labiau diferencijuoti rinkliavos tarifus pagal transporto priemonių taršos lygį.

„Priėmus įstatymų projektus, kelių infrastruktūros naudotojai už važiavimą nustatytais keliais mokės proporcingai, t.y. važiuojantys ilgus atstumus ar važiuojantys tranzitu per Lietuvą, patirs didesnes išlaidas, tačiau besinaudojantys kelių infrastruktūra mažais atstumais, patirs ženkliai mažesnes išlaidas“, – nurodo pasiūlymo autoriai.

Virginijus Sinkevičius
Virginijus Sinkevičius
© DELFI / Karolina Pansevič

Skaičiuojama, kad rinkliavos elektroninės sistemos diegimui reikėtų apie 130 mln. eurų. Tikslią kainą nustatytų viešasis pirkimas. Sistemos aptarnavimui reikėtų iki 30 mln. eurų per metus.

Tačiau V. Sinkevičius ir A. Baura teigia, kad planuojamos metinės pajamos iš kelių rinkliavos siekia 110 mln. eurų, kas sudaro daugiau nei dvigubai šiuo metu surenkamų kelių mokesčio pajamų.

Valstiečių projektui yra pritarusi Vyriausybė, Seimo Aplinkos ir Ekonomikos komitetai. Tačiau nuo 2018 metų lapkričio laukiama Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) išvados.

Galėtų išasfaltuoti 200 km žvyrkelių

Ketvirtadienį surengtoje spaudos konferencijoje susisiekimo ministras Rokas Masiulis paragino Seimo narius nebedelsti ir priimti įstatymų projektus.

„Kelių rinkliava, palyginti su vinjetėmis, būtų neabejotinai teisingesnė kelių naudotojų atžvilgiu, be to, padėtų valstybei generuoti nemažai papildomų lėšų, svarbių šalies keliams finansuoti.

Apmaudu, kad Seimas dėl nesuprantamų priežasčių nuo 2017 metų atidėlioja parengtų ir pateiktų svarstyti reikiamų įstatymų pakeitimų priėmimą. Delsiant įteisinti kelių rinkliavą, kasmet netenkama per 60 mln. eurų, t.y. sumos, už kurią būtų galima kasmet papildomai išasfaltuoti apie 200 km žvyrkelių“, – sakė jis.

Masiulis ragina nedelsiant įvesti naują rinkliavą už kelius
© DELFI / Rafael Achmedov

Ministro teigimu, 130 mln. eurų projekto įgyvendinimo kaina atsipirktų maždaug per 2 metus. Projektą numatoma finansuoti Kelių priežiūros ir plėtros programos bei valstybės biudžeto lėšomis.

Seimo BFK narys konservatorius Mykolas Majauskas sakė, kad būtent sistemos atsipirkimas kelia daugiausiai klausimų.

„Konkrečių paskaičiavimų mes nematėme, o lėšų poreikis yra milžiniškas, taip pat ir nuolatiniam šios naujos sistemos palaikymui. Be to, patirtis rodo, kad dažnai nurodomos vienos lėšos, o realiai investicijų gali reikėti reikšmingai daugiau. Todėl norėjome matyti aiškesnius rizikos vertinimus“, – DELFI sakė jis.

M. Majauskas dar pastebėjo, kad projektą pateikė Seimo nariai, o ne Vyriausybė.

„Tai reikšminga investicija, už kurios sėkmingą įgyvendinimą turi prisiimti atsakomybę ir teikti Vyriausybė“, – sakė jis.

Mykolas Majauskas
Mykolas Majauskas
© DELFI / Domantas Pipas

Susisiekimo ministerija dar nurodė, kad įgyvendindamos Europos Sąjungos direktyvas, šiuo metu daugelis Bendrijos šalių jau taiko kelių rinkliavas kaip socialiai ir aplinkosaugos požiūriu teisingesnį apmokestinimo būdą, atitinkantį ES principus „naudotojas moka“ ir „teršėjas moka“.

„Analizuojant Lietuvos galimybes įdiegti kelių rinkliavos sistemą, buvo atlikta galimybių studija, išnagrinėta Austrijos, Lenkijos, Slovakijos ir Vokietijos patirtis.

Šiuo metu Europos Parlamente svarstoma nuo 2023 metų gruodžio 31 dienos ES šalyse panaikinti visas vilkikams taikomas vinjetes ir uždrausti naujų vinječių įvedimą nuo ES direktyvos pakeitimo įsigaliojimo dienos. Todėl tikėtina, kad ES šalys, šiuo metu dar naudojančios vinječių sistemas, privalės jų atsisakyti“, – rašoma pranešime.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(37 žmonės įvertino)
4.0000

„Airbus“ vadovas: ES ir JAV orlaivių karas niekam nenaudingas

ES ir JAV turėtų derybų keliu išspręsti ilgai trunkantį ginčą dėl subsidijų „ Airbus...

Brundza siūlo nesustoti su automobilių mokesčiu: apie tai kalbu daugiau nei 10 metų (498)

„Tai tik nedidelis žingsnelis, ir tai, ne į priekį, o įstrižai“, – taip apie trečiadienį...

Ministras: sprendimą dėl naujo oro uosto norima priimti iki pavasario (4)

Lietuvoje augant lėktuvų keleivių srautui, susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius ketina...

Kelių direkcija bus pertvarkyta – susisiekimo ministras (3)

Lietuvos automobilių kelių direkciją ketinama pertvarkyti į valstybės įmonę arba akcinę...

Vyriausybė pritarė automobilių taršos mokesčiui (199)

Vyriausybė trečiadienio posėdyje pritarė Aplinkos ministerijos siūlomam taršių automobilių...

Top naujienos

Saldi pirmoji pergalė: „Žalgiris“ privertė pasiduoti „Real“ ekipą (268)

„Žalgirio“ berniukai tampa vyrais: prisimenant Šarūno Jasikevičiaus frazę prieš savaitę...

„Barakudų“ sostinėje darbuojasi ir lietuvės: suvilioti turtuolį darosi vis sunkiau (274)

Jeigu vieniša mergina, ar kelios merginos prie baro geria tik vandenį ir nieko daugiau – iš karto...

„Sodra" įspėja, už kokį elgesį išmokų už ligą galite negauti ir dar teks grąžinti (54)

Pastaruoju metu visuomenėje pasklido gandas: jei susirgsite ir išsiimsite nedarbingumo pažymą, „...

Prieš savaitgalį – geros žinios: ruduo dar lepins šiluma (3)

Penktadienio dieną virš Lietuvos pamažu stiprės aukštesnio slėgio laukas. Pirmoje dienos...

Šaro planą gyręs Grigonis: su tokiu treneriu – visada didelės galimybės (7)

Pirmosios pergalės Eurolygoje paieškas Kauno „Žalgiris“ (1/2) baigė ketvirtadienį ir tą...

Brandžiu žaidimu pasidžiaugęs Jasikevičius: įveikėme ne bet ką – didesnio stimulo būti negali (19)

Kauno „Žalgirio“ krepšininkai pergalių sąskaitą 2019-2020 m. Eurolygoje atidarė efektingai....

Turkija stabdo karinius veiksmus Sirijoje (191)

JAV viceprezidentas Mike'as Pence'as ketvirtadienį pranešė, kad Turkija ir JAV pasiekė susitarimą...

„Žalgirio“ lyderį išskyręs „Real“ vairininkas – apie gautą pamoką ir degančias Šaro auklėtinių akis (11)

Tituluota ir puikiai sezoną pradėjusi Madrido „Real“ ekipa Kaune buvo priversta nuryti karčią...

Daug nervų kainavęs „Brexit“ – finišo tiesiojoje: pagrindinės susitarimo sąlygos ir kompromisai (38)

„Sąžininga ir pagrįsta“ – taip Jungtinės Karalystės premjeras Borisas Johnsonas ir...

Antro balsavimo atveju Pranckietis žada kreiptis į teismą: tai yra neteisėtas veiksmas, bet jie jį daro (267)

Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis žada kreiptis į Konstitucinį teismą, jeigu valdantieji...