aA
Susisiekimo ministerija siūlo nuo 2020 metų atsisakyti sunkiasvorių transporto priemonių valdytojų mokamo kelių naudotojo mokesčio (vinječių), o vietoje to įvesti naują kelių rinkliavą, kuri būtų mokama už keliais nuvažiuota atstumą. Teigiama, kad tai leistų valstybei kasmet papildomai surinkti per 60 mln. eurų, bet sprendimas įstrigęs Seime.
Rokas Masiulis
Rokas Masiulis
© DELFI / Domantas Pipas

Kelių rinkliavos įstatymų paketą 2017 metų spalį užregistravo Seimo nariai valstiečiai Virginijus Sinkevičius ir Antanas Baura. Jį inicijavo Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Kaip nurodoma aiškinamajame rašte, paketu siekiama užtikrinti principus „teršėjas moka“ ir „naudotojas moka“, kurių neužtikrina laikinis mokestis (vinjetė).

„Pažymėtina, kad laikinis mokestis nėra tinkamas vietiniams infrastruktūros naudotojams, kai už trumpą atstumą sumokamas nepagrįstai didelis mokestis“, – teigia parlamentarai.

Šiuo metu autobusų, krovininių transporto priemonių ir jų junginių bei specialiosios paskirties transporto priemonių valdytojai moka kelių naudotojo mokestį už naudojimąsi magistraliniais keliais. Kelių naudotojo mokestį galima sumokėti už dieną, savaitę, mėnesį ar metus ir jis visiškai nepriklauso nuo nuvažiuoto atstumo.

Vietoje to siūloma įvesti rinkliavą, kuri būtų grindžiama nuvažiuotu atstumu, ir labiau diferencijuoti rinkliavos tarifus pagal transporto priemonių taršos lygį.

„Priėmus įstatymų projektus, kelių infrastruktūros naudotojai už važiavimą nustatytais keliais mokės proporcingai, t.y. važiuojantys ilgus atstumus ar važiuojantys tranzitu per Lietuvą, patirs didesnes išlaidas, tačiau besinaudojantys kelių infrastruktūra mažais atstumais, patirs ženkliai mažesnes išlaidas“, – nurodo pasiūlymo autoriai.

Virginijus Sinkevičius
Virginijus Sinkevičius
© DELFI / Karolina Pansevič

Skaičiuojama, kad rinkliavos elektroninės sistemos diegimui reikėtų apie 130 mln. eurų. Tikslią kainą nustatytų viešasis pirkimas. Sistemos aptarnavimui reikėtų iki 30 mln. eurų per metus.

Tačiau V. Sinkevičius ir A. Baura teigia, kad planuojamos metinės pajamos iš kelių rinkliavos siekia 110 mln. eurų, kas sudaro daugiau nei dvigubai šiuo metu surenkamų kelių mokesčio pajamų.

Valstiečių projektui yra pritarusi Vyriausybė, Seimo Aplinkos ir Ekonomikos komitetai. Tačiau nuo 2018 metų lapkričio laukiama Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) išvados.

Galėtų išasfaltuoti 200 km žvyrkelių

Ketvirtadienį surengtoje spaudos konferencijoje susisiekimo ministras Rokas Masiulis paragino Seimo narius nebedelsti ir priimti įstatymų projektus.

„Kelių rinkliava, palyginti su vinjetėmis, būtų neabejotinai teisingesnė kelių naudotojų atžvilgiu, be to, padėtų valstybei generuoti nemažai papildomų lėšų, svarbių šalies keliams finansuoti.

Apmaudu, kad Seimas dėl nesuprantamų priežasčių nuo 2017 metų atidėlioja parengtų ir pateiktų svarstyti reikiamų įstatymų pakeitimų priėmimą. Delsiant įteisinti kelių rinkliavą, kasmet netenkama per 60 mln. eurų, t.y. sumos, už kurią būtų galima kasmet papildomai išasfaltuoti apie 200 km žvyrkelių“, – sakė jis.

Masiulis ragina nedelsiant įvesti naują rinkliavą už kelius
© DELFI / Rafael Achmedov

Ministro teigimu, 130 mln. eurų projekto įgyvendinimo kaina atsipirktų maždaug per 2 metus. Projektą numatoma finansuoti Kelių priežiūros ir plėtros programos bei valstybės biudžeto lėšomis.

Seimo BFK narys konservatorius Mykolas Majauskas sakė, kad būtent sistemos atsipirkimas kelia daugiausiai klausimų.

„Konkrečių paskaičiavimų mes nematėme, o lėšų poreikis yra milžiniškas, taip pat ir nuolatiniam šios naujos sistemos palaikymui. Be to, patirtis rodo, kad dažnai nurodomos vienos lėšos, o realiai investicijų gali reikėti reikšmingai daugiau. Todėl norėjome matyti aiškesnius rizikos vertinimus“, – DELFI sakė jis.

M. Majauskas dar pastebėjo, kad projektą pateikė Seimo nariai, o ne Vyriausybė.

„Tai reikšminga investicija, už kurios sėkmingą įgyvendinimą turi prisiimti atsakomybę ir teikti Vyriausybė“, – sakė jis.

Mykolas Majauskas
Mykolas Majauskas
© DELFI / Domantas Pipas

Susisiekimo ministerija dar nurodė, kad įgyvendindamos Europos Sąjungos direktyvas, šiuo metu daugelis Bendrijos šalių jau taiko kelių rinkliavas kaip socialiai ir aplinkosaugos požiūriu teisingesnį apmokestinimo būdą, atitinkantį ES principus „naudotojas moka“ ir „teršėjas moka“.

„Analizuojant Lietuvos galimybes įdiegti kelių rinkliavos sistemą, buvo atlikta galimybių studija, išnagrinėta Austrijos, Lenkijos, Slovakijos ir Vokietijos patirtis.

Šiuo metu Europos Parlamente svarstoma nuo 2023 metų gruodžio 31 dienos ES šalyse panaikinti visas vilkikams taikomas vinjetes ir uždrausti naujų vinječių įvedimą nuo ES direktyvos pakeitimo įsigaliojimo dienos. Todėl tikėtina, kad ES šalys, šiuo metu dar naudojančios vinječių sistemas, privalės jų atsisakyti“, – rašoma pranešime.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(37 žmonės įvertino)
4.0000

Pandemija daugiau nei trečdaliu apkarpė autobusų reisų (3)

Dėl suvaržymų sulėtėjus gyvenimo tempui ir žmonėms mažiau važinėjant autobusais, jų srautas...

Baltijos jūroje statomas vienas ilgiausių povandeninių tunelių pasaulyje (57)

Po daugiau nei dešimtmetį trukusio planavimo, pradėti ilgiausio pasaulyje po vandeniu panardinto...

„Tesla“ atšaukia 870 automobilių Kinijoje dėl defektų (1)

JAV elektromobilių gamintoja „ Tesla “ atšaukia 870 automobilių Kinijoje dėl stogo...

Didžiausią apyvartos mažėjimą trečią ketvirtį patyrė oro transporto įmonės bei kelionių agentūros (1)

Per trečią ketvirtį dėl veiklos suvaržymų, susijusių su COVID-19 pandemija, didžiausią...

Eismo sąlygos: kelių dangos daugiausiai – šlapios

Ankstų penktadienio rytą Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia yra šlapios,...

Top naujienos

Siunčia viltingą žinią: pirmasis miestas Europoje įgijo bandos imunitetą? (101)

Kovo mėnesį pasaulį apskriejo vaizdai iš šiaurės Italijos: kariniai sunkvežimiai, prikrauti...

Kova dėl elektros vartotojų: du nauji tiekėjai ir siūlomų kainų palyginimas (84)

Lapkritį nepriklausomų elektros tiekėjų būrys pasipildė dviem naujais vardais, o Valstybinė...

Orai: pamažu mėgins įsitvirtinti žiema (14)

Šiandien Lietuvos orus lems nelabai aktyvaus ciklono vakarinė dalis.

Gydytojas Morozovas pasakė, kaip seksas veikia organizmą (185)

Jo trūkumas pasireiškia mažesniu atsparumu infekcijai, dažnesnėmis onkologinėmis ligomis, prasta...

Įsitikinimas, kad moteris turi patenkinti vyrą, slepia kur kas baisesnę tiesą: tik reta išdrįsta apie tai prabilti (417)

Europoje dar 2014 m. vykdytos apklausos parodė, kad Europos Sąjungoje (ES) viena iš dešimties...

Šio verslo gamyklos Lietuvoje išbando išskirtines inovacijas: štai kaip viskas atrodo iš vidaus (6)

Skirtingose pramonės šakose įdiegiama vis daugiau aplinką tausojančių sprendimų, ne išimtis ir...

Vilniaus ir Kauno eglės – tikros gražuolės: kuri jums patiko labiau? balsavimas (538)

Šiemet kalėdinių eglių įžiebimo šventes sekame nebe miestų aikštėse, o namuose. Vilniaus ir...

Pagaliau: sostinėje įžiebta įspūdinga Kalėdų eglė, kuria žavėsis visa Europa susirinko minia žmonių; papildyta nuotraukų galerija (717)

Vilniaus Katedros aikštėje šeštadienį vakare įžiebta pagrindinė šalies Kalėdų eglė....

Lietuvos valdovė, kuri tapo „blogiete“: net Žygimantas Augustas manė, kad ji kalta dėl Barboros mirties (55)

Žygimanto Augusto ir Barboros Radvilaitės romanas pavergė lietuvių širdis. Tragiškai...

18 taškų pranašumą iššvaistę ispanai pralaimėjo Izraeliui estai neprilygo rusams (16)

FIBA atrankos į Europos krepšinio čempionatą staigmenos nesibaigia. Šeštadienio vakarą...

|Maža didelių žinių kaina