aA
Degalų kainos Lietuvoje plėšia gyventojų pinigines. Tai dar akivaizdžiau matyti tada, kai palygini minimalų atlyginimą ir išlaidas kurui. Pavyzdžiui, lietuviškas minimalus atlyginimas prieš mokesčius yra lygus maždaug 183 l A95 markės benzino degalinėje, o airiškas – daugiau nei 700 l, vokiškas – per 800 l, Liuksemburgo – 1390 l.
Lietuvos minimalus atlyginimas – apie 180 l, o Liuksemburgo – per 1300 l benzino
© DELFI (A.Didžgalvio nuotr.)

Europos Komisijos energetikos ir transporto direktorato duomenimis, sausio pradžioje lietuviai už populiariausią benziną mokėjo maždaug 4,35 Lt /l ir pateko maždaug į viduriuką pagal šią kainą, tuo metu dyzelinas, kainavęs 4 Lt/l, Lietuvoje buvo penktas pagal pigumą visoje Europos Sąjungoje (ES).
 

Tačiau paskaičiavus minimalaus atlyginimo ir kuro kainų santykį, Lietuva atsiduria kur kas prastesnėje situacijoje.

 
Kadangi Lietuvos minimalus atlyginimas yra vienas mažiausių ES, taigi palyginus kuro įperkamumą, Lietuvos santykis yra vienas nepalankiausių. Dabartinis 800 Lt minimalus atlyginimas neatskaičius mokesčių lygus kiek daugiau nei 180 l populiariausio benzino, už mus mažiau jo teįperka tik bulgarai ir rumunai – 109 l  ir 121 l.
 

Bulgarijoje ir Rumunijoje minimalūs atlyginimai yra dar mažesni nei Lietuvoje – atitinkamai 421 Lt ir 486 Lt. Benzinas šiose šalyse sausio pradžioje kainavo 3,83-4 Lt/l.

 
Palyginus Europos Sąjungos statistikos tarnybos „Eurostat“ pateikiamus minimalių atlyginimų duomenis su degalų kainomis, matyti, kad daugiausiai populiariausios markės benzino už mažiausią algą per mėnesį įperka Liuksemburgo, Danijos ir Airijos gyventojai – maždaug 1115-1390 l. Šiose šalyse benzinas kainavo 4,17 Lt-5,35 Lt, o minimalus atlyginimas  viršijo 5 tūkst. Lt.
 

Paskaičiavus, minimalaus atlyginimo ir dyzelino kainos santykį, lietuvių situacija šalių rikiuotėje nesikeičia. Už minimalų atlyginimą neatskaičius mokesčių galima nusipirkti apie 200 l dyzelino. Mažiau už mus gali nusipirkti tik tie patys rumunai ir bulgarai – 122 l  ir 112 l. Dyzelinas šiose šalyse kainavo 3,72-3,97 Lt/l.

 
Daugiau dyzelino už minimalią valstybės nustatytą algą gali įsigyti Danijos, Liuksemburgo ir Suomijos gyventojai – 1578-1281 l.
 

Šiose šalyse šis kuras kainavo 3,69-4,59 Lt/l.

 
Brangus kuras trukdo rasti darbą
 

Darbo ir socialinių tyrimų instituto Gyventojų užimtumo probleminės grupės vyriausiasis mokslinis darbuotojas dr. Arūnas Pocius sako, kad brangūs energetiniai ištekliai iš karto kerta per kelias gyvenimo sritis: mažina žmonių teritorinį mobilumą, menkina jų perkamąją galią, skatina šešėlinę ekonomiką ir kontrabandą.
 

Arūnas Pocius
Arūnas Pocius
© DELFI / Audrius Solominas

„Degalų kainų kilimas turi labai neigiamas pasekmes. Pirmiausiai tai sumažina žmonių teritorinį mobilumą ir apsunkina galimybes rasti darbą. Pavyzdžiui, jeigu žmogui siūloma darbo vieta toliau nuo gyvenamos vietos, o darbo jėgos kaina maža, mokėti 200 Lt važinėjimui į darbą yra daug, pavyzdžiui, iš rajono į didmiestį, kur iš tikrųjų būna daugiau darbo vietų. Tuomet darbo vieta turėtų būti arba labai arti, ko mes nematome, nes vis dar yra sąstingio pasekmės ir nedarbas yra labai aukštas, arba pajamos už darbą turi būti tokios, kad eiliniam darbuotojui apsimokėtų važiuoti“, – DELFI sakė jis.

 
Taip pat brangesnis kuras mažina žmonių galimybes nusipirkti kitų prekių.

 
„Dėl didesnių išlaidų kurui nukenčia žmonių vartojimas, nes daugiau išleisdami pinigų benzinui ir apskritai transportui žmonės mažiau gali skirti kitoms prekėms. Tai skurdina daugumą gyventojų, kurie gyvena nuo atlyginimo iki atlyginimo“, – teigė A. Pocius.
 

Jo teigimu, statistinis vakarų europietis energetiniams ištekliams išleidžia kur kas mažesnę savo biudžeto dalį nei lietuvis.

 
„Dėl to žmonės ir skursta, nes mašina yra būtina priemonė važiuoti į darbą, dažnas negali be jos apsieiti“, – kalbėjo mokslininkas.

 
Jo nuomone, tokią situaciją Lietuvoje lemia tai, kad rinka yra iškreipta.
 
„Be abejo, dėl to, kad ta rinka yra iškreipta, yra požiūrių, kad kainos pas mus yra užaukštintos. Ne tik dėl to, kad yra neigiamos pasaulinės tendencijos dėl didėjančios naftos kainos, bet ir dėl to, kad pas mus yra susiformavusi monopolinė rinka ir nėra konkurencijos. Mano asmenine nuomone, netgi esant aukštiems akcizams, jeigu būtų leista legaliai įsivežti degalus, mes turėtume žemesnes kainas. Juk degalinėse kainos yra beveik vienodos, jų diferenciacija yra minimali, vadinasi, rinka yra vis tiek monopolinė“, – sakė mokslininkas.
 

Kartu jis svarsto, ar nevertėtų pagalvoti apie akcizo benzinui sumažinimą – jis Lietuvoje viršija nustatytą minimalų ES. Šiuo metu Lietuvoje 1 tūkst. L benzino taikomas 1500 Lt akcizas, o tai yra maždaug penktadaliu daugiau nei minimumas.

 
„Ar kartais nebūtų taip, kad sumažinę akcizą mes surinktume daugiau mokesčių, nes sumažėtų kontrabandinio benzino apimtys“, – svarstė A. Pocius.

 
Išgyventi iš minimalaus atlyginimo – tik kaime

 
Mokslininko nuomone, iš dabartinio minimalaus atlyginimo Lietuvoje gali pragyventi tik kaimo gyventojas, namuose užsiauginantis mėsos ir daržovių.

 
„Žinoma, kad iš dabartinio minimalaus atlyginimo pragyventi negalima. Galėtų būti išlyga tik tuo atveju, jei žmogus gyvena kaime, turi natūrinį ūkį, kur užsiaugina kiaulę, vištų, laiko karvę, tada jis gali pragyventi iš minimalaus atlyginimo. Tačiau jeigu mes kalbame apie gyvenimą mieste, tai atlyginimo neužtenka sumokėti net už komunalines paslaugas ir maistą. Taigi yra dvi išeitys: kitas šeimos narys turi uždirbti normaliai arba šešėlinė ekonomika“, – sakė A. Pocius.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Klaipėdos meras draudimą atvykti keltams vadina „pusiniu“, premjeras ragina nesistebėti (10)

Vyriausybei nuo šeštadienio nakties nusprendus drausti keleiviams vykti lėktuvais bei keltais,...

Vyriausybė nuo šeštadienio uždraudė keleiviams skrydžius ir susisiekimą keltais papildyta (106)

Vyriausybė trečiadienį nusprendė nuo šeštadienio nakties drausti keleiviams vykti lėktuvais...

Lietuviai masiškai atšaukia keliones, bet pinigų organizatoriai negrąžina: kaip pasielgti, nuspręs tik po karantino (330)

„Delfi“ redakciją užplūdo skaitytojų laiškai, kuriuose jie pasakoja apie nemalonias patirtis...

Įsigalioja pakeitimai dėl lietuviškų sunkvežimių techninių apžiūrų užsienyje – sumažino naštą verslui

Prieš penkerius metus Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „ Transeksta “,...

Lietuvos oro uostuose prieglobstį rado 60 nebeskraidančių orlaivių (6)

Daugeliui pasaulio šalių uždarius sienas ir nutraukus skrydžius, oro bendrovės pradėjo ieškoti,...

Top naujienos

Gaižausko benefisas: pažeidė saviizoliacijos sąlygas, kyla klausimų ir dėl jam atlikto testo aplinkybių (48)

Seimo „valstiečių“ frakcijos narys, Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas...

Avulis apie prasidėjusią krizę: 2008 m. nugriuvome visi, dabar taip blogai nebus laukia sąstingis (14)

Gyvenamo būsto pardavimai praktiškai nevyksta, o yra ir tokių, kurie nutraukia sutartis, –...

Europos darbo rinka labiau pasiruošusi viruso poveikiui nei JAV

Žemyninės Europos darbo rinkos modelis, kaip reta, sulaukia pagyrų iš ekonomistų, nes jis gali...

Ispanijoje karantine likusi Jurga Lago – apie šalyje įsigaliojusias griežtas taisykles: gyvename tarsi kitoje realybėje

Žinoma menininkė, juvelyrė Jurga Lago jau ilgą laiką gyvena tarp Ispanijos ir Lietuvos. Prekės...

The Economist

Lazeriniai ginklai beveik paruošti mūšio laukui

Kitaip tariant, lazeriniai pistoletai tapo tikrove.

Kasiulevičius ir Ambrozaitis apie naują COVID-19 bangą rudenį: gali būti, kad vaistai jau bus (267)

Lietuviams pakankamai neblogai laikantis karantino, sveikatos apsaugos sistema kol kas nepatiria itin...

Greitųjų koronaviruso testų jau galima rasti internete: ką būtina apie juos žinoti (194)

Greituosius koronaviruso COVID-19 testus nesunkiai jau galima rasti ir internete, oficialiose ir...

Genėjimas – praktinis vadovas ką daryti su šimtametėm obelim

Gediminas Cijūnaitis , gediminosodai.lt savininkas, sako, kad dabar tinkamas laikas ištaisyti sode...

Po mirčių Ukmergėje – administracijos direktoriaus atsakas: nematau nė vienos padarytos klaidos (113)

Ukmergės rajono savivaldybės administracijos direktorius Darius Varnas laidoje Delfi diena...

Stiprėjantis vėjas ir krituliai į kiemą nevilios (6)

Ketvirtadienį nuo Skandinavijos atkeliaujančios debesų juostos į daugelį Lietuvos rajonų atneš...

|Maža didelių žinių kaina