Praėjusių metų pabaigoje priimtame Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme buvo įtvirtinta svarbi naujovė – nuostata, jog pradedantiesiems vairuotojams išduodamas tik 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas. Nuolat galiojančiu vairuotojo pažymėjimu terminuotas dokumentas galės būti pakeistas tik šviežiai iškeptam automobilininkui baigus tęstinius mokymus ir išsklaidžius bet kokias abejones dėl gerų vairavimo įgūdžių.
Automobilio vairas
© K.Šatūno nuotr.
„Ratai“ pamėgino išsiaiškinti, kur ir kaip bus galima tai padaryti.

Įgūdžių deficitas

Permainų Lietuvos keliuose Susisiekimo ministerija ketina siekti pasitelkdama šalių, kuriose avaringumas ir žuvusiųjų skaičius pats mažiausias, patirtį. Sektinomis vadinama Suomija (1 mln. gyventojų per metus čia vidutiniškai tenka 72 žuvusieji keliuose), Olandija (50 žuvusiųjų), Austrija (108 žuvusieji) ir keletas kitų Senojo žemyno valstybių, kuriose rizika pakliūti į eismo įvykį vertinama kaip tris keturis kartus mažesnė nei Lietuvoje.

Saugaus eismo ekspertai itin didele problema laiko tai, kad krauju nutaškytuose Lietuvos keliuose daugiausia nukenčia jauni 15–24 metų žmonės, dažnai neadekvačiai vertinantys važiavimo sąlygas ar pernelyg pasitikintys savo jėgomis. 2006-ųjų duomenimis, šiai amžiaus grupei teko 27 proc. mirčių ir 34 proc. sužeidimų per eismo įvykius.

Ministerijos užsakymu Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininkų parengtoje studijoje apie saugaus eismo automobilių keliais gerinimo galimybes teigiama, kad tokią padėtį lemia jaunų vairuotojų rengimo sistema. Vairavimo mokyklų auklėtiniai po 2–3 mėnesius trunkančių Kelių eismo taisyklių (KET) studijų ir vairavimo pratybų retas kuris sugeba įsilieti į transporto srautą gatvėse ir keliuose nesukeldamas pavojaus aplinkiniams.

Taip yra todėl, kad mokantis vairavimo dažnai pagrindinis dėmesys skiriamas ne tam, kaip pasirengti vairuoti mašiną bet kokiomis sąlygomis, o būsimajam valstybiniam egzaminui. Neatsitiktinai net ir sėkmingai įveikę šį barjerą jauni vairuotojai itin dažnai tampa avarijų kaltininkais. Statistika liudija, kad maždaug 7,5 proc. visų avarijų sukelia vairuotojai, kurių vairavimo stažas nesiekia dvejų metų, ir tik 0,2 proc. avarijų įvyksta dėl didesnį nei 35 metų vairavimo stažą turinčiųjų kaltės.

Bėdos tos pačios

Mokslininkai pabrėžia, kad jauni vairuotojai yra ne tik Lietuvos, bet ir kitų aukštu automobilizacijos lygiu garsėjančių šalių rūpestis. Australijoje, JAV, Kanadoje, Didžiojoje Britanijoje, Belgijoje, Austrijoje ir kai kuriose kitose valstybėse vairavimo egzaminus išlaikę jaunuoliai gauna ne nuolatinius, bet laikinuosius vairuotojo pažymėjimus. Jei pirmaisiais ar per dvejus metus jie padaro KET pažeidimų, vairavimo egzaminus dažnai turi laikyti iš naujo.

Liuksemburge, Šveicarijoje, Suomijoje, Belgijoje, Austrijoje pirmaisiais ir antraisiais savarankiško vairavimo metais vairuotojai privalo nuolat tobulinti praktinius įgūdžius su instruktoriais važinėdami realiomis eismo sąlygomis ar specialiuose vairavimo centruose. Per papildomus užsiėmimus mokoma pasirinkti saugų greitį atsižvelgiant į oro ir eismo sąlygas, staigiai stabdyti, manevruojant aplenkti kliūtį, išvengti susidūrimo, atliekami kai kurie kiti vairavimo meistriškumą ugdantys pratimai.

Studijoje teigiama, kad Austrijoje 2003-iaisiais įvedus privalomą periodinį jaunų vairuotojų mokymą per dvejus metus šios amžiaus grupės sukeltų avarijų aukų skaičius sumažėjo net 65 proc., o eismo įvykių, kurių kaltininkais pripažinti kuklų stažą turintys automobilininkai, sumažėjo 35 proc.

Taškai dar nesudėlioti

Analogišką tvarką siūloma įvesti ir Lietuvoje. Valdžios institucijoms rekomenduojama keisti pradinę vairuotojų rengimo tvarką, skirti daugiau dėmesio ir kelti didesnius reikalavimus dėl šiuo metu veikiančių vairavimo mokyklų instruktorių kvalifikacijos bei sugriežtinti jaunų vairuotojų atsakomybę. Per pirmus dvejus metus laikinųjų vairuotojo pažymėjimų savininkai, padarę tam tikrų KET pažeidimų, turėtų perlaikyti vairavimo egzaminą.

„Užsienio kolegų patirtis rodo, kad pačioje savarankiško vairavimo pradžioje preciziškai laikantis taisyklių, racionalaus ir saugaus važiavimo principų vėliau tai tampa įpročiu“, – teigė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktoriaus pavaduotojas Vidmantas Pumputis.

Jo teigimu, per artimiausius dvejus metus Lietuvoje siūloma steigti 8 saugaus eismo centrus (SEC) – po 2 prie Vilniaus ir Kauno, prie Klaipėdos, tarp Šiaulių ir Panevėžio, prie Utenos ir prie Marijampolės. Jie turėtų būti išsidėstę taip, kad iki artimiausio SEC reikėtų keliauti ne daugiau kaip 100 km.

Čia privaloma tvarka įgūdžius tobulintų ne tik maždaug 50 tūkst. kasmet vairuotojo pažymėjimus gaunančių jaunuolių, bet ir visi norintieji, taip pat pavojingus krovinius gabenančių sunkvežimių ir autobusų vairuotojai, specialiųjų tarnybų vairuotojai. Visi centrai dirbtų pagal bendrą metodiką ir būtų aprūpinti identiška įranga. Kiekvienas SEC per metus turėtų apmokyti iki 15 tūkst. vairuotojų.

Siūloma, kad SEC galėtų būti kuriami sovietmečiu statytuose, o dabar apleistuose ar atgyvenusiuose autodromuose, hipodromuose bei panašiuose objektuose, priklausančiuose valstybei. Numatoma, kad vienas SEC užims ne mažiau kaip 5–15 ha, jame bus ne trumpesnių kaip 1800 m ilgio trasų ir specialių ruožų, kuriuose sumontuota įranga leis mokytis valdyti mašiną įvairiomis sudėtingomis sąlygomis.

Centruose turėtų būti 4 skirtingi moduliai – hidraulinė lėkštė su slidžiuoju paviršiumi, žiedas su slidžiuoju paviršiumi, nuokalnė bei slydimo ir dinaminė zona.

„Šiuose moduliuose būtų įrengta slidi danga ir mokomasi ant jos stabdyti, manevruoti, įveikti vandenslydos efektą, išvengti kliūčių ir t. t. Kiekviename SEC modulyje vienu metu galėtų dirbti maždaug 12 lankytojų. Nuobaudų neturintys jauni vairuotojai pirmiausia galėtų pademonstruoti savo įgūdžius ir, jei instruktoriai juos įvertintų teigiamai (šis procesas bus filmuojamas), baigti kursus.

Gauti nuolatinį vairuotojo pažymėjimą, sumokėjus simbolinį mokestį, būtų galima tą pačią dieną. KET pažeidusieji privalėtų išklausyti visą teorinę dalį, atlikti numatytas praktines užduotis. Tai būtų panašu į valstybinį egzaminą ir atsieitų kur kas brangiau – viena diena pratybų galėtų kainuoti apie 300 litų. Kiek tiksliai, kol kas sunku pasakyti, nes SEC projektai nėra oficialiai patvirtinti. Bet kokiu atveju finansinis motyvas pirmaisiais metais važinėti itin drausmingai bus labai didelis“, – žadėjo V. Pumputis.

Neatsakytų klausimų daug

Oficiali tokios sistemos veikimo pradžia – 2008 m. liepos 1-oji, todėl papildomus testus lygiai po dvejų metų teks laikyti visiems, kurie laikinuosius vairuotojų pažymėjimus gaus liepos 2-ąją. Ar pavyks iki 2010 m. vasaros įrengti bent vieną iš numatytų 8 SEC, V. Pumputis atsakyti negalėjo.

Pašnekovas teigė, kad SEC bus statomi už privačias lėšas, tačiau centrų veiklą ir pelningumą kontroliuos valstybė. Preliminariais skaičiavimais, sukurti vieną SEC 10 ha sklype reikėtų maždaug 8 mln. eurų investicijų. Ar atsiras norinčiųjų investuoti į tokius projektus, kol kas galima tik spėlioti, nes lig šiol apie tai su niekuo nekalbėta. Be to, greta didžiųjų šalies miestų rasti laisvų ir SEC kurti tinkamų sklypų bus labai sunku.

Lietuvos vairavimo mokyklas vienijančios asociacijos prezidentas Kęstutis Vaiciekiūtis komentuodamas šias problemas taip pat būgštavo, kad per artimiausius dvejus metus sukurti modernių SEC nepavyks.

„Viskas, dėl ko dabar diskutuojama, jau turėjo būti seniai padaryta, o saugaus eismo centrų statybos prasidėjusios. Situacija primena matytą komedijoje „Dvylika kėdžių“, kai šachmatais žaisdamas Ostapas Benderis žinojo tik pirmą ėjimą. Duok Dieve, kad klysčiau, tačiau net ir šios srities darbuotojai kol kas nieko konkretus nežino“, – sakė K. Vaiciekiūtis.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Kelių priežiūrai“ suaktyvėjus, privatus verslas mato nelygybę (6)

Kelių tiesimo konkursus vieną po kito laimi naujai sukurta valstybės įmonė „Kelių...

Vilniaus viešasis transportas bus nudažytas raudonai ir geltonai (26)

Vilniaus miesto savivaldybės viešasis transportas per pusketvirtų metų bus nudažytas raudonai ir...

Gatvės remonto darbai sustos neprasidėję - kalta žiema (13)

Rekonstruojant Klaipėdos Tilžės gatvės atkarpą nuo geležinkelio pervažos iki žiedinės...

„Ryanair“ pilotai Jungtinėje Karalystėje sutinka su 20 proc. algų didinimu (4)

Jungtinėje Karalystėje (JK) dirbantys „ Ryanair “ pilotai sutiko su jiems pasiūlytu 20 proc....

Uždraustas eismas apsemtame Šilutė–Rusnė kelio ruože

Pakilus vandens lygiui apsemtame kelio Šilutė–Rusnė ruože, jame draudžiamas lengvųjų...

Top naujienos

Indrė Makaraitytė. Vienoje pusėje – galingi ūkiai, o kitoje – ištuštėjusi Lietuva (161)

Pamenate naktines derybas dėl Europos Sąjungos paramos milijonų ?

Apskaičiavo, kas bus Lietuvoje po penkerių metų (915)

Gyventojų skaičiaus mažėjimas Lietuvoje tampa grėsmingas. Naujausiais duomenimis, dėl...

Liberalų sąjūdis papasakojo, ko griebsis traukdamas partiją iš krizės (25)

Du buvę varžovai dėl Liberalų sąjūdžio (LS) pirmininko posto – Eugenijus Gentvilas ir...

Indrė Genytė-Pikčienė. Nafta brangiausia nuo 2014 m. pabaigos. Kaip tai mus paveiks? (10)

Juoduoju auksu vadinamos naftos kaina užtikrintai ropščiasi aukštyn. Šios savaitės pradžioje...

Užsieniečių darbas Lietuvoje: kur ir už kiek dirba (345)

Ukrainos, Rusijos, Baltarusijos, Moldovos darbininkų Lietuvoje kai kurios įmonės laukia...

„Žalgiris“ varžovų akimis: iš tokios komandos reikia pasimokyti (2)

Kauno „Žalgiris“ jau daugiau nei du mėnesius nepralaimi Eurolygos rungtynių namuose....

Lenkijoje apsipirkusi žinoma plaukų stilistė papasakojo savo įspūdžius: man „nurovė stogą“ (119)

Plaukų stilistė-šukuosenų dizainerė Eglė Saunorytė-Kinderienė neteko žado apsilankiusi netoli...

Ko lietuviams pavydi net skandinavai: dėl šio pasiekimo bent pusšimtis lietuvių gali neatsistoti, kai įeina D. Britanijos karalienė (8)

Prieš savaitę garsiai nuskambėjęs beprecedentis įvykis, kai jachtos „ Ambersail “ įgula...

Įvardijo, kokie sportiniai bateliai bus populiarūs šį sezoną, o kokie – mados atgyvena

Per pastaruosius metus kedų banga šovė kaip cunamis. Ne tik sporto pasaulio grandai („Nike“,...