aA
Ne vieną dešimtmetį kurta Lietuvos tarpmiestinių autobusų rinka netrukus gali būti sugriauta, teigia vežėjų atstovai. Jie įžvelgia grėsmių keleivių ir nacionalinio saugumo interesams bei teigia, kad netoliaregiški institucijų sprendimai pandemijos laikotarpiu atrodo lyg „karas maro metu“.
Konkurencijos tarybos sprendimas papiktino vežėjus: prognozuoja kelionių autobusu rinkos griūtį
© Shutterstock

Kaip rašoma pranešime, pasak Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidento Gintaro Nakučio, jau kitų metų pirmąjį ketvirtį gali būti nutrauktos teisėtos ir galiojančios sutartys su 42 tarpmiestinius vežimus autobusais vykdančiomis bendrovėmis.

„Dėl pandemijos, lyginant su praėjusiais metais, vežėjai susiduria su daugiau nei dvigubai kritusiais keleivių srautais, dešimtimis milijonų negautų pajamų, milijoniniais nuostoliais ir neapibrėžtumu dėl tolesnės veiklos perspektyvų. Tą neapibrėžtumą tik sustiprina gresiantis Konkurencijos tarybos įpareigojimas“, – sako G. Nakutis.

Kaip informuojama, liepą Konkurencijos taryba skyrė 43 tūkst. eurų baudą rinką prižiūrinčiai Lietuvos transporto saugos administracijai ir įpareigojo ją per 8 mėnesius nutraukti esamas sutartis su vežėjais. Tarybos vertinimu, 2018 metais, pratęsiant sutartis su vežėjais, buvo ribojama konkurencija ir į rinką negalėjo patekti nauji dalyviai, todėl juos būtina atrinkti iš naujo.

Šį sprendimą Lietuvos transporto saugos administracija, Lietuvos keleivių vežėjų asociacija, Nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ ir atskiri vežėjai apskundė Vilniaus apygardos administraciniam teismui. Teismo posėdis numatytas lapkričio 16 d.

Jis pažymi, kad taisyklės, pagal kurias buvo pratęstos sutartys, neprieštarauja Konkurencijos įstatymui ir Europos Sąjungos teisės aktams, todėl vežėjus neramina, kad jas ketinama nutraukti nelaukiant teismo sprendimo.

„Kyla reali rizika, kad keleiviai negaus paslaugų. Be to, atsiranda grėsmių ir nacionaliniam saugumui. Nutraukus sutartis rinkoje galėtų atsirasti ir visuose maršrutuose dominuoti vos viena ar kelios, nebūtinai draugiškos Lietuvai, užsienio didžiojo kapitalo įmonės“, – sako G. Nakutis.

Pasak jo, vežėjai pasigenda valstybės pastangų saugoti vidaus rinką. Vežėjų vertinimu, gresiantis paslaugų sukoncentravimas ne tik eliminuotų rinkoje jau egzistuojančią konkurenciją, bet ir pablogintų valstybės mobilizacinius bei evakuacinius resursus karo arba Astravo atominės elektrinės avarijos atvejais.

Keleivių vežimo bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas teigia, kad nuo pat nepriklausomybės atkūrimo patys vežėjai formavo rinką, investavo į naujus autobusus, atnaujino stotis, pagal keleivių poreikius organizavo maršrutus, kurie šiuo metu apima visą Lietuvos teritoriją.

„Tad kam yra naudinga pertvarkyti gerai veikiančią, valstybei nekainuojančią ir keleivių poreikius tenkinančią sistemą? Juk rinkoje dirba daugiau nei 40 vežėjų autobusais, geležinkelių vežėjas, o tarpusavyje aktyviai konkuruojama paslaugų kokybe ir kaina. Pandemijos laikotarpiu tokie sprendimai panašėja į karą su vežėjais maro metu“, – sako L. Skardžiukas.

Pasak Tolimojo keleivinio transporto kompanijos („TOKS“) generalinio direktoriaus Arūno Indrašiaus, susidaro įspūdis, kad dešimtmečius rinką kūrę vežėjai, vos po vieno sprendimo, tapo joje nepageidaujami ir veikiantys nelegaliai.

„Maršrutus formavo ne valstybė, o patys vežėjai savo pastangomis ir veikdami rinkos konkurencijos sąlygomis. Todėl priverstinis sutarčių nutraukimas kelia daug klausimų dėl bendrovių jau įvykdytų investicijų transporto priemonių parkams ir autobusų stotims atnaujinti, vairuotojams ruošti“, – teigia A. Indrašius.

Bendrovės „Skuodo autobusai“ vadovas Rimantas Pabrėža teigia, kad Konkurencijos taryba savo sprendimu sukūrė tokią situaciją, kuriai yra reikalingas naujas teisinis reglamentavimas.

„Vyksta daug diskusijų ir ginčų, tačiau pasigendame aiškios ir skaidrios valstybės strateginės politikos šiuo klausimu. Ji yra būtina, kad išvengtume gresiančios regionų atskirties“, – teigia R. Pabrėža.

LKVA prezidentas G. Nakutis teigia, kad asociacija jau kreipėsi į Prezidentūrą, Vyriausybę, Susisiekimo ministeriją ir Seimo narius, prašydama spręsti tolimojo susisiekimo teisinio reguliavimo klausimus.

„Tikimės sulaukti didesnio dėmesio problematikai iš naujai išrinktų Seimo narių bei būsimos Vyriausybės. Būtina išsaugoti dešimtmečius kurtą tarpmiestinių autobusų rinką ir užtikrinti keleivių interesus“, – pažymi G. Nakutis.

Tarpmiestinio susisiekimo autobusais kasmet Lietuvoje pervežama apie 8,5 mln. keleivių, o rinkoje konkuruoja daugiau nei 40 vežėjų. Nuo 2017 metų į tolimąjį susisiekimą vežėjai yra investavę daugiau nei 30 mln. eurų.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
3.0000

Čiužas: vilkikų vairuotojai baiminasi brangesnio egzaminavimo (1)

Vairuotojų profesinių sąjungų atstovai baiminasi,kad nuo kitų metų profesionaliems vairuotojams...

Vyriausybė pritarė keturių transporto įmonių pertvarkai (2)

Vyriausybė trečiadienį iš esmės pritarė keturių valstybės valdomų transporto įmonių –...

Seime – siūlymas už aplinkos teršimą bausti konfiskuojant transporto priemonę (99)

Administracinių nusižengimų kodekse siūloma už aplinkos teršimą numatyti transporto priemonės...

Ieškoma naujo Vilniaus viešojo transporto vadovo

Sostinės savivaldybės įmonė „Vilniaus viešasis transportas “ ( VVT ) ieško naujo vadovo.

Transporto sektoriui – 320 mln. eurų investicijų iš ekonomikos gaivinimo fondo (4)

Darniam judumui, alternatyvių degalų infrastruktūrai ir skaitmeninimui planuojama skirti 320 mln....

Top naujienos

Lietuvė išpasakojo, kaip Danijoje veikia „koronapaso“ sistema: prireikia ir grožio salone, ir bare (173)

Lietuva dar tik svarsto įsivesti galimybių pasą, kuris leistų plačiau atsiverti kai kuriems...

„Popierinis“ kelias ir tiltas grasina namų griovimais Balsiuose: gyventojai nė nebegali užsiimti remontu (71)

Balsių bendruomenės sukilusios dėl planuojamo naujo kelio ir tilto, kuris turėtų sujungti...

ES svarsto „pertvarkyti“ pasaulinius finansus (31)

Naujieji Europos Sąjungos tvarių investicijų klasifikavimo standartai pakeis tai, kaip veikia...

Lankytojų išsiilgusios kavinės viliotinį šoko ne tik didmiesčiuose: suvalkiečius gundė papildomais staliukais ir naujienomis meniu (8)

Šis ketvirtadienis – ilgai laukta diena lauko kavinėms, restoranams ir barams. Mat nuo vakar, po...

Vaida Kurpienė | D+

Ką valgyti? Su Vaida Kurpiene: patarimai, kaip pavasarį gauti tikrą vitaminų bombą ir dar sutaupyti pinigų

Pavasarį norisi pradėti sveikai, tad gali tekti pakoreguoti ir mitybą. „Delfi Plius“ laidos...

Pasitikrinkite, ar nevartojate per daug cukraus: gydytoja išvardijo pagrindinius požymius (2)

Cukrus neretai įvardijamas priešu, nuodais ar net „baltąja mirtimi“. Kiek šis saldus...

Rusijai paskelbus apie pratybų prie Ukrainos sienos pabaigą, JAV „laukia veiksmų“ (37)

Jungtinės Valstijos ketvirtadienį sakė palauksiančios tolesnių Rusijos veiksmų po Maskvos...

Ką apie jus gali pasakyti mėgstama sėdėjimo poza? (5)

Labai dažnai mes net nesusimąstydami pradedame sėdėti viena ar kita poza. Taip pat mes duodame...

Danielius Bunkus į naują nuotykį Gruzijoje leidžiasi dviese su žavia kompanione: laukia privatus turas, iššūkiai negąsdina (48)

Daugiau nei 80 šalių pabuvojęs Danielius Bunkus net ir pandemijos metu sugebėjo aplankyti...

Automobilio avarijoje žuvo NBA naujokų biržoje dalyvauti ketinęs 19-metis

Kentakio „Wildcats“ universiteto komandos gynėjas Terrence'as Clarke'as ketvirtadienį žuvo...