aA
Pralaimėtas dar vienas mūšis, bet, Lietuvos atstovai vėlgi tikriausia norėtų pridurti, kad ne karas. ES Taryboje nuolatiniams atstovams penktadienį sutarus, lieka vis mažiau galimybių, kad Lietuvos vežėjams papildomas pareigas ir išlaidas užkraunantis Mobilumo paketas bus sustabdytas ar ženkliau pakeistas. Kita vertus, į šią jau kelis metus vykstančią dramą įsitraukė naujoji Europos Komisija.
© DELFI / Kiril Čachovskij

ES Taryboje balsavimo tokio kaip ir nebuvo, nes buvo pakankama dauguma pritarti Mobilumo paketui, kuriam priešinosi Lietuva, Latvija, Lenkija, Rumunija, Bulgarija ir Vengrija. Paskutinę akimirką prie jų prisijungė Kipras ir Malta.

Dabar Europos Parlamentas bus informuotas, kad yra politinis pritarimas. Tuomet Mobilumo paketas grįš į Europos Parlamentą, iš pradžių į Transporto ir turizmo komitetą (TRAN), o vėliau bus balsavimas plenarinėje sesijoje.

Pasak pakaitinio TRAN nario Petro Auštrevičiaus, mažai tikėtina, kad Europos Parlamentas sustabdys Mobilumo paketą, nepaisant Lietuvos ir kitų Rytų Europos šalių europarlamentarų pasipriešinimo.

„Šiandien turėjome mūsų grupės Transporto komiteto narių susitikimą ir aš kėliau tą klausimą vienintelis. Jau vyrauja susitaikymo nuotaikos – esą jau priimta, todėl reikia toliau stumti iki pabaigos, pabaigti šią visą procedūrą“, – ketvirtadienį vakare kalbėjo P. Auštrevičius.

„Ksenofobijos skandaliukas“

Vis dėlto aistros ir toliau kunkuliuoja. Šią savaitę pradėtas tyrimas dėl Bulgarijos europarlamentaro Angelo Dzhambazki tariamai ksenofobiškų pasisakymų, tiksliau pasisakymų apie Mobilumo paketo susitarimo iniciatorius. Įsikarščiavęs bulgaras pareiškė, kad susitarimą dėl Mobilumo paketo pasiekė „Alžyro kilmės prancūzė“ (TRAN komiteto pirmininkė Karima Delli), padedama „turkų kilmės vokiečio“ (europarlamentaro Ismailo Ertugo).

Šis skandaliukas ksenofobijos apraiškoms hiperjautriame Briuselyje Mobilumo paketo priešininkams populiarumo nepridėjo. Tiesa, P. Auštrevičius teigia, kad kai kurie jo kolegos Europos Parlamente sutinka, kad „lazda buvo perlenkta“ bandant užtikrinti vilkikų vairuotojų teises ir lygias vežėjų galimybes ES.

Matysime, kaip bus. Gali būti, kad bus bukas atmetimas, o galbūt paveiksime.
Petras Auštrevičius

„Pasakyti, ar argumentai bus pakankami, kad TRAN komiteto nariai prabustų – nenorėčiau. Aš jaučiu, kad sostinės labai aktyviai veikia, ypač tos, kurios pradėjo visą tą procesą, – apie nuotaikas kalbėjo Lietuvos atstovas Europarlamente. – Bet aš manau, kad galime pasiekti tam tikrų kompromisų, nes tam tikrose procedūrinėse stadijose dar galima teikti pataisas ir aš asmeniškai tai darysiu. Matysime, kaip bus. Gali būti, kad bus bukas atmetimas, o galbūt paveiksime.“

Komisija atidžiai vertins

Daugiau vilčių Lietuvos diplomatai sieja su nauja Europos Komisija, kuri regis išgirdo argumentą, kad Mobilumo paketo ir taip smarkiai stumiamo Žaliojo susitarimo nuostatos prieštarauja. Šis klausimas buvo svarstytas antradienį per Komisijos narių susitikimą.

Pasak Komisijos atstovo spaudai Stefano de Keersmaeckerio, Komisija apgailestauja, kad susitarime yra punktų, kurie neatitinka Europos žaliojo susitarimo, numatančio, kad 2050 m. ES taps klimatui neutrali. Labiausiai Komisijai kliūna Mobilumo pakete Europos Parlamento iniciatyvą atsiradę reikalavimai kas aštuonias savaites grąžinti vilkiką į gimtinę bei ribojimai kombinuotoms transporto operacijoms.

„Todėl Komisija atidžiai vertins šių dviejų aspektų poveikį klimatui, aplinkai ir bendrai rinkai, turint omeny Europos žaliąjį susitarimą ir bendros rinkos veikimą“, – atsakyme raštu pažymėjo S. de Keersmaeckeris.

Po poveikio įvertinimo, Komisija, jei bus būtina, imsis savo teisės siūlyti teisinius pakeitimus tobulinti paketą, atsižvelgiant į minėtus tikslus, prieš šioms dviems nuostatoms įsigaliojant
Stefanas de Keersmaeckeris

„Po poveikio įvertinimo, Komisija, jei bus būtina, imsis savo teisės siūlyti teisinius pakeitimus tobulinti paketą, atsižvelgiant į minėtus tikslus, prieš šioms dviems nuostatoms įsigaliojant“, – pridūrė jis.

Džiaugiamės, kad naujoji Europos Komisija pripažino, kad tai gali buti problema ir ketina imtis poveikio vertinimo. Lauksime tolesnių Europos Komisijos veiksmų.
Simonas Šatūnas

„Suprantame, kad ES sprendimų priėmimas – tai nuolatinė kompromisų paieška, vardan stipresnės ES. Tačiau negalime pritarti priemonėms, kurių įvedimo poveikis nėra tinkamai įvertintas, nėra galutinai žinomas. Reguliarus privalomas vilkiko grąžinimas arba didins taršą, arba/ir apribos ES vidaus rinkos funkcionavimą. Todėl džiaugiamės, kad naujoji Europos Komisija pripažino, kad tai gali būti problema ir ketina imtis poveikio vertinimo. Lauksime tolesnių Europos Komisijos veiksmų ir tikimės kad tai bus padaryta dar iki šio susitarimo įsigaliojimo“, – komentavo Lietuvos nuolatinio atstovo ES pavaduotojas, COREPER I ambasadorius Simonas Šatūnas.

4-ios nuostatos, kurios netinka

Lietuvai didžiausią nerimą dėl Mobilumo paketo kelia keturios ten įtvirtintos nuostatos.
Visų pirma, Komisijai užkliuvęs vilkiko grįžimas į gimtąją šalį – pagal pirminį variantą kas 4 savaites vilkikas turi grįžti į įmonės įsikūrimo šalį išsikrauti-pasikrauti. Tiesa, derybų metu sutarta, kad vilkikai turės grįžti kas 8 savaites.

Be to, Lietuva prieštaravo nuostatai, kad turi būti užtikrintas poilsis ne kabinoje po daugiau nei 45 valandų darbo. Pasak Lietuvos atstovų, draudimas atlikti kassavaitinį poilsį transporto priemonėje būtų sunkiai įgyvendinamas dėl tinkamos infrastruktūros trūkumo. Esą ir Europos Komisijos studija liudija, kad ES kiekvieną dieną dirbantiems 400 tūkst. vairuotojų šiandien yra vos 7 tūkst. tinkamų parkavimo vietų, jau nekalbant apie apgyvendinimui tinkamas motelius ar viešbučius.

Taip pat Lietuvos netenkina komandiravimo modelis, kuris tarptautinėms transporto operacijoms ir kabotažui reikštų didesnę administracinę naštą, kadangi vežėjai būtų priversti taikyti visų ES valstybių narių, kuriose teikia paslaugas, administracinius reikalavimus, taip pat išmanyti tų šalių darbo apmokėjimo ir teisines sistemas.

Ketvirtasis skaudulys – kabotažas (transporto operacijos kitoje ES valstybėje po tarpvalstybinio krovinių pristatymo), pagal kurį kabotažui skirto laiko vienoje šalyje sumažinimas iki 3 dienų ir 60 val. „atvėsimo laikotarpis“ apriboja galimybes teikti šias paslaugas.

Lenkijos užsakymu atliktoje studijoje Mobilumo paketas. Įtaka Europos kelių transporto sistemai“ teigiama, kad viso Mobilumo paketas ES dirbantiems vežėjams gali kainuoti papildomus 2-2,5 mlrd. eurų per metus, neįskaičiavus pereinamojo laikotarpio kaštų. „Linava“ sako, kad tikėtina, jog krovinių vežimo sektoriaus, kuris sudaro 10-12 proc. šalies BVP, patiriami iššūkiai Lietuvos ekonomikai galėtų lemti mažiausiai 1,6 proc. BVP praradimus. Su didžiausiais iššūkiais susidurs smulkieji ir vidutiniai vežėjai. Teigiama, kad jau daugiau nei 60 transporto įmonių jau perregistravo savo veiklą iš Lietuvos į kitas ES šalis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(44 žmonės įvertino)
4.0682

Lietuviai savo automobilį keičia rečiausiai iš Baltijos šalių gyventojų (22)

Lietuviai savo automobilį keičia rečiausiai iš Baltijos šalių gyventojų, rodo „Swedbank“...

Keliaujantieji „Bolt“ į maršrutą galės įtraukti kelias stoteles (4)

Keliaujantieji pavėžėjimo paslaugų platforma „ Bolt “ nuo šiol į kelionės maršrutą galės...

Kelininkai perspėja apie slidžius kelių ruožus (4)

Radviliškio rajone pirmadienio rytą eismo sąlygas sunkina ant magistralinių, krašto ir...

Kita Kauno oro uosto pusė: siekia tapti regiono lyderiu ir siūlyti unikalias kryptis (90)

Kauno oro uoste stūkso angarai, kuriuose kasdien remontuojami orlaiviai. Tiesa, šis oro uostas –...

Laukia pokyčiai: Vilnius spręs, kaip atnaujinti viešąjį transportą (28)

Vilniui sparčiai plečiantis ir daugėjant gyventojų bei griežtėjant taršos reikalavimams, miesto...

Top naujienos

Specialistai „depresyviausią pirmadienį“ sumalė į miltus: geriau savijautą įsivertinkite pagal Burnso skalę (113)

Trečiasis sausio pirmadienis nuo 2004-ųjų metų vadinamas depresyviausia metų diena, šiemet tai...

Pirmasis pralaimėjimas: Lordų Rūmai atmetė Johnsono planą dėl ES piliečių teisių po „Brexit“ (69)

Jungtinės Karalystės ministras pirmininkas Borisas Johnsonas pirmadienį patyrė pirmą...

Per žingsnį nuo klubo rekordo likę „Grizzlies“ ir Valančiūnas pripažino „Pelicans“ pranašumą (2)

NBA pirmenybėse nutrūko įspūdinga Memfio „Grizzlies“ (20-23) pergalių serija. Septynias...

Tomaševkis prabilo apie teisinę atsakomybę prezidento patarėjams: grįžome 30 metų atgal (484)

Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos ( LLRA-KŠS ) pirmininkas...

Jūratė Tuzinaitė

Stiprios moters stiprybė – būti silpnai (4)

Prasidėjo 2020, nauji metai, vilties kupinu žvilgsniu mes moterys tikimės, kad dabar tai jau viskas...

Gilėjanti „Rockets“ krizė: Hardenas prametė 16 tritaškių, Paulas ir „Thunder“ triumfavo Hjustone Visų rungtynių rezultatai

Ilgiausią šio sezono pralaimėjimų seriją NBA pirmenybėse užfiksavo Hjustono „Rockets“...

Suviliodavo, o paskui nušaudavo: per karą trys seserys ėmėsi drastiško būdo kovoti su vokiečių kareiviais (54)

Trys Olandijoje gyvenusios paauglės seserys Antrojo pasaulinio karo metais vakarais flirtuodavo su...

Orai: atplūstančią šilumą sklaidys galingas vėjas (6)

Antradienio dienos orus formuos galingo ciklono pietinė dalis, kur siaučia stiprus vakarų vėjas....

Ekspertai piešia optimistinį ateities scenarijų: dirbsime ilgiau ir gyvensime solidžiau (95)

Penktadienio, kaip išvadavimo nuo ilgos savaitės darbo kančių, įvaizdis puikiai suprantamas...

Jei vairuojate kažkurį iš šių automobilių, pasirūpinkite jo apsauga nuo vagių (153)

Automobilių detalių vagysčių Lietuvoje nuosekliai mažėja, tačiau vagių padaroma žala auga....