Aukštaitijos siaurojo geležinkelio atnaujinimo sutartis, 2010 metų pavasarį pasirašyta su konkurso laimėtoja įmone „Pireka“, pripažinta negaliojančia. Tokį sprendimą Panevėžio apygardos teismas priėmė praėjusių metų gruodžio 3 dieną. Sprendimą per 30 dienų buvo galima apskųsti Lietuvos apeliaciniam teismui.

Bendrovės „Pireka“ teisininkė Milda Birbalienė vakar dienraščiui paaiškino, kad pasinaudojo teise ir Panevėžio apygardos teismo sprendimą apskundė.

„Panevėžio apygardos teismo sprendimas apskųstas sausio 3 dieną. Kada vyks teismo posėdis apeliacijai nagrinėti, šiandien pasakyti negalime“, – vakar aiškino teisininkė ir negalėjo pasakyti, už kiek lėšų bendrovė „Pireka“ jau atliko siauruko tvarkymo darbų, nes esą tai teisiniai dalykai.

„Panevėžio balso“ žiniomis, „Pireka“ teismui nurodė, kad iki 2010 metų lapkričio 10 dienos siauruko projekte atliko darbų už 2,699 mln. litų. Tačiau Lietuvos verslo paramos agentūra nurodė, kad projekto vykdytojui „Pirekai“ pagal sutartis jau išmokėta 529 tūkstančiai 889 litai.

Rekonstrukcija „pakibo“

Neskaidrumu įtarto konkurso administravimą perėmusios Susisiekimo ministerijos vadovo Eligijaus Masiulio patarėjas spaudai Martynas Čerkauskas vakar taip pat patvirtino, kad sulaukta bendrovės „Pireka“ skundo dėl Panevėžio apygardos teismo sprendimo. 

„Viskas pakibo ore, – konstatavo ministro patarėjas. – Kol vyksta ginčai teismuose, Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansuojamas projektas įšaldytas. Skelbti naujo konkurso siauruko atnaujinimo darbams atlikti negalime.“

Pasiteiravus, kaip bus pavasarį, vasarą dėl siauruko užsakomųjų reisų iš Panevėžio, nes pradėjus darbus buvo išardytas viadukas ir važiuoti siauruku negalima, M. Čerkauskas dėstė: „Ministerija žino, kad iš Panevėžio siauruoju geležinkeliu užsakomųjų reisų organizuoti negalima – išardytas viadukas. Rūpinamės tuo. Planuojame surengti konkursą, kas galėtų atlikti siaurojo geležinkelio viaduko remontą iki sezono pradžios. Būtina sutvarkyti viaduką, nes kitaip panevėžiečiai siauruku keliauti negalės.“

Apskundė pirmieji

Per 7 mln. litų preliminarios vertės Aukštaitijos siaurojo geležinkelio rekonstravimo ir pritaikymo turizmo reikmėms rangovo konkursą tuometė Panevėžio apskrities viršininko administracija paskelbė 2009 metų spalį. Paraiškas konkursui pateikė 5 statybų įmonės, iš jų keturios buvo atmestos. 2010 metų kovo 31 dieną Panevėžio apskrities viršininko administracija su „Pireka“ ir „Fima“ pasirašė rangos sutartį, tačiau ją teisme užginčijo Panevėžio apygardos prokuroras, o į juos kreipęsis Panevėžio statybos trestas nurodė, kad konkursas buvo organizuojamas tik dėl vienintelės bendrovės „Pireka“.

Konkurso laimėtojas per 14 mėnesių turėjo rekonstruoti penkių stočių pastatus, Panevėžio depą, viaduką, pakeisti dalį geležinkelio atkarpos bėgių bei įrengti 5 stoteles šalia turizmui patrauklių vietų. Projektą turėta įgyvendinti iki 2011 metų kovo 31 dienos.

Finansavimą sustabdė

Lietuvos verslo paramos agentūros (LVPA) Komunikacijos skyriaus viešųjų ryšių specialistė Aistė Skirmantienė „Panevėžio balsui“ teigė, esą kol vyksta ginčai teisme, siauruko projektas nebus finansuojamas: „2010 metų gruodžio 3 dieną teismo sprendimu sutartis tarp buvusio projekto vykdytojo Panevėžio apskrities viršininko administracijos ir bendrovės „Pireka“ buvo pripažinta negaliojančia. Kadangi rangos sutartį teismas pripažino negaliojančia, LVPA neturi teisės iš ES struktūrinių fondų finansuoti projekto.“

„Ar Susisiekimo ministerija turės teisę, pasibaigus ginčams teisme, skelbti naują konkursą, kad būtų panaudotos ES struktūrinių fondų lėšos siaurukui atnaujinti?“ – teiraujamės A. Skirmantienės.
„Panevėžio apygardos teismas pripažino, kad skelbtas siauruko atnaujinimo konkursas neteisėtas – jis grąžintas į pirminę iki teisės pažeidimo padėtį. Kadangi Susisiekimo ministerija perėmė Panevėžio apskrities viršininko administracijos teises ir pareigas, tai, pasibaigus teismų procesams, turės nuspręsti, reikia ar ne skelbti naują konkursą siaurukui atnaujinti. Paskelbus naują konkursą ir sudarius kitą darbų rangos sutartį, iš ES struktūrinių fondų lėšų bus finansuojami tik likę nepadaryti darbai.“

Pasmalsavus, ar ES nenutrauks siauruko atnaujinimo projekto finansavimo, nes projektą turėta įgyvendinti iki kovo 31 dienos, LVPA Komunikacijos skyriaus viešųjų ryšių specialistė ramino: „Pagal projekto finansavimo ir administravimo sąlygų aprašą maksimalus projekto įgyvendinimo terminas yra 36 mėnesiai. Dėl objektyvių priežasčių projekto įgyvendinimo terminas gali būti pratęstas. Todėl projekto vykdytojas galėtų sutartį pratęsti iki 2012 metų balandžio 21 dienos.“