Eismo saugumo specialistas, vienas iš lietuviškų Kelių eismo taisyklių kūrėjų Alfonsas Augaitis teigia, kad važinėjant Lietuvos miestų gatvėmis, susidaro įspūdis, esą lietuviai – nuolat skubančių žmonių arba lenktynininkų tauta.
Automobiliai
© Corbis
– Dažnai laidos „Ne vienas kelyje“ pašnekovai pastebi, kad Lietuvos keliuose skubama labiau nei Amerikos ar Vakarų Europos valstybių keliuose. Gal tiesiog lietuviai yra geresni vairuotojai nei vakariečiai, todėl jie ir gali sau leisti važiuoti greičiau?

Alfonsas Augaitis: Jei lietuviai būtų geresni vairuotojai, ir rezultatai būtų geresni, o kol kas matome visiškai priešingą vaizdą: Lietuva ES pagal visus eismo saugumo duomenis bene paskutinėje vietoje – daug avarijų, daug žuvusių, daug sužeistų. Taigi, atrodo, lietuviai nėra geri vairuotojai.

– Gal blogą statistiką sukuria tie lietuviai, kurie prie vairo sėda neblaivūs? O jei vairuotojas blaivus, gal jis, įvertinęs situaciją, gali šiek tiek ir spustelėti?

Alfonsas Augaitis: Statistika nerodo, kad daugiausiai avarijų įvyksta dėl neblaivių vairuotojų. Neblaivūs, žinoma, blogai, tačiau aš manyčiau, kad greitis yra vienas iš faktorių, kuris bene labiausiai turi įtakos eismo saugumui. Kiekvienas vairuotojas turėtų įsisąmoninti ir nė akimirką nepamiršti, kad jis valdo didelę jėgą ir ta jėga priklauso nuo greičio. Kuo didesnis greitis, tuo didesnė ir jėga, tuo didesnis smūgis, tuo didesnės nelaimės ir pasekmės.

– Vadovybės apsaugos departamento vadovas pareiškė, kad jo vyrai žino, kokiu greičiu jiems yra saugu vežti valstybės vadovus, ir Kelių eismo taisyklės jiems šiuo atveju negalioja. Galbūt ne tik šie vyrai yra geri vairuotojai. Gal ir daugiau lietuvių mano esantys geri vairuotojai ir patys galintys nuspręsti, kokiu greičiu jiems saugu važiuoti?

Alfonsas Augaitis: Aš nekomentuosiu kai kurių organizacijų meistriškumo. O štai gatvėse matyti, kad mūsų vairuotojai arba visą laiką skuba, arba yra gimę lenktynininkais. Štai kur problema.

O juk galėtume prisiminti, kad Lietuva yra viena iš labiausiai automobilizuotų šalių. Turime apie 2 mln. automobilių. Automobilizacijos lygis – apie 500 automobilių 1000 gyventojui. Ir ką mes matome? Vilniuje, pavyzdžiui, vien spūstys, spūstys ir spūstys. Tai kokia prasmė kur nors skubėti? Jau seniai įrodyta, kad iš taško A į tašką B greičiausiai nuvažiuojama dviračiu.

Lekiame, skubame, aplenkiame, kam nors sutrukdome, o paskui privažiuojame, stovime, laukiame, žiopsome prie šviesoforo. O juk tas, kuris važiavo normaliu greičiu, atvažiavo prie to paties šviesoforo. Ką mes galime padaryti kiekvienas dėl eismo saugumo? Pirmiausia kiekvienas, ypač vilniečiai, galėtume apsiraminti ir suprasti, kad niekur mes nenuskubėsime – tik iki pirmos sankryžos, iki pirmos spūsties. Jeigu tokią filosofiją mes pradėtume įsisąmoninti kiekvienas, gal kas nors ir pradėtų keistis.

Pažiūrėkim, kaip Vokietijoje važiuoja: visi ramūs, orūs, atrodo, kad niekas niekur neskuba ir visi turi labai daug laiko. O mes lekiame kaip išprotėję.

– O jūs pats niekada nesate viršijęs leistino greičio?

Alfonsas Augaitis: Aišku, esu viršijęs. Jeigu aš, pavyzdžiui, važiuoju 60 km/h greičiu mieste, kur leistinas greitis 50 km/h, visi mane lenkia. Aš jau beveik esu kliūtis kitiems. Mūsų miestuose srauto greitis yra gana didelis. Jeigu jis šiek tiek kristų, visi važiuotų ramiau. Vis dėlto aš nežinau, kaip sureguliuoti srauto greitį.

– Turbūt daugelis vairuotojų yra įsitikinę, kad jie saugiai važiuoja net ir tuo šiek tiek didesniu nei didžiausias leistinas greičiu. Juolab policija nė nefiksuoja tokių pažeidimų.

Alfonsas Augaitis: Gali būti, kad vairuotojai yra įsitikinę, bet įsitikinimas tikrai nėra teisingas.

Žinoma, daugeliui viskas baigiasi gerai. Jei pradėsime statistiškai žiūrėti, matysime, kad į eismo nelaimes pakliūva ne tokia didelė dalis vairuotojų.

Policijos duomenimis, pernai išaiškinta vidutiniškai 260 greičio viršytojų per dieną. O kiek automobilių ir kiek vairuotojų? Šis procentas niekingai mažas, todėl gali važinėti, viršyti greitį ištisus metus, ir niekas tavęs nesustabdys. Jeigu nėra atsakomybės jausmo ir suvokimo, kad tai negerai, jokia policija neprivers.

Kiekvienas vairuotojas pats turėtų suprasti, kad jau toliau nėra kur, ir stengtis kiek įmanoma važiuoti lėčiau. Aš nežinau, ar tai realu, bet tikiuosi, kad žmonės vis dėlto darosi sąmoningesni.

„Ne vienas kelyje“ – per „Žinių radiją“ kiekvieną darbo dieną 6.30 val., kartojama 7.30, 16.15 ir 18.30 val.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Gatvės remonto darbai sustos neprasidėję - kalta žiema (12)

Rekonstruojant Klaipėdos Tilžės gatvės atkarpą nuo geležinkelio pervažos iki žiedinės...

„Ryanair“ pilotai Jungtinėje Karalystėje sutinka su 20 proc. algų didinimu (3)

Jungtinėje Karalystėje (JK) dirbantys „ Ryanair “ pilotai sutiko su jiems pasiūlytu 20 proc....

Uždraustas eismas apsemtame Šilutė–Rusnė kelio ruože

Pakilus vandens lygiui apsemtame kelio Šilutė–Rusnė ruože, jame draudžiamas lengvųjų...

Eismo sąlygas sunkina snygis (13)

Ankstų ketvirtadienio rytą šalyje oro temperatūra nuo 3 iki 7 laipsnių šalčio.

Amsterdamo Schipholio oro uoste dėl stiprių vėjų atšaukiami skrydžiai (2)

Amsterdamo Schipholio oro uoste trečiadienį energingai ruošiamasi sutikti stiprią audrą, jau...

Top naujienos

Po pirmagimio netekties gyventi teko mokytis iš naujo virusas „suvalgė“ smegenų kamieną  (9)

Tai buvo toli gražu ne pirmasis interviu, kurio metu ne tik atsiveriančiam, bet ir man –...

Liūdnai pagarsėjęs „Lexus“ vairuotojas: gavau nuo pareigūnų normaliai (212)

Ketvirtadienį į Vilniaus miesto apylinkės teismą atžygiavo liepos mėnesį siautėjęs...

Programišių ataka: įsilaužus į Lietuvos portalą apšmeižtas ministras Karoblis (101)

Įsilaužus į naujienų portalą tv3.lt, jame ketvirtadienio vakarą paskelbta išgalvota melaginga...

Lemiamą šturmą atlaikęs „Žalgiris“ dramatiškoje mačo pabaigoje įveikė Ispanijos čempionus (216)

17 taškų persvarą iššvaistęs Kauno „Žalgiris“ (12-7) sugebėjo išsaugoti pergalę savo...

Darbo vietą susikūrė atsidūrusi gyvenimo duobėje: liko viena su dvynukais ant rankų (61)

Su Lina Šukiene susitikome jos įkurtame vaikų žaidimo kambaryje. Švelniais spalvų tonais...

Aistros apimto senolio žmona baiminasi, kad akto metu jis nenumirtų (24)

Aš ir mano vyras gulime pataluose, švytintys nuo to momento intensyvumo. Mūsų kūnai susipynę ir...

Vis daugiau paauglių tampa žudikais: skaičius išaugo beveik trigubai (242)

Lietuvos policija pastebi nerimą keliančią tendenciją: vis daugiau paauglių nesibaido paimti...

Karbauskis žada išviešinti dalį LRT dokumentų: to net nebuvo įmanoma įsivaizduoti papildyta Siaurusevičiaus komentaru (1365)

„Valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis žada paviešinti dalį Lietuvos radijo ir...

Gyvai / Dvyliktasis Dakaro etapas: ilgiausias išbandymas automobiliams finišavo Juknevičius ir Vanagas (201)

Išbandymų dieną jau atlaikė Antano Juknevičiaus ir Benedikto Vanago ekipažai. "Craft Bearings"...

Kaip veiks vienintele likusi Valstybinių miškų urėdija (24)

Lietuvoje nebeliko 42 valstybinius miškus valdžiusių urėdijų – antradienį Registrų centras...