Automobilių entuziastas, žurnalo „Autobild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius sako, kad šiuo metu stebime „benzingalvių“ eros pabaigos pradžią, tačiau ji prasidėjo anksčiau, o ne su Europos Parlamento balsavimu, kuris tik formaliai įtvirtino kryptį, kuria Europa žengia jau ne vienus metus.

Tačiau V. Milius pažymi, jog abejotina, ar patys Europos vairuotojai labai nori persėsti į elektromobilius, kadangi nemažai su jais susijusių aspektų vis dar yra nepatogūs – viena įkrova nuvažiuojamas atstumas neprilygsta vidaus degimo variklio galimybėms, o ir įkrovimo infrastruktūra nėra pakankamai išplėtota. Dėl to elektromobiliai Europoje praėjusiais metais sudarė vos 12 proc. visų naujų transporto priemonių pardavimų.

Vitoldas Milius

„Noras turbūt yra susijęs su apsimokėjimu. Tai reiškia, kad tos šalys, kurios duoda įvairių pyragėlių ir subsidijų, turi geresnius elektromobilių pardavimų rezultatus. Tačiau ten, kur vyriausybės perėjimo prie elektromobilių neremia, praktiškai niekas nejuda“, – kalba automobilių ekspertas.

Pasak jo, persikvalifikuoti į elektromobilių gamybą priverstos automobilių pramonės laukia labai daug iššūkių, tačiau pasirašyti planą ir nieko daugiau nedaryti taip pat būtų klaida.

„Jei visi nusprendėme, kad einame elektromobilumo krypti, tai aš suprantu, ką daro Europos Parlamentas, ir tie sprendimai, kurie mums galbūt atrodo drastiški, yra būtini, nes kitaip niekur nenueisime. Kita vertus, per ateinantį dešimtmetį tie sprendimai dar gali keistis, nes ir balsavimas buvo 50 prieš 50, tačiau pramonė ruošiasi ir visi didieji gamintojai persiorientuoja į elektromobilių gamybą”, – kalba V. Milius.

Skaičiuojama, kad pagaminus milijardą elektromobilių, būtų išnaudota pusė pasaulio ličio, reikalingo jų baterijoms, išteklių, o V. Milius sako, kad jau ir dabar transporto priemonių gamintojai susiduria su komponentų trūkumo problema.

Automobiliai prabangos preke netaps

Elektromobiliai šiuo metu neretai kainuoja ir dvigubai daugiau nei analogiški modeliai su vidaus degimo varikliais, tačiau V. Milius nemano, kad nuosava mašina dėl to ateityje taps prabangos preke ir turtingesniųjų visuomenės sluoksnių privilegija.

„Taip, elektromobiliai yra brangūs, bet jie nebrangsta. Mašinų su vidaus degimo varikliais kainos kyla kur kas labiau, todėl tas skirtumas nuosekliai mažėja. Ir kuo daugiau bus elektromobilių, tuo labiau kainų santykis kryps jų naudai“, – įsitikinęs ekspertas.

Pasak jo, svarbi priežastis, kodėl Lietuvoje elektromobilių vis dar nėra daug, yra ta, kad mūsų šalyje dauguma žmonių transporto priemonių ieško antrinėje rinkoje ir joms nori išleisti apie 5 tūkst. eurų. Naudotų elektromobilių už tokią kainą kol kas nėra.

Elektromobiliai

Dar vienas iššūkis, laukiantis Europos vairuotojams persėdus į elektromobilius, yra elektros tinklų galimybės. V. Milius įsitikinęs, kad tinklus reikės reformuoti, kad jie galėtų atlaikyti išaugsiančias apkrovas.

„Bet jau dabar yra kuriamos išmaniosios sistemos, gebančios apkrovas paskirstyti, apie tai daug kalbama ir ta kryptimi dirbama. Bet iššūkiu bus, o žmonės turės priprasti, kad elektromobilis yra kraunamas tada, kai juo niekur nereikia važiuoti“, – teigia ekspertas.

Paklaustas, kada, jo manymu, Lietuvoje neliks nė vieno vidaus degimo variklį turinčio automobilio, V. Milius sako, kad taip nenutiks jau vien dėl to, kad visuomet bus įvairių istorinių automobilių gerbėjų: „Galbūt bus sunkumų ieškant, kur įsipilti degalų ar dėl tų degalų kainų, bet automobilių iš žmonių niekas neatims ir jie visada bus.“

Čia galite pasižiūrėti visą LNK reportažą: