aA
Transporto sektoriaus atstovai jau kurį laiką turi vieną bendrą temą, kurią įvardija kaip vieną didžiausių grėsmių jų verslui – tai Europos parlamento koridoriuose kelią besiskinantis transporto Mobilumo paketas. Pirmą kartą surengtame Transporto inovacijų forume šia tema diskutavo verslo atstovai, jų interesus atstovaujantys teisininkai, ekonomistai ir valstybinio sektoriaus atstovai, o šios temos naujienas iš Briuselio pristatė europarlamentarė Laima Andrikienė.
Ekspertai apie Mobilumo paketą: didelė grėsmė ne tik vežėjams, bet ir Lietuvos ekonomikai
© Tomas Lukšys

Rytų Europai suvaržymai, vakarams – geresnės sąlygos

„Dabartinė Mobilumo paketo redakcija yra itin nepalanki rytų Europos vežėjams. Įgyvendinus siūlymus riboti kabotažinius vežimus, mokėti vairuotojams vakarų Europos valstybių atlyginimus, kas keturias savaites grąžinti vilkikus į registracijos valstybę – būtų neabejotinai sumažintas Lietuvos vežėjų konkurencingumas, tai būtų nepakeliama našta visiems rytų Europos vežėjams, įsikūrusiems Europos periferijoje“, – pasakojo diskusiją moderavusi „Averus“ partnerė advokatė Laura Čereškaitė-Kinčiuvienė.

Transporto teisės ekspertė pridūrė, jog vežėjų ir teisininkų bendruomenėje yra visai pagrįstai kvestionuojama, ar šios priemonės suderinamos su pamatiniu Europos Sąjungos laisvo prekių ir paslaugų judėjimo principu.

„Mobilumo paketas turėtų tiesioginės įtakos ir Lietuvos ekonomikai – transporto sektoriaus indėlis į bendrą Lietuvos BVP yra labai reikšmingas – net 13,3 proc. Jau dabar girdime, kad priėmus siūlomą reguliavimą, dalis mažesnių transporto bendrovių galimai užsidarytų, ar parduotų savo verslus, o didesnės – perkeltų savo buveines į vakarų Europą. Visi šie procesai mažintų konkurenciją ir atitinkamai brangintų pervežimo paslaugą. Tokiu būdu, tai būtų žalinga visos Europos Sąjungos interesams, o naudą gautų tik vakarų Europos vežėjai, kuriems konkuravimo sąlygos pagerėtų“, – konferencijoje kalbėjo L. Čereškaitė-Kinčiuvienė.

Sprendimų priėmėjai bendros pozicijos neturi

Lietuvos vežėjai itin baiminasi Mobilumo pakete numatomų pakeitimų. Jų atstovas diskusijoje numatomus veiksmus prilygino pamatinių Europos Sąjungos vertybių griovimui. Svarbią Lietuvos BVP dalį sudarančio verslo atstovai nežada nuleisti gynybos skydų, nepaisant žinios dėl Mobilumo paketo pakeitimų atidėjimo. Šią žinią vežėjams praėjusią savaitę vykusiame forume pristatė Europos Parlamento narė Laima Andrikienė.

„Šiuo klausimu diskutavome su Europos liaudies partijos frakcija, kurios nare aš esu, ir seniūnų sueigoje neradome bendro sprendimo. Vadinasi, į Europos Parlamento sesiją einame be bendro sutarimo, balsuojame individualiai“, – praėjusios savaitės ketvirtadienį vykusiame forume sakė europarlamentarė Laima Andrikienė ir pridūrė, jog neturint susitarimo didžiojoje frakcijoje, neverta tikėtis sutarimo ir posėdžio metu.

Ketvirtadienį jos spėjimas pasitvirtino ir Mobilumo paketo svarstymas buvo perkeltas į ateitį. Kitaip tariant, jau naujos sudėties Europos parlamento nariams.

Vežėjai ir ekonomistai sutaria – reikia ginti savo teises

Tačiau ši žinia nei kiek nenuramino Transporto inovacijų forumo dalyvių, atstovaujančių pervežimo bendroves. Jų manymu, reikia maksimaliai susitelkti ir, bendradarbiaujant verslui, juos vienijančioms organizacijoms ir valstybės sektoriui, padaryti viską, kad siūlomi pakeitimai nenueitų nei vieno žingsnio pirmyn.

„Reikia prisiminti, jog Europos sąjunga buvo kurta vienu iš pamatų laikant laisvą žmonių ir verslo judėjimą. Šiais Mobilumo paketo pakeitimais norima nepaisyti to, elgtis priešingai. Įsivaizduokite, Vokietijos turistams Lietuvoje pradėtumėm taikyti vokiškas kainas. Sakytumėm, viešbutis tau kainuos brangiau, nes visam personalui reikės mokėti atlyginimą pagal vokiškas taisykles“, – vežėjų interesą diskusijoje pristatęs Vytautas Milėnas.

Diskusijoje dalyvavęs „Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas pritarė, jog Mobilumo pakete numatytos pataisos tikrai prieštarautų kertinėms Europos Sąjungos vertybėms.

„Jei būtų priimti Lietuvai nenaudingi sprendimai, mūsų pareiga būtų ginti savo teises, Europos sąjungoje numatyta prekių, paslaugų kapitalo ir darbo jėgos judėjimo laisvė. Tuo pačiu turime gerinti savo šalies verslo įvaizdį“, – sakė Ž. Mauricas.

Ekonomistas pridūrė, jog poveikis ekonomikai būtų didelis, arba netgi labai didelis, todėl, kad transportas sudaro vieną iš didžiausių dalių, lyginant su visų paslaugų eksportu – arti 50 proc.

„Toks praradimas būtų labai didelis Lietuvai“, – sakė ekonomistas.

Diskusijoje dalyvavusi „Ellex Valiunas“ asocijuota teisininkė Aistė Mikočiūnienė priminė, kad nepaisant visų politinių intrigų Europos komisijoje ar Europos parlamente, vežėjų interesai gali būti apginti Europos sąjungos teisingumo teismas.

„Ši institucija savo sprendimuose ne kartą pasakė, jog ekonominiai interesai priimant direktyvas ar kitus dokumentus Europos sąjungos lygiu nėra svarbūs – teismas vertina teisinį pagrindą. Manau, jog didžioji dalis dabar siūlomo Mobilumo paketo yra sukurti ekonominiais pagrindais, kurie pranyktų apie tai pradėjus kalbėtis teisiniu lygiu“, – sakė Aistė Mikočiūnienė.

Investicijos nedings, tik pildys svetimus biudžetus

Pasak ilgą patirtį pervežimo versle turinčio Vytauto Milėno, jei išsipildytų blogiausias scenarijus, didžiosios įmonės ras sprendimų, tačiau nukentėti gali valstybė ir mažieji vežėjai.

„Nuo 2004 iki dabar viskas buvo galima, verslai plėtėsi, žmonės investavo – viskas yra privati iniciatyva. Įmonės žinoma, jog galvoja koks būtų blogiausias variantas. Didžiosios įmonės jau dabar turi įkūrusios filialus ar atskiras įmones valstybėse, kurios siekia mums įvesti apribojimus. Esant blogiausiam variantui tiesiog perkels verslą, bet tada ir mokesčius mokės ne Lietuvoje. Pats blogiausias scenarijus laukia mažų ir vidutinių įmonių, kurių yra absoliuti dauguma“, – sako V. Milėnas.

Vežėjams specializuotos muitinės tarpininkų įmonės „Bunasta“ direktorius ir įkūrėjas Jurgis Adomavičius sutinka, jog reguliaciniai pokyčiai privers vežėjus dar kartą pergalvoti savo verslo modelį. Pasak jo, vienareikšmiškai keisis logistikos judėjimas, paslaugų savikaina, atsiras nauji poreikiai, todėl į transporto sektorių orientuoti paslaugų teikėjai privalės ieškoti sprendimų naujiems iššūkiams.

„Tai nebus pirmas kartas, kuomet būtent teisinės aplinkos pasikeitimai padiktavo mūsų strateginius sprendimus. Pavyzdžiui nesenai, ES Teisingumo teismui išaiškinus, jog remiantis vairuotojų darbo laiką apibrėžiančiu ES Reglamentu, vairuotojai kassavaitinį 45 val. poilsį privalo turėti ne kabinoje, bet viešbutyje ir praėjusiais metais šalims nustačius baudas už tokius pažeidimus, keičiame savo plėtros koncepciją Lenkijoje. Čia vietoj anksčiau planuoto erdvesnio biurų pastato greta atsiras ir viešbutis vairuotojams, erdvesnė krovininių automobilių aikštelė, taigi keisis ir mūsų teiksimų paslaugų spektras. Todėl ir aukščiausio lygmens diskusijas Mobilumo paketo klausimais stebime žemo starto pozicijoje – turime minčių, su kokiu sprendimu išeisime į rinką, jei daugiausia nuogąstavimų vežėjams sukėlusios nuostatos iš ties bus priimtos“, – sako Jurgis Adomavičius.Susisiekimo ministeriją diskusijoje atstovavęs Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės patarėjas Aleksandras Stupenko teigė, jog ministerija turi aiškų planą, kuriuo vadovaujasi šiame projekte.

„Vieniems tai būtų sudėtinga, tai dirbame su bendraminčių šalių klubu. Ir ne tik – jų pagalba dirbame su parlamentarais. Strategija yra rūpintis savo interesais. Ir nepamiršti, jog esame dideli šioje rinkoje“, – teigė ministerijos atstovas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
3.8333

„Lux Express“ atnaujina tiesioginį reisą iš Vilniaus į Taliną, vėliau – į Varšuvą

„ Lux Express “ birželį išplečia tarptautinių reisų tvarkaraštį — bus vėl atnaujinti...

Lietuvos vežėjai prašo leisti įsivežti dar 15 tūkst. vairuotojų: lietuvių norinčiųjų dirbti neranda (353)

Nuo šių metų įsigaliojus darbuotojų iš trečiųjų šalių kvotoms, transporto sektorius...

Naudotų lengvųjų automobilių Lietuvoje šiemet įregistruota 3,1 proc. mažiau (4)

Per penkis šių metų mėnesius Lietuvoje pirmą kartą įregistruota 54,7 tūkst. naudotų...

VMI imasi naujų priemonių mokesčių vengėjams: keliuose gaudys įmonių automobilius (424)

Norėdama išsiaiškinti, ar automobilius įmonės naudoja pagal paskirtį, o ne asmeniniais tikslais,...

Europos automobilių rinka toliau atsigauna po pandemijos (1)

Praėjus vieneriems metams po pandemijos sukelto nuosmukio, Europos Sąjungos ( ES ) automobilių...

Top naujienos

Skandalingas policijos tyrimas: po svaiginančios šlovės pramogų pasaulyje – gėdingas nuopolis (30)

„DJ mokykla – tai ne tik galimybė gauti mokymų pradmenis, bet ir įsitraukti į pramoginę...

Aistė Žebrauskienė | D+

Geidžiamiausi darbdaviai ir tūkstančius siekiantys atlyginimų skirtumai: kai kur situacija – paradoksali

„Sodrai“ pradėjus skelbti vyrų ir moterų atlyginimų skirtumus, kai kuriose didelėse Lietuvos...

Vytenis Miškinis | D+

Vieno žymiausių Lietuvos mafiozo nužudyme – mįslingo milijonieriaus šešėlis

Prieš 7 metus Lietuvą sudrebino mafijos laikus primenantis nusikaltimas – 4 šūviais nužudytas...

Po akistatos Ženevoje – vienareikšmis vertinimas: Bidenas gavo tai, ko norėjo (331)

Trečiadienį Ženevoje įvyko Joe Bideno ir Vladimiro Putino susitikimas. Teigiama, kad susitikime...

Itin saulėtas ir sausas: šeštadienis atneš net +33 laipsnių kaitrą (4)

Šeštadienio diena orus lems po truputį tolstantis anticiklonas. Diena vis dar bus saulėta ir...

Daug greičio ir taškų: puolime spindėjusi rinktinė pergalingai pradėjo kontrolinių testų ciklą (154)

Penktadienį vakare Lietuvos krepšinio rinktinė stojo į pirmą kontrolinį testą ruošiantis...

Nėščią žmoną ir dvi dukreles nužudęs monstras teigia tai padaręs iš meilės kitai: ji net susisiekė laiškais (32)

Moteris , dėl kurios Chrisas Wattsas išžudė savo šeimą, vėl su juo susisiekė. Kaip teigia už...

Klampus britų derbis baigėsi be įvarčių (58)

Penktadienio vakarą legendinį „Wembley“ stadioną drebino net ketvirtį amžiaus lauktas Europos...

Vairuotojas skaudžiai pamokė bendrovę, į kurios aikštelę po avarijos policija uždarė automobilį (109)

Po avarijos apgadintą automobilį griovyje palikusio ir iš eismo įvykio vietos pasišalinusio...

Pasaulio vicečempionai neįtikina: vos išnešė kailį prieš čekus (3)

Penktadienio vakarą startavo antrasis Europos futbolo čempionato turas D grupėje. Glazge vykusiame...