Ypač smagu dviratį minti poilsiaujant. Tačiau dviratininkams dažnai kyla klausimas: kaip nepatogų krovinį nusigabenti iki poilsiavietės? Čia į pagalbą žada ateiti keleivių vežėjai autobusais.

Pasaulyje – įvairiai

Pastaruoju metu vis daugiau keleivinio transporto įmonių vadovų svarsto apie tai, kaip pagelbėti dviratininkams. Pasirenkami įvairūs dviračių gabenimo būdai.

Vežtis viešuoju transportu dviratį leidžiama daugelyje Europos miestų. Tačiau visur esama išlygų; svarbiausia, kad dviratininkai nekliudytų keleiviams, kuriems ir skirtas viešasis transportas.

Net ir miestuose, kur dviratį galima vežtis autobusu, troleibusu, tramvajumi ar traukiniu, dviratininkai įspėjami: jei transporto priemonėje prisirenka daugiau keleivių, įvažiuoja neįgalusis vežimėlyje ar mama su vaiku, jie privalo išlipti ir užleisti jiems vietą.

Daug kur dviračiai vežami tais atvejais, kai transporto priemonės pritaikytos juos gabenti: tramvajuose, autobusuose, troleibusuose ar metro vagonuose įrengiamos specialios aikštelės, kur telpa vienas ar du dviračiai. Dažnai dviračius galima vežti ne visais maršrutais – tik tais, kurie driekiasi į užmiestį, parkus ar kitas žmonių poilsio vietas. Be abejo, transporto priemonė privalo būti švari bei tvarkinga.

Dar vienas būdas vežti dviratį keleiviniu transportu – pritvirtinti jį prie specialiai autobuso ar troleibuso priekyje ar gale sumontuotų specialių tvirtinimo įtaisų.

Praėjusių metų liepą tokią paslaugą druskininkiečiams pasiūlė miesto keleivių vežėjas. „Druskininkai – kurortinis miestas, pasivažinėti dviračiu čia yra kur. Dviračių takai Druskininkuose driekiasi iki Grūto parko, Raigardo slėnio, Švendubrės. Poilsiautojų patogumui pasiūlėme vežti dviračius miesto autobusais“, - sako Druskininkų mieste keleivius autobusus vežančios bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.

Ant Druskininkų autobusų sumontuoti specialūs laikikliai, prie kurių nesudėtinga pritvirtinti dviratį – pats keleivis tai gali padaryti vos per keliolika sekundžių. „Dviratį pavėžėti autobusu prireikia tais atvejais, kai pradeda lyti ar jis sugenda. Kadangi temptis dviratį į autobuso saloną nepatogu nei dviratininkui, nei kitiems keleiviams, nusprendėme gabenti juos transporto priemonės išorėje“, - sako L. Skardžiukas.

Specialius laikiklius bendrovės „Kautra“ darbuotojai parsisiųsdino iš Jungtinių Amerikos Valstijų. Jie įrengti autobusų priekyje, todėl vairuotojas gali stebėti, kad stotelėje dviratės transporto priemonės nenusikabintų kitas žmogus.

Analogiški laikikliai artėjant vasaros sezonui įrenginėjami ir tvirtinami ir prie tarpmiesčio maršrutais važinėjančių bendrovės „Kautra” autobusų. „Iki šiol dažniausiai siūlėme pavėžėti dviračius į pajūrį besidriekiančiais maršrutais. Šiemet vežimo geografiją ketiname plėsti: dviratį bus galima vežtis ir į kitus šalies miestus”, - sako bendrovės „Kautra” rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas.

Pasak jo, į kitą miestą susirengęs keliautojas, nusivežęs drauge su savimi dviratį, galės sėsti ant jo ir greičiau bei patogiau susitvarkyti įvairius reikalus. „Tokiu būdu kelionė žmogui kainuos gerokai pigiau – jam nereikės persėsti į viešąjį transportą ar mokėti už taksi paslaugas”, - aiškina G. Pakusas. Pasak jo, maršrutus, kuriais galima vežtis dviračius, keleiviai sužinos užsisakydami bilietą internetu autobusubilietai.lt – jie bus pažymėti specialiu dviratuko simboliu. Tokiu atveju dviratį keleivis galės vežtis nemokamai.

Jei žmogus nusprendė į poilsiavietę vykti nuosavu automobiliu, jis galės dviratį išsiųsti autobusu, palikęs jį siuntų terminale.

Dviračius keleiviai gali vežtis ir kitų keleivinio transporto įmonių autobusais, tačiau prieš tai jie turi būti specialiai supakuoti. „Bet kuris dviratininkas gali išsiųsti dviratį bet kuria kryptimi, kur važiuoja mūsų autobusai. Tereikia šią transporto priemonę tinkamai supakuoti ir pristatyti į stotyje esantį siuntų terminalą”, - sako UAB TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius.

Mieste – sudėtingiau

Bandantiems vežtis autobusus miesto transportu, kyla daugiau problemų.

Praėjusiais metais sostinėje patvirtintos „Keleivių ir bagažo vežimo autobusais ir troleibusais taisyklės Vilniaus mieste“ aiškiai apibrėžia: dviračių vežtis miesto viešuoju transportu negalima, išskyrus atvejus, jei autobuse ar troleibuse yra tam specialiai įrengta vieta.

Važiavimo maršrutiniais autobusais ir troleibusais taisyklių 25 punktas nurodo: „Autobusais ir troleibusais draudžiama vežti (...) smailius, aštrius, griozdiškus, trukdančius keleiviams daiktus, (...) kurie gali sutepti transporto priemonės sėdynes arba keleivių drabužius“. Kadangi dviratė transporto priemonė atitinka šiuos apibūdinimus, jos vežti sostinės autobusais bei troleibusais negalima.

Sostinės vežėjai kol kas neturi ir transporto priemonių, kur būtų didesnės aikštelės dviračiams pasistatyti. „Kadangi sostinėje nėra nei autobusų, nei troleibusų, kuriuose būtų specialios aikštelės dviračiams pasistatyti, juos vežti miesto viešuoju transportu draudžiama”, - sako bendrovės Vilniaus viešasis transportas generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

G. Nakučio manymu, idėją vežti dviračius mieste įgyvendinti būtų įmanoma. Tiesa, su tam tikromis išlygomis. „Jei dviračių entuziastai pageidautų, skirtume jiems specialius autobusus. Jie galėtų vežti, tarkim, nuo Lukiškių aikštės į Vingio ar kurį nors kitą sostinės parką, o laikas būtų specialiai pažymėtas išvykimo grafikuose. Pateiktume dviratininkams labiau pritaikytus autobusus – galėtume išimti iš salono keletą eilių sėdynių, kad dviratį būtų pasistatyti patogiau”, - siūlo G. Nakutis.

Tačiau, pasak parko vadovo, iš dviračių transporto entuziastų kol kas pageidavimų rengti specialius autobusų maršrutus nesulaukta.

Kauniečiai į dviračių vežimą miesto transportu žiūri šiek tiek liberaliau. „Jau nuo kitos savaitės ketiname prie keturių miesto autobusų pritvirtinti specialius laikiklius dviračiams vežti. Jie važinės tam tikrais specialiais tvarkaraščiuose pažymėtais maršrutais. Už dviračio vežimą teks mokėti kaip ir už bet kurio kito papildomo bagažo vežimą miesto transportu. Stebėsime, ar tokia paslauga bus populiari tarp kauniečių. Jei eksperimentas pasiteisins, į miesto gatves išleisime ir daugiau autobusų su specialiais laikikliais“, - sako bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

Sprendimas vežti dviračius be jokių apribojimų priimtas ir kaimyninės Latvijos sostinėje Rygoje. Rygiečiai neketina autobusų išorėje montuoti laikiklių dviračiams pritvirtinti – juos bus galima vežtis viešojo transporto priemonių salonuose.