aA
Patvirtinus taršos mažinimo planą, gyventojai galės seną lengvąjį automobilį iškeisti į 1 tūkst. eurų finansinę paskatą, kuri būtų skirta naujam automobiliui įsigyti. Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys sako, kad žmonių, norinčių pasinaudoti šia priemone, tikrai atsiras, bet jos poveikis viso Lietuvos automobilių parko mastu gali būti menkas.
Marijampolės automobilių turgus
Marijampolės automobilių turgus
© DELFI / Kiril Čachovskij

Finansinė paskata atiduoti taršųjį lengvąjį automobilį yra Vyriausybėje rengiamo Nacionalinio oro taršos mažinimo plano dalis. Ja siekiama sumažinti azoto oksido taršą transporto sektoriuje.

Plano pažymoje nurodoma, kad priemonei ketinama skirti 30 mln. eurų. Tuo metu naujasis aplinkos ministras Kęstutis Mažeika teigė, kad už vieno taršaus automobilio atsisakymą žmogus galėtų tikėtis 1 tūkst. eurų.

Šią sumą būtų galima panaudoti ne tik naujo automobilio įsigijimui, bet ir viešojo transporto paslaugoms.

Lašas jūroje

„Regitros“ duomenimis, 2019 metų balandžio 1 dieną Lietuvoje iš viso buvo įregistruotas 1 425 441 M1 klasės lengvasis automobilis. Pagal degalų rūšį, didžiąją dalį sudarė dyzelinu varomi automobiliai.

Nesunku suskaičiuoti, kad 30 mln. eurų padalinus po 1 tūkst. eurų, galima pakeisti 30 tūkst. automobilių. Tai yra 2,1 proc. viso Lietuvos automobilių parko.

„Žmonių, norinčių pasinaudoti, tikrai atsiras, tik tiek, kad bendrame automobilių parke, geras noras sudarys labai nedaug“, – sakė V. Baršys.

Pašnekovo teigimu, geresnė paskata būtų pridėtinės vertės mokesčio lengvatos įmonėms, perkančioms naujus automobilius, grąžinimas.

„Čia normalus atskaitymas, kaip visame civilizuotame pasaulyje to PVM, kuris jau 17 metų panaikintas. Įmonės nupirktų naujų, tuo pačiu darbuotojas pavažiavęs su nauju, po ir pats nusipirktų. Tai būtų daug didesnis šuolis atnaujinimui, negu bandyti 10 metų senumo mašiną žmogui remti“, – sakė V. Baršys.

Vismantas Baršys
Vismantas Baršys
© DELFI / Andrius Ufartas

Reikšminga paskata

Vyriausybė kol kas nėra aiškiai įvardijusi, kaip plane minimi mažos taršos kriterijus atitinkantys lengvieji automobiliai apibrėžiami. Vis dėlto, greičiausiai paskata bus taikoma bent „Euro 5“ standartą atitinkančioms transporto priemonėms (Europos Sąjungoje parduodamiems automobiliams galioja tam tikri emisijų standartai, kurie nuolat griežtėja).

V. Baršys sakė, kad galima rasti dar 2005 metais pagamintų „Euro 5“ atitinkančių automobilių.

„Kainų gali būti įvairių. Jei mašina 3 tūkst. eurų kainuoja ir 1 tūkst. eurų duos, tai paskata labai didelė. Grubiai sakau. Gali būti ir už 3 tūkst. eurų 2010 metų mašina, gal jis bus nuvažiavusi 0,5 mln. kilometrų, labai prastu varikliu ir labai teršianti, tai pamatuoti labai sudėtinga“, – svarstė jis.

Pašnekovas apibendrino, kad šiuo metu vidutines pajamas gaunantys lietuviai paprastai perka maždaug 10 metų amžiaus automobilį ir jam skiria apie 5 tūkst. eurų.

„Beje, senas automobilis irgi gali būti vertas kokių 500 ar 600 eurų, tada efektyvi paskata bus tik pusė nuo 1 tūkst. eurų“, – pridūrė V. Baršys.

„Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis sutiko, kad 1 tūkst. eurų paskata automobilį keičiantiems lietuviams gali būti reikšminga. Tačiau jis pastebėjo, kad jiems apskritai reiktų keisti požiūrį į automobilį.

„Už 5–6 tūkst. eurų galima įsigyti labai ekologišką automobilį ir tikrai ne 10 metų senumo, o beveik naują. Problema, kad neretai perkamas senas, labai aplinką teršiantis, bet turintis kažkokius kitus kriterijus – statuso, prabangos, galios. Ką ir reikės turbūt apmokestinti, norint pakeisti vartotojų požiūrį į automobilį.

Dar turime iškreiptą potraukį dyzeliniams automobiliams, ko turbūt reikės atsisakyti. Turės atsirasti atitinkamos paskatos. Su dyzeliniais problema ta, kad anglies dvideginio jie išmeta mažiau, bet išmeta daugiau kietųjų dalelių ir ypač azoto oksido, kurie kenkia aplinkai lokaliai, o ne globaliai. Globaliai gal mažesnę įtaką darome, bet sau labai kenkiame su dyzeliniais automobiliais, kurie yra užkišę miestus. Žinoma, lygiagrečiai turi būti ir visuomenės švietimas apie tai“, – dėstė jis.

Nerijus Mačiulis
Nerijus Mačiulis
© DELFI / Domantas Pipas

Griežtina ribojimą

N. Mačiulis sakė, kad pati paskatos naujam automobiliui iniciatyva yra teigiama ir neišvengiama, nes tai yra bendra Europos Sąjungos politika.

Praėjusią savaitę Europos Parlamentas iš esmės sugriežtino naujų Europoje parduodamų automobilių taršos ribas. „Vėliausiai 2030 metais naujų automobilių į aplinką išmetamas anglies dvideginio kiekis turės sumažėti 37,5 proc. palyginti su 2021 metų lygiu. Tai gerokai daugiau nei 30 proc. sumažėjimas, kurį iš pradžių siūlė įteisinti Europos Komisija“, – nurodoma EP pranešime.

ES siekia iki 2030 metų sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį mažiausiai 40 proc., palyginti su 1990 metų lygiu. Automobiliai yra tarp didžiausių taršos šaltinių.

„Jeigu mes nepasieksime per ateinantį dešimtmetį užsibrėžtų tikslų, tai alternatyva bus mokėti baudas. Turbūt geriau nemokėti baudų už perteklinę atmosferos taršą, o tuos pinigus skirti subsidijoms, atsisakant labiausiai aplinką teršiančių automobilių“, – sakė N. Mačiulis.

Ekonomistas pridūrė, kad ateityje reikės kalbėti ir apie kitas, dabar nepopuliarias priemones, pavyzdžiui, su anglies dvideginio išmetimu į atmosferą susieti mokesčiai.

Tuo metu kitos ES šalys imasi alternatyvių sprendimų. Pavyzdžiui, Švedija nutarė nuo 2030 metų uždrausti prekybą automobiliais su vidaus degimo varikliais. Osle pradėti drausti dyzeliniai automobiliai, o Londono centre nustatyti griežti transporto taršos mokesčiai.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(86 žmonės įvertino)
2.3721

Į Nemuną nuleidžiamas Kauno rajono savivaldybės katamaranas (5)

Ketvirtadienį į Nemuną nuleidžiamas Kauno rajono savivaldybės keleivinis katamaranas...

Kaunietis seną automobilį iškeitė į paspirtukus, bet liko be 800 Eur kompensacijos: lėšos ištirpo per porą dienų (1411)

Kaunietis Tomas nusprendė savo seną taršų automobilį iškeisti į du elektrinius paspirtukus ,...

Narkevičius: Lietuva svarsto „Rail Baltica“ tiesti viena (16)

Trims Baltijos šalims toliau nesutariant, kaip racionaliau ir greičiau įgyvendinti europinės...

Krova Klaipėdos uoste išlieka didžiausia Baltijos valstybėse (4)

Klaipėdos uostas pagal krovą ir šiais metais pirmauja Baltijos valstybėse , rodo oficialūs...

Vyriausybė: tiltas virš geležinkelio bus perduotas Klaipėdai

Vyriausybė trečiadienį nusprendė perduoti Klaipėdos miestui Priestočio gatvėje esantį...

Top naujienos

Klientas skaudžiai pamokė Lietuvos paštą: privertė sumokėti už dingusius šimtus siuntų (213)

Individualia veikla užsimantis smulkusis verslininkas skaudžiai pamokė Lietuvos paštą –...

Europos pinigais įrengtas parkas tapo privačia valda: dabar netoliese bus naujas (172)

Su Europos Sąjungos parama Migūnų parke įrengti takai, skulptūros, pavėsinės ir suoliukai...

Baisi nelaimė Klaipėdoje: bute rastas negyvas kūdikis, pradėtas tyrimas papildyta (12)

Policijos departamentas informavo, kad Klaipėdoje buvo rastas negyvas kūdikis .

Rusijos dominavimas kviečių pasaulyje ir toliau auga (285)

Rusija , regis, yra pasiryžusi įsitvirtinti kaip dominuojanti jėga kviečių pasaulyje....

Dietologė išvardijo 5 košių rūšis, kurių nauda – didžiulė: kitos tik augins svorį arba tuštins piniginę (26)

Skaniausia vaikystėje būdavo močiutės virta manų kruopų košė su uogiene, o perlinę su...

Prezidentūra nepageidavo, kad „Liublino ketvertą“ moderuotų Bruveris ir Valatka papildyta (37)

Prezidentūros pageidavimu ketvirtadienį vyksiančio forumo „Liublino ketvertas: idėja ir...

Nuosavi baravykai ir raudonviršiai: kaip sode pasisodinti grybų ir kada laukti jų derliaus (16)

Grybų patiekalais galima mėgautis ir tada, kai miškas nugrybautas, o turguje juos pirkti per...

Trumpas neatmeta, kad pralaimėjęs rinkimus neperduos valdžios respublikonas tokius pareiškimus lygina su Baltarusija (62)

JAV prezidentas Donaldas Trumpas trečiadienį atsisakė užtikrinti, kad perduos valdžią, jei...

Malka Older | D+ nariams

Pandemija, krizė, nelaimės: panikuoja tik tie, kas vadovauja (1)

Visuomenė su nelaimėmis susitvarko kur kas geriau negu nesąžiningi lyderiai.

Tyrimo rezultatai – negailestingi: daugiau nei 15 kg priaugtas svoris per nėštumą gali turėti liūdnų pasekmių vaikui (4)

Vaikams, kurių motinos nėštumo metu buvo priaugusios daugiau svorio, nei rekomenduojama, kyla 13...

|Maža didelių žinių kaina