Kad viešasis transportas būtų patrauklus, neužtenka nupirkti naujų autobusų ir paleisti juos maršrutais, kuriais žmonės nesinaudoja. Viešasis transportas turėtų būti įperkamas ir patogus, mano technikos mokslų daktaras Vigilijus Sadauskas.
© DELFI / Kiril Čachovskij

Pasak jo, kartais, naudojantis viešuoju transportu, pavyksta sutaupyti tik pinigų, bet ne laiko.

„Jei kiekvieną mėnesį važiuoju į darbą automobiliu ir vežioju vaikus – vieną vaiką į mokyklą, kitą – į darželį, per mėnesį kurui išleidžiu maždaug 600 litų. [...] Įsivaizduokite, jei mėnesiui nusipirkčiau nuolatinius, t. y. sau, žmonai ir vaikams – su nuolaida, tai atsieitų tik 300 litų, [...] sutaupyčiau dvigubai. Bet, kai paskaičiuoju laiko prasme, su automobiliu veždamas vaikus į darželį ir mokyklą sugaištu apie 45 minutes. Tą patį veiksmą norėjau pakartoti su mūsų viešuoju transportu – sugaišau 2 val. 15 min“, – sako V. Sadauskas.

– Ar sutiktumėte su mintimi, kad žmonės turėtų patys labiau dalyvauti transporto sistemos kūrimo procese? Ar, Jūsų manymu, Lietuvos gyventojai yra aktyvūs, ar siūlo, skundžiasi, supranta, žino, pageidauja?


Vigilijus Sadauskas
Vigilijus Sadauskas
© DELFI / Valdas Kopūstas

- Manau, kad dauguma gyventojų labai aktyviai dalyvauja. Bent jau kiek tenka gauti laiškų, žmonės domisi eismo saugumu ir transportu, gaunama tikrai daug pasiūlymų. Kitas klausimas, kaip į tuos pasiūlymus sureaguojama ir kaip tie pasiūlymai gali būti „sutalpinti“ į vieną viešojo transporto sistemą. 

Viešasis transportas turi būti patogus, patrauklus ir pan. Šie dalykai daro labai stiprią įtaką renkantis viešąjį transportą arba jo nesirenkant. Be abejonės, tie, kurie skatina naudotis viešuoju transportu, yra teisūs, bet tik vienu aspektu – jei viešasis transportas yra įmanomas ir žmonės gali jį pasirinkti. Viešojo transporto skatintojai dažnai akcentuoja – štai, studentai, pasirinkite viešąjį transportą, jums nereikės ieškoti, kur pastatyti automobilį. Arba sakoma – kol neturite vaikų, jūs galite jį pasirinkti.

Bet yra įvairios socialinės grupės. Negalima lyginti viešojo transporto, kuris yra daugelį metų, ir jo infrastruktūros, [...] tik paskaičiuojant srautus, t. y., jei mūsų transportas neatitinka srautų.

 Pavyzdžiui, yra tokia šeima: tėtis, mama, du vaikai. Vaikus reikia nuvežti į darželį. Gerai, jei darželis šalia namų. Bet dažniausiai mūsų didžiuosiuose miestuose darželį šalia namų gauti sudėtinga. Daug kas gyvena užmiestyje. Ką mes galime kalbėti apie užmiesčio transportą, kuris būtų integruotas? Ar Vilniuje, atvažiavus iš užmiesčio, yra kur pastatyti automobilį Vilniaus prieigose ir važiuoti toliau viešuoju transportu? To nėra.

Tačiau pastebėtina, kad, Vilniaus mieste pabrangus automobilių statymui ir kitiems dalykams, naujuose rajonuose (pavyzdžiui, Jeruzalėje, galbūt – dar kituose) jau galima pastebėti žmones, atvažiuojančius ir prie parduotuvių esančiose didesnėse aikštelėse paliekančius automobilius. Jei jiems nereikia vežti vaikų į mokyklas, jie sėda į viešąjį transportą ir važiuoja iki miesto centro. Jei viešasis transportas būtų patogus, patrauklus, manau, 99 proc. normalių, protaujančių miestiečių, piliečių pasirinktų jį. Būtent dėl tų priežasčių, kurios buvo paminėtos.

– Ar sutiktumėte su mintimi, kad atsirastų, kas naudotųsi geromis iniciatyvomis, jei tik jos būtų įkandamos?

– Iš tiesų. Kaip jau minėjau, yra skirtingi žmonių sluoksniai. Žmogui, kuris turi automobilį, kainuojantį 100 tūkst. litų, viešuoju transportu naudotis būtų n kartų pigiau. Bet jis juo nesinaudoja dėl dviejų priežasčių. Pirma – jo snobiškumas, nes važiuoti juo – ne prestižas. Tačiau manau, kad yra dar vienas dalykas – jis nepatogus, t. y. važiuoja ne tuo maršrutu, kurio reikia.

Jei nori nuvykti nuo taško A į tašką B, viešuoju transportu turi užtrukti pusantros valandos arba valandą. Na, jei iki valandos Vilniaus mieste, manau, dar nebūtų didelė tragedija, jei sugaišti pusantros valandos arba daugiau, vykdamas iš vieno taško į kitą, viešasis transportas tampa nebe patrauklus. [...] Yra du dalykai – patogumas ir įperkamumas. Jei norime viešąjį transportą padaryti patrauklų, jis turi būti ir patogus. Neužtenka nupirkti naujų autobusų ir paleisti juos maršrutais, kuriais žmonės nesinaudoja.

Dariau skaičiavimus. Jei kiekvieną mėnesį važiuoju į darbą automobiliu ir vežioju vaikus – vieną vaiką į mokyklą, kitą – į darželį, per mėnesį kurui išleidžiu maždaug 600 litų. Tai – minimalus vidurkis. Įsivaizduokite, jei mėnesiui nusipirkčiau nuolatinius, t. y. sau, žmonai ir vaikams – su nuolaida, tai atsieitų tik 300 litų, [...] sutaupyčiau dvigubai. 

Bet, kai paskaičiuoju laiko prasme, su automobiliu veždamas vaikus į darželį ir mokyklą sugaištu apie 45 minutes. Tą patį veiksmą norėjau pakartoti su mūsų viešuoju transportu – sugaišau 2 val. 15 min. Ar įsivaizduojate, kada žmogus turėtų keltis, kad suvežiotų vaikus viešuoju transportu?

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Eismo sąlygas sunkina snygis ir plikledis (4)

Ankstų sekmadienio rytą didžiojoje šalies dalyje silpnai sninga, tik Pietvakarių ir Vakarų...

Naktį eismo sąlygas sunkins plikledis ir lijundra, perspėja kelininkai (5)

Naktį į šeštadienį eismo sąlygas sunkins plikledis ir lijundra, perspėja kelininkai.

Pietvakarių Lietuvoje yra slidžių kelių ruožų

Penktadienio rytą pietvakarių Lietuvoje ir Šalčininkų rajone yra slidžių kelių ruožų,...

Naktį eismo sąlygas sunkins plikledis

Ketvirtadienio pavakarę šalyje be kritulių. Oro temperatūra nuo 0 iki 5 laipsnių šalčio.

Vilniuje – nemokamos kelionės autobusais ir troleibusais (49)

Minint Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį sostinėje vyks daugybė šventinių renginių,...

Top naujienos

Šiurpi vienos šeimos istorija: išžudė šeimą ir apsigyveno su seserimi (263)

Stropus ir gabus abiturientas iš darbščios ūkininkų šeimos, tačiau kartu – ir negailestingas,...

Apie Lietuvą kalbėjo su ašaromis akyse: kodėl kai kurie emigrantai negrįžta (375)

„Jūs neįsivaizduojate, kaip pasiilgstame Lietuvos. Visi, kad ir ką sakytų, visi visu 100...

Naktinis reidas Vilniuje: didžiausi pažeidėjai – BMW ir „Audi“ vairuotojai (70)

Sekmadienio naktį Vilniuje kelių policija vėl surengė reidą . Vidurnaktį jis prasidėjo žiede...

Dar 12 nacionalinės „Eurovizijos“ dalyvių rungėsi dėl jūsų simpatijų: pusei jau užtrenktos durys (380)

Pirmasis eurovizinių atrankų etapas jau praeityje – iš pusšimčio dalyvių liko vos 24....

Klaipėdoje minios žmonių susirinko į miesto aikštes ir skverus (108)

Pagrindinis šalies uostamiestis šeštadienį ūžia. Čia tęsiasi ketvirtasis „ Šviesų...

16 metų tikro košmaro: ryte kūnai būdavo ištempiami lauk (165)

Po metų, kai jos tėvas su dviem jo broliais buvo rasti nušauti, sovietų valdžia atėjo Jevgenijos...

NBA Visų žvaigždžių fiestoje – Bookerio tritaškių liūtis ir Mitchello triumfas dėjimų konkurse gražiausių dėjimų video

Stipriausia pasaulio krepšinio lyga tęsia šiuo metu Los Andžele vykstantį šventinį Visų...

Orai: paspaus šaltukas, sulauksime ir snaigių (15)

Ši savaitė baigsis palyginti ramiai, tačiau kitos savaitės antroje pusėje prognozuojami didesni...

Amžinos vasaros kurortas vilioja atostogomis ant Raudonosios jūros kranto (28)

Eilate, Izraelio pietiniame kurorte prie Raudonosios jūros, jau turbūt yra pabuvoję nemaža dalis...

Atidžiai peržvelgusi vaikų vadovėlius tiesiog nustėro: tai – realus atvejis (754)

Viešai pristatyta nepanorusi būti filologė, humanitarinių mokslų daktarė, šiuo metu auginanti...