„Dalinių krovinių gabenimo paklausos augimas akivaizdus, - teigia Vladimiras Karačiunas, įmonių grupės TELS Dalinių krovinių departamento vadovas. - Mūsų įmonės statistika rodo, kad per 2 metus (2009-2011m.) dalinių krovinių pervežimo užsakymų padidėjo 62 proc. Tarp jų – pervežimai mažo krovumo transportu. Manau, kad šie skaičiai atspindi bendras rinkos tendencijas“.

UAB „Simatra“, turinčios 15 m. patirtį smulkių krovinių gabenimo srityje, vadybininkas Sigitas Žilius paklaustas, kokias tendencijas pastaruoju metu įžvelgia dalinių krovinių gabenimo rinkoje, sako, kad jo įmonė šiuo metu dirba įprastu režimu šiam metų periodui. „Klientai tampa reiklesni, tad tenka skirti daugiau laiko darbui su jais. Jie preciziškai analizuoja informaciją, kas vyksta su jų kroviniu: kur jis šiuo metu yra, ar atliktos importo-eksporto procedūros“, - dėsto S. Žilius.

Anot jo, situaciją dalinių krovinių rinkoje galime įsivaizduoti piešdami grafiką. Jei ašyje y atidėtume krovinių kiekį, o ašyje x – 12 mėnesių laikotarpį, tai pamatytume, jog sausio mėnesį kreivė nusileidusi žemiausiai, vasarį ji pradeda kilti, o kovą pasiekia piką, kuris tęsiasi maždaug iki gegužės mėnesio pabaigos. Liepą kreivė kone susilygina su sausio mėnesio kreive, o rugpjūtį vėl pradeda kilti ir, lapkritį pasiekusi piką, sausį pradeda leistis žemyn.

„Kaip jau tapo įprasta, dalinių krovinių srautai vėl pradeda mažėti gruodžio pradžioje. Ekonominė situacija rinkoje leidžia daryti prielaidas, kad 2012 m. situacija tarptautinių krovinių gabenimo rinkoje blogės. Nežinia, kaip sureaguos naftos rinka, kokie pasikeitimai bus eurozonoje, kaip nušvies įvykius Lietuvos žiniasklaida. Dėl viso to padidėjęs nerimas gali turėti įtakos mažesniam vartojimui. Žmonės daugiau pinigėlių skirs taupymui, kaip ir per praėjusius dvejus metus“, - prognozuoja S. Žilius.

Pagrindinis klausimas – pristatymo terminai. Palyginus su komplektinio krovinio gabenimu iš vieno siuntėjo, dalinio krovinio komplektacija reikalauja šiek tiek daugiau laiko ir pastangų - atsiranda papildomas etapas, kurio metu surenkami ir tvarkomi kroviniai iš kelių užsakovų.

Būtent dėl šio etapo, kai krovinys paimamas iš siuntėjo, atvežamas į konsolidavimo sandėlį ir komplektuojamas į vilkiką, padidėja pristatymo terminas. Jei rangovas dirba operatyviai, šis terminas gali padidėti tik 2-3 dienomis.

Dalinių krovinių pristatymo terminui įtakos turi keletas faktorių. Visų pirma, tai įmonės konsolidacinių sandėlių tinklo būklė. Suprantama, kosolidacinių sandėlių kiekis ir jų geografinis tankumas dar nereiškia pristatymo terminų sutrumpėjimo, tačiau tai yra svarbus faktorius, rodantis, kaip „giliai“ logistikos rinkoje įsitvirtino ekspeditorių įmonė ir koks platus jos galimybių spektras.

Antra, reisų iš kosolidacinių sandėlių į krovinio gavėjų regioną dažnumas. Jei įmonė neturi reguliarių siuntimų iš konsolidacinių sandėlių tvarkaraščio, reiškia, kad greičiausiai mašinos išvažiuoja kai puspriekabė visiškai sukomplektuota. Tokiu atveju užsakovas neturi tikslios krovinio pristatymo datos. Atvirkščiai, grafiko buvimas leidžia užsakovui pakankamai tiksliai žinoti krovinio pristatymo terminą ir planuoti savo veiklą pagal prekių gavimo grafiką. Žinoma, įmonės, garantuojančios reguliarų kassavaitinį priekių išsiuntimą iš savo konsolidacinių sandėlių, siūlo gerokai aukštesnį aptarnavimo lygį negu įmonės, neturinčios tvarkaraščio. Tačiau būna ekspeditorių, organizuojančių net 2 reguliarus reisus per savaitę su pristatymo intervalu 2-4 dienos!

Trečia, tarptautinių gabenimų specialisto kvalifikacija ir patirtis turi daug didesnį poveikį dalinių krovinių gabenimo greičiui. Taip yra todėl, kad tarp dalinių krovinių gali būti prekės nuo 10 užsakovų, turinčios iki 100 Harmonizuotos prekių aprašymo ir kodavimo sistemos (aut. pastaba – bendras valstybių prekių klasifikavimas) kodų.

Kiekviena prekė turi būti tinkamai įforminta ir išsiųsta kartu su dokumentais. Šį procesą kontroliuoja specialistas, organizuojantis pervežimą. Viena klaida įforminant vieną prekę – ir automobilis su visais kroviniais užstringa kontrolės punkte arba muitinėje.

Atsižvelgiant į skirtingų šalių teisinius skirtumus, tos pačios prekės pavadinimus skirtingose kalbose, net matavimo vienetų naudojimo praktiką, ekspeditorius turi būti net tik geras specialistas logistikos srityje, bet ir profesionalu būtent tokių pervežimų segmente.

Ketvirta, įmonėje turi būti atskiras dalinių krovinių skyrius, kuriame kartu dirbtu keli specialistai. Toks skyrius užtikrina patikimą pervežimo organizavimas ir perimamumą tokiais nenumatytais atvejais, kai pagrindinis pervežimo organizatorius turi palikti visą procesą. Kaip buvo minėta aukščiau, geras logistikos specialistas, tačiau neturintis patirties organizuojant dalinių krovinių pervežimus, nesugebės visiškai pakeisti savo kolegos–„dalininko“. Specialistų komandoje užsakymo perdavimo procesas vyksta greičiau ir efektyviau.

Apibendrintai galima pasakyti, kad dalinių krovinių pervežimo paslauga leidžia pristatyti ir nedidelius prekių kiekius. Nebūtina krauti pilna puspriekabe (24 t). Todėl ir esant nedidelėms prekybos ar gamybos apimtims, įmone gali dirbti ir užimti savo rinkos dalį. Pervežimo kaina išauga, kai vežami daliniai kroviniai, jei lygintume su visa prikrauta puspriekabe. Kartais net žymiai. Bet yra ir kita medalio puse - tai sudaro galimybe turėti norimas prekes ar būtinas žaliavas savo asortimente. Taip įmonės mažina savo verslo rizika, ypač krizes metu.

Prognozuojama, kad 2012 m. dalinių pervežimų paklausa ir toliau augs. Pranašumas gabenant dalinius krovinius suteikia įmonėms papildomos galimybes didinti savo komercini efektyvumą. Pasaulio logistikos infrastruktūros plėtra plečia dalinių krovinių segmento galimybes, daro jį patrauklesnių visiems rinkos dalyviams.