Vairavimo mokyklos „Vairolita“ vadovas Valentinas Binkis neslepia, kad vairavimo kursai brangs apie 350 litų. Šiuo metu norintiems gauti B kategoriją tai kainuoja 850 litų, o nuo rugsėjo teks pakloti 1200 litų.

„Nenuostabu, kad kursai brangs, nes kainuoja benzinas“, – paaiškino V.Binkis. Tačiau, pasak jo, dvidešimties valandų praktinių užsiėmimų dažniausiai būsimiems vairuotojams ir taip neužtekdavo, jie turėdavo tartis su vairavimo instruktoriumi ir papildomai mokėti už pamokas. Už 90 minučių papildomo važiavimo – mokiniai mokėdavo 70 litų.

„Manau, gerai, kad įsigaliojo nauji pakeitimai. Didžiajai daliai mokinių neužtekdavo dvidešimties valandų mokymosi važiuoti. Ir tai nieko nuostabaus, nes dauguma jų prie vairo sėda pirmą kartą, o teoriją ir taip galima išmokti, tereikia mokytis“, – tvirtino pašnekovas.
Pasak V.Binkio, būna ir tokių mokinių, kuriems reikia penkiasdešimties vairavimo pamokų, kol jis ryžtasi eiti į „Regitrą“ laikyti praktinio vairavimo egzamino.

Gerai vairuojantiems vairavimo mokyklos turės teisę 20 procentų sumažinti nustatytą praktinio vairavimo mokymo kurso valandų skaičių.

Iškalti neužtenka

Keturias valandas mokiniai privalės mokytis vairavimo mokymo aikštelėje, šešiolika valandų – mieste (iš jų dvi valandas rekomenduojama mokytis tamsiu paros metu), dvi valandas – užmiestyje, o aštuonios valandos bus paskirstomos pagal individualų poreikį.

„Padaugėjus privalomų praktinio vairavimo valandų, turėtų brangti ir vairavimo mokyklų kursai. Tačiau reikia paminėti, kad daugumai mokinių ir dabar su instruktoriumi reikia važiuoti apie 30 valandų, nes 20 valandų nepakanka tinkamai pasirengti „Regitra“ egzaminui“, – „Sekundei“ teigė Panevėžio darbo rinkos mokymo centro direktorius ir Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos Panevėžio regiono Panevėžio skyriaus vadovas Valentinas Masilionis.
Tačiau, jo tvirtinimu, nevertėjo sumažinti ir teorijos valandų. Pašnekovas įsitikinęs, kad 40-ies teorijos valandų tikrai neužtenka, norint gerai parengti mokinius egzaminui.

„Mano nuomone, žmonės individualūs, kiekvienam reikia skirtingai laiko, norint tinkamai pasiruošti egzaminui. Kitam gal ir šimto valandų maža, kad jis išmoktų teoriją. O rengtis pačiam ne tas pats, kas su mokytoju. Išmokti taisykles – tai ne iškalti teoriją ir situacijas“, – samprotavo V.Masilionis.
Darbo rinkos mokymo centro direktorius stebisi ir tuo, kad Lietuvoje iš pirmo karto vairavimo egzaminus išlaiko vos 45 procentai mokinių.

„Tai nenormalu. Nesuprantu, ar čia mokymo kokybė prasta, ar nesiderina mokymas su reikalavimais. Bet kuriuo atveju situacija turi keistis. Tikrai tai nėra vien tik mokinio bėda“, – svarsto pašnekovas.

Pasirinkimo laisvė

Nuo rugsėjo pradžios keičiasi ir vairavimo mokyklos baigimo B kategorijos liudijimo galiojimo laiko trukmė. Jis galės būti išduodamas 17 metų sulaukusiems asmenims, tačiau galios tik vienerius metus, nors iki šiol galiojo neribotą laiką. Ministro įsakyme nėra numatyta tvarka, ar 17 metų asmenys galės laikyti egzaminus ir VĮ „Regitra“.

„Mokyklos baigimo pažymėjimus gali išduoti 17 metų turintiems asmenims, tačiau egzaminus „Regitroje“ kol kas galima laikyti tik sulaukus 18 metų“, – sako V.Masilionis. Pašnekovas įsitikinęs, kad tokia tvarka nėra bloga, nes mokiniai turi pasirinkimo laisvę.

„Žmonės patys pasirenka, kada jiems laikyti egzaminus. Galbūt jie taip susiderina, kad kartu galėtų laikyti ir mokyklos egzaminus ir vairavimo. Ar atvirkščiai – suderina, kad šie egzaminai nesutaptų. Žmonės patys apsisprendžia, kada jiems rinktis pradėti mokytis vairuoti“, – savo poziciją išsakė V.Masilionis.

Mokys tėvai

V.Masilionis teigiamai vertino dar vieną pirminės vairuotojų mokymo tvarkos pakeitimą. Nuo rugsėjo 1-osios mokytis vairuoti su šeimos instruktoriumi bus galima tik baigus vairavimo mokyklą ir išlaikius teorijos egzaminą „Regitroje“. Iki šiol užteko turėti vairavimo mokyklos baigimo pažymėjimą.

Asmenys, kurie turi teisę mokytis ir laikyti egzaminus eksternu (turintieji bent jau vidurinį išsilavinimą arba tam tikras kategorijas), galės iš karto laikyti teorijos egzaminą „Regitroje“, o jį išlaikius, mokytis su šeimos instruktoriumi.
„Praktiškai niekas nesikeičia, tačiau kai kas mano, kad užteks tik „Regitroje“ išlaikyti teorinį egzaminą. Atrodytų, lyg ir nebereikia praktinio mokymo vairavimo mokykloje – išmokys šeimos narys, bet taip nėra“, – pabrėžė pašnekovas.

Lankstu ir patogu

Rimvydas Vaštakas, susisiekimo viceministras: 
 
Valstybiniu aspektu, praktinio vairavimo valandų padidinimas ir teorijos sumažinimas turėtų pakelti būsimų vairuotojų kvalifikaciją. Svarstydami galimus pakeitimus palyginome, kokia situacija yra Europos Sąjungos šalyse. Tiek Vokietijoje, tiek Olandijoje bei kitose šalyse praktika rodo, kad pakanka mažiau teorijos valandų, o daugiau dėmesio reikia kreipti mokinius mokant vairuoti. Būtent dėl to atsirado šie pakeitimai.

Daug kas gali pagalvoti, kad dabar būsimiems vairuotojams teks mokėti didesnius pinigus, tačiau ne paslaptis, kad vairuotojų kursuose 20-ies vairavimo valandų pakakdavo vos vienam kitam. Didesnė dalis jų vėliau dar papildomai samdėsi instruktorius, jiems už valandą mokėdavo po šimtą litų.

Viską apskaičiavus, manau, kad kainos tikrai nepadidės. Be to, gerai vairuojantiesiems vairavimo mokyklos turės teisę 20 procentų sumažinti nustatytą praktinio vairavimo mokymo kurso valandų skaičių.

Esu įsitikinęs, kad leidimas nuo septyniolikos metų vairuoti kartu su tėvais, išsilaikius egzaminus vairavimo mokykloje ir teorijos egzaminą VĮ „Regitra“, taip pat turėtų atnešti naudos. Praktika rodo, kad daugiausia avarijų sukelia vairuotojai, vairuojantys pirmus trejus metus. Todėl, įsigaliojus šiai tvarkai, septyniolikos metų sulaukęs mokinys ir išsilaikęs numatytus egzaminus, visus metus, iki kol galės praktinį vairavimo egzaminą laikyti „Regitroje“, turės proga praktikuotis vairuoti su šeimos nariais.

Mano nuomone, taip tobulės vairuotojo įgūdžiai. Dėl to veikiausiai gali būti nepatenkintos tik vairavimo mokyklos, nes anksčiau mokinys už kiekvieną papildomą valandą mokėjo instruktoriui, o dabar tėvai mokysis vairuoti nemokamai.