aA
Kiekviena markė yra savaip išskirtinė, bet dabar pažvelgsime į vienos “ypač išskirtinės” automobilių markės istoriją – “Citroen”. Ne tik Lietuvoje, tačiau ir visame pasaulyje įsikūrę gerbėjų klubai dievina šias transporto priemones, išsiskiriančias hidropneumatinėmis pakabomis.
Citroen C5
Citroen C5
Nors oficialioje gamintojo istorijoje neakcentuojama, tačiau “Citroen” ne visada buvo komerciškai sėkminga markė. Būtent dėl to ir įvyko susijungimas su kitu Prancūzijos gamintoju “Peugeot” į bendrovę “PSA/Peugeot-Citroen”.

Andre Citroenas (1878-1935 m.), veikli ir ryški XX a. pradžios asmenybė, atostogaudamas Lenkijoje pamatė įrenginį, kuris medyje pjausto eglutės pavidalo krumplius. Pamąstęs apie šio proceso patobulinimą, naudojant plieną, Citroenas nusipirko patentą gamybai. Šį žingsnį galima vadinti “Citroen” priešistore. Būtent į eglutės pavidalo krumplius panašus simbolis vėliau tapo “Citroen” firminiu ženklu.

1907 m. Citroenas perėmė ant bankroto slenksčio atsidūrusios bendrovės “Mors” vairą ir padėjo pamatus šiuolaikiniam automobilių verslui. Čia pasireiškė Citroeno, kaip verslininko, sugebėjimai: per septynerius metus “Mors” gamybos apimtys išaugo 18 kartų. 1919 m. pasirodė pirmasis “Citroen” ženklu pažymėtas automobilis – tai buvo 1,3 l A tipo modelis, kurio 1919-1921 m. pagaminta apie 10 tūkst. vnt.

Norėdamas pirmauti rinkoje, Citroenas įvedė vieną principą: “Neužtenka gaminti geriau už konkurentus, būtina sukurti naujus dalykus”. Dėka tokio požiūrio “Citroen” sukūrė pirmąjį pasaulyje metalinį automobilio kėbulą, kintamo galingumo variklius bei pirmuosius automobilius su priekiniais varomaisiais ratais.

Praūžus I Pasauliniam karui, “Citroen” tapo pirmuoju gamintoju Europoje, pradėjusiu naudoti konvejerinio tipo gamybą. 1929 m. prancūzų pasididžiavimas tapo antruoju pagal dydį automobilių gamintoju pasaulyje.

1924 m. Paryžiaus parodoje “Citroen” pristatė B10, pirmąjį Europoje modelį su visiškai metaliniu korpusu. Kiti modeliai taip pat pasižymėjo technologijų naujumu: B12 (visi stabdomi ratai), B14 (stabdžių stiprintuvas), C4 ir C6 (6 cilindrų variklis), C4G ir C6G (pirmą kartą “minkštai” pakabintas variklis). Andre Citroenas ne tik puikiai išmanė, kaip gaminti automobilį, bet ir suvokė rinkodaros bei automobilio išvaizdos reikšmę, būtent tai buvo jo raktas į sėkmę.

1934 m. “Citroen” pristatė didelę įtaką kitiems automobiliams dariusį legendinį modelį 7A, kitaip vadinamą “Traction Avant”, su hidrauliniais stabdžiais bei nepriklausoma ratų pakaba. Iš viso iki 1957 m. pagaminta daugiau nei 750 tūkst. “Traction Avant”.

Taip pat 1934 m. įvyko vienas svarbiausių pokyčių “Citroen” istorijoje: dėl pernelyg didelių investicijų bendrovė bankrutavo ir atiteko didžiausiam kreditoriui “Michelin”. “Michelin” valdė “Citroen” iki 1976 m., kuomet 89,9% “Citroen” akcijų įsigijo kitas Prancūzijos gamintojas “Peugeot”.

Net ir kęsdami okupacinę valdžią, “Citroen” inžinieriai sugebėjo slapta patobulinti 1939 m. sukurtą 2CV automobilį. Tik po II Pasaulinio karo, 1948 m., prasidėjo masinė 2CV, aprūpinto nedideliu 375 kubinių centimetrų darbinio tūrio varikliu, gamyba.

Labai ekonomiškas, patvarus ir daugiafunkcinis automobilis tapo pokario Prancūzijos simboliu. Tai buvo tarsi prancūziškas “Ford T” automobilio masėms analogas. Su 2CV galima buvo važinėti mieste, kaime, pervežti krovinius, be to, tai buvo nebrangus automobilis. Per keturiasdešimt gamybos metų pagaminta daugiau nei 3,8 mln. 2CV, kuris vėliau tapo kultiniu automobiliu.

1955 m. Paryžiaus parodoje “Citroen” pristatė revoliucinį “DS19” modelį. Viskas šiame automobilyje buvo naujoviška: vairo stiprintuvas, pusiau automatinė pavarų dėžė ir kt. Vėliau pasirodė kuklesnė “ID19” versija, o variklio darbinis tūris išaugo nuo 2,1 l iki 2,3 l.

1968 m. prasidėjo bendradarbiavimas su “Maserati”, kurio dėka 1970 m. “Citroen” pristatė itin iš kitų automobilių išsiskirianti SM modelį su hidropneumatine pakaba, unikalia stabdžių sistema bei specialiu "Maserati V6" varikliu, leidžiančiu išvystyti 200 km/val. greitį. Kai “Citroen” kontrolę perėmė “Peugeot”, nuostolinga SM gamyba buvo iš karto nutraukta.

Vadovaujant “Peugeot”, nauji “citrinų” modeliai prarado dalį žaismingumo, tačiau sėkmingai išnaudojant bendras platformas buvo ženkliai sumažintos išlaidos ir užtikrinta bendrovės ateitis. “Citroen” automobiliai, nežiūrint malonesnio važiavimo, buvo pigesni nei atitinkamai “Peugeot” modeliai, nes “Peugeot” pasižymėjo geresniu valdymu ir sudarė prašmatnesnio automobilio įspūdį.

1996 m. buvo nutraukta AX modelio gamyba, o jį pakeitė šiek tiek didesnis “Saxo”. Nors šie automobiliai naudojo tuos pačius variklius, kaip ir “Peugeot 106”, tačiau protinga PSA rinkodaros politika užtikrino, kad jie nekonkuruotų tarpusavyje. Taip pat pardavimų vienas iš kito “nevogė” “Citroen ZX” (jį vėliau pakeitė “Xsara”) ir “Peugeot 306”, bei “Citroen Xantia” ir “Peugeot 406”. Šiuo atvejų iš PSA galėtų pasimokinti “Volkswagen Group”, kurio markės sudaro tiesioginę konkurenciją viena kitai.

2001 m. pristatytas vidutinės klasės C5 modelis suteikė “C” raidę naujai modelių gamai (vėliau sekė C3, C8).

„Autoverslas“
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Baltijos jūroje statomas vienas ilgiausių povandeninių tunelių pasaulyje (35)

Po daugiau nei dešimtmetį trukusio planavimo, pradėti ilgiausio pasaulyje po vandeniu panardinto...

„Tesla“ atšaukia 870 automobilių Kinijoje dėl defektų (1)

JAV elektromobilių gamintoja „ Tesla “ atšaukia 870 automobilių Kinijoje dėl stogo...

Didžiausią apyvartos mažėjimą trečią ketvirtį patyrė oro transporto įmonės bei kelionių agentūros (1)

Per trečią ketvirtį dėl veiklos suvaržymų, susijusių su COVID-19 pandemija, didžiausią...

Eismo sąlygos: kelių dangos daugiausiai – šlapios

Ankstų penktadienio rytą Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia yra šlapios,...

Italija pasiūlys pirmąjį eksperimentinį saugių skrydžių koridorių tarp Europos ir JAV

Italija ketina pasiūlyti pirmąjį Europoje saugių skrydžių koridorių tarp Italijos ir...

Top naujienos

Emigranto spąstuose – trys Lietuvos bankai: atsiskaitinėjo su tuščiomis ir net užblokuotomis kortelėmis (34)

Į Norvegiją emigravęs ukmergiškis sugebėjo pergudrauti tris Lietuvoje veikiančius bankus –...

Kaip Lietuva per valandą išleido 20 milijonų eurų: pirkinių krepšyje ir robotinė papūga (55)

Po rinkimų praktika per dieną ar kelias valandas paskirstyti dešimtis milijonų eurų ES paramos...

Sugėdinti žaidėjai prakalbo apie neparuoštus namų darbus: turime geriau išanalizuoti varžovus (42)

Po niūriausias prognozes pranokusio pralaimėjimo namuose Danijai 76:80 Lietuvos rinktinės vidurio...

Garsų artistą vadino „didžiausiu visų laikų medicininiu stebuklu“: gimė su 3 kojomis, 16 pirštų ant 4 pėdų ir 2 lyties organais (18)

Frankas Lentini buvo vienas garsiausių XX amžiaus pradžios cirko artistų. F. Lentini, gimęs su...

Skandalingas rezultatas: Lietuvos rinktinė namie nusileido danams (1027)

Lietuvos rinktinė istorine nesėkme atidarė FIBA „burbulą“ Vilniuje. Penktadienį Dariaus...

Žiemiški orai apims beveik visą šalį: snigs visą savaitgalį (6)

Artimiausią parą Lietuvos orus lems ciklonas. Šeštadienio naktis numatoma debesuota su...

Įspūdinga Šaro pergalių serija Eurolygoje nutrūko – „Barca“ krito Vilerbane (11)

Aštuntos pergalės iš eilės „Barcelona“ (8-2) Eurolygoje neiškovojo. Šarūno Jasikevičiaus...

Keisčiausias namas Lietuvoje: senolis pasistatė įspūdingo dydžio dvarą su baseinais ir net sostu (105)

Vos tik atvykus į Lentvarį mano geras draugas, Amerikoje magijos šou rengiantis iliuzionistas Rokas...

Maskoliūnas teigia „prisiimantis visą atsakomybę“, bet pirštu rodo į apatiškus veidus (214)

Jokio azarto, jokio malonumo – tik kančia ant parketo. Bet Lietuvos rinktinė nesugebėjo nė...

Į Lietuvą veržiasi žiema: kai kur jau iškrito pirmasis sniegas pasnigo ir Vilniuje (20)

Penktadienio vakarą dalyje Lietuvos iškrito pirmasis sniegas . Feisbuko grupėse daugiausia...

|Maža didelių žinių kaina