aA
Po truputį aiškėja mažos taršos zonos, kurios galėtų atsirasti didžiuosiuose miestuose. Savivaldybės planuoja, kad ilgalaikėje perspektyvoje tokiomis galėtų tapti ne tik miestų Senamiesčiai, o daug platesnės teritorijos. Klaipėdos savivaldybės atstovai atvirai sako nusimatę zonas be CO2, kurios apims tiek Senamiestį, tiek Smiltynę. Pirmieji pokyčiai gyventojų Kaune laukia jau liepą.
Stovėjimo aikštelė / R. Tenio nuotr.
Stovėjimo aikštelė / R. Tenio nuotr.
© Kas vyksta Kaune

Redakcija jau rašė, kad Alternatyviųjų degalų įstatyme numatyta, kad Lietuvos savivaldybės turi nusistatyti ir pagal poreikį periodiškai atnaujinti mažos taršos zonas miestuose.

Dar anksčiau Susisiekimo ministerija aiškino, kad sprendimus dėl zonos tipo taikymo, ar jose veiks rinkliavų sistema, ar įvažiavimas nebus apmokestinamas, kiekviena savivaldybė priims atskirai, tačiau pagrindiniu jų tikslu išliks taršių automobilių naudojimo mažinimas miestuose.

„Nepriklausomai nuo pasirinkto zonos tipo, pokyčiai miestuose pirmiausiai turėtų paliesti pagal pagaminimo metus seniausius automobilius, pvz., automobilius, pagamintus iki 2000 m., EURO 1 ekologijos standartas“, – teigė ministerijos atstovai.

Kaip galėtų atrodyti minėtos mažos taršos zonos, ministerija gaires ir rekomendacijas savivaldybėms planavo parengti ir visuomenei pristatyti iki 2022 m. spalio 15 d., tačiau, kaip buvo patikslinta, šiuo metu toks dokumentas vis dar derinamas.

Visgi, nepaisant to, didieji miestai jau turi numatę, kokias teritorijas tokios mažos taršos zonos galėtų apimti, o kai kurie – ir kaip atrodys taršių automobilių apmokestinimas.

Vilniuje – zonos ne tik Senamiestyje

Vilniaus miesto savivaldybės atstovas spaudai Gabrielius Grubinskas tikino, kad konkreti Vilniaus mieste mažos taršos zona turėtų būti nustatyta sausio mėnesį.

Pasak jo, siūloma, kad ji apimtų didžiąją senamiesčio dalį, kurioje jau taikomas kilpinis eismas.

„Patvirtinus mažos taršos zonos ribas, vėliau, per 2023 metus, bus nuspręsta, pagal kokius kriterijus apmokestinti automobilius, kokiu būdu rinkti mokestį ir kokio dydžio jis bus“, – apie artimiausius planus teigė jis.

Visgi, bendrai, kaip patvirtino, platesnis mažos taršos zonų įvedimas Vilniuje jau yra numatytas Darnaus judumo plane, kurį miesto Taryba patvirtino dar lapkričio mėnesį.

JUDU Judumo transformacijos vadovas Jonas Damidavičius aiškino, kad mažos taršos zonas iš viso numatoma įvesti trimis etapais.

„Pirmiausia siūloma nustatyti pirmąją mažos taršos zoną, kuri apimtų senamiestį, tuomet 2023 metais diskutuoti su suinteresuotomis šalimis ir apspręsti tvarkos įgyvendinimo klausimus (kriterijus, pagal ką apmokestinama, kokia suma ir kaip rinkliava bus surenkama), o mažos taršos zonos kontrolę vykdyti ne anksčiau kaip nuo 2024 m.

Vėlesniais etapais planuojama mažos taršos zonas plėsti“, – teigė jis.

Paklaustas, kada gyventojai galėtų tikėtis zonų praplėtimo, J. Damidavičius tikino, kad tai priklausys nuo to, kaip veiks I-oji zona, taip pat nuo politinių sprendimų.

„Svarstoma, kad II etapas galėtų būti po 2030 m., III etapas dar vėliau, bet konkrečiai datos kol kas neapibrėžtos“, – teigė jis.

„Delfi“ gavo numatytą Vilniaus miesto mažos taršos zonų žemėlapį, kuriame galima matyti preliminarių zonų teritorijas.

Mažos taršos zonos Vilniuje
Mažos taršos zonos Vilniuje
© Savivaldybės nuotr.

Kaune – rinkliava nuo liepos

Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius kalbėjo, kad Kaune pokyčiai palies centrinę miesto dalį.

„Būtent šioje zonoje ir planuojamas taršių automobilių eismo ribojimas.

Prie įvažiavimų numatoma įrengti išmanias kameras, kurios fiksuotų transporto priemones, t.y. nuskaitytų valstybinius numerius bei įvertintų, ar šios atitinka keliamos emisijos reikalavimus.

Nustačius neatitikimą, būtų taikoma rinkliava, neišskiriant transporto priemonės pagal kategoriją, o ateityje, didėjant aplinkai draugiškų susisiekimo priemonių skaičiui, svarstoma galimybė taikyti draudimą taršioms transporto priemonėms patekti į centrinę miesto zoną apskritai“, – sakė jis.

Atstovas tikino, kad šis projektas yra skirstomas į du etapus.

Pirmas, kaip teigė, apims eismo ribojimą tik Senamiestyje, tačiau yra planuojamas įgyvendinti nuo 2023 m. liepos.

„O antrasis, visoje miesto centrinėje dalyje – iki 2030 m. Mažų emisijų zoną planuojama įtraukti į saugomą teritoriją, o rinkliavos dydį patvirtinti atskiru sprendimu“, – teigė jis.

Kol kas, kaip tikino, savivaldybė plačiau pakomentuoti negali, nes vis dar vyksta viešųjų pirkimų procedūros.

Klaipėdos Senamiestis ir Smiltynė – zonos be CO2

Klaipėdos miesto savivaldybės Transporto skyriaus atstovai aiškino, kad Klaipėdos miesto Darnaus judumo plane taip pat yra numatytos tokios zonos, tačiau jose nuspręsta ne apmokestinti taršių automobilių judėjimą, tačiau šias zonas padaryti be CO2.

Jos, kaip patikino, galėtų atsirasti Senamiestyje bei Smiltynėje, tačiau buvo aiškinta, kad tokie pokyčiai būtų įgyvendinti dar ne greitai.

„Jų įgyvendinimo laikotarpis – 2025 – 2030 metai. Tokiu būdu šiuo dokumentu perspektyvinės mažos taršos zonos Klaipėdos mieste jau yra nustatytos“, – tikino savivaldybės atstovai.

Buvo patikinta, kad pokyčių nuo Naujųjų dėl mažos taršos zonų Klaipėdoje nenumatyta.

„Kol kas nėra patvirtinti reglamentuojantys dokumentai – Susisiekimo ministerija dar tik rengia „Mažos taršos zonų įrengimo rekomendacijas“, kurios turėtų konkretizuoti įgyvendinimo nuostatas“, – teigė savivaldybė.

Stovėjimo aikštelė / R. Tenio nuotr.
Stovėjimo aikštelė / R. Tenio nuotr.
© Kas vyksta Kaune

Šiauliai dar tik spręs

Šiaulių miesto savivaldybės atstovai tvirtino, kad kol kas miesto taryboje buvo patvirtintas planas, kada tokios zonos galėtų būti numatytos ir kada galėtų prasidėti taršių automobilių ribojimai.

Kaip teigiama, iki 2025 m. sausio 1 d. planuojama išanalizuoti situaciją dėl mažos taršos zonos Šiaulių mieste nustatymo ir parengti mažos taršos zonos nustatymo Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje planą.

O iki 2026 m. sausio 1 d. planuose – įgyvendinti mažos taršos zonos nustatymo Šiaulių miesto teritorijoje planą.

„Šiuo metu rengiamės tarybos sprendimo įgyvendinimui“, – teigė atstovai.

Tokis zonos jau numatytos ir Kupiškio mieste.

Kaip buvo teigiama portale „Kupiškėnų mintys“, tokios zonos atsiras Vytauto gatvėje, nuo sankryžos su Gedimino gatve ir iki sankryžos su Knygnešių gatve.

Subačiaus mieste tokia zona bus Aukštaičių aikštėje. Mažos taršos zonose bus ribojamas arba visiškai draudžiamas transporto priemonių eismas, išskyrus netaršių transporto priemonių eismą.

www.DELFI.lt
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(195 žmonės įvertino)
1.5026

„Kelių forumas“: finansavimas keliams per mažas, o infrastruktūra turi būti gerinama tolygiai

Šią savaitę Vilniuje šalies kelių verslo ir mokslo organizacijas vienijanti asociacija „...

Krovinių srautai į Kazachstaną ir kitas NVS šalis išaugo, bet Lietuvos vežėjams vietos prie stalo nėra (3)

Lietuvos eksporto į Kazachstaną, Kirgiziją, Uzbekiją ir kitas Vidurinės Azijos šalis mastai nuo...

Skuodis: Lietuvos ir Sakartvelo siekis – krovinių gabenimas geležinkeliais tarptautiniais koridoriais bei tiesioginiai skrydžiai į Tbilisį (1)

Susisiekimo ministras Marius Skuodis , penktadienį susitikęs su Sakartvelo pirmuoju vicepremjeru,...

Kelių direkcija susitiko su projektuotojais dėl Kėdainiuose įgriuvusio tilto: darbai bus pradėti iškart po padarinių pašalinimo

Lietuvos automobilių kelių direkcija ( LAKD ) penktadienį susitiko su projektuotojais dėl...

Energetikos agentūra: degalai Lietuvoje brango trečią savaitę iš eilės

Degalų kainos Lietuvoje paskutinę sausio savaitę didėjo, tačiau išliko mažiausios...

Top naujienos

Galingas smūgis rusų okupantams: išsigelbėti pavyko tik blaiviausiems (1)

Nepriklausomi Rusijos „Telegram“ kanalai skelbia naujų detalių apie Naujų metų dieną...

Rusai masiškai palieka Kazachstaną (10)

Rusijai paskelbus dalinę rezervistų mobilizaciją, į Kazachstaną atvyko per 400 tūkst. rusų....

Ūkininkai gamina kryžius – pirmadienį planuoja rinktis prie gamyklų ir prekybos tinklų (4)

Ženkliai kritusiomis pieno supirkimo kainomis pasipiktinę ūkininkai sako, kad kilo grėsmė...

Aurimas Kuckailis

Bukas sovietinis muštras ir 20-ies baigta karjera: iš rusės olimpinį auksą išplėšusi lietuvė plaukimo viršūnę užkariavo per trejus metus

„Kažkokia gal nenormali esu? Ir draugės visada sako: „Vis tiek tu esi kitokia: kitaip rengiesi,...

Karas Ukrainoje. Prigožinas apie nuožmius mūšius Bachmute: kovoja iki paskutinio rytą rusų pajėgos atakavo Charkivą

Per pastarąją parą Ukrainos gynybos pajėgos sunaikino priešo vadavietę, raketų sistemą ir...

M360 PremiumDovilė Jablonskaitė

Socialinė medija keičiasi nuolat: patarė, kaip tai išnaudoti prekių ženklų komunikacijoje

„Jei galėtume pasikliauti vienu dalyku, jis būtų toks – socialinė medija keičiasi...

Vilniuje su draugais susitikti išėjęs paauglys dingo be žinios, mama maldauja padėti jį rasti

Vilniuje šeštadienį su draugais susitikti išėjęs paauglys dingo be žinios. Nerime gyvenanti...

Maža indėlių grąža nepatenkintiems žmonėms ekspertė siūlo apsidairyti: yra naudingesnių pasiūlymų

Didiesiems šalyje veikiantiems bankams neskubant mokėti dosnesnių palūkanų už juose laikomus...

Justė Arlauskaitė-Jazzu paatviravo apie nėštumą ir staigų gimdymą: gimė mano vaikas, o aš su juo gimiau iš naujo (2)

„Jau seniai norėjau dingti nuo scenos, nes man pasidarė per sunku ant jos būti, todėl, matyt, ir...

Lukas mina 7000 km iki Tanzanijos: savo kelione siekia paskatinti pokyčius

Lukas Paltanavičius su savo kolege Aisha Hassan nuo Olandijos iki Tanzanijos mina dviračiais. Apie...