aA
17 Lietuvos jūrininkų, laivu „Voruta“, kuris priklauso valstybės įmonei „Lietuvos jūrų laivininkystė“ (LJL), atplaukę į Pusiaujo Gvinėjos Batos uostą, tapo įkaitais. Laivas sulaikytas, iš jūrininkų atimti pasai, todėl jie net negali išlipti ant kranto, vyrai jau renka lietaus vandenį ir skaičiuoja paskutinius maisto produktus.
Afrikoje įkaitais tapę lietuviai: nematome šviesos tunelio gale
© Bendrovės archyvas

Bijo susirgti maliarija

Laivo „Voruta“ įgula kreipėsi į Lietuvos žiniasklaidą ir prašo pagalbos padėti išsikapstyti iš beviltiškos padėties.

„LJL laivas „Voruta“ į Batos uostą atplaukė spalio 25 dieną, atplukdėme cementą iškrovimui. Lapkričio 3 dieną baigėsi iškrovimo darbai ir tada laivas be teismo sprendimo buvo sulaikytas. Tai padaryta Batos uosto kapitono įsakymu. Laivas sulaikytas už kito LJL laivo „Raguva“ remontą Pusiaujo Gvinėjos Malabo uoste. Skola siekia 188 tūkst. eurų“, – laiške DELFI rašo „Vorutos“ įgula.

Laiške teigiama, kad Batos uosto administracija nepaėmė jokių laivo dokumentų, o tik jūrininkų pasus, todėl žmonės iš laivo net negali išlipti ant krantinės.

„Įgulą sudaro 17 Lietuvos piliečių. Mes jaučiamės įkaitais, o LJL vadovai viešai teigia, kad laivas tiesiog stovi uoste laukdamas kitos užduoties. Tačiau situacija tragiška. Kitą savaitę pasibaigs dyzelinis kuras ir tada gyvybė laive sustos: nustos veikti visa įranga, neįsivaizduojame, kaip išgyvensime. Neveiks šaldytuvai, kondicionieriai, suges paskutinieji mūsų turimi maisto produktai, gali susidaryti antisanitarinės sąlygos, paplisti ligos. Mes bijome susirgti maliarija, nes pavojus yra realus. Vanduo, skitas praustis, jau pasibaigė, todėl renkame lietaus vandenį. Maisto mums užteks dviem savaitėms“, – dramatišką situaciją įvardijo „Vorutos“ įgula.

Laivas buvo sulaikytas ir Portugalijoje

Ji prisipažino, kad gyvena nežinioje, nes niekas iš laivo savininkų su jais nebendrauja, susiklosčiusios padėties nesprendžia. Jūrininkai drąsiai įvardija, jog yra tiesiog kankinami.

„Ir už šituos kankinimus mums dar nemoka atlyginimų. Paskutinis gautas atlyginimas buvo už rugpjūčio mėnesį, kai kuriems įgulos nariams dar nesumokėta ir už praėjusį reisą. Pusė įgulos jau išdirbo kolektyvinėje sutartyje numatytą laiką ir galėtų keliauti namo, tačiau tai neįmanoma, nes neturime pasų. LJL mus nepateikia jokios informacijos apie įgulos keitimą, atlyginimus, laivo išlaisvinimą. Mes nematome šviesos tunelio gale, bijoje tiesiog prapulti šiame Dievo užmirštame Afrikos kampe. Prapulti gali ir visas laivas“, – „Vorutos“ įgula laiške išdėstė visas savo emocijas.

Vienintelis įgulos prašymas – paviešinti šią istoriją, gal tada reikalai pajudės.

„Voruta“ šiemet jau buvo sulaikyta Portugalijos uoste. Priežastis – LJL maždaug 400 tūkst. eurų skola tiekėjams už degalus.

Įgula taip pat pritrūko maisto ir vandens. Tačiau po kelių mėnesių situacija išsisprendė, „Voruta“ išgabeno Portugalijoje pasikrautą cementą į Batos uostą, kur laivas vėl buvo sulaikytas.

Siuntė pinigų maistui

Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža šiek tiek žinojo apie į keblią situaciją patekusią „Vorutos“ įgulą, tačiau patikino, kad jūrininkai į Lietuvos jūrininkų sąjungą, kuri gina jų interesus, kol kas nesikreipė, nors derėtų tai padaryti.

„Ką daryti? Vienintelė išeitis, jog laivo savininkai sumokėtų skolas ir tada laivas bus paleistas. LJL, švelniai tariant, vis giliau klimpsta į mėšlą. Kiekvienas laivas, kai išplaukia į reisą, patenka į nežinomybę.

Šiais metais Dakaro uoste buvo areštuotas ir LJL laivas „Raguva“. Įgula taip pat buvo keblioje situacijoje, kreipėsi į mus, mes siuntėme pinigų įsigyti maistui. Situacija tragiška ir čia reikia politinio sprendimo: arba likviduoti LJL, arba skirti pakankamai pinigų, kad ji išliptų iš skolų. Bėda ta, kad šios įmonės laivais užsakovai nebepasitiki, neduoda krovinių, nes juk neaišku, kuriame uoste laisvas dėl skolų bus sulaikytas, todėl sunku įsivaizduoti, kad bendrovė dirbtų pelningai“, – aiškino P. Bekėža.

Paklaustas, kaip padėti „Vorutos“ įgulai, Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas teigė, kad ji turi rašyti raštus susisiekimo ministrui, prezidentei, premjerui. „Juk jūrininkai yra Lietuvos piliečiai, LJL yra valstybės įmonė, todėl valstybė ir turi gelbėti savo žmones“, – teigė P. Bekėža.

Jo teigimu, didžioji dalis „Vorutos“ įgulos buvo pakeista po Portugalijoje įvykusio incidento.

„Jūrininkai tiesiog vėl patikėjo pažadais ir išėjo dirbti. Kiti gal neturi kitos išeities, nes yra priešpensinio amžiaus, o su LJL turi neterminuotas darbo sutartis, todėl turėjo keliauti į „Vorutą“. Mes žinome, kad atlyginimai paskutinį kartą įmonės jūrininkams buvo sumokėti rugpjūtį, kai gauta paskola iš „Lietuvos geležinkelių“, o tada pinigai vėl baigėsi. Maža to, įmonė jūrininkams sumokėjo atlyginimus, bet nesumokėjo mokesčių „Sodrai“', todėl, mano žiniomis, įmonės sąskaitos dabar areštuotos. „Vorutos“ jūrininkai turėtų kreiptis į teismą, kad laivas būtų areštuotas dėl jiems nesumokėtų atlyginimų, bet, matyt, pirmiausia reikėtų pasiekti Europą, kad teisminiai procesai vyktų sklandžiau“, – kalbėjo P. Bekėža.

Nusprendė laivus parduoti

Jis neslėpė pasipiktinimo dėl įmonėje „Lietuvos jūrų laivininkystė“ susiklosčiusios situacijos.

„Įmonė turi penkis laivus ir pažiūrėkime, kas su jais vyksta: „Voruta“ sulaikyta Pusiaujo Gvinėjoje, „Raguva“ sulaikyta Ispanijoje, „Romuva“ plaukia pusiau pakrauta ir neaišku, kas bus toliau, „Deltuva“ už skolas jūrininkams areštuota ir stovi Klaipėdos uoste, „Venta“ taip pat yra Klaipėdos uoste, bet jai reikalingas kelis milijonus eurų kainuojantis remontas“, – faktus vardijo Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas.

Atsižvelgiant į šias aplinkybes, jo nuomone, turi būti priimtas aiškus politinis sprendimas – arba skirti didelę sumą pinigų ir įmonę traukti iš bedugnės, arba ją likviduoti.

Skelbiama, jog „Lietuvos jūrų laivininkystės“ skolos viršija 20 mln. eurų. Rugpjūtį „Lietuvos“ geležinkeliai įmonei paskolino 3 mln. eurų, kurių didžioji dalis buvo skirta sumokėti jūrininkams skolas – ilgą laiką nemokėtus atlyginimus.

„Lietuvos jūrų laivininkystės“ akcininkai rugsėjį nusprendė parduoti 4 iš 5 turimų įmonės laivų.

Vyksta derybos dėl kredito

LJL generalinis direktorius Sigitas Dobilinskas pripažino, jog laivas „Voruta“ yra areštuotas Pusiaujo Gvinėjos Batos uoste. Priežastis – LJL skola už laivo „Raguva“ remontą Pusiaujo Gvinėjos Malabo uoste. „Dalį tos skolos padengėme, bet dar visiškai neatsiskaitėme, todėl „Voruta“ ir yra areštuota“, – teigė S. Dobilinskas.

Jis tikino, jog šiuo metu yra Vilniuje, kur vyksta derybos dėl kredito gavimo. „Kai pinigai bus gauti, skola bus padengta ir „Vorutai“ areštas bus panaikintas. Manau, kad tai įvyks greitai. Sekame situaciją, kaip sekasi „Vorutos“ įgulai. Stebime, kiek liko degalų, maisto, vandens. Galiu pasakyti, kad jūrininkai panikuoja anksčiau laiko, nes tiesiog turi karčios patirties“, – tikino S. Dobilinskas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

ES teismas atmetė „Ryanair“ ieškinius dėl valstybės pagalbos konkurentams

ES Bendrasis Teismas trečiadienį atmetė du Airijos pigių skrydžių oro linijų „ Ryanair “...

Sunaikinus taršų automobilį – 1000 eurų kompensacija elektriniam motoroleriui arba elektriniam motociklui (22)

Sunaikinusieji savo taršų automobilį vietoje jo, be mažataršio automobilio, galės įsigyti ir...

Skuodis: „Rail Baltica“ turi eiti per Vilniaus ir Kauno oro uostus (16)

Europinės vėžės geležinkelis „ Rail Baltica “ turi būti nutiesta iki Vilniaus ir Kauno oro...

Vyriausybei siūloma nepritarti Vilniaus metro pripažinimui ypač svarbiu projektu (26)

Susisiekimo ministerija siūlo Vyriausybei nepritarti Seimo nutarimo projektui dėl Vilniaus metro...

Vežėjai: vilkikų vairuotojams privalomi mokymai gali gerokai brangti ir ilgėti (2)

Būsimi profesionalūs vilkikų ir autobusų vairuotojai vietoj žadėtos supaprastintos jų parengimo...

Top naujienos

Net neprasidėjusi kelionė į Egiptą sukėlė poilsiautojų pyktį: tai – pasityčiojimas (12)

Dar net neprasidėjusi poilsinė kelionė į saulėtąjį Egiptą kaip reikiant sukėlė...

Už pasodintą medį panevėžiečiui skirta solidi bauda: vyras nesiruošia nei pinigų mokėti, nei medžio išrauti (126)

Prieš du dešimtmečius nelegaliai Panevėžyje pastatęs šuns pakelta koja medinę skulptūrą ir...

Į ankstyvas išgertuves socialiniame būste policijos niekas neįleido: teko išsikviesti merę (19)

Antradienį nuo ryto vykstančių išgertuvių kaimynystėje esančiame socialiniame būste...

Seime skubama spręsti atliekų rūšiavimo betvarkę – verslas nerimauja dėl nevaldomų kainų (23)

Valdžios kantrybė dėl netvarkos atliekų rūšiavime, panašu, baigiasi – Seime sparčiai kelią...

Užkalnis. Griūvanti Lietuva – be skiepų, be tvarkos, be valdžios (426)

Kai Dievas nori nubausti, duoda gerą atmintį. Mane nori nubausti, nes viskas, kas vyksta dabar, man...

„Žalgiris“ garą nuleido pergale Alytuje, Schilleris – technine pražanga (21)

Kauno „Žalgiris“ susigrąžino trumpam prarastą Lietuvos krepšinio lygos (LKL) lyderio...

Kas pakeis Angelą Merkel? Prasidėjo bjauri kova (4)

Bavarijos ministras pirmininkas Markusas Soederis , pasisiūlęs vietoj kanclerės Angelos Merkel...

Ar dezinfekciniai geliai, kurie itin maloniai kvepia ir yra tepami lyg rankų kremas, tikrai apsaugo nuo virusų?

Jau metus žmonės gauna daugiau informacijos apie rankų higieną. Rankas plauname dažniau,...

Arūnas Milašius | D+

Čia prarasite pinigus – kokias skaudžias klaidas sodybose padaro naujakuriai

Kai žmogus įeina pro naujai įsigytos sodybos vartelius, dažnai jam iš karto kyla nenumaldomas...

Gąsdina pavojingai paliktas automobilis: iki nelaimės nedaug, o į skambučius 112 niekas nereaguoja (35)

Pavojingai paliktą automobilį, trukdantį pėstiesiems bei dviratininkams, bei užstojantį žmones...