aA
2018-aisiais mažmeninės prekybos įmonių bankrotų procentas JAV buvo rekordiškai didelis – veiklą nutraukė ar didelę dalį parduotuvių uždarė tokios bendrovės kaip „Sears“, „Toys R US“, „Kmart“, „Bon-Ton“ ir kiti. Prognozuojama, kad kas ketvirtą JAV fizinę mažmeninės prekybos parduotuvę dar gali tekti uždaryti.
Vilius Juzikis
© Asmeninio archyvo nuotr.

Moody‘s“ pakeitė Europos mažmeninės prekybos rinkos augimo prognozę į neigiamą, nors visa tai vyksta augant namų ūkių vartojimo mastui. Šių pokyčių kaltininkė – elektroninė prekyba, užimanti didžiausią dalį tradicinės mažmeninės prekybos augimo, o kai kuriose šalyse dar ir atsiriekianti fizinių parduotuvių rinkos dalį.

Gali pasirodyti, kad šie pokyčiai vyksta tik užsienio šalyse, tačiau Lietuvoje elektroninė prekyba taip pat įsibėgėja – rinkos dalis mažmeninės prekybos sektoriuje jau siekia apie 7,1 proc. Jei prieš penkmetį nusprendę apsipirkti internetu lietuviai dažniausiai ieškojo buitinės technikos, elektronikos, kvepalų, knygų ir kitų prekių, kurių kainas lengva palyginti, o pristatymo terminas nėra lemiamas veiksnys, tai šiandien situacija smarkiai pasikeitusi. Prekybininkams vis daugiau investuojant į visas internetinės prekybos grandis daugelį prekių galime atsiimti kad ir tą pačią dieną.

Maistą, vaistus ar statybines prekes lietuviai vis dar dažniausiai perka fizinėse parduotuvėse. Tačiau į šią rinką dar tik ruošiasi įžengti tokie mažmeninės prekybos banginiai kaip „Rimi“, „Depo“ ar „Ikea“. Dabar jau apie 40 proc. elektronikos prekių Baltijos šalių gyventojai užsako internetu, o virtualiai nuperkama ir kas ketvirta batų pora.

SEB analitikų atliktas tyrimas parodė, kad vien internete prekiaujančių Baltijos šalių įmonių vidutinis augimo tempas siekia įspūdingus 20 procentų. Nors pusė šių įmonių yra nuostolingos, o daugumos jų pelno marža yra mažesnė negu 1 procentas, tai suprantama – rinkos vystymosi laikotarpiu dalyviai stengiasi užimti kuo didesnę jos dalį, vildamiesi, kad vykdoma veikla bus pelninga ateityje.

Tai tik pradžia – nėra prielaidų manyti, kad 30-metis lietuvis, šiuo metu apsiperkantis internetu, ateityje savo įpročius pakeis. Atvirkščiai, lietuvius, kuriems svarbi kaina, lengviau išvilioti iš fizinių parduotuvių į internetą, negu atvesti juos atgal. Tad akivaizdu, kad mažmeninė prekyba internete yra pasiruošusi augti.

Pažvelkime į rinkas, kuriose elektroninė prekyba pažengusi gerokai toliau negu Lietuvoje. Švedijoje elektroninės prekybos rinkos dalis siekia apie 10 proc. ir šioje šalyje per pastaruosius šešerius metus beveik nė vienos prekybos šakos pelningumo norma neaugo. Vienintelė atsilaikiusi sritis – maisto prekės. JAV elektroninės prekybos dalis siekia 14 proc., o rezultatas – uždaromos parduotuvės ir liūdnos prognozės fiziniams mažmenininkams, nespėjantiems gana greitai prisitaikyti prie besikeičiančių rinkos sąlygų.

Didžioji Britanija turi pažangiausią elektroninės prekybos rinką pasaulyje (17 proc. visos mažmeninės prekybos). Per pastaruosius penkerius metus šioje šalyje buvo uždaryta apie 8 proc. fizinių parduotuvių, o didieji prekybos centrai ieško būdų prisitaikyti prie sparčiai besikeičiančios prekybinės aplinkos.

Lietuvoje elektroninė prekyba užima dar palyginti nedidelę mažmeninės prekybos rinkos dalį, tačiau sparčiai auga. Ekonomistai prognozuoja du galimus scenarijus. Pirmasis – lėtėjančio augimo: Lietuvoje kartosis Didžiosios Britanijos scenarijus ir dabartinis 20 proc. per metus augimas iki 2026-ųjų sulėtės iki 12,5 proc. per metus. Antrasis – spartaus augimo: 20 proc. per metus augimas tęsis ir, jei jis nesustos, po 8 metų elektroninė prekyba sudarys 30 proc. visos mažmeninės prekybos. Tad kyla gana didelė grėsmė, kad elektroninė prekyba atsirieks vis didesnę rinkos augimo dalį, sukeldama spaudimą fizinėms parduotuvėms.

Kad ir kuris scenarijus pasitvirtintų, elektroninė prekyba augs ir jos augimas neišvengiamai viršys tradicinės mažmeninės prekybos augimo tempą. Tai reiškia dar aršesnę konkurenciją tarp prekybininkų, kuriems elektroninė prekyba turi tapti kasdieniu pardavimo kanalu norint išlaikyti turimas pozicijas. Keičiasi ir prekybos centrų poreikiai – prisitaikydami jie turi ieškoti originalių sprendimų, pavyzdžiui, keisti dalį savo plotų į pramogų zonas, kavines, laisvalaikio erdves, pritaikyti parduotuves ne tik pirkti, bet ir patogiai atsiimti užsakytas prekes.

Dar vienas svarbus akcentas – didesnes galimybes augti turi rinkos dalyviai, kurie investuos į plėtrą internete ar didins koncentraciją rinkoje, įsigydami esamus rinkos dalyvius. Staigmenų čia gali pateikti ne tik vietiniai ar kaimyninių šalių, tokių kaip Lenkija, prekybininkai, bet ir pasauliniai milžinai – „Amazon“, „Ebay“, „Aliexpress“ ir kiti.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
3.5000

Olga Štangej, Inga Minelgaitė. Šiaurietiška lyderystė: vadovavimo placebas ar panacėja?

Lietuvoje daugėjant ir plečiantis skandinaviško kapitalo įmonėms, lietuviams įgyjant patirties...

Jolanta Blažytė. Lietuvos švietimo vizija: perskirstysime biudžetą ir miegosime toliau? (66)

Jeigu koks nors tūlas pilietis paklaustų kokio nors tūlo Lietuvos politiko apie kokios nors...

Robertas Dargis. Nedarome nieko, bet tikimės gero rezultato (13)

Kaip jau įprasta, vasaros pradžioje užverda viešos diskusijos apie prastėjančius abitūros...

Martynas Nagevičius. Estija įgyvendins ES direktyvas, o Lietuva mokės baudas (12)

Neseniai teko lankytis Estijos Ekonomikos ir transporto ministerijoje ir kalbėtis apie Estijos...

Vytautas Ašeris. Kiek įmonei uždirba įvairovė? (2)

Šiandienos technologijų bumas visame pasaulyje lemia nuolat augantį gabių profesionalų...

Top naujienos

Lietuviai atrado tobulų atostogų salą Europoje: kainos maloniai džiugina, atmosfera puiki, klimatas geras (72)

Korsika įspūdinga, bet šiemet, gegužės viduryje, orai nelepino, o ir sostinė Ajačas ypatingai...

Norvegijos jūroje – Černobylis po vandeniu: pasekmės gali būti labai liūdnos (186)

Sovietų povandeninis laivas „Komsomolec“ tapo radiacijos šaltiniu Arktyje. Laivas jūros dugne...

Įtakingiausiųjų sąrašas: kodėl visuomenė pasirinko Nausėdą, o elitas – Grybauskaitę (179)

Pirmadienį DELFI paskelbė įtakingiausių politikų sąrašą . Visuomenės nuomone,...

Vytautas Landsbergis: taip ateina į valdžią diktatoriai ir diktatūros (499)

Pirmadienį DELFI paskelbė įtakingiausių politikų sąrašą . Daugybę metų įtakingiausiųjų...

Pasitraukusios iš INF sutarties JAV išbandė vidutinio nuotolio sparnuotąją raketą (89)

JAV Gynybos departamentas pirmadienį paskelbė išbandęs vidutinio nuotolio nuo žemės...

Po paslaptingų sprogimų prabilo ir Putinas: pavojaus nėra, tačiau priemonių imamasi (113)

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas pirmadienį pareiškė, kad po anksčiau šį mėnesį...

Orai: praūžus audrai grįš šiluma

Antradienio dieną orams didesnę įtaką darys aukštesnio slėgio zona. Lietūs, naktį skalbę...

Lietuviškos kainos – turistų iš užsienio akimis: Varšuvos neprimena, primena Paryžių (248)

Pirmadienį popiet, saulei kepinant iki 29 laipsnių karščio, Katedros aikštėje verda veiksmas....

„Žalgirio“ naujokas LeDay – jau Kaune, su naujaisiais namais supažindino Walkupas (1)

Kauno „Žalgirio“ legionieriai po truputį jau renkasi Kaune, kur pradės pasiruošimą naujajam...

Iki rudens Vilniaus vairuotojams teks apsišarvuoti kantrybe: svarbia gatve siūlo nesinaudoti (20)

Po kone kiekvienos stiprios liūties patvindavusi Teodoro Narbuto gatvė Vilniuje ilgainiui turėtų...