aA
Pastaruoju metu kylant elektros energijos, kuro ir šildymo kainoms, į tai priversti reaguoti ir įvairias paslaugas teikiantys verslininkai. Norėdami išsilaikyti, jie taip pat priversti didinti kainas net ir ilgalaikes paslaugų sutartis, kuriose fiksuotos mokamos sumos, turintiems klientams. Visgi, kokias teises taip elgtis turi verslas ir ką reikia žinoti jo klientui?
Vaiva Mašidlauskienė
Vaiva Mašidlauskienė
© Asmeninio albumo nuotr.

Viskas – sutartyse

Situacijos, kai verslas didina prieš tai nustatytas kainas, neturėtų stebinti – kainų išaugimas viename sektoriuje lemia kainų didėjimą ir kitame. Natūralu bei suprantama ir tai, kad tokia grandininė reakcija galiausiai pasiekia vartotojus, kurių nuo platesnio piniginės atvėrimo dažnai neapsaugo ir ilgalaikės sutartys. Žinoma, jose turi būti išskiriama teisė verslininkui vienašališkai didinti kainą ar keisti sutarties nuostatas dėl negalimų prognozuoti priežasčių, pavyzdžiui, komunalinių mokesčių padidėjimo ir kuro kainų šuolio. Svarbu žinoti, kad jei už paslaugą jau atsiskaityta, ji negali būti papildomai apmokestinama.

Jei verslas nuspręstų didinti paslaugų kainą, klientui vertėtų peržvelgti standartines sutarčių nuostatas ir patikrinti, ar tokia teisė jose apskritai numatyta. Jei atsakymas į šį klausimą teigiamas, reikia turėti omenyje, kad vartotojas privalo būti informuotas ne tik apie kainos pokytį, bet ir galimybę dėl to atsisakyti pačios sutarties, išskyrus atvejus, kai kaina susijusi su biržų kursų ar indeksų svyravimais ir jos nekontroliuoja verslininkas. O verslui reikia suprasti, kad vartotojas visuomet bus laikomas silpnesne puse ir gali sėkmingai atsiginti savo teises, tad gudrauti nevertėtų.

Ginčus ragina spręsti taikiai

Deja, pasitaiko atvejų, kai verslininkai bando pasinaudoti galimybe padidinti įkainius be pakankamo pagrindo. Pavyzdžiui, planuojamas patalpų remontas nebus laikoma sąžininga įkainių didinimo sąlyga. Taip pat nesąžiningomis veikiausiai būtų pripažintos ir sąlygos dėl aplinkybių, kurios nepriklauso nuo verslininko, bet galėjo būti numatytos. Pavyzdžiui, sutartis sudaryta jau pakilus kuro kainoms, tačiau verslininkas tik po kelių dienų sugalvojo pasiremti šia aplinkybe ir padidinti kainą.

Be jau aptartų nuostatų apie pakankamą pagrindą keisti sutarties sąlygas ir klientų informavimą, Civilinis kodeksas taip pat numato, kad sutarties sąlygų keitimas vartotojo nenaudai gali būti laikomas nesąžiningu, jei su juo nėra aptartas individualiai iš anksto. Ypač, jei vartotojas negalėjo daryti įtakos jų parengimui ar šios sąlygos nustatytos iš anksto verslininko parengtoje standartinėje sutartyje. Net jei kažkuri nuostata buvo aptarta individualiai, ji neturi įtakos kitoms – jei jos buvo pateiktos kaip standartinės, jas galima ginčyti. Galiausiai, kone visais atvejai vartotojui turi būti suteikta galimybė atsisakyti sutarties be netesybų.

Susiklosčius tokiai situacijai vartotojui patariama kreiptis į verslininką ir ginčą spręsti taikiai – jei verslininkas yra apdairus ir sąžiningas, o vartotojo reikalavimai pagrįsti, jis su tokiais reikalavimais turėtų sutikti. Jei ginčo išspręsti nepavyktų, vartotojui reikėtų pagalvoti apie kreipimąsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą dėl pažeistų vartotojo teisių ar teismą, siekiant sutartyje esančią nuostatą pripažinti nesąžininga vartotojo atžvilgiu ir negaliojančia. O verslo atstovai visų pirma turėtų pagalvoti apie riziką, kad taip gali nukentėti ir reputacija.

Realūs pavyzdžiai – ir sportuojant bei keliaujant

Visgi, turbūt apie vartotojo teises geriausiai pasakoti per pavyzdžius. Štai vienas sporto klubas nusprendė pakelti paslaugų kainą savo klientams argumentuodamas pakilusia elektros energijos kaina. Tad praėjusiais metais sutartį pasirašiusiems vartotojams kaina padidėjo 10 eurų. Natūralu, tai nustebino ne vieną klientą, juk kaina fiksuota ir patvirtinta abiejų šalių susitarimu. Dėl savo teisių kovojantiems klientams visų pirma reikėtų peržvelgti sutartį – jei joje nėra punkto, kuris aprašo kainų didinimą susiklosčius tam tikromis aplinkybėmis, o vartotojas neturėjo galimybės atsisakyti sutarties po padidintos kainos, toks vienašalis kainos keitimas veikiausiai būtų laikomas vartotojų teisių pažeidimu.

Kitas aktualus pavyzdys – dėl pakilusių kuro kainų kelionių agentūra nusprendė padidinti organizuotos turistinės kelionės kelialapio kainą klientams. Tai yra, sutartis sudariusiems vartotojams pirma nurodyta mokėti tam tikrą pinigų sumą, kuri, pasikeitus aplinkybėms, padidėjo. Remiantis Civiliniu kodeksu, kelionių organizatorius gali būti teisus. Jis gali didinti kainą, jei pasikeitė turistų vežimo kaina dėl degalų ar kitų energijos šaltinių išlaidų, su kelione susijusios užsienio valiutos keitimo kursas ar į sutartį įtrauktų paslaugų, susijusių mokesčių ar rinkliavų, kurias taiko tiesiogiai vykdant kelionę nedalyvaujantys tretieji asmenys, dydis.

Yra „kabliukų“

Nors pastaroji situacija atrodo itin paprasta, reikėtų atsižvelgti į kelis niuansus. Tam, kad būtų padidinta minėtos kelionės kaina, privaloma išpildyti tam tikras sąlygas. Visų pirma, sutartyje turi būti numatyta teisė padidinti kelionės kainą. Taip pat šioje sutartyje turi būti aiškiai nurodoma turisto teisė į kainos sumažinimą, jei sumažėja kainą galinčios padidinti išlaidos. Itin svarbu, kad kelionių organizatorius aiškiai ir suprantamai informuotų keleivį apie kainos padidinimą likus ne mažiau kaip 20 dienų iki kelionės pradžios, nurodyti kainos padidėjimo priežastis ir apskaičiavimo metodiką. Įdomu, kad viskas taip paprasta tik tada, jei kelionės kaina padidėjo dėl įstatyme numatytų atvejų, bet jos pokytis neviršija 8 procentų galutinės kainos (tai, žinoma, irgi privaloma nurodyta sutartyje). Jei kainos skirtumas yra didesnis, turistas turi teisę nutraukti sutartį ar pasirinkti kelionių organizatoriaus siūlomą alternatyvią organizuotą turistinę kelionę.

Nors nagrinėtos dvi panašios situacijos, vartotojo galimybės nesutikti su padidinta kaina gerokai skiriasi, todėl tiek verslui, tiek vartotojui svarbu nepamiršti taisyklių, reguliuojančių jų santykius ir numatančių abiejų sutarties pusių teises ir pareigas.

www.DELFI.lt
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Ieva Vidugirė. Atmintinė vadovui: kaip elgtis, jeigu įmonė neatlaiko sukrėtimų

Ekonomika Lietuvoje pastaraisiais metais augo itin sparčiai: daugėjo investicijų, augo eksportas,...

Viktorija Čijunskytė. Pagrindinės pradedančiojo investuotojo klaidos

Rekordinė infliacija lėmė ir labai didelį susidomėjimą investicijomis, siekiant apsaugoti...

Agnė Jonaitytė-Karalienė. Hibridinio darbo era: iššūkiai, su kuriais susiduriame – tik pradžia

Dveji pandemijos metai pakeitė, kaip, kur ir su kuo mes dirbame. Hibridinis darbo modelis, tapęs...

Jūratė Cvilikienė. 3 iš 5 lietuvių apie investavimą žino per mažai: kokie svarbiausi jo principai

Žvelgiant iš dabartinės aukštos infliacijos ir nepastovumo finansų rinkose situacijos, kalbos...

Jurgita Karvelė. Ar augant infliacijai darbdavys turi didinti atlyginimus ir kaip teisingai paskatinti darbuotojus

Metinei infliacijai Lietuvoje viršijus 20 proc. ribą, vis daugiau darbuotojų, iki šiol buvę...

Top naujienos

Delfi Pliusparengė Nerijus Povilaitis

Karą Ukrainoje pralaimintis Putinas gali ryžtis panaudoti cheminį ginklą? (1)

Ar Rusijos kariuomenei Ukrainoje susiduriant su vis didesniais sunkumais Vladimiras Putinas gali...

Delfi PliusBloomberg News

Radikaliai keičiasi Kremliaus santykiai su dar viena šalimi: tai Putino perspėjimas (1)

Po tris dešimtmečius aktyviai puoselėtų draugiškų santykių įtampa dėl Rusijos prezidento...

Vergovės byla: atrakcionuose dirbę užsieniečiai prašė padėti pabėgti, galėjo būti mušami

Klaipėdos apygardos teismui nagrinėjant galimą trijų užsienio piliečių išnaudojimą...

Užkalnis valgė Nidoje taip brangiai, kad sumokėti teko Ingai Valinskienei (8)

Kiekviena apžvalga visada būna geresnė, jei būna paminėtos garsenybės ir elito atstovai. Todėl...

400 tūkst. Lietuvos gyventojų gresia baudos: ieško išeičių (5)

Prezidentūra siūlo ne tik atidėti trečiąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą, bet ir...

Karas Ukrainoje. Ukraina sunaikino tris okupantų bazes ir tris amunicijos sandėlius Kadyrovas: į Donbasą vyksta nauja savanorių grupė

Situacija Južnobugo zonoje išlieka sudėtinga, tačiau kontroliuojama. Ukrainos gynėjai toliau...

Prabilo apie Šimonytės nenorą judinti ministrus: pradėjus klibinti, gali viskas pradėti klibėti (2)

Orai ir politika – amžinos pokalbių temos praktiškai visose pasaulio šalyse. Lietuvoje numatomi...

Verslas PliusJulija Leimonė

Uogienės ir konservuotos daržovės negali stovėti per amžius: kiek laiko saugoti žiemos atsargas ir ką daryti, jei produkto kraštelį aptraukė pelėsis

Baigiantis vasarai, lietuvių virtuvėse ima rikiuotis uogienėmis ir konservuotomis daržovėmis...

Ar į skandalus įsivėlusioms žvaigždėms yra kelias atgal? Specialistė stebisi, ko daugelis garsenybių nepadarė iki šiol

Povilo Vanago su Margarita Drobiazko , „Naisių vasaros“ festivalyje sutikusių dainuoti...