aA
Kiek daugiau nei 13 proc. mūsų šalies BVP sukuria transporto sektorius, analitikų skaičiavimu, daugiau nei pusę to – apie 9 proc. – vežėjų keliais, paprastai tariant, vilkikų verslas. Pastaraisiais metais džiaugėmės rekordiniais skaičiais, svaiginančiu augimu, tačiau virš šio svarbaus Lietuvos ekonomikos variklio kaip Damoklo kardas pakibo vadinamojo Mobilumo paketo nuostatos.
Romas Austinskas
© Asmeninio archyvo nuotr.

Didžiosios ES valstybės padarė viską, kad iš dokumento, turėjusio siekti gražių ir teisingų tikslų, jis taptų didžiųjų ir galingųjų interesų gynimo įrankiu ir tokių šalių kaip Lietuva vežėjų išstūmimo iš rinkos priemone.

Dažnai kalbama apie tai, kad Europos Parlamento (EP) rinkimai menkai suprantami ir ne itin įdomūs mūsų šalies gyventojams – nežinome, ką išvykę į Briuselį veikia mūsų parlamentarai, kokią įtaką jie turi toje didžiulėje institucijoje, o svarbiausia – daugeliui atrodo, kad EP priimami sprendimai yra per toli nuo mūsų visų gyvenimo ir kasdienybės.

Šiais metais EP rinkimai bus labai įdomūs daliai mūsų visuomenės, kuri sugeneruoja tuos 9 proc. BVP. Mobilumo paketas, dėl kurio nuostatų turės apsispręsti, tikėtina, jau naujos kadencijos EP nariai, yra sprendimas, apie kurį turėtų garsiai kalbėti visi mūsų kandidatai į EP. Dokumento nuostatos palies daugiau nei 1000 lietuviškų transporto įmonių veiklą, labai tiesiogiai darys įtaką apie 5 proc. šalies dirbančiųjų kasdieniam darbui, darbo sąlygoms, atlygiui, o galiausiai jų pačių bei jų šeimų gerovei.

Originali Europos Komisijos inicijuoto teisės aktų pakeitimo, vadinamojo Mobilumo paketo, idėja buvo pagerinti aplinkosaugos standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje, tačiau po ilgų diskusijų ir didžiųjų valstybių lobizmo dėka šio teisės aktų paketo pakeitimai tapo orientuoti į daug gaminančių ir daug vartojančių valstybių interesus.

Mobilumo paketo projekte, laukiančiame priėmimo, nugulė tokie sprendimai, kaip reikalavimas periodiškai į grąžinti vilkikus į registracijos šalį, nepalankus vairuotojų komandiravimo, vairavimo ir poilsio trukmės reglamentavimas, patekimo į rinką ir veiklos vykdymo reikalavimų, transporto priemonių apmokestinimo, elektroninių kelių rinkliavos sistemų ir keitimosi informacija, transporto priemonių, išnuomotų be vairuotojų, naudojimo kroviniams vežti sugriežtinimas. EP priėmus šias nuostatas, tai stipriai darytų įtaką Lietuvos vežėjų, apie pusę šalies kelių transporto sektoriaus pajamų uždirbančių užsienyje, darbo sąlygoms ir taptų rimta grėsme Lietuvos vežėjų išlikimui ES transporto rinkoje.

Šiuo metu tikimasi, kad Mobilumo paketo priėmimas vis tik pereis į kitos EP kadencijos rankas. Mūsų vežėjai nelaukdami sprendimų jau ruošiasi ir blogajam scenarijui – steigia įmones užsienio šalyse. Neabejoju, kad mūsų verslas prisitaikys ir ras išeičių. Bet norisi tikėti, kad ir politikai, siekiantys būti išrinkti į EP, nepaliks vežėjų likimo, o tiksliau – didžiųjų ES valstybių lobistų, valioje.

Būsimi mūsų Europos parlamentarai jau dabar turėtų pasiruošti tvirčiausius ginklus, nes vienas pirmųjų jų darbų Briuselyje turėtų būti vienijimas su kitų mažesnių šalių kolegomis, ginant vežėjų interesus. Priešingu atveju EP nariams teks spręsti didėjančios oro taršos ir kelių apkrovimo sunkiuoju transportu problemas, kovai su kuriomis ir turėjo tarnauti dabar jau išsigimęs Mobilumo paketas. O mūsų šalies politikams teks rūpintis transporto verslo susitraukimo ir įmonių iškėlimo į kitas ES šalis pasekmėmis Lietuvos ekonomikai.

Apie 20 tūkst. mūsų šalies vilkikų kasdien rieda Europos keliais. Tikiuosi, kad juos vairuojančių žmonių gerovė nepraslys pro akis mūsų kandidatams į EP narius.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
3.4000
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

A. Pivoriūnas: ko miškų savininkai tikisi iš aplinkos ministro (1)

Balandžio pradžioje naujuoju ministru paskirtas Kęstutis Mažeika pareiškė, kad prioretizuos...

Artūras Kapitanovas. Lietuvos padangėje – nauji iššūkiai verslui dėl VMI „juodųjų sąrašų“ artimoje ateityje (1)

Jeigu per paskutinius trejus metus, pradedant nuo 2019-ųjų, jums arba jūsų įmonei bus skirta...

Gediminas Pruskus. NT plėtotojai – kaistančios rinkos „amortizatoriai“ (4)

Šiais metais Lietuvos nekilnojamojo turto ( NT ) plėtotojai paskelbė apie savo planus investuoti...

Robertas Dargis. Seneliai vs Anūkai (22)

Demografiniai rodikliai jau spustelėjo aliarmo mygtuką – pirmą kartą istorijoje pasaulyje...

Romualdas Jonaitis. Paryžiaus tragedija vėl kelia į paviršių gaisrų prevencijos paradoksus (2)

Praėjusią savaitę itin išsamiai buvo aptarinėjamas Paryžiaus švč. Dievo Motinos katedros...

Top naujienos

Po BMW skrydžio iš daugiaaukštės stovėjimo aikštelės – pirmos jos vadovų reakcijos: tokių įvykių per 15 metų nebuvo (102)

Po ketvirtadienį įvykusios skaudžios nelaimės, kuomet iš prekybos centro „ Europa “...

Karbauskis: sunkiai įsivaizduoju, kas bus, jeigu laimėtų konservatorių kandidatė arba Nausėda (470)

Seimo valdančiųjų lyderis Ramūnas Karbauskis laidoje „ DELFI diena “ sakė, kad jokio plano...

Sinoptikas įvardijo, kur tikėtis lietaus: kai kam sausra – aukso gysla (55)

Lietuvos ūkininkai, nors oficialiai apie sausrą kalbėti dar anksti, jau skaičiuoja ypatingai sauso...

Didžiulės pajėgos kovojo su gaisru Šalčininkų rajone: sudegė 20 įvairios paskirties pastatų dar papildyta (330)

Ketvirtadienį , 12.04 val., Bendrajame pagalbos centre skubios pagalbos telefono numeriu 112 gautas...

Pustuštis Seimas užvėrė kelią skiepijimo iniciatyvai (28)

Ketvirtadienį konservatorė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė Seimui siūlė į pavasario...

Po paciento mirties – sukrečianti teismo išvada: dėl to kaltas chirurgas (35)

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas ( LAT ) patvirtino, kad chirurgas urologas Mindaugas Žiukas yra...

Tokį gėrį valgys visi lietuviai: mišrainė su šprotais

Manau, kad šprotai dažnai yra nuvertinama žuvis. Visi garbina ančiuvius, deda į salotas, ant...

Šimtmečiais naudotas kūdikių raminimo būdas šiandien kelia sumaištį: ką būtina žinoti apie vystymą?

Visai nepelnytai kuriam laikui pamirštas kūdikių vystymas vėl sparčiai populiarėja. Vienos...

„Revolut“ skandale – ir Karbauskio vertinimas: klausimų kyla ne tik dėl saugumo, bet ir dėl Rusijos

Laidoje „ DELFI diena “ Ramūnas Karbauskis pasakė, ką mano apie „ Revolut “ ir kodėl juo...

Urbanistas negali suprasti lietuvių mentaliteto: būtinai įsikurs kuo toliau nuo jau apgyvendinto sklypo (9)

Siekiant efektyvių pokyčių gatvėse net 20 šalies miestų sudarė darnaus judumo planus. Tokie...