aA
Kiek daugiau nei 13 proc. mūsų šalies BVP sukuria transporto sektorius, analitikų skaičiavimu, daugiau nei pusę to – apie 9 proc. – vežėjų keliais, paprastai tariant, vilkikų verslas. Pastaraisiais metais džiaugėmės rekordiniais skaičiais, svaiginančiu augimu, tačiau virš šio svarbaus Lietuvos ekonomikos variklio kaip Damoklo kardas pakibo vadinamojo Mobilumo paketo nuostatos.
Romas Austinskas
Romas Austinskas
© Asmeninio archyvo nuotr.

Didžiosios ES valstybės padarė viską, kad iš dokumento, turėjusio siekti gražių ir teisingų tikslų, jis taptų didžiųjų ir galingųjų interesų gynimo įrankiu ir tokių šalių kaip Lietuva vežėjų išstūmimo iš rinkos priemone.

Dažnai kalbama apie tai, kad Europos Parlamento (EP) rinkimai menkai suprantami ir ne itin įdomūs mūsų šalies gyventojams – nežinome, ką išvykę į Briuselį veikia mūsų parlamentarai, kokią įtaką jie turi toje didžiulėje institucijoje, o svarbiausia – daugeliui atrodo, kad EP priimami sprendimai yra per toli nuo mūsų visų gyvenimo ir kasdienybės.

Šiais metais EP rinkimai bus labai įdomūs daliai mūsų visuomenės, kuri sugeneruoja tuos 9 proc. BVP. Mobilumo paketas, dėl kurio nuostatų turės apsispręsti, tikėtina, jau naujos kadencijos EP nariai, yra sprendimas, apie kurį turėtų garsiai kalbėti visi mūsų kandidatai į EP. Dokumento nuostatos palies daugiau nei 1000 lietuviškų transporto įmonių veiklą, labai tiesiogiai darys įtaką apie 5 proc. šalies dirbančiųjų kasdieniam darbui, darbo sąlygoms, atlygiui, o galiausiai jų pačių bei jų šeimų gerovei.

Originali Europos Komisijos inicijuoto teisės aktų pakeitimo, vadinamojo Mobilumo paketo, idėja buvo pagerinti aplinkosaugos standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje, tačiau po ilgų diskusijų ir didžiųjų valstybių lobizmo dėka šio teisės aktų paketo pakeitimai tapo orientuoti į daug gaminančių ir daug vartojančių valstybių interesus.

Mobilumo paketo projekte, laukiančiame priėmimo, nugulė tokie sprendimai, kaip reikalavimas periodiškai į grąžinti vilkikus į registracijos šalį, nepalankus vairuotojų komandiravimo, vairavimo ir poilsio trukmės reglamentavimas, patekimo į rinką ir veiklos vykdymo reikalavimų, transporto priemonių apmokestinimo, elektroninių kelių rinkliavos sistemų ir keitimosi informacija, transporto priemonių, išnuomotų be vairuotojų, naudojimo kroviniams vežti sugriežtinimas. EP priėmus šias nuostatas, tai stipriai darytų įtaką Lietuvos vežėjų, apie pusę šalies kelių transporto sektoriaus pajamų uždirbančių užsienyje, darbo sąlygoms ir taptų rimta grėsme Lietuvos vežėjų išlikimui ES transporto rinkoje.

Šiuo metu tikimasi, kad Mobilumo paketo priėmimas vis tik pereis į kitos EP kadencijos rankas. Mūsų vežėjai nelaukdami sprendimų jau ruošiasi ir blogajam scenarijui – steigia įmones užsienio šalyse. Neabejoju, kad mūsų verslas prisitaikys ir ras išeičių. Bet norisi tikėti, kad ir politikai, siekiantys būti išrinkti į EP, nepaliks vežėjų likimo, o tiksliau – didžiųjų ES valstybių lobistų, valioje.

Būsimi mūsų Europos parlamentarai jau dabar turėtų pasiruošti tvirčiausius ginklus, nes vienas pirmųjų jų darbų Briuselyje turėtų būti vienijimas su kitų mažesnių šalių kolegomis, ginant vežėjų interesus. Priešingu atveju EP nariams teks spręsti didėjančios oro taršos ir kelių apkrovimo sunkiuoju transportu problemas, kovai su kuriomis ir turėjo tarnauti dabar jau išsigimęs Mobilumo paketas. O mūsų šalies politikams teks rūpintis transporto verslo susitraukimo ir įmonių iškėlimo į kitas ES šalis pasekmėmis Lietuvos ekonomikai.

Apie 20 tūkst. mūsų šalies vilkikų kasdien rieda Europos keliais. Tikiuosi, kad juos vairuojančių žmonių gerovė nepraslys pro akis mūsų kandidatams į EP narius.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
3.4000

Marius Galdikas. Pasaulis be grynųjų pinigų: 5 tendencijos (6)

Per praėjusius metus bekontakčio apsipirkimo apimtys dėl pandemijos augo tiek sparčiai, kad kai...

Martynas Giga. Elektros neutralumas klimatui: kiek žingsnių jau žengta ir kiek dar liko?

Nors elektra yra neatsiejama gyvenimo dalis, ją nėra lengva vertinti kaip vartojimo produktą. Jei...

Jurgita Navikienė. Iš mažosios bendrijos nariui išsiimti 100 tūkst. eurų per metus – misija įmanoma (2)

Kaip iš savo mažosios bendrijos ( MB ) išsiimti nei daugiau, nei mažiau – būtent 100 000...

Mārtiņš Āboliņš. Baltijos šalyse tikimasi greito ekonomikos atsigavimo (1)

Nepaisant to, kad pasaulis tebėra COVID-19 pandemijos gniaužtuose, globali ekonominė situacija...

Elena Leontjeva. Išsaugokime žmonėms galimybę kaupti senatvei (3)

Privačiam pensijų kaupimui ir gyvybės draudimui vėl iškilo pavojus. Mokesčių atskaitymai į...

Top naujienos

Dėl kaltinimų smurtu – 3 metus trukęs policininko košmaras: dabar valstybė mokės įspūdingą kompensaciją (67)

Dėl dalyvavimo muštynėse nuteistas jaunas uostamiesčio pareigūnas ilgus metus įrodinėjo, kad...

Užkalnis naudojosi skiepyto elito teise valgyti „Neringos“ viduje, nebe terasoje (20)

Nauda iš skiepų didesnė, nei tik tas lipdukas, kurį duoda po bakstelėjimo į ranką: jei esi...

Prieš ypatingą dieną pildosi Kremliaus košmarai: JAV Baltijos šalyse parodė, kokio atkirčio sulauktų Rusija (1559)

Gegužės 9-ąją Rusijoje gatvėmis rieda šarvuotoji technika, dangų raižo dešimtys įvairiausių...

Lietuvoje nustatyta braziliškoji atmaina – viena agresyviausių: pavojingesnė ir jaunesniems žmonėms (197)

Lietuvoje nustatytas braziliškosios koronaviruso atmainos atvejis. Ši atmaina yra viena...

Skelbiama, kad didelė Kinijos raketos dalis subyrėjo virš Indijos vandenyno (3)

Didelė Kinijos paleistos raketos dalis šeštadienį sugrįžo į Žemės atmosferą ir subyrėjo...

Žaibiškai plinta „Discoteque“ versija gestų kalba: nuo ekspresyvios vertėjos šokio neįmanoma atplėšti akių (23)

Savaitgalį socialiniuose tinkluose ėmė plisti neeilinis vaizdo įrašas, kuris pavergė lietuvius...

Po liūties užfiksuotas pribloškiantis reiškinys – sliekų tornadas: paaiškino, kas čia įvyko (2)

Pavasarinės liūtys dažnai prišaukia sliekus: prapliaupus lietui šios kirmėlės išlenda į...

Eugenija Grižibauskienė | D+

Istorija apie Lentvario garažo vaikinus, kurie su specifiniu gaminiu tampa europiniais lyderiais (2)

Jie jau net nesiginčija, kai juos pavadina broliais. Ir tam tikra prasme jais jaučiasi, nes 15 metų...

Kardiologė išvardijo, kuriems žmonėms labiausiai gresia kraujo krešuliai ir patarė, kaip nuo to apsisaugoti (37)

Yra daug žmonių, svajojančių sulieknėti, keisti gyvenimo būdą, bet mažai kas sugeba išsaugoti...