aA
Kiek daugiau nei 13 proc. mūsų šalies BVP sukuria transporto sektorius, analitikų skaičiavimu, daugiau nei pusę to – apie 9 proc. – vežėjų keliais, paprastai tariant, vilkikų verslas. Pastaraisiais metais džiaugėmės rekordiniais skaičiais, svaiginančiu augimu, tačiau virš šio svarbaus Lietuvos ekonomikos variklio kaip Damoklo kardas pakibo vadinamojo Mobilumo paketo nuostatos.
Romas Austinskas
Romas Austinskas
© Asmeninio archyvo nuotr.

Didžiosios ES valstybės padarė viską, kad iš dokumento, turėjusio siekti gražių ir teisingų tikslų, jis taptų didžiųjų ir galingųjų interesų gynimo įrankiu ir tokių šalių kaip Lietuva vežėjų išstūmimo iš rinkos priemone.

Dažnai kalbama apie tai, kad Europos Parlamento (EP) rinkimai menkai suprantami ir ne itin įdomūs mūsų šalies gyventojams – nežinome, ką išvykę į Briuselį veikia mūsų parlamentarai, kokią įtaką jie turi toje didžiulėje institucijoje, o svarbiausia – daugeliui atrodo, kad EP priimami sprendimai yra per toli nuo mūsų visų gyvenimo ir kasdienybės.

Šiais metais EP rinkimai bus labai įdomūs daliai mūsų visuomenės, kuri sugeneruoja tuos 9 proc. BVP. Mobilumo paketas, dėl kurio nuostatų turės apsispręsti, tikėtina, jau naujos kadencijos EP nariai, yra sprendimas, apie kurį turėtų garsiai kalbėti visi mūsų kandidatai į EP. Dokumento nuostatos palies daugiau nei 1000 lietuviškų transporto įmonių veiklą, labai tiesiogiai darys įtaką apie 5 proc. šalies dirbančiųjų kasdieniam darbui, darbo sąlygoms, atlygiui, o galiausiai jų pačių bei jų šeimų gerovei.

Originali Europos Komisijos inicijuoto teisės aktų pakeitimo, vadinamojo Mobilumo paketo, idėja buvo pagerinti aplinkosaugos standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje, tačiau po ilgų diskusijų ir didžiųjų valstybių lobizmo dėka šio teisės aktų paketo pakeitimai tapo orientuoti į daug gaminančių ir daug vartojančių valstybių interesus.

Mobilumo paketo projekte, laukiančiame priėmimo, nugulė tokie sprendimai, kaip reikalavimas periodiškai į grąžinti vilkikus į registracijos šalį, nepalankus vairuotojų komandiravimo, vairavimo ir poilsio trukmės reglamentavimas, patekimo į rinką ir veiklos vykdymo reikalavimų, transporto priemonių apmokestinimo, elektroninių kelių rinkliavos sistemų ir keitimosi informacija, transporto priemonių, išnuomotų be vairuotojų, naudojimo kroviniams vežti sugriežtinimas. EP priėmus šias nuostatas, tai stipriai darytų įtaką Lietuvos vežėjų, apie pusę šalies kelių transporto sektoriaus pajamų uždirbančių užsienyje, darbo sąlygoms ir taptų rimta grėsme Lietuvos vežėjų išlikimui ES transporto rinkoje.

Šiuo metu tikimasi, kad Mobilumo paketo priėmimas vis tik pereis į kitos EP kadencijos rankas. Mūsų vežėjai nelaukdami sprendimų jau ruošiasi ir blogajam scenarijui – steigia įmones užsienio šalyse. Neabejoju, kad mūsų verslas prisitaikys ir ras išeičių. Bet norisi tikėti, kad ir politikai, siekiantys būti išrinkti į EP, nepaliks vežėjų likimo, o tiksliau – didžiųjų ES valstybių lobistų, valioje.

Būsimi mūsų Europos parlamentarai jau dabar turėtų pasiruošti tvirčiausius ginklus, nes vienas pirmųjų jų darbų Briuselyje turėtų būti vienijimas su kitų mažesnių šalių kolegomis, ginant vežėjų interesus. Priešingu atveju EP nariams teks spręsti didėjančios oro taršos ir kelių apkrovimo sunkiuoju transportu problemas, kovai su kuriomis ir turėjo tarnauti dabar jau išsigimęs Mobilumo paketas. O mūsų šalies politikams teks rūpintis transporto verslo susitraukimo ir įmonių iškėlimo į kitas ES šalis pasekmėmis Lietuvos ekonomikai.

Apie 20 tūkst. mūsų šalies vilkikų kasdien rieda Europos keliais. Tikiuosi, kad juos vairuojančių žmonių gerovė nepraslys pro akis mūsų kandidatams į EP narius.

www.DELFI.lt
Viskas apie pinigus. Finansų konsultantė atsako
Reikia patarimo, kaip planuoti išlaidas, kaip sutaupyti, o gal – kaip daugiau uždirbti? Užduokite klausimą nepriklausomai finansų konsultantei Ievai Jazavitienei.
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
3.4000

Jūratė Cvilikienė. Kaip lietuvių pinigines paveiks maisto kainų augimas?

Dėl sutrūkinėjusių tiekimo grandinių bei išaugusių žaliavų kainų, kurioms įtakos turi ir...

Marius Švaikauskas. Mėlynoji ekonomika užtikrintai žengia į Europos jūrų uostus

Dažniau plakamas nei giriamas mūsų šalies viešasis sektorius įgyvendina žaidimo taisykles...

Jurgita Navikienė. Finansinių ataskaitų stebėsena: kiek bus nubaustų?

LR Finansinės apskaitos įstatymas jau skaičiuoja pirmąsias gyvavimo dienas. Atrodo, kol kas...

Raimondas Imbrasas. Atsinaujinantis kuras šilumos gamyboje: laikas turėti valstybės strategiją

Kaip reikia ruošti roges vasarą , taip ir kalbėti apie šilumos ūkį reikia vasarai artėjant....

Vytenis Šimkus. Ar veikia sankcijos Rusijai?

Prasidėjus invazijai Ukrainoje vakarų pasaulis gana greitai sureagavo ir pritaikė Rusijai...

Top naujienos

Nebežino, kaip sustabdyti jaunimą gąsdinantį iškrypėlį: net nuskambėjo pasiūlymai maniaką medžioti (1)

Atšilus orams Saulėtekio alėjoje gyvenantys jaunuoliai vėl susiduria su viešai savo aistrą...

Delfi PliusVaidas Mikaitis

Karas Ukrainoje suomiams priminė Baltąją mirtį: sovietams siaubą varęs snaiperis juos privesdavo iki beprotybės (1)

Praeitą savaitę kiek atsipalaidavome, trumpam pamiršome karą Ukrainoje bei kitas nūdienos...

Dudas paaiškino, kaip plinta beždžionių raupai ir kas jiems imliausi: virusas sukelia charakteringus bėrimus

Beždžionių raupai toliau plinta. Jungtiniai Arabų Emyratai tapo pirmąja Persijos įlankos...

Delfi PliusKristina Pocytė, laida „Iš esmės“, Virginija Spurytė

Po sukrečiančių įvykių Ukrainoje ragina Putinui siųsti aiškią žinią: kito kelio tiesiog nėra (1)

Visą šią savaitę vykstančiame Davoso pasaulio ekonomikos forume Šveicarijoje ypač daug dėmesio...

Šimonytė – apie Seime laukiantį dar vieną išbandymą: niekas koalicijos partnerių pririštų prie kojos nelaiko (10)

Premjerė Ingrida Šimonytė teigia, kad jai kelia nerimą tai, jog Vakaruose daugėja balsų,...

Rusų karių siaubas – jų techniką niokojančios vakarietiškos raketos: naujausius bandymus amerikiečiai slėpė nuo rusų, priešui smogs kinetine jėga skrieja 5 kartus greičiau už garsą (8)

Rusijai pradėjus karą Ukrainoje , Vakarų pasaulis nors ir vėluodamas, tačiau susiviejino ir...

Maksvytis – apie „nereikalingą“ bronzinę seriją ir pinigines baudas žaidėjams Sireika priekaištavo žalgiriečiams

Kauno „Žalgirio“ atstovams dar niekada neteko stebėti Lietuvos krepšinio lygos ( LKL ) finalo...

Karas Ukrainoje. Ukraina: Sjeverodoneckas šluojamas nuo žemės paviršiaus, ten sprendžiamas šalies likimas (2)

Pasak Ukrainos gynybos ministerijos atstovo Oleksandro Motuzianyko, Rusijos puolimas Ukrainoje...

Atliko pareigą: serijos dėl bronzos starte – „Žalgirio“ tritaškių rekordas tuščioje arenoje Websteris – paliktas nuošalyje (1)

Pirmą sykį istorijoje varžytis dėl trečios vietos Lietuvos krepšinio lygoje (LKL) priverstas...

Dundulis apie prekių trūkumą ir kainas: kai kurie produktai pardavinėjami nuostolingai (4)

„Norfos mažmenos“ valdybos pirmininkas Dainius Dundulis nevynioja žodžių į vatą ir sako,...