aA
Kiek daugiau nei 13 proc. mūsų šalies BVP sukuria transporto sektorius, analitikų skaičiavimu, daugiau nei pusę to – apie 9 proc. – vežėjų keliais, paprastai tariant, vilkikų verslas. Pastaraisiais metais džiaugėmės rekordiniais skaičiais, svaiginančiu augimu, tačiau virš šio svarbaus Lietuvos ekonomikos variklio kaip Damoklo kardas pakibo vadinamojo Mobilumo paketo nuostatos.
Romas Austinskas
Romas Austinskas
© Asmeninio archyvo nuotr.

Didžiosios ES valstybės padarė viską, kad iš dokumento, turėjusio siekti gražių ir teisingų tikslų, jis taptų didžiųjų ir galingųjų interesų gynimo įrankiu ir tokių šalių kaip Lietuva vežėjų išstūmimo iš rinkos priemone.

Dažnai kalbama apie tai, kad Europos Parlamento (EP) rinkimai menkai suprantami ir ne itin įdomūs mūsų šalies gyventojams – nežinome, ką išvykę į Briuselį veikia mūsų parlamentarai, kokią įtaką jie turi toje didžiulėje institucijoje, o svarbiausia – daugeliui atrodo, kad EP priimami sprendimai yra per toli nuo mūsų visų gyvenimo ir kasdienybės.

Šiais metais EP rinkimai bus labai įdomūs daliai mūsų visuomenės, kuri sugeneruoja tuos 9 proc. BVP. Mobilumo paketas, dėl kurio nuostatų turės apsispręsti, tikėtina, jau naujos kadencijos EP nariai, yra sprendimas, apie kurį turėtų garsiai kalbėti visi mūsų kandidatai į EP. Dokumento nuostatos palies daugiau nei 1000 lietuviškų transporto įmonių veiklą, labai tiesiogiai darys įtaką apie 5 proc. šalies dirbančiųjų kasdieniam darbui, darbo sąlygoms, atlygiui, o galiausiai jų pačių bei jų šeimų gerovei.

Originali Europos Komisijos inicijuoto teisės aktų pakeitimo, vadinamojo Mobilumo paketo, idėja buvo pagerinti aplinkosaugos standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje, tačiau po ilgų diskusijų ir didžiųjų valstybių lobizmo dėka šio teisės aktų paketo pakeitimai tapo orientuoti į daug gaminančių ir daug vartojančių valstybių interesus.

Mobilumo paketo projekte, laukiančiame priėmimo, nugulė tokie sprendimai, kaip reikalavimas periodiškai į grąžinti vilkikus į registracijos šalį, nepalankus vairuotojų komandiravimo, vairavimo ir poilsio trukmės reglamentavimas, patekimo į rinką ir veiklos vykdymo reikalavimų, transporto priemonių apmokestinimo, elektroninių kelių rinkliavos sistemų ir keitimosi informacija, transporto priemonių, išnuomotų be vairuotojų, naudojimo kroviniams vežti sugriežtinimas. EP priėmus šias nuostatas, tai stipriai darytų įtaką Lietuvos vežėjų, apie pusę šalies kelių transporto sektoriaus pajamų uždirbančių užsienyje, darbo sąlygoms ir taptų rimta grėsme Lietuvos vežėjų išlikimui ES transporto rinkoje.

Šiuo metu tikimasi, kad Mobilumo paketo priėmimas vis tik pereis į kitos EP kadencijos rankas. Mūsų vežėjai nelaukdami sprendimų jau ruošiasi ir blogajam scenarijui – steigia įmones užsienio šalyse. Neabejoju, kad mūsų verslas prisitaikys ir ras išeičių. Bet norisi tikėti, kad ir politikai, siekiantys būti išrinkti į EP, nepaliks vežėjų likimo, o tiksliau – didžiųjų ES valstybių lobistų, valioje.

Būsimi mūsų Europos parlamentarai jau dabar turėtų pasiruošti tvirčiausius ginklus, nes vienas pirmųjų jų darbų Briuselyje turėtų būti vienijimas su kitų mažesnių šalių kolegomis, ginant vežėjų interesus. Priešingu atveju EP nariams teks spręsti didėjančios oro taršos ir kelių apkrovimo sunkiuoju transportu problemas, kovai su kuriomis ir turėjo tarnauti dabar jau išsigimęs Mobilumo paketas. O mūsų šalies politikams teks rūpintis transporto verslo susitraukimo ir įmonių iškėlimo į kitas ES šalis pasekmėmis Lietuvos ekonomikai.

Apie 20 tūkst. mūsų šalies vilkikų kasdien rieda Europos keliais. Tikiuosi, kad juos vairuojančių žmonių gerovė nepraslys pro akis mūsų kandidatams į EP narius.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
3.4000

Mečislavas Atroškevičius. Vietoj paramos – moratoriumas koeficientui 1,65 (10)

Vėl ir vėl viešumoje linčiuojami pervežimų verslu užsiimantys verslininkai. Šį kartą –...

Vidmantas Janulevičius. Tikslas ne tik išgyventi, bet ir pasikeisti (1)

Koronaviruso pandemijos sukelti pokyčiai suformavo visiškai naujus ekonominius iššūkius. Po...

Robertas Dargis. Apie užsiaugintus lašinius ir galimybę išgyventi (6)

Sumenkinta didžiojo verslo reikšmė kenkia ūkiui, nes didelių kompanijų stygius pakerta pastangas...

Ieva Valeškaitė. Tam davė, tam davė, o tam nepaliko (2)

Vyriausybė pritarė Prezidento siūlymui skirti vienkartinę 120 eurų dydžio išmoką visiems...

M. Pilkienė. Vadovas darbuotojo portretą turi nusipiešti iš naujo: dalis grįš psichologiškai trapesni (3)

Net ir ne pandemijos metu darbuotojui užtikrinti saugią, švarią ir sveikatai palankią darbo...

Top naujienos

Nuo šio scenarijaus Lietuvą išgelbėjo ir charakterio ypatumai: tikrą pragarą išgyvenusios šalys pasekmes jaus dar ilgai (88)

Koronaviruso pandemija Europoje skausmingai smogė Ispanijai, Italijai, Prancūzijai, kur galiausiai...

Naujas automobilių mokestis – netrukus: kovojant su krize planų neatsisakoma (100)

Dėl koronaviruso sukeltų sunkumų gyventojų atlyginimai mažėja, nedarbas didėja, tačiau...

Didžiausių finansų įmonių vadovai nerimauja: optimizmas prasilenkia su tikrove (8)

Didžiausių finansinių bendrovių vadovai vis optimistiškiau vertina ekonominį atsigavimą,...

Kauniečiui kelionė į darbą baigėsi labai liūdnai: už nugaros išgirdęs grandinės žvangėjimą sustingo iš baimės (5)

Apie tam tikras netikėtas išlaidas susimąstome tik tada, kai tenka susimokėti. Viena iš jų –...

Policija dar tiria savo veiksmus, bet ir be tyrimo matyti daugybė pažeidimų (232)

Mažeikių rajone, Viekšnių kapinėse, palaidotas 35-asis nepriklausomos Lietuvos istorijoje...

The Economist

Vėl iškilo senas klausimas: kokia ES prasmė? (1)

Prasmės beieškant Covid‑19 pandemija daro spaudimą Europai.

Įsiplieskus galingiems protestams, Trumpas ėmėsi griežtos retorikos: grasina „tūkstančiais karių“ protestų malšinimui (101)

JAV prezidentas Donaldas Trumpas pirmadienį pažadėjo įsakyti kariuomenei imtis malšinti šalį...

„TikTok” atradęs Mantas Stonkus sparčiai renka peržiūras: komiškuose video sužibo ir jo mylimoji Gelminė Glemžaitė (50)

Dėl koronaviruso grėsmės kovo mėnesį šalyje įsigaliojo karantinas. Užsidarius tarp keturių...

Legendinis NBA treneris griežtai sukritikavo Trumpą ir pavadino jį griovėju

Legendinis NBA treneris Greggas Popovichius griežtai kritikuoja JAV prezidentą Donaldą Trumpą...

Ką daryti, jei karantino metu pajutau peršalimo simptomus? (9)

Lietuvoje vis dar tęsiasi karantinas . O pajutus peršalimo simptomus, pirmiausia šmėsteli...

|Maža didelių žinių kaina