aA
Sakyti, kad šiandien visų rinkų dalyviai išgyvename kitokią, dar mums nepažintą, realybę nieko nereikštų. Įmonių vadovai per pastarąjį laikotarpį, o ypatingai savaitę po Kovo 11-osios švenčių, pajuto visu svoriu užgulusią atsakomybę.
Neringa Ivanauskienė
Neringa Ivanauskienė
© Asmeninio archyvo nuotr.

Kokia verslo ateitis? Kaip generuoti pajamas ir mažinti kaštus? Kaip apsaugoti darbuotojus? Ir tai tik keli svarbiausi klausimai. Tačiau atsakydami į juos tiesiog negalime sau leisti prabangos galvoti trumpojo laikotarpio rėmuose. Karantino laikotarpis gal ir bus pratęstas, bet anksčiau ar vėliau baigsis. Gydytojai padarys viską, kas įmanoma, kad mūsų visuomenė patirtų kuo mažesnius praradimus. Rinkų smukimai pamažu stabilizuosis.

Todėl jau dabar, priimant bet kokį verslo sprendimą, skatinu planuoti kelis žingsnius į priekį. Strateginio valdymo teorija mus moko nagrinėjant verslo nuosmukį iš karto persvarstyti ir adaptuoti verslo modelį (kartais tai vadinama turn-around strategy), kurti naujus strateginius scenarijus.

Planuojant scenarijus svarbu prisiminti visus strateginės analizės veiksnius, verslą veikiančias jėgas ir grėsmes. Tenka pastebėti, kad pastaruoju metu rinkos dalyviai didelį dėmesį kreipia į santykius su tiekėjais, bando valdyti kaštus peržiūrėdami turimas sutartis, keisdami mokėjimo terminus. Tai leidžia daryti prielaidas, kad tiekėjų derybinės galios dedamosios (pirkimo krepšelio dydis, prekės būtinybė pirkėjui, pirkėjo kreditavimo galimybės) nulems rinkos dalyvių ir tiekėjų ilgalaikius sutartinius santykius.

Ženkliai mažesnis dėmesys kreipiamas į konkurentų veiksmus, nes visi versle darome prielaidą, kad konkuruojančios įmonės išgyvena tas pačias problemas ir skiria mažiau dėmesio konkurencinei kovai nei vidaus problemų suvaldymui. Tad, tikėtina, kad tiesioginė kaininė konkurencija daugelyje rinkų sumažės.

O kaip gi elgiasi ir elgsis ateityje mūsų vartotojai? Kokį ilgalaikį poveikį šis išbandymas turės ateities vartotojo elgsenai? Pabrėžtina, kad siekiant suprasti ir numatyti vartotojų elgseną ateityje derėtų remtis realaus laiko duomenimis. Tačiau net ir jų neturintiems rinkos dalyviams nederėtų abejoti, kad netolimoje ateityje matysime kitokią nei įprasta vartotojų elgseną skirtingose produktų kategorijose.

Rizikos valdymo pagrindais nulemta vartotojų elgsena dominuos tose produktų ar paslaugų kategorijose, kurios suvokiamos kaip esminės sveikatos stiprinimui, kasdienių poreikių užtikrinimui. Tikėtina, kad ilgalaikiu periodu vartotojų jautrumas kainai ženkliai sumažės šių produktų kategorijose (sveikatinimui, fizinės ir emocinės būklės gerinimui).

Daliai produktų/paslaugų kategorijų bus svarbi investavimo pagrindais nulemta vartotojų elgsena. Ilgą laiką gyvenome neribotos pasiūlos vis augančio vartotojiškumo laikotarpyje, todėl dabar besiformuojantis prekių prieinamumo ir pasiūlos mažėjimas skatina vartotoją keisti elgseną. Išryškės ar atsiras naujos produktų ir paslaugų, kurias vartotojas gali sukaupti ir panaudoti vėliau savo reikmėms ar spekuliaciniais pagrindais, kategorijos (jau dabar apstu pasiūlymų įsigyti kaukių, dezinfekuojančių priemonių ar „stebuklingų“ vaistų nuo viruso „stebuklingomis“ kainomis).

Produktų, kuriuos vartotojai mano esančius būtinaisiais, kaip kasdieniai ir ilgesnio galiojimo maisto produktai, kategorijose, net ir didėjant šių produktų kainoms, vartotojų jautrumas kainai mažės (o matant tuštėjančias mėsos prekių lentynas, galima teigti kad jau sumažėjo), tuo pačiu didės produktų krepšelio dydis. Manoma, kad daliai vartotojų ir po pandemijos protrūkio ilgesnį laiką bus būdingas būtinųjų produktų atsargų kaupimas. Beje, panaši tendencija matoma ir asmens higienos prekių kategorijoje (nors marketingo specialistai ir neranda aiškaus pagrindimo mūsų elgsenai perkant didžiulius kiekius tualetinio popieriaus).

Jau dabar neabejojama, kad ateityje vartotojai bus linkę rūpestingiau saugoti sveikatą, todėl didės įvairių sveikatinimo paslaugų paklausa, tačiau jos turės atliepti ir vartotojų rizikos valdymo suvokimą. Siekdami valdyti riziką, net ir pasibaigus karantino ar kitų apribojimų laikotarpiui, vartotojai vengs tolimų kelionių, žmonių susibūrimų, mažiau apibrėžto investavimo galimybių.

Neabejoju, kad stiprėjantis įprotis produktus ir paslaugas įsigyti bei atsiskaityti už jas bekontakčiu būdu liks kaip svarbi rizikos vengiančių vartotojų elgsenos savybė ir pasibaigus karantino laikotarpiui. Neatsitiktinai dauguma verslų skubiai deda pastangas užtikrinti produktų užsakymą ir pristatymą nuotoliniu būdu, kliento ir darbuotojo tiesioginio kontakto apribojimą. Šios rinkos dalyvių investicijos pasiteisins ir ilgalaikiu laikotarpiu.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(15 žmonių įvertino)
2.4667

Titas Budreika. Ar ekonomika pribrendo keturių darbo dienų savaitei? (4)

Viešojoje erdvėje vis garsiau kyla diskusijos: ar pradėsime gyventi keturių dienų darbo...

Vytenis Šimkus. Nerūpestinga atsigavimo vasara

Vasarai persiritus į antrąją pusę įsibėgėja ir šalies ekonomikos atsigavimas. Ekonominės...

Zenonas Buivydas. Vairuotojų trūkumas ne vien vežėjų, bet ir Lietuvos problema (8)

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ dar pavasarį kreipėsi į...

Indrė Genytė-Pikčienė. Pramonė: po duobės pernai, šiemet – istoriniai rekordai (3)

Lietuvos gamintojams į antrąjį ketvirtį išsitęsęs karantinas ir kiti pandemijos keliami...

Agnė Jonaitytė-Karalienė. Asmeninės lyderystės svarba – pandemijos nulemtas pokytis, kuris išliks (1)

Gyvenimas ir darbas pandemijos padiktuotu ritmu dar labiau išryškino asmeninės lyderystės svarbą...

Top naujienos

Lietuvoje kiekvieną dieną – vis daugiau raudonų savivaldybių: Vakarų Lietuvą vejasi Suvalkija

Prie raudonųjų savivaldybių priskiriama vis daugiau Lietuvos savivaldybių. Kaip galima matyti iš...

Malinauskas apie migrantus: aktualijos pasikeitė iš esmės – matomas didžiulis pasimetimas ir sparčiai blogėjanti situacija (85)

Policijos pareigūnai vakar jėga patraukė žmones nuo kelio prie Rūdninkų poligono, kur jie...

Dėl tvoros pasienyje – daugiau klausimų nei atsakymų: kodėl iš tiesų koncertina aptverti vos keli kilometrai? (891)

Migrantų krizė išpopuliarino iki tol retesnį žodį – koncertina . Kitaip, nei įprasta...

Prezidentas asmeniškai kreipėsi į Lietuvos žmones: kviečia pasiskiepyti (3)

Lietuvos respublikos prezidentas Gitanas Nausėda trečiadienį kreipėsi tiesiogiai į Lietuvos...

Tyrimą atlikę mokslininkai paskelbė negailestingą verdiktą: artėja katastrofinis lūžio taškas Žemėje

Nesikeičiantis pasaulio ekonomikos požiūris į klimato kaitą lemia tai, kad Žemės...

Siurprizas protestuotojams: naktį keturi nelegalai atėjo tiesiai į Dieveniškes (409)

Neteisėtų migrantų elgesys kelia ir pasipiktinimą, ir nuostabą: naktį iš antradienio į...

Planuojantiems atostogas užsienyje – garantijų nebėra (27)

Žmonės jau rezervuoja keliones rudeniui, sako kelionių organizatoriai. Tačiau jokių garantijų...

Sinkevičius: Lietuva neturi pareigos priimti visos Afrikos (19)

Mykolo Romerio universiteto ( MRU ) profesorius Vytautas Sinkevičius mano, kad, Lietuvoje įvedus...

Patarimą Rapšiui turinti pirmoji jo trenerė tiki savo auklėtiniu: toks jau yra Danas

Plaukimo trenerei Židrūnei Budrienei šiuo metu Palangoje pats darbymetis, tačiau specialistė...

SAM nusprendė paskaičiuoti, kokie vardai dažniausiai minimi COVID-19 mirčių statistikoje (14)

Jonas, Ona, Antanas, Janina, Juozas, Vytautas, Elena. Tai dažniausiai pasitaikę žmonių, kurių...