aA
Kiekvieną kartą, kai organizacijoje atsitinka kažkas negero, pirmas užduodamas klausimas – „Kas kaltas“, arba „Kas tai padarė“. Kai pagaminame blogą gaminį, kaltiname gamybos darbuotoją. Kai nepavyksta surinkti gaminio, kaltiname projektavimo skyrių. Kai nepagaminame laiku, kaltiname visą gamybos skyrių. Pasikartojantys kaltinimai ir kaltų paieškos priveda prie bausmių, kurios būna emocijų pasekmės ir vadovybės atsakomybės nusimetimas dėl neteisingo problemos supratimo.
Modestas Kisielius
© Asmeninio albumo nuotr.

Pavyzdžiui, „per lėtas žmogus gamyboje“ atleidžiamas per bandomąjį laikotarpį, tačiau „lėto darbuotojo“ priežastis gali būti darbuotojų integracijos ir apmokymo nebuvimas arba prasto atrankos proceso pasekmė.

Kur organizaciją veda kaltinimai?

Kur yra kaltinimai ir bausmės, ten nėra kūrybos, mokymosi ir tobulėjimo, negimsta pasiūlymai ir idėjos, kaip tobulinti veiklą. Kai žmonės dirba kaltinimų ir bausmių aplinkoje, jie bijo suklįsti, slepia savo ar kolegų klaidas. Kai slepia klaidas, krenta organizacijos efektyvumas, nes slapta taisomos klaidos ir brokas, dingsta žaliavos, greitai dėvisi įrankiai, trūksta duomenų ir informacijos apie esamą situaciją – organizacija nežino, kurios problemos įmonėje didžiausios ir kurios atsikartoja dažniausia. Tokioje organizacijoje siekiama spręsti visas problemas, tačiau to padaryti tiesiog neįmanoma. Šokinėjant nuo vienos problemos prie kitos, sunku pasiekti gerų rezultatų.

Kaltų ieškojimas visiškai nekuria vertės klientui, supriešina kolektyvą, verčia gintis ir kartais negražiai pasielgti suverčiant kaltę kitam. Daug geriau, jei šis laikas būtų panaudotas problemoms spręsti, bet ne kaltų paieškai.

Paradoksalu, bet pavyzdingų darbuotojų klaidos iš principo netoleruojamos – mat jie iki šiol niekada neklydo, buvo pavyzdingi ir motyvuoti.

Kiekviena situacija dažniausiai būna daug sudėtingesnė, nei atrodo. Tačiau įsivaizduojama, kad surasti kaltininką – tai surasti problemą ir problemos sprendimą. Kraštutiniu atveju problemos sprendimas būna paprastas – nėra žmogaus, nėra problemos.

Tikrų problemų priežasčių suradimas ir supratimas yra nemažas darbas. Svarbu, kad sprendžiant problemas nepamirštume mokytis suprasti procesą ir ugdyti komandinį darbą. Suprasdami savo pačių ar organizacijos klaidas ir priimdami tai kaip galimybes, galime augti ir būti sėkmingesni ateityje, nes šios dienos problemos yra vakar dienos blogi sprendimai.

Vienas protingas žmogus rašė, kad bloga sistema (arba prasta organizacija) visada sužlugdys net patį geriausią darbuotoją. Jis taip pat teigė, kad 95% visų problemų yra sistemoje ar organizacijoje, o likę – ypatingi atsitiktiniai atvejai arba kelių sutapimų išdava.

Kitas ne mažiau protingas teigė, kad skirtingi žmonės toje pačioje struktūroje ar sistemoje pasiekia labai panašius kokybinius rezultatus. Kai susiduriama su problemomis arba nėra įgyvendinami tikslai, lengva surasti kaltus. Tačiau dažniausia pati sistema ar organizacija turi viduje problemų, o jų priežastys nėra išoriniai veiksniai ar asmeninės klaidos.

Įsivaizduokime didelį miestą (arba organizaciją) ir jo gatves be ženklų, kelių ženklinimų ir šviesoforų (standartų ir taisyklių), o jose vairuotojus be vairuotojų pažymėjimų. Aprašytoje sistemoje vairuotojų elgesys būtų chaotiškas ir pavojingas, gatvėse daug avarijų. Tačiau kad ir kiek kaltintume kelių policininką už blogą darbą arba baustume vairuotojus už padarytas avarijas, problemų neišspręstume, nes nelaimingų atsitikimų priežastys yra kelių eismo taisyklių nebuvimas (gamyboje tai vadiname standartais) ir vairuotojų neišmokinimas jų laikytis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(7 žmonės įvertino)
4.2857
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Tomas Mieliauskas. IT klausimų įtraukimas į įmonių vadovybės darbotvarkę: šiuolaikiškos įmonės strateginis imperatyvas

Kas jūsų įmonėje yra atsakingas už informacinių technologijų diegimą, vystymą bei rezultatus?...

Ivanas Naumenko. Internetinės prekybos ateitis: kada automobilį ir butą pirksime taip lengvai kaip batus? (3)

Pagrindinis klausimas, į kurį visais laikais atsakyti siekia verslas – kas bus po 10 ar 20 metų?...

Vaidas Žagūnis. Klausimai, į kuriuos teks atsakyti perkant pirmąjį būstą (2)

Ekonomikos analitikai prognozuoja ateinančių poros metų scenarijus, kurie padeda verslui ir...

Vaidotas Dauskurdas. Baltieji pradeda ir laimi: tikrosios „baltųjų finansų“ grėsmės

Lietuvos valdžia, deklaruodama tikslą per šiuos metus iš „šešėlio ištraukti“ 200 mln....

Kristina Kepsnytė-Bugaitienė. Ar Lietuva taps saulės šalimi? Pamatysime šią vasarą! (5)

Jei nors kiek domėjotės, kaip geriau įdarbinti sutaupytus pinigus ir uždirbti, šis straipsnis...

Top naujienos

Juozas Ruolia: kodėl patys medikai gydant vėžį taiko vandenilio peroksido efektą, bet ligoniams jo vartoti nerekomenduoja (49)

Interneto platybėse netrūksta stebuklingų receptų, neva gydančių vėžį. Žmonės geria ir...

Tik dabar lentelę nagrinėsiantis Jasikevičius: variantų buvo tiek, kad galva svaigo (1)

Eurolyga šį pavasarį teoriškai dar gali grįžti į „Žalgirio“ areną, bet jei tai buvo...

Gyvai / Kova dėl bilieto į Euro 2020 prasideda: Liuksemburgas – Lietuva 1:1 (45)

Lietuvos futbolo rinktinė startuoja 2020 metų Europos futbolo čempionato atrankoje ir B grupėje...

Trakų „Trasalis“ ir vėl parduodamas: prašo triskart mažiau, nei pirmą kartą (50)

Trakuose įsikūrusio viešbučio ir pramogų bei vandens relaksacijos centro „ Trasalis “...

Lionel Laurent. Milijardierius įsigyja bilietą į Paryžiaus elitą

Mes gyvename auksiniame sutelktos valdžios, pinigų bei įtakos pasaulyje, ir nieko nėra geresnio,...

Sinoptikė: dviženkliu pliusu džiaugsimės neilgai – atkeliaus sniegas ir lietus (30)

Penktadienis Vilniuje – graži, saulėta ir gana šilta diena, tačiau koks laukia savaitgalis? Apie...

Vaizdo įraše – įspūdingas 332 metrų ilgio lėktuvnešio manevras (118)

„Nimitz“ klasės lėktuvnešis yra 332,8 metrų ilgio laivas, kuriame tarnauja daugiau nei 6...

Karbauskis: aš Landsbergio nesuprantu – niekada su juo nesipykau (456)

„Sveikinu, – taip į opozicinių Seimo frakcijų susitarimą reagavo Lietuvos valstiečių ir...

Mokslininkas iškėlė netikėtą idėją dėl nežemiškos civilizacijos kosminių laivų (29)

Norėdami aptikti svetimas civilizacijas, astronomai turi mąstyti originaliai ir daryti tam tikras...