Metai iš metų visi buvome įpratę gyventi ramiai ir prognozuojamai: Kinų Nauji prasidės – kainos kils, Kinų nauji metai baigsis, o kainos kris pavasarį. Pandemija panaikino cikliškumą – logistikos kainos toliau muša visų laikų rekordus.

Vos prieš dvejus metus panašiu laiku tokia situacija buvo sunkiai įsivaizduojama – jūrinių konteinerių kainos dešimteriopai mažesnės palyginti su dabartinėmis, siekiančiomis daugiau nei 12 tūkst. JAV dolerių.

Mūsų prognozės, kad kainos lėtai, tačiau vis dėlto kris, nepasitvirtino. Skaičiuojame, kad vien mūsų įmonei papildomi logistikos kaštai per vienerius metus padidės 300 tūkst. eurų, tačiau gali išaugti net iki 500 tūkst. eurų. Brango ne tik logistika, bet ir iš Kinijos importuojamos prekės, kuriose yra vienokio ar kitokio metalo – prekybos įmonių sandėlių atsargas tirpdo po kelis mėnesius vėluojančios paspirtukų siuntos, į terasas neskuba pakabinamos kėdės „kiaušiniai“ ar kitos gero oro prekės.

Aišku, brangęs metalas yra tik viena iš priežasčių: smarkiai išaugo prekių paklausa, vėlavo žaliavų pristatymas į gamyklas, po Kinų naujų metų į darbus neskubėjo grįžti švenčių pasiilgę darbininkai. Pridėjus bendrą pandeminį disbalansą ir jį vainikavusį Sueco kanale užstrigusį “Evergreen” laivą, susikūrė tobula audra (angl. perfect storm).

Didžiuliu tempu augantys užsakymų srautai iš Kinijos jautėsi dar iki pandemijos pradžios, tačiau pandemija sukėlė drugio efektą – didieji pasaulio prekybos tinklai laiku neužsipildė savo sandėlių, vėlavo gamyba, pasikeitė žmonių pirkimo tradicijos, išaugo paklausa prekėms, kuriomis galima pasilengvinti gyvenimą per pandemiją – daugiau dviračių, daugiau elektronikos, daugiau treniruoklių – vadinasi, dar daugiau geležies ar metalo.

Gamyklos nebespėjo pagaminti visų užsakymų, ilgėjo pristatymo terminai, ėmė trūkti jūrinių konteinerių. Kai atrodė, jog situacija bent pamažu pradėjo tvarkytis, Sueco kanalą užkimšo ant seklumos užplaukęs laivas, kuris tik paryškino probleminę situaciją ir galutinai sujaukė trapią pasaulinę logistikos planavimo grandinę.

Logistika laivais yra inertiškas verslas – vieno laivo paleidimas užtrunka net iki kelių mėnesių, kol sudėliojami maršrutai, pakrovimo ir iškrovimo taškai ir grafikai, dalis konteinerių apskritai nebegrįžo į Kiniją.

Metalas pabrango – konteineriai, metalinės tvoros, armatūra, bet kas, turintis bent šiek tiek geležies, tačiau dėl padvigubėjusių metalo kainų brango visos prekės. Ypač brango statyboms reikalingos prekės. Nors brangimą šiek tiek amortizuoja visos prekybos grandys, galutiniams vartotojams kainos auga ir augs. Jau dabar skaičiuojame, kad per metus, nepaisant išimčių, smulkesnės prekės galėjo brangti apie 10-20 proc., didesnės – net iki 50 proc.

Nepaisant sudėtingos situacijos, kiekviena krizė yra galimybė – 2020 m. apyvartą šiemet pasiekėme vos per keturis šių metų mėnesius. Įvertinome visus Kinijos logistikos ypatumus, stengiamės amortizuoti kaštų didėjimą, užtikrinti pelningų prekių atranką mažmenos klientams, taip sumažinant sandėlio perkrovos riziką.

Pailgėję prekių pristatymo terminai iš Kinijos galbūt atvers naujas galimybes ir Europos gamintojams. Atsiranda prielaidos Europos prekėms tapti daug konkurencingesnėms, o tai yra šansas naujiems rinkos persiskirstymams ir geros galimybės didmenininkams bei trikampės prekybos (angl. dropshipping) verslui pakeisti nusistovėjusią pagrindinę Kinija – Europa kryptį.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)