aA
Įvertinus COVID-19 sukeltą ekonominę krizę, trys Baltijos šalys, regis, galėtų pasidžiaugti, kad turi puikų gelbėjimosi ratą – „Rail Baltica“ projektą, kuris netrukus vien į Lietuvos ekonomikos kraujotakos sistemą turėtų „įpilti“ apie pusę milijardo eurų.
Marius Dubnikovas
Marius Dubnikovas
© DELFI / Domantas Pipas

Didelės investicijos lauktų ir Latvijos bei Estijos ekonomikų, tik reikia pasiskubinti pereiti prie realių darbų įgyvendinimo. Tačiau vietoje to, kad spartintų procesus, kaimynai latviai siūlo pakeisti valdymo modelį, kad per projektą koordinuojančią Lietuvos, Latvijos ir Estijos įsteigtą įmonę „Rail RB“ vyktų ne tik projekto koordinavimas, bet ir įgyvendinimas.

Tai itin stebinantis sumanymas, dėl kurio ekonomiškai nukentėti gali visos trys Baltijos šalys, o projekto įgyvendinimui gali iškilti rimtų grėsmių.

Koncentruojant tokio projekto įgyvendinimą, vyktų dirbtinis jo stambinimas, o tai reiškia, kad būtų vykdomi dar stambesni viešieji pirkimai, kuriuose nacionalinės įmonės dėl savo dydžio nepajėgtų dalyvauti, pirkimai būtų orientuoti tik į stambias pasaulines bendroves. O tai reiškia didžiulius praradimus nacionaliniams biudžetams.

Šiuo metu, kai visų trijų Baltijos šalių ekonomikos nukentėjo nuo COVID-19 pandemijos, tai būtų itin skaudūs praradimai, nes „Rail Baltica“ projektas – tai dideli ilgalaikiai valstybiniai užsakymai, kurių bet kurios valstybės ekonomikai dabar itin reikia.

Tad šiuo metu, atsižvelgiant į ekonomikos situaciją, visos projekte dalyvaujančios šalys kaip tik turėtų stengtis apginti nacionalinius interesus ir jokiu būdu pirkimų nestambinti, kad valstybės lėšos pasiektų kuo platesnį vietos įmonių ratą.

Valdymo modelio keitimas gresia ne tik didelio pinigų srauto injekcijos į ekonomiką, kai jai to labiausiai reikia, netektimi.

Sena patarlė sako, kad keisti arklius viduryje brastos nedera. Keisti projekto valdymo modelį jam jau artėjant į pabaigą, tikintis, kad projektas bus įgyvendintas greičiau – labai abejotina priežastis.

Projektų įgyvendinimo patirtis sako, kad keičiant valdymo modelį projekto įgyvendinimas kaip tik užsitęstų, nes valdymo modelio keitimas yra ilgai trunkantis procesas – turi būti skelbiami nauji konkursai, vykdoma personalo atranka, tada iš naujo rengiami planai, viešieji pirkimų konkursai bei aibė kitų procesų, tad projekto įgyvendinime natūraliai atsirastų nemaža pauzė.

Ir vėlavimas ne didžiausias pavojus. Projekto įgyvendinimo laiko ilginimas gali kelti grėsmę pačiam projekto įgyvendinimui.

Yra tendencija, kad ilguoju laikotarpiu darbai brangsta. Jau dabar „Rail Baltica“ projekto įgyvendinimas yra ilgas, tad nukėlus jo užbaigimą, tikėtina, kad reikšmingai išaugtų sąmata. Tai reiškia, kad reiktų ES prašyti papildomo finansavimo, kurio svarstymas taip pat atimtų nemažai laiko ir nėra garantijų, kad jis būtų skirtas, nes nukeliant projekto įgyvendinimą investuotojai pradeda abejoti projekto sėkme.

Tad valdymo modelio keitimas dabar gresia net keturiomis rimtomis problemomis – ekonomikos netektų pinigų, kurių dabar labai reikia, projektas taptų brangesnis, jo pabaigą tektų nukelti, kas kiekvienai valstybei reiškia didelių pajamų netekimą iš „Rail Baltica“ veiklos, o galiausiai, viską sudėjus, projektui neabejotinai iškiltų rimtų grėsmių būti apskritai įgyvendintam.

www.DELFI.lt
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
2.6667

Jurgita Karvelė. Ar augant infliacijai darbdavys turi didinti atlyginimus ir kaip teisingai paskatinti darbuotojus

Metinei infliacijai Lietuvoje viršijus 20 proc. ribą, vis daugiau darbuotojų, iki šiol buvę...

Jurgita Navikienė. Ar aplinkosaugos klausimai įmonėje – buhalterio atsakomybė?

Kai taupoma buhalterio sąskaita, retai įmonėje lieka daugiau pelno. Tačiau dar iki 2018 metų...

Martynas Giga. Elektros rinkos liberalizavimo pabaigos nukėlimas sukeltų sumaištį rinkoje

Po „Perlas Energijos“ mesto akibrokšto 180 tūkst. vartotojų, patikėjusių šios bendrovės...

Dainius Vaičikonis. Smulkaus ir vidutinio verslo išlikimo gidas tvyrant nežinomybei

Liekamieji pandemijos reiškiniai, Rusijos karas Ukrainoje, milžiniška infliacija ir prognozės...

Ilona Ruzgaitė. Organizacijos perkainoja vidinę komunikaciją: kas svarbu neapibrėžtumo laikotarpiu

Vidinės komunikacijos svarba pandemijos laikotarpiu išaugo – ERDA grupės atliktas tyrimas rodo,...

Top naujienos

Švedijoje – 100 kartų pigesnė elektra nei Lietuvoje: abejoja, ar reikia pratęsti kompensacijas visiems (1)

Rugpjūčio pradžioje biržos elektros kainos Lietuvoje buvo net 100 kartų didesnės nei...

Politologas apie sprogimus Kryme: manau, kad Putinas įsiutęs (5)

Antradienį Rusijos aneksuotame Kryme nugriaudėję sprogimai aviacijos bazėje iškėlė klausimą...

Karas Ukrainoje. Ukraina skelbia smogusi svarbiam okupantų logistikos objektui „Minus 9 okupantų lėktuvai“: Ukraina skelbia apie Rusijos nuostolius Kryme

Virš Zaporižės regiono Ukrainos oro gynybos pajėgos numušė dvi priešo raketas. Tai paskelbė...

Internete dalijamasi vaizdais, kas liko po sprogimų Kryme

Karas su Rusija baigsis išlaisvinus Krymą. Tai Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis...

Arūnas Milašius. 8 kaltojo vartotojo klausimai apie gyvenimą Ingridai Šimonytei (4)

Premjerė Ingrida Šimonytė sugeba ištarti kultinių frazių, kurios ilgam įsirėžia į politinę...

Būsto rinka išgyvena dideles permainas: NT ekspertai paaiškino, kur dingo naujų butų pirkėjai ir ko laukti toliau (1)

Liepos mėnuo būsto rinkoje buvo prasčiausias per dešimtmetį. Nepaisant to, liepą pasiektas ir...

Tiesioginė transliacija / Iš esmės. „Perlo energijos“ skandalas: ar kas nors prisiims atsakomybę

Skandalingas Perlo energijos sprendimas kelia aistras. Nukentėję klientai liko nežinioje, kalbama...

Landsbergis: URM komandoje laukia didelės permainos į partijos pirmininkus daugiau nebekandidatuos (16)

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis sako, kad pasigenda turinio jam interpeliaciją...

Krymo gyventojus pasiekė karo garsai: Rusijos versija netiki net palaikantys valdžią rusų turistai visais įmanomais būdais bando ištrūkti (2)

Po sprogimų kariniame aerodrome Kryme medikų pagalbos prireikė trylikai žmonių. Turistai...

Karo ekspertai: ataka Kryme kelia minčių jau apie kitokius ginklus, rusai tikrai keršys (10)

Pilietinio gynybos ir saugumo analizės centro „Locked N’ Loaded“ ekspertų teigimu, po...