aA
Įvertinus COVID-19 sukeltą ekonominę krizę, trys Baltijos šalys, regis, galėtų pasidžiaugti, kad turi puikų gelbėjimosi ratą – „Rail Baltica“ projektą, kuris netrukus vien į Lietuvos ekonomikos kraujotakos sistemą turėtų „įpilti“ apie pusę milijardo eurų.
Marius Dubnikovas
Marius Dubnikovas
© DELFI / Domantas Pipas

Didelės investicijos lauktų ir Latvijos bei Estijos ekonomikų, tik reikia pasiskubinti pereiti prie realių darbų įgyvendinimo. Tačiau vietoje to, kad spartintų procesus, kaimynai latviai siūlo pakeisti valdymo modelį, kad per projektą koordinuojančią Lietuvos, Latvijos ir Estijos įsteigtą įmonę „Rail RB“ vyktų ne tik projekto koordinavimas, bet ir įgyvendinimas.

Tai itin stebinantis sumanymas, dėl kurio ekonomiškai nukentėti gali visos trys Baltijos šalys, o projekto įgyvendinimui gali iškilti rimtų grėsmių.

Koncentruojant tokio projekto įgyvendinimą, vyktų dirbtinis jo stambinimas, o tai reiškia, kad būtų vykdomi dar stambesni viešieji pirkimai, kuriuose nacionalinės įmonės dėl savo dydžio nepajėgtų dalyvauti, pirkimai būtų orientuoti tik į stambias pasaulines bendroves. O tai reiškia didžiulius praradimus nacionaliniams biudžetams.

Šiuo metu, kai visų trijų Baltijos šalių ekonomikos nukentėjo nuo COVID-19 pandemijos, tai būtų itin skaudūs praradimai, nes „Rail Baltica“ projektas – tai dideli ilgalaikiai valstybiniai užsakymai, kurių bet kurios valstybės ekonomikai dabar itin reikia.

Tad šiuo metu, atsižvelgiant į ekonomikos situaciją, visos projekte dalyvaujančios šalys kaip tik turėtų stengtis apginti nacionalinius interesus ir jokiu būdu pirkimų nestambinti, kad valstybės lėšos pasiektų kuo platesnį vietos įmonių ratą.

Valdymo modelio keitimas gresia ne tik didelio pinigų srauto injekcijos į ekonomiką, kai jai to labiausiai reikia, netektimi.

Sena patarlė sako, kad keisti arklius viduryje brastos nedera. Keisti projekto valdymo modelį jam jau artėjant į pabaigą, tikintis, kad projektas bus įgyvendintas greičiau – labai abejotina priežastis.

Projektų įgyvendinimo patirtis sako, kad keičiant valdymo modelį projekto įgyvendinimas kaip tik užsitęstų, nes valdymo modelio keitimas yra ilgai trunkantis procesas – turi būti skelbiami nauji konkursai, vykdoma personalo atranka, tada iš naujo rengiami planai, viešieji pirkimų konkursai bei aibė kitų procesų, tad projekto įgyvendinime natūraliai atsirastų nemaža pauzė.

Ir vėlavimas ne didžiausias pavojus. Projekto įgyvendinimo laiko ilginimas gali kelti grėsmę pačiam projekto įgyvendinimui.

Yra tendencija, kad ilguoju laikotarpiu darbai brangsta. Jau dabar „Rail Baltica“ projekto įgyvendinimas yra ilgas, tad nukėlus jo užbaigimą, tikėtina, kad reikšmingai išaugtų sąmata. Tai reiškia, kad reiktų ES prašyti papildomo finansavimo, kurio svarstymas taip pat atimtų nemažai laiko ir nėra garantijų, kad jis būtų skirtas, nes nukeliant projekto įgyvendinimą investuotojai pradeda abejoti projekto sėkme.

Tad valdymo modelio keitimas dabar gresia net keturiomis rimtomis problemomis – ekonomikos netektų pinigų, kurių dabar labai reikia, projektas taptų brangesnis, jo pabaigą tektų nukelti, kas kiekvienai valstybei reiškia didelių pajamų netekimą iš „Rail Baltica“ veiklos, o galiausiai, viską sudėjus, projektui neabejotinai iškiltų rimtų grėsmių būti apskritai įgyvendintam.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
2.6667

Aleksandras Izgorodinas. Lietuvos BVP į viršų kelia ne tik stiprūs pagrindinių sektorių rezultatai (3)

Lietuvos statistikos departamento duomenimis, antrąjį 2021 m. ketvirtį, palyginti su antruoju...

Nerijus Mačiulis. Ką rodo beveik rekordinis Lietuvos BVP augimas? (13)

Lietuvos BVP antrąjį šių metų ketvirtį buvo net 8,6 proc. didesnis nei tuo pačiu...

Rolandas Rodzis. Įpusėjus vasarai – nauji rekordai akcijų rinkose nepaisant delta atmainos (2)

Nepaisant pasaulyje sparčiai plintančios viruso delta atmainos, akcijų rinkose vyrauja pozityvios...

Andrius Barštys. Atsigavusią komercinio NT rinką tramdo brangstančios žaliavos

Pirmąjį šių metų pusmetį investicijos į komercinio nekilnojamojo turto ( NT ) projektus...

Donatas Lapinskas. Naujieji Statybos įstatymo pakeitimai dubliuos vietos savivaldos ir Statybos inspekcijos funkcijas

Nuo šių metų lapkričio 1-osios įsigalios nauja Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės...

Top naujienos

Skandalingoje viloje „Auska“ svečių netrūksta: norinčius išvysti autentišką prabangą kviečia paskubėti (32)

Kol prokuratūra tiria Palangos mero pareiškimą dėl turto viloje „ Auska “ pasisavinimo bei...

Raminta Rakauskė | D+

Bijodami infliacijos šuolio lietuviai santaupas merkia į tauriuosiuos metalus: ekspertai įspėja apie rizikas

Bijodami infliacijos šuolio ir norėdami apsaugoti savo turtą, lietuviai šiandien santaupas...

Feisbuke žaibišku greičiu pasipuikuoti norėjusiam BMW vairuotojui – skaudi pamoka (136)

Vaizdo įrašą, kuriame užfiksuotas chuliganiškas vairavimas, demonstravęs tauragiškis nebuvo...

Ekspertų dokumente – rimti pavojaus signalai dėl delta atmainos: karas pasikeitė (478)

Koronaviruso delta atmaina sukelia sunkesnę ligos formą ir plinta taip pat lengvai, kaip...

Krauju pasruvęs berniuko-krabo gyvenimas: kai kas net lygino jį su šėtonu (22)

1937 metais Pensilvanijos Pitsburgo mieste gimęs Grady Stilesas jaunesnysis, dar vadintas berniuku...

Pateikė išsamią neteisėtų migrantų Lietuvoje statistiką: iš kokių šalių, kokio amžiaus (374)

Statistikos departamentas pradeda skelbti išsamius duomenis, susijusius su neteisėtų migrantų...

Andrius Užkalnis | D+

Iššifruoti Rusiją. Nevzorovas lietuvius už kvailą naivumą nubaudė šaltu ir intensyviu mėšlo dušu (6)

Šie propagandos pavyzdžiai yra tokie pamatiniai, tokie būtini mokantis Rusijos propagandos...

LVŽS perspėja: jei rudenį kas nors palaikys partnerystę, bus šalinami iš frakcijos Savickas: panašu, kad partijoje sėkmingas karjeros kelias klojamas tik „pritarėjams“, papildyta 22.00 (1041)

Penktadienį posėdžiavusi Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) taryba ne tik...

Savaitgalį neišvengsime lietaus, tačiau sinoptikai turi ir gerą žinią (5)

Liepos 31-os naktį nepastoviai debesuota. Vietomis, daugiausia šiaurės vakarinėje šalies pusėje,...

Į mažą avariją patekusį „CityBee“ automobilio vairuotoją ištiko didelės problemos – paaiškėjo, kad jis girtutėlis (43)

Penktadienio vakarą, kiek po 20 val., Vilniuje dideli nemalonumai ištiko „ CityBee “ automobilį...