Jungtinių Tautų organizacija sukūrė 17 darnaus vystymosi tikslų, kuriais siekiama sukurti geresnę ir tvaresnę ateitį mums visiems. Šios gairės siekia pagerinti situaciją ne tik aplinkosaugos srityje, bet ir socialinėje ar švietimo sferose. Siekiama naikinti diskriminaciją, neskaidrius rinkimus, aplinkosaugos problemų ignoravimą ir kitas sudėtingas problemas. Tikimasi, kad su visų mūsų pagalba šie tikslai bus įgyvendinti iki 2030 metų.

Tarptautinė bendruomenė kviečia prie tikslų įgyvendinimo prisijungti net tik valstybes ar organizacijas, bet ir privačius verslus. Todėl šiandien, norint vadintis tvariu verslu, nebepakanka tiesiog užtikrini sėkmingą ilgametį kompanijos veikimą, būtina prisidėti ir prie pasaulinių problemų sprendimo. Ar tvariais save vadinantys verslai gali paliudyti, kad jų tvarumo sąvoka gerokai platesnė nei jų biuro sienos?

Tvarūs gali ir turi būti visi verslai

Kalbant apie verslų įsitraukimą į tvarios ateities kūrimą, dažniausiai akys krypsta į tas kompanijas, kurios padaro daugiausiai žalos aplinkai ir kurioms keistis reikia labiausiai – naftos, angliakasybos, dujų ar degalų tiekimo įmones. Tačiau prie tikslų įgyvendinimo gali prisidėti net ir tokie verslai kaip elektronikos.

Nors pasaulis siekia pereiti prie atsinaujinančių išteklių energetikos politikos, ar bent jau mažinti iškastinio kuro poreikį ir dažniau naudoti elektrą, vertėtų prisiminti, kad net elektriniai prietaisai turi poveikį aplinkai. Kiekvieno mūsų biuruose esantys spausdintuvai gamina CO2, daugumą jų dalių – neperdirbamos, o elektros sunaudojimas – itin didelis. Todėl net, pavyzdžiui, spausdintuvų kompanijos gali imtis iniciatyvos ir perkurti savo spausdintuvų technologiją bei rinkai pristatyti tokius įrenginius, kurie sunaudoja 96 proc. mažiau energijos, sukuria 94 proc. mažiau atliekų ir 92 proc. mažiau CO2 nei rinkoje vis dar plačiai naudojami produktai.

Paverskime šiuos skaičius apčiuopiamais rezultatais – jei visi Europos verslai pradėtų naudoti aplinką tausojančius spausdintuvus, būtų sutaupyta tiek energijos, kiek jos reikėtų aptarnauti virš 500 000 Europos namų ūkių, būtų sumažinta tiek išmetamo CO2 kiekio, kiek sugerti turėtų 26,9 milijonai medžių, arba kiek sukuria daugiau nei 100 000 automobilių. Ir tai tik vienas vieno verslo pavyzdys, tad kiek tokių tvarumo galimybių šiuo metu rinkoje yra apskritai?

Idėja graži, bet nuostolinga?

Vis dar gajus mitas, kad tvari įmonės veikla – nuostolinga. Tačiau tai jau seniai nebėra tiesa. Teigiama, kad vartotojai, turėdami galimybę rinktis tvaresnį gamintoją, renkasi būtent tokį. O anot tyrimų bendrovės „Nielsen“ atlikto pasaulinio tyrimo, 66 proc. vartotojų yra pasiruošę už tvaresnį produktą mokėti daugiau. Be to, tvaresnės technologijos savaime finansiškai naudingos, nes veikia efektyviau ir našiau, todėl mažina veiklos kaštus ir taip padeda sutaupyti. Visa tai rodo, jog pasaulis keičiasi ir diegti tvarią veiklos politiką įmonėms verta, nes ji jokiais būdais nebegali būti vertinama kaip nuostolinga. Į Jungtinių Tautų sudarytus Darnaus vystymosi tikslus dėmesį kreipia 71 proc. organizacijų, o 41 proc. jų planuoja tikslus įtraukti ir į savo kompanijos strategijas.

Spausdintuvų rinka – viena tvariausių?

Į tvarumą verslams reikėtų žvelgti dar plačiau – tobulinamos turėtų būti ne tik tam tikros gamybos dalys, bet visa tiekimo sistema, grandinė. Įmonėms reikėtų pagalvoti, kaip reorganizuoti savo veiklą, kad tvarumas būdų įmonės veiklos ašis, centras. Tai padaryti padeda kitų kompanijų patirtis – tvaraus verslo idėja jau seniai žinoma, todėl tikrai sukaupta daug gerųjų praktikų, kurias verta išbandyti ir adaptuoti. Kompanijoms būtina apmąstyti, kaip verslas gali pokyti padaryti visoje vertės grandinėje – nuo produkto gamybos iki jo vartojimo.

Ar galima suvartojimą mažinti visose prekės vartojimo stadijose? Pateiksiu pavyzdį per spausdintuvų prizmę: naujieji produktai yra 45 proc. mažesni, 31 proc. lengvesni nei 2011 metų modeliai. Taip pat jie dedami į 30 proc. mažesnes pakuotes, o tai 38 proc. mažina siuntimo mokesčius. Visa tai padeda ne tik sutaupyti trumpuoju periodu, tačiau kuria ir ilgalaikę vertę – ateitis dėl to bus švaresnė, saugesnė ir sveikesnė. Vien šis faktas neleidžia tvaraus veikimo vadinti nuostolingu.

Įprastai verslai siekia įsitvirtini rinkoje, vienu ar kitu aspektu aplenkdami savo konkurentus. Tačiau tikrai tvaraus verslo idėja gali padėti kompanijoms tobulėti ne kovojant tarpusavyje, bet einant bendro globalaus tikslo link. Tik toks verslas, kuris padeda spręsti platų spektrą visiems rūpimų problemų, gali laikyti save tvariu.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją