2019 metais Konkurencijos taryba patikrino 23 ūkio subjektus, o už kliudymą atlikti patikrinimą dvejoms bendrovėms netgi skyrė 1 074 416 Eur baudą. Konkurencijos įstatymo 25 straipsnis reglamentuoja Konkurencijos tarybos patikrinime dalyvaujančių pareigūnų įgaliojimus, tačiau paprastai įmonės artimiau su šiais patikrinimais susipažįsta jau iš praktikos, kuomet sulaukia netikėto pareigūnų apsilankymo.

Konkurencijos tarybos paskelbti paaiškinimai gali pasitarnauti kaip geras įrankis, siekiant detaliau susipažinti su šių patikrinimų ypatumais ir tinkamai pasiruošus nepadaryti nereikalingų klaidų, už kurias gali grėsti ir baudos, siekiančios iki 1 proc. įmonės bendrųjų metinių pajamų.
Kokiu tikslu Konkurencijos taryba atlieka patikrinimus ir kokia jų reikšmė?

Patikrinimų tikslas – surinkti įrodymus Konkurencijos tarybos pradėtame tyrime dėl Konkurencijos įstatymo pažeidimo, pavyzdžiui, konkurenciją ribojančio susitarimo sudarymo, piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi ar kt. Konkretus įtariamas pažeidimas yra nurodomas Vilniaus apygardos administracinio teismo nutartyje, kuria yra sankcionuojamas įmonės patikrinimas, ir su kuria patikrinimo pradžioje yra supažindinamas tikrinamas ūkio subjektas. Patikrinimų metu surinkti įrodymai dažnai būna esminiai ar net vieninteliai, Konkurencijos tarybai įrodinėjant Konkurencijos tarybos pažeidimus

Kas dalyvauja patikrinime?

Patikrinimą atlieka Konkurencijos tarybos įgalioti pareigūnai. Tiesa, Konkurencijos taryba turi teisę pasitelkti specialistus ir ekspertus, įskaitant kitų valstybinių institucijų pareigūnus, kaip pavyzdžiui, STT ar FNTT pareigūnus. Tvarkos patikrinimo metu palaikymui gali būti pasitelkiami ir policijos pareigūnai.

Kur vyksta patikrinimas ir kas tikrinama?

Patikrinimai gali vykti įmonių naudojamose patalpose, teritorijose ir transporto priemonėse. Pareigūnai tikrina daiktus, kompiuterius, mobiliuosius telefonus, kitus skaitmeninius prietaisus. Pareigūnai turi teisę peržiūrėti visus tikrinamose patalpose esančius dokumentus ir kitą informaciją, gauti tyrimui reikalingos informacijos kopijas ir išrašus. Pažymėtina, jog pareigūnai turi teisę kopijuoti ne bet kokią informaciją, taip pat paimti ne bet kokius dokumentų originalus ar daiktus, bet tik tuos, kurie yra susiję su atliekamu tyrimu. Dėl to būtina dar patikrinimo pradžioje nuodugniai susipažinti su teismo išduota sankcija ir išsiaiškinti, kokio konkretaus pažeidimo padarymu yra įtariama įmonė. Pareigūnai taip pat negali paimti, kopijuoti informacijos, sudarančios advokato profesinę paslaptį.

Ar patikrinime gali dalyvauti įmonės advokatas?

Įmonė patikrinimo metu turi teisę turėti pasikviestą advokatą ir/ar advokato padėjėją. Tiesa, pareigūnai neturi pareigos laukti, kol į tikrinamas patalpas atvyks įmonės advokatas ir patikrinimo veiksmus gali atlikti jam nedalyvaujant, dėl ko įmonėms rekomenduotina reaguoti operatyviai ir nedelsiant išsikviesti savo atstovą, siekiant efektyviai užtikrinti teisėtų įmonės interesų apsaugą patikrinimo metu. Advokato dalyvavimas gali būti taip pat reikšmingas, kai pareigūnai gauna žodinius įmonės vadovo ar darbuotojų paaiškinimus. Tokių apklausų metu apklausiamas asmuo gali pasitelkti advokatą.

Kokios pagrindinės tikrinamos įmonės ir jos darbuotojų pareigos patikrinimo metu?

Pareigūnams negali būti trukdoma įgyvendinti savo teisių, darbuotojai turi vykdyti teisėtus pareigūnų nurodymus, su jais visapusiškai ir aktyviai bendradarbiauti, teikti pareigūnų prašomą ir patikrinimui tinkamai atlikti reikalingą informaciją, pavyzdžiui, informaciją apie įmonės struktūrą ir darbuotojus, informacinių technologijų infrastruktūrą, bei atlikti konkrečius veiksmus, pavyzdžiui, laikinai blokuoti individualias darbuotojų paskyras, laikinai atjungti kompiuterius nuo tinklo, suteikti pareigūnams IT sistemų administratoriaus teises.

Kokia gresia atsakomybė ir už ką?

Už kliudymą atlikti patikrinimo veiksmus įmonei gresia atsakomybė iki 1 proc. bendrųjų metinių pajamų praėjusiais ūkiniais metais. Patikrinimo veiksmų vykdymo kliudymas gali pasireikšti kaip, pavyzdžiui, (i) pareigūnų reikalavimų nevykdymas; (ii) užplombuotų patalpų antspaudo pažeidimas ar nuplėšimas; (iii) neteisingos, klaidinančios, ne visos informacijos pateikimas, jos nepateikimas, arba pateikimas ne laiku; (iv) reikiamos prieigos prie IT sistemų nesuteikimas ar suteikimas ne laiku. Kliudymas atlikti patikrinimo veiksmus taip pat gali būti įvertintas kaip atsakomybę sunkinanti aplinkybė, dėl kurios padidinama už Konkurencijos įstatymo pažeidimą skiriama bauda.

Su išsamiu paaiškinimų tekstu galima susipažinti čia.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)