aA
Nors apie automobilių taršos mokestį valdžios atstovai kalba ne pirmą kartą, reikia tikėtis, šįkart nepritrūks valios priimti ekonomiškai pagrįstą sprendimą.
Laimonas Belickas
© Asmeninio archyvo nuotr.

Abejonių nėra – seni, taršūs ir nesaugūs automobiliai yra probleminė sritis, kurią būtina „remontuoti“. Tačiau dabar svarstomi instrumentai nebūtinai duos tokį rezultatą, kokio tikimasi. Numatyta kompensacija ir taršos mokestis, panašu, pagrindinės problemos – seno automobilių parko mūsų šalyje – neišspręs.

„Regitros“ duomenimis, vidutinis Lietuvos keliais riedančių lengvųjų automobilių (M1 klasės) amžius siekia 14,4 metų. Ir, nors kas mėnesį naujai įregistruotų lengvųjų automobilių parkas pasipildo bene keliomis dešimtimis tūkstančių automobilių, vos penktadalis jų – naujos.

Pirmieji sprendimai jau pakeliui – numatyta 1 tūkst. eurų kompensacija priduodant seną ir perkant naujesnį, mažiau taršų automobilį. Tiesa, garsiai skambantys pažadai kelia abejonių.

Kompensacijos galės prašyti žmogus, nustatyta tvarka pridavęs turimą automobilį sunaikinti ir gavęs eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimą. Šioje vietoje lieka klausimas – orientuotis reikėtų į taršos mažinimą ar į automobilius, kurie jau turi būti sunaikinti? Gal visgi motyvacija turėtų būti skirta ne tik „laužams“, kuriais didelių atstumų miestuose paprastai jau nevažinėjama, o į daug mieste važinėjančius vairuotojus, kurie pirktų naujesnį ir mažiau taršų automobilį.

Svarstomas taršos mokestis irgi su nemažai nežinomųjų. Iš jau paskelbtų planuojamų mokesčių dydžių matyti, kad planuojamas labiau simbolinis ir vienkartinis mokestis. Nors automobilis juk aplinką terš mažiausiai 5–7 metus.

Sprendžiant apmokestinimo mechanizmą, vienas iš papildomų kriterijų galėtų būti ir automobilio amžius. Pavyzdžiui, apmokestinti senesnių negu 8–10 metų automobilių sandorius, atitinkamai nustatyti registracijos, techninių apžiūrų kainas. Dydžiai, žinoma, turėtų būti paremti išsamesniais skaičiavimais. Tokiu būdu turėtume saugesnį transportą, mažesnę taršą ir papildomų lėšų socialiniams poreikiams.

Be kita ko, ir mažesnį šešėlį. Ne paslaptis, kad senesnių automobilių pardavimo sandoriai neretai įkainojami mažesne, negu reali rinkos kaina, verte.

Aišku, kiekvienas sprendimas, ypač susijęs su mokesčiais, visada turės besipriešinančių. Jau galima išgirsti, kad automobilio taršos mokestis yra neteisingas, o pirkti brangesnį automobilį nėra lėšų. Visgi tokie teiginiai dažnai nėra pagrįsti ir ne tik dėl to, kad už atsakingą požiūrį į aplinką esame atsakingi visi.

Senų automobilių dominavimas keliuose neabejotinai reiškia ne tik didesnę aplinkos taršą, bet ir mažesnį saugumą, brangesnę eksploataciją, priežiūrą, prastesnes galimybes parduoti automobilį po kelerių metų.

Automobilių parko atnaujinimas atneštų visapusės naudos tiek aplinkai, tiek vairuotojams. Ir jeigu toks supratimas būtų, nereikėtų mokesčių. Bet jeigu jie kartu su motyvacine sistema paskatins proveržį – kodėl gi ne. Žinoma, mokestis turi būti pagrįstas ir aiškus, o surinktos lėšos panaudotos valstybės gerovei stiprinti.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(8 žmonės įvertino)
1.6250

Ūkininkas – trumpas keleto „Gyvulių ūkio“ sąvokų ir stereotipų paaiškinimas (51)

Tenka konstatuoti, kad mes, ūkininkai, pralaimime informacinį „karą“, visais frontais, turbūt...

Šarūnas Keserauskas. Konkurencijos tarybos baudos turi atgrasyti verslą nuo itin žalingų pažeidimų atsakymas advokatui M. Juoniui (2)

Savo atsakymą , kad Konkurencijos taryba nėra tokia baisi, kaip kartais piešiama, pradėsiu nuo...

Jūratė Cvilikienė. Vasara praėjo, žiemos švenčių dar nematyti – gal „pasišopinam“? (3)

Vartojimas Lietuvoje sparčiai vejasi europietiškąjį vidurkį − pernai vieno šalies...

Vaidotas Dauskurdas. Darbuotojo atleidimas iš darbo už „antrą tokį patį“ darbo pareigų pažeidimą

Ne kartą savaitraštyje esame aptarę galimus darbo santykių nutraukimo pagrindus, taip pat ir darbo...

Laura Duksaitė-Iškauskienė. Paklausus vadovas visą gyvenimą – kaip išsilaikyti karjeros viršūnėje?

Vadovo postas daug kam yra aukščiausias karjeros taškas ir siekiamybė. Vis tik neretai nutinka,...

Top naujienos

Sutampa net aplinkybės: Karbauskiui teko savo kailiu pabūti Pranckiečio vietoje

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) pirmininkas Ramūnas Karbauskis patekęs į...

Zelenskis negrąžins didžiausio šalies banko savininkui: gresia rimtas konfliktas su buvusiu partneriu (13)

Ukrainos prezidentas pareiškė, kad jo vyriausybė negrąžins didžiausio šalies banko...

Gaisras Alytuje: dūmai nusisuko nuo miesto Prognozuoja, kada gaisras bus užgesintas (450)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Apie troleibusą svajojo nuo vaikystės: kai atlyginimas – 500 eurų, jauni darbuotojai čia neužsibūna (6)

Vilniaus miesto gatvės neįsivaizduojamos be troleibusų. Vieni jų nemėgsta dėl prasto...

Mitybos specialistė Tulčina perspėjo kavos mėgėjus ir įvardijo, ko pati niekada nevalgo (59)

Jei norite būti sveiki, kiekvieną rytą valykite dantis su soda, išgerkite stiklinę šilto vandens...

Ekspertas: Šiaurės Korėja situacijos nebekontroliuoja, gresia badas (86)

Oficialiais duomenimis, Rytų Azijoje siaučiantis kiaulių užkratas praktiškai aplenkė Šiaurės...

Istorijos mokytojas nusprendė dirbti kitaip: savęs be socialinių tinklų neįsivaizduoju

Nuolat ieškantis originalių būdų sudominti mokinius, nepasitenkinantis vien sausa teorija,...

Išeitis iš aklavietės: 4 santykių terapeutai paaiškino, ką daryti, jei „nekenčiate savo vyro“

Visuose santykiuose būna sunkumų. Kartais jaučiatės laimingi, kartais viskas tiesiog krenta iš...

Kauno klinikose nukentėjusios paauglės mama: gydytojas prašė apie tai niekam nepranešti, siūlė kompensaciją (607)

Penktadienį vakare per Lietuvą nuskriejo žinia, kad paauglei iš Jonavos Kauno klinikose į...

Globėjų pasakojimas griebia už širdies: mama neaugina nė vieno vaiko, nors laukiasi jau septinto (82)

„Šiuos du zuikius Raimonda augina, šitą aš, dar du zuikiai yra įvaikinti ir mes neturime...