aA
Lietuvos aviacijos rinka šiuo metu išgyvena įtemptą laikotarpį. Civilinės aviacijos administracija (CAA) – įstaiga, nuo kurios priklauso šalies aviacijos sektoriaus veikimas ir plėtra – laukia liepą vyksiančio tarptautinio audito. Jei auditą vykdančios Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) sprendimu bus pareikšta, kad Lietuvos aviacijos sektoriaus saugumą užtikrinanti įstaiga neatitinka keliamų reikalavimų, CAA bus suspenduota, o tai paralyžiuos aviacijos verslą Lietuvoje – avialinijas, priežiūros organizacijas, oro uostus, keleivių aptarnavimo įmones bei mokymo įstaigas.
Karolis Čepukas, Artūras Stankevičius, Saulius Batavičius
Karolis Čepukas, Artūras Stankevičius, Saulius Batavičius
© Asmeninio albumo nuotr.

Kad tai ne tik teorinės galimybės, rodo nerimą keliančios pastarųjų metų auditų išvados, pabrėžiančios CAA reformų būtinybę. Visgi pastebime, kad reformos vis dar neįgyvendintos.

Stringanti reforma

Ankstesniuose CAA audituose nuolat fiksuoti organizaciniai ir resursiniai įstaigos trūkumai. Paskutinis Lietuvos aviacijos priežiūra besirūpinančios įstaigos organizacinis vertinimas nesiekė net globalaus vidurkio (70,5 proc.) – buvo vos 55,5 proc. Esame įsitikinę, kad tarptautinių auditų iškelti trūkumai CAA vis dar neįgyvendinti dėl kelių priežasčių. Būtinus pokyčius ir priežiūros institucijos pažangą stabdo ydinga finansavimo sistema, kompetentingų specialistų trūkumas ir politinės valios stoka.

Reformos projektui nuo pat pradžių stokota dėmesio ir resursų – pradedant komunikacija išorėje, o dar svarbiau – įstaigos viduje. Darbuotojai turi suvokti reformos reikšmę tiek organizacijai, tiek pačiai aviacijos pramonei. Antra – proveržis Lietuvos aviacijos srityje nebus įmanomas tol, kol nebus parengta ir įgyvendinta nuosekli strategija. Specialistų, kurie prisidėtų prie ilgalaikės Lietuvos aviacijos strategijos kūrimo, šalyje nestinga – ko tikrai stinga, tai Susisiekimo ministerijos iniciatyvos. Jei siekiame realių pokyčių, realios pažangos, metas nustoti investuoti į kasmetinius „kosmetinius“ projektus, nevedančius prie tvirtos strategijos.

Būtini pokyčiai CAA veikloje nebuvo įgyvendinti ir dėl įstaigos vadovų kaitos, įvykusios tik pajudant reformai. Buvęs CAA vadovas atleistas remiantis kvestionuotinais pagrindais – neva dėl neskaidrių viešųjų pirkimų (Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) prašymą dėl pastarųjų ištyrimo atmetė tiek STT, tiek Konkurencijos taryba – trūkstant pagrindo ir įrodymų, leidžiančių įtarti draudžiamus susitarimus). Šiuo metu naujosios vadovės „įvedinėjimas“ į darbus užtrunka ilgiau, nei norėtųsi, o ypač – kai dėl to nusikelia ir reformos įgyvendinimas.

Pirmieji jau traukiasi

Mes, kaip Lietuvos aviacijos sektoriaus atstovai, siekiame išvengti verslui kylančios suspendavimo grėsmės, todėl krypstame į kitas Europos šalis.

Liepos mėnesį „Ryanair“ lėktuvus aptarnaujanti įmonė „KAMS“ savo jurisdikciją perkels į Jungtinės Karalystės CAA. Ateityje svarstoma į kitas ES šalis iškelti ir sertifikuotų inžinierių licencijavimą, nes kai kurie Lietuvos CAA keliami reikalavimai – perdėtai griežti ir neatitinka EASA numatytų gairių, o kainodara – nekonkurencinga. Pavyzdžiui, techninės priežiūros pakeitimo tvirtinimas pabrango 300 proc., o inžinieriaus stažuotės darbo vietoje programa – daugiau kaip 1000 proc. Ir vėlgi pagrįsti tam nėra jokių logiškų argumentų. Manome, kad tai žlugdo aviacijos verslą ir stabdo jo plėtrą.

Orlaivių nuomos ir aptarnavimo paslaugas teikianti kompanija „Global Airways“ taip pat pradėjo pirmuosius steigimo etapus kitoje Europos šalyje ir planų steigtis Lietuvoje šiuo metu nebesvarsto. Nors CAA stengėsi vykdyti savo tiesiogines funkcijas, kiek tai leido organizacijos žmogiškieji resursai, visgi – pastarieji buvo per maži.

Specialistų trūkumo žala

CAA pokyčiams kelią užkerta ir kompetentingų specialistų trūkumas, o šį lemią nekonkurencingas atlyginimas.

Gerų specialistų, be kurių įstaigos padėtis būtų dar prastesnė, CAA dar vis yra. Tačiau klausimas – kuriam laikui. CAA nepatenkina kompetentingų darbuotojų lūkesčių, šie renkasi kitas, žymiai geriau apmokamas darbo vietas – o specialistų trūkumas tokioje įstaigoje daro tiesioginę įtaką aviacijos sektoriaus plėtrai. Stringa tiek būtinoji reforma, tiek kitos iniciatyvos, kaip, pavyzdžiui, būsimųjų aviacijos specialistų ruošimas.

Svarbiausia – patvirtinti strategiją

Susisiekimo ministerija nuolat deklaravo, kad CAA reorganizacija vyksta ir aviacijos sektoriui palankūs pokyčiai bus įgyvendinti, tačiau laukimo laikotarpis užsitęsė per ilgai ir todėl verslai yra priversti patys imtis veiksmų. Pastarųjų dienų Susisiekimo ministerijos pranešimai apie Lietuvos oro uostų ateitį ir galimą naująjį oro uostą, deja, labiau atrodo kaip miglota vizija ir sprendimo „nustūmimas“ kitoms kartoms.

Tikimės, kad būsimieji ministrai bus renkami labai atsakingai, o naujasis prezidentas aviacijos sektorių matys kaip prioritetinį šalies konkurencingumo, pelningumo, patrauklumo ir pridėtinės vertės didinimo įrankį. Neturime prabangos laukti to dar nežinia kiek metų.

Esame įsitikinę, kad sektoriaus padėtį šalyje pagerintų aiški strategija bei Susisiekimo ministerijos nustatyti ilgalaikiai tikslai, orientuoti į konkretaus sektoriaus naudą Lietuvai, o ne pavienių įmonių finansinius rezultatus. Priešingu atveju, neverta tikėtis šalies proveržio perspektyvioje aviacijos rinkoje – mat tam kelią užkirs ne tik specialistų perkėlimas į kitas Europos šalis, bet ir verslui visiškai nebegalima aplinka, jei po audito bus nuspręsta suspenduoti CAA veiklą.

www.DELFI.lt
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(9 žmonės įvertino)
3.1111

Haroldas Stankevičius. Kriptovaliutų era: kada investavimas į šią turto klasę bus apmokestintas

Kasmet vis sparčiau populiarėja investavimas į kriptovaliutas. Nepaisant to, ne visi, pasirinkdami...

Tomas Zitikis. Žvilgsnis į Lietuvos aviaciją 2022 metais: nuo lėto įsibėgimo iki rekordinių srautų

Lietuvos, o kartu ir Europos, aviacijos sektorius šiais metais dideliu tempu vijosi prieš pandemiją...

Algirdas Bartkus. Ar nekilnojamojo turto mokesčio įvedimas atvėsins rinką?

Viena iš Lietuvos valstybės problemų yra deficitinis biudžetas. Per pastaruosius 10 metų nebuvo...

Matas Laukevičius. Investuotojai žiemą laukia švelnesnės centrinių bankų politikos

Lapkričio mėnesį pasirodę JAV infliacijos mažėjimo ženklai investuotojams suteikė vilties, kad...

Vitalijus Garbauskas. 3 technologijų tendencijos, be kurių kitąmet neišsivers nė vienas prekybininkas – kokie pirkėjų lūkesčiai?

Nepaisant išpopuliarėjusios prekybos internetu, lietuviai vis dar mėgsta apsipirkinėti ir...

Top naujienos

Vytenis Miškinis

Žaibiškas nužudymas už grotų: pareigūnai net neturėjo progos sureaguoti (2)

Rugpjūtį Marijampolės pataisos namuose įvykdyta žmogžudystė, kai susidūrė du iki gyvos galvos...

Parengė Jurga Grigienė

Atsidūrę šalia šios moters, susirgdavo visi: išspręsti painią medicininę mįslę pavyko ne iš karto

Glorijos Ramirez, kurią vadino toksiška dama, mirtis yra vienas paslaptingiausių ir...

parengė Mindaugas Milinis

Putinas žūtbūt nori išgyventi branduolinę žiemą: maskvietis 3 paras bastėsi po bunkerius, o galų gale jį suėmė FSB – štai ką jis pamatė (6)

Rusijos diktatoriaus Vladimiro Putino įsakymu kuriamas didžiulis požeminių bunkerių tinklas,...

Bausmės Rusijai pradeda veikti: Kremlius svaidėsi grasinimais, dabar sako, kad jokių problemų

Europa dar labiau priartėjo prie atsiskyrimo nuo Rusijos energetikos. Nuo pirmadienio draudžiama...

Nenužudoma Kroatija laimėjo baudinių seriją ir eliminavo Braziliją iš čempionato (17)

Katare vykstančiame 2022-ųjų pasaulio futbolo čempionate penktadienio vakarą startavo...

Leidykla „Obuolys“

Mirties bausmė Dekanidzei: buvo baimintasi, kad įpykę nusikaltėliai šturmuos Lukiškes arba susprogdins Ignalinos AE (1)

Pragaro vartai pačioje Vilniaus širdyje. Kalėjimas, kurio nebeliko. Bet jis buvo ištisus 115...

Vlada Dapkos: ištryniau pasimatymo programėles, nes noriu suteikti šansą neišvaizdiems vyrams

Turiu jums blogų žinių. Nors pasimatymo programėlės (Tinder, Bumble, Facebook dating – nors...

Ekspertas išvardina 8 žuvies rūšis, kurių geriau nevalgyti: tai žuvys-žudikės, kenkiančios žmogaus sveikatai (3)

„Didėjant jūrų taršai kyla problemų ne tik aplinkai, bet ir žmogaus sveikatai, – teigia...

Besiruošiančius parskristi įspėja: lėktuvų bilietai brangsta, jų gali ir pritrūkti

Prieš šventes į Lietuvą nusprendę grįžti tautiečiai turėtų suskubti, nes lėktuvų bilietai...

Karas Ukrainoje. Šaltinis Ukrainoje leidiniui FT: greitai mūsų smūgiai pasieks ir Sibirą

Prezidentas Volodymyras Zelenskis tikisi, kad Europos Sąjunga priims sprendimus, kaip neleisti...