aA
Lietuvos aviacijos rinka šiuo metu išgyvena įtemptą laikotarpį. Civilinės aviacijos administracija (CAA) – įstaiga, nuo kurios priklauso šalies aviacijos sektoriaus veikimas ir plėtra – laukia liepą vyksiančio tarptautinio audito. Jei auditą vykdančios Europos aviacijos saugos agentūros (EASA) sprendimu bus pareikšta, kad Lietuvos aviacijos sektoriaus saugumą užtikrinanti įstaiga neatitinka keliamų reikalavimų, CAA bus suspenduota, o tai paralyžiuos aviacijos verslą Lietuvoje – avialinijas, priežiūros organizacijas, oro uostus, keleivių aptarnavimo įmones bei mokymo įstaigas.
Karolis Čepukas, Artūras Stankevičius, Saulius Batavičius
Karolis Čepukas, Artūras Stankevičius, Saulius Batavičius
© Asmeninio albumo nuotr.

Kad tai ne tik teorinės galimybės, rodo nerimą keliančios pastarųjų metų auditų išvados, pabrėžiančios CAA reformų būtinybę. Visgi pastebime, kad reformos vis dar neįgyvendintos.

Stringanti reforma

Ankstesniuose CAA audituose nuolat fiksuoti organizaciniai ir resursiniai įstaigos trūkumai. Paskutinis Lietuvos aviacijos priežiūra besirūpinančios įstaigos organizacinis vertinimas nesiekė net globalaus vidurkio (70,5 proc.) – buvo vos 55,5 proc. Esame įsitikinę, kad tarptautinių auditų iškelti trūkumai CAA vis dar neįgyvendinti dėl kelių priežasčių. Būtinus pokyčius ir priežiūros institucijos pažangą stabdo ydinga finansavimo sistema, kompetentingų specialistų trūkumas ir politinės valios stoka.

Reformos projektui nuo pat pradžių stokota dėmesio ir resursų – pradedant komunikacija išorėje, o dar svarbiau – įstaigos viduje. Darbuotojai turi suvokti reformos reikšmę tiek organizacijai, tiek pačiai aviacijos pramonei. Antra – proveržis Lietuvos aviacijos srityje nebus įmanomas tol, kol nebus parengta ir įgyvendinta nuosekli strategija. Specialistų, kurie prisidėtų prie ilgalaikės Lietuvos aviacijos strategijos kūrimo, šalyje nestinga – ko tikrai stinga, tai Susisiekimo ministerijos iniciatyvos. Jei siekiame realių pokyčių, realios pažangos, metas nustoti investuoti į kasmetinius „kosmetinius“ projektus, nevedančius prie tvirtos strategijos.

Būtini pokyčiai CAA veikloje nebuvo įgyvendinti ir dėl įstaigos vadovų kaitos, įvykusios tik pajudant reformai. Buvęs CAA vadovas atleistas remiantis kvestionuotinais pagrindais – neva dėl neskaidrių viešųjų pirkimų (Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) prašymą dėl pastarųjų ištyrimo atmetė tiek STT, tiek Konkurencijos taryba – trūkstant pagrindo ir įrodymų, leidžiančių įtarti draudžiamus susitarimus). Šiuo metu naujosios vadovės „įvedinėjimas“ į darbus užtrunka ilgiau, nei norėtųsi, o ypač – kai dėl to nusikelia ir reformos įgyvendinimas.

Pirmieji jau traukiasi

Mes, kaip Lietuvos aviacijos sektoriaus atstovai, siekiame išvengti verslui kylančios suspendavimo grėsmės, todėl krypstame į kitas Europos šalis.

Liepos mėnesį „Ryanair“ lėktuvus aptarnaujanti įmonė „KAMS“ savo jurisdikciją perkels į Jungtinės Karalystės CAA. Ateityje svarstoma į kitas ES šalis iškelti ir sertifikuotų inžinierių licencijavimą, nes kai kurie Lietuvos CAA keliami reikalavimai – perdėtai griežti ir neatitinka EASA numatytų gairių, o kainodara – nekonkurencinga. Pavyzdžiui, techninės priežiūros pakeitimo tvirtinimas pabrango 300 proc., o inžinieriaus stažuotės darbo vietoje programa – daugiau kaip 1000 proc. Ir vėlgi pagrįsti tam nėra jokių logiškų argumentų. Manome, kad tai žlugdo aviacijos verslą ir stabdo jo plėtrą.

Orlaivių nuomos ir aptarnavimo paslaugas teikianti kompanija „Global Airways“ taip pat pradėjo pirmuosius steigimo etapus kitoje Europos šalyje ir planų steigtis Lietuvoje šiuo metu nebesvarsto. Nors CAA stengėsi vykdyti savo tiesiogines funkcijas, kiek tai leido organizacijos žmogiškieji resursai, visgi – pastarieji buvo per maži.

Specialistų trūkumo žala

CAA pokyčiams kelią užkerta ir kompetentingų specialistų trūkumas, o šį lemią nekonkurencingas atlyginimas.

Gerų specialistų, be kurių įstaigos padėtis būtų dar prastesnė, CAA dar vis yra. Tačiau klausimas – kuriam laikui. CAA nepatenkina kompetentingų darbuotojų lūkesčių, šie renkasi kitas, žymiai geriau apmokamas darbo vietas – o specialistų trūkumas tokioje įstaigoje daro tiesioginę įtaką aviacijos sektoriaus plėtrai. Stringa tiek būtinoji reforma, tiek kitos iniciatyvos, kaip, pavyzdžiui, būsimųjų aviacijos specialistų ruošimas.

Svarbiausia – patvirtinti strategiją

Susisiekimo ministerija nuolat deklaravo, kad CAA reorganizacija vyksta ir aviacijos sektoriui palankūs pokyčiai bus įgyvendinti, tačiau laukimo laikotarpis užsitęsė per ilgai ir todėl verslai yra priversti patys imtis veiksmų. Pastarųjų dienų Susisiekimo ministerijos pranešimai apie Lietuvos oro uostų ateitį ir galimą naująjį oro uostą, deja, labiau atrodo kaip miglota vizija ir sprendimo „nustūmimas“ kitoms kartoms.

Tikimės, kad būsimieji ministrai bus renkami labai atsakingai, o naujasis prezidentas aviacijos sektorių matys kaip prioritetinį šalies konkurencingumo, pelningumo, patrauklumo ir pridėtinės vertės didinimo įrankį. Neturime prabangos laukti to dar nežinia kiek metų.

Esame įsitikinę, kad sektoriaus padėtį šalyje pagerintų aiški strategija bei Susisiekimo ministerijos nustatyti ilgalaikiai tikslai, orientuoti į konkretaus sektoriaus naudą Lietuvai, o ne pavienių įmonių finansinius rezultatus. Priešingu atveju, neverta tikėtis šalies proveržio perspektyvioje aviacijos rinkoje – mat tam kelią užkirs ne tik specialistų perkėlimas į kitas Europos šalis, bet ir verslui visiškai nebegalima aplinka, jei po audito bus nuspręsta suspenduoti CAA veiklą.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(9 žmonės įvertino)
3.1111

Lukas Stravinskas. Direktyva dėl MMA: kokių pokyčių galime tikėtis? (2)

Spalio pabaigoje pasirodė Europos Komisijos direktyvos pasiūlymas, kaip turėtų būti nustatomas...

Artūras Kojala. Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimai: neišvengiami pokyčiai ar žingsnis atgal? (4)

Neverta tuščiažodžiauti teigiant, kad darnus nekilnojamojo turto planavimas yra svarbus ir...

Arnas Zuikis. Krizių valdymas ir technologijos: kokius raumenis ir kaip turėtų auginti Lietuva? (8)

Pastarieji metai Lietuvoje buvo pažymėti neeilinių ekstremalių situacijų: nuotekų skandalas...

Natalja Kobzevienė. Medikų darbo užmokestis – įstaigų vadovai turėtų pakeisti darbo apmokėjimo tvarkas

Vyriausybė vykdo jau ketvirtą medicinos personalo atlyginimų didinimo etapą, tačiau vienodų...

Nerijus Andrijauskas. Patarimai verslui: kaip planuoti finansus, kad valstybės parama vėliau netaptų našta

Tiek pirmasis, tiek ir antrasis karantinas – rimtas iššūkis Lietuvoje veikiančioms verslo...

Top naujienos

Saulius Čaplinskas: manau, kad per ilgai užsižaista tais totalitariniais ribojimais (892)

„Ilgiausias karantinas epidemiologijos vadovėlyje – 40 dienų. O kiek trunka karantinas...

30-metės trenerės Brigitos istorija: gali pasigirti ne tik tobulu kūnu, dviem vaikais, bet ir jau 17 metų trunkančiais santykiais (212)

Daugeliui sveiko gyvenimo būdo propaguotojų Brigita Petrulė (30) yra gerai žinoma. Asmeninė...

Žiema stebins kontrastais – po rekordinių šalčių užplūs šiluma (9)

Antradienio dieną šalies orus lems aukštesnio slėgio lauko pakraštys. Dangumi plauks tai...

Dalia Vaitkutė-Šiaulienė | D+

Vienas baisiausių sovietų valdžios nusikaltimų, arba kaip ciniškas elgesys sunaikino visą jūrą (1)

Niekam ne paslaptis, kad sovietų valdžia nebuvo pati draugiškiausia gamtai. Vienas baisiausių jų...

Po Navalno sulaikymo – aštri Chodorkovskio kritika Putinui (326)

Kremliaus kritikas ir buvęs oligarchas Michailas Chodorkovskis ragina Vakarus taikyti tikslines...

Didžiausios naujakurių daromos klaidos, įsirengiant būstą: viskas dėl patirties trūkumo (28)

Vargu, ar gyvenime pasitaiko daug tokios ypatingos svarbos įvykių kaip kraustymasis į pirmuosius...

Kirsti Vainküla | D+

Kruvina daugiabučio drama Estijoje: dviejų vaikų mamą nušovusio pensininko duktė pateikė savo versiją (1)

Metų pradžioje Estijoje įvyko tragiškas incidentas – Talino Lasnamiae mikrorajone 80-metis...

Sunku išsimiegoti? Mokslininkai siūlo labai paprastą ir nemokamą būdą pagerinti miego kokybę (18)

Stresas , prasta mityba, nerimas dėl ateities, sujauktas darbo-poilsio režimas, įvairios...

„Žalgiris“ žais KMT finalo ketverte, bet prastai pasijuto Grigonis Schilleris: tai – tiesiog peršalimas  (48)

Pirmadienio vakarą paaiškėjo paskutinysis Citadele-Karaliaus Mindaugo taurės (KMT) finalo ketverto...

Santykių ekspertas pateikė 7 taisykles, kaip elgtis, jei jūsų partneris buvo neištikimas: apie kai kurias net nebūtumėte pagalvoję (54)

Neištikimybė yra viena dažniausių problemų santykiuose. Bet tai jokiu būdu nėra nuosprendis....